Hop til indhold

Nybegynder i hjemmelavet mad... hjælp...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Det var skam ikke ment som en kritik - jeg var bare nysgerrig :-) Jeg er bestemt ikke ernæringsekspert - kan det være noget med, at hunden alligevel ikke optager eller har brug for de ting, der er i de brune ris?

 

Jeg er skam også nysgerrig :blink:

 

Jeg kan godt gætte på en masse ting ang. min hund kontra brune ris - men........ det må jeg vist hellere holde mig fra og så spørge damen næste gang :-D.

Kun lige en: Snevinter skrev på et tidspunkt at der er mere fedt i brune ris, nu har jeg et problem med en hund der til tider bliver en smule buttet, så.... :confused: men nu blev de 2 slags ris jo sidestillet i forhold til min hund, så hva' ved jeg (endnu ;-))

 

Som du selv skriver (som jeg lige tolker det) så kan hunden jo også få for meget af en eller anden ting, eller ihverttilfælde ikke udnytte det optimalt.

 

Desuden er der jo ingen der skal tolke det jeg skriver som det de skal gøre ved deres hund :shock: jeg er ekstrem påpasselig med at skrive min hund netop fordi det jo ikke er sikkert, at hvad der virker for min, også virker for andres

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst snevinter

Nyrerne er et slags filter, som fjerner de ting vi ikke kan bruge (affaldsstofferne) fra det vi spiser. Hvis nyrerne ikke kan arbejde optimalt, kan affaldsstofferne hobe sig op.

 

Nogle ingredienser efterlader færre affaldsstoffer = mindre arbejdsbyrde for nyrerne. I en bog jeg har, nævnes æg, mælk, fisk, og kød. Men det er godt at huske, at det ikke kun handler om at minimere belastningen for nyrerne. Kort sagt, hvis man kun fodrer æg, så er det nemmere for nyrerne, men hunden får jo ikke det den skal.

 

 

Hvorfor hvide ris? I samme bog står det, at det er godt for hunde med nyre problemer, at give hunden ingredienser med færre mængder fosfor.

 

Hvis man fodrer med ris, så er der i hvide ris mindre fosfor. Hvide ris har generelt færre ernæringsstoffer end brune ris, fordi flere ydre lag er fjernet, og dermed er flere ernæringstoffer fjernet (som f.eks. fosfor).

 

Fra fødevare databasen:

Hvide ris – 130 mg per 100 g hvide ris

Brune ris – 370 mg per 100 g brune ris

 

Det kan være en grund til at Gudrun foretrækker den hvide ris til hunde med belastede (?) nyrer, fordi de så får færre mængder fosfor.

 

 

Med det hjemmelavede får hundene også en meget større mængde vand i forbindelse med foderet, hvilket også hjælper nyrerne, men også leveren.

 

Leveren behandler affaldsstofferne, før de kommer til nyrerne for at blive fjernet. Leveren har brug for vand til dette formål og jo mere ‘vandet’ (eller jo mindre koncentreret) affaldet er jo nemmere er det for nyrerne at filtere det.

 

Når hunde får tørfodder, uden at der er tilsat koldt vand, er det derfor meget mere arbejde for lever og nyrer at skille sig af med affaldsstofferne. I tørfoder er der sjældent mere end 10% vand, hvorimod rå fodring indeholder (vist nok) omkring 70%. Det må være en ordentlig belastning....Samtidigt finder man oftere dårligere ingredienser, f.eks. proteiner, i tørfoder. Denne lavere kvalitet skaber, igen, endnu mere arbejde for nyrerne.

 

Så det er f.eks. to områder, hvor nyrerne belastes mindre med hjemmelavet i forhold til hvis man kun fodrer med tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Når hunde får tørfodder, uden at der er tilsat koldt vand, er det derfor meget mere arbejde for lever og nyrer at skille sig af med affaldsstofferne. I tørfoder er der sjældent mere end 10% vand, hvorimod rå fodring indeholder (vist nok) omkring 70%. Det må være en ordentlig belastning....

 

Jeg går ikke ud fra at du med dette mener at det er en ordentlig belastning at fodre med råt eller hvad??

 

( bare for at opklare en læse-misforstelse)

 

 

Samtidigt finder man oftere dårligere ingredienser, f.eks. proteiner, i tørfoder. Denne lavere kvalitet skaber, igen, endnu mere arbejde for nyrerne.

Øhhh msforstår jeg igen?? Er proteiner en dårlig ingrediens?

Nej vel,,

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Når hunde får tørfodder, uden at der er tilsat koldt vand, er det derfor meget mere arbejde for lever og nyrer at skille sig af med affaldsstofferne. I tørfoder er der sjældent mere end 10% vand, hvorimod rå fodring indeholder (vist nok) omkring 70%. Det må være en ordentlig belastning....
Jeg går ikke ud fra at du med dette mener at det er en ordentlig belastning at fodre med råt eller hvad??

 

( bare for at opklare en læse-misforstelse)

Nej, at fodre med tørfoder, især uden koldt vand :-)

 

 

 

Samtidigt finder man oftere dårligere ingredienser, f.eks. proteiner, i tørfoder. Denne lavere kvalitet skaber, igen, endnu mere arbejde for nyrerne.

 

Øhhh msforstår jeg igen?? Er proteiner en dårlig ingrediens?

Nej vel,,

Nej, proteiner er ikke en dårlig ingrediens, men hvis du markerer lidt mere, så er det igen tørfoder jeg mener ;-)

Samtidigt finder man oftere dårligere ingredienser, f.eks. proteiner, i tørfoder. Denne lavere kvalitet skaber, igen, endnu mere arbejde for nyrerne

Jeg mener, at jo lavere kvaliteten er af en hvilken som helst ingrediens, jo flere affaldsstoffer er der - som skal håndteres af lever og nyrer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

 

Jeg mener, at jo lavere kvaliteten er af en hvilken som helst ingrediens, jo flere affaldsstoffer er der - som skal håndteres af lever og nyrer.

 

Ja jeg tænkte nok det var en læse forstyrelse, fra min side. :-D

 

Men, for der er et men,,

Når du skriver affaldsstoffer hvad tænker du så lige precis på.?

For jeg tænker måske på noget helt andet for så vidt hundefoder angår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, at jo lavere kvaliteten er af en hvilken som helst ingrediens, jo flere affaldsstoffer er der - som skal håndteres af lever og nyrer.

 

Gælder denne her også hvis vi sammenligner brune og hvide ris?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst snevinter
Ja jeg tænkte nok det var en læse forstyrelse, fra min side. :-D

 

Men, for der er et men,,

Når du skriver affaldsstoffer hvad tænker du så lige precis på.?

For jeg tænker måske på noget helt andet for så vidt hundefoder angår.

 

Måske kan du skrive hvad du tænker på? Jeg ved ikke helt hvad det er du ikke kan se fra hvad jeg har skrevet? Der er jo mange muligheder :-)

 

Og det kan da sagtens være fordi jeg kun selv er ved at lære om det :mrgreen: Så sig endelig frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Gælder denne her også hvis vi sammenligner brune og hvide ris?

 

Det med de hvide ris, og hvorfor det kan være bedre end brune - med hensyn til nyrerne, var mht fosfor og hunde med nyre problemer. Det er baseret på en undersøgelse fra 90erne, er jeg ret sikker på....kigger lige...jo, fra 1991: "beneficial effects of dietary mineral restrictions...." blandt andet foretaget af S.A. Brown.

 

Men samtidigt, har jeg ofte stødt på udsagnet, at der er mere arbejde med at fordøje brune ris end hvide ris for hundene. Men det har med de flere fibre at gøre, mener jeg, og at det kan irritere nogle hundes tarme.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Jeg har siddet og læst denne gamle tråd fordi at Baldur næsten altid har haft problemer med at få spist nok mad, han vil simpelhen ikke spise det. Jeg har skiftet i mellem en milliard forskellige slags tørfoder og vi har prøvet at barfe, men han vil simpelthen ikke spise noget af det :(

 

Jeg har haft på fornemmelsen af at han har sart mave og at det er derfor at han kun vil spise af den nye kost i de første par dage, fordi at han derefter har fundet ud af, at også det her giver ham ondt i maven :(

 

Så nu har jeg forsøgt at lave hjemmelavet mad som i denne her tråd, og det ser langt om længe ud til at jeg har fundet noget han kan lide :-D

 

Han sidder ligefrem og tigger om mere, går ud til sin skål og undersøge om der nu ikke lige er lidt mere tilbage osv. :blink:

 

Så jeg vil lige sige tak til jer alle sammen for denne gode tråd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har siddet og læst denne gamle tråd fordi at Baldur næsten altid har haft problemer med at få spist nok mad, han vil simpelhen ikke spise det. Jeg har skiftet i mellem en milliard forskellige slags tørfoder og vi har prøvet at barfe, men han vil simpelthen ikke spise noget af det :(

 

Jeg har haft på fornemmelsen af at han har sart mave og at det er derfor at han kun vil spise af den nye kost i de første par dage, fordi at han derefter har fundet ud af, at også det her giver ham ondt i maven :(

 

Så nu har jeg forsøgt at lave hjemmelavet mad som i denne her tråd, og det ser langt om længe ud til at jeg har fundet noget han kan lide :-D

 

Han sidder ligefrem og tigger om mere, går ud til sin skål og undersøge om der nu ikke lige er lidt mere tilbage osv. :blink:

 

Så jeg vil lige sige tak til jer alle sammen for denne gode tråd :-D

 

Hjemmelavet mad som lavet her http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html er skånekost, så det er rigtigt godt at prøve hvis hunden har problemer(også uden problemer), skønt at han trives på det:5up:

(jeg har ikke læst denne tråd pga fravær fra siden i lang tid)

 

Mine har levet af hjemmelavet i 2 år og de ælsker det stadig, tørfoder osse, det får de som slik, lidt men eftertragtet:mrgreen:

 

Giver du ham det osse i konger fx?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemmelavet mad som lavet her http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html er skånekost, så det er rigtigt godt at prøve hvis hunden har problemer(også uden problemer), skønt at han trives på det:5up:

(jeg har ikke læst denne tråd pga fravær fra siden i lang tid)

 

Mine har levet af hjemmelavet i 2 år og de ælsker det stadig, tørfoder osse, det får de som slik, lidt men eftertragtet:mrgreen:

 

Giver du ham det osse i konger fx?

 

Jeg vil helt sikker lige tjekke den tråd du henviser til, tak for det :-)

 

Jeg har endnu ikke lige brugt det i en kong, men pga. af den lidt klistrede konsistens, så vil det da passe helt perfekt i en kong :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg vil helt sikker lige tjekke den tråd du henviser til, tak for det :-)

 

Jeg har endnu ikke lige brugt det i en kong, men pga. af den lidt klistrede konsistens, så vil det da passe helt perfekt i en kong :-D

 

Ja, hvis man bare laver det så der ikke er overskydende vand i maden når man laver den så er det fantasisk til konger, mine får en hver aften, det må jeg ikke glemme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Gælder denne her også hvis vi sammenligner brune og hvide ris?

 

Jeg har ikke læst denne tråd, men som mange ved har jeg lavet hjemmelavet mad længe og har lavet opskrifter i samarbejde med Gudrun http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

Gudrun anbefalder brune ris til de fleste hunde.

Jeg tror ofte hun glemmer at sige det, fordi brune ris er ris for hende, sådan er det for mig i hvert fald.

 

Hvide ris ( de er stort set skrældet for alt det gode) kan være mere skånsomme til svært belastede hunde, så hvis ens hund fx har maveproblemer/svært ved at fordøje maden med brune ris, kan man prøve med hvide.

 

Men brune ris er meget sundere og fedtet i dem er ikke usundt, brune ris og quinoa er fulde af gode ting :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Når der nu er en vejledning på tørfodder (pt skal aslan have omkring 730 gram og har i lang tid spist 800). Er der så også en ca vejledning inden for hjemmelavet mad?

 

Det er meget forskelligt hvad hunde skal have af foder, anbefalingerne på posen er også vejledende, mine ville have været fede hvis de havde fået det de skulle ifølge sådanne :-D

 

Mine hunde får mere om vinteren end om sommeren.

 

For tiden får Susi ca 2 x 75 gr ( med olie, vitaminer m.m.) og en gang kong, ca 40 gr.

 

Derudover kogte kødgodbidder (som er en del af rationen) ca 75 gr dagligt, jeg hænger mig ikke så meget i det.

Derudover får de rå kyllingelår eller rå kraftben af okse eller kalv et par gange om ugen.

 

Udover det får de søg med eaglepack (for tiden) tørfoder, tørfisk og fiskegodbidder.

 

Susi vejer 9-10 kg :-)

 

Det vigtige er hele tiden at se og mærke på hunden hvordan denne trives :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gudrun anbefalder brune ris til de fleste hunde.

Jeg tror ofte hun glemmer at sige det, fordi brune ris er ris for hende, sådan er det for mig i hvert fald.

 

Jeg har spurgt damen og hun sagde det var et fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke hvad vi har snakket om, Gudrun og jeg :-)

 

Sikkert ikke - Men jeg har spurgt hende om jeg skulle bruge den ene eller den anden slags - og fik det svar, at det var lige meget.

 

At det så kan være den ene slags er en fordel for nogle hunde er jo en helt anden snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Sikkert ikke - Men jeg har spurgt hende om jeg skulle bruge den ene eller den anden slags - og fik det svar, at det var lige meget.

 

At det så kan være den ene slags er en fordel for nogle hunde er jo en helt anden snak.

 

Ja, det må handle om din pige så :-D

 

Jeg har spurt om mad både til mine hunde individuelt og mere generelt for at kunne lave opskrifterne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...