Hop til indhold

Gode råd/øvelser til at øge hundens selvtillid?


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Vi tror at Ninjas mistro til især fremmede mænd egentlig bunder i at hun har lidt dårlig selvtillid, og derfor tit bliver usikker i hilse-situationer (vi kan jo sagtens tage fejl, men tænker at det ihvertfald aldrig kan skade at arbejde med hendes selvtillid og booste den :blink:).

 

Vi har arbejdet meget med to forskellige problemsløsnings-spil hvor hun skal finde ud af at komme ind til godbidderne, men de er begyndt at blive lidt for nemme for hende.

 

Ydermere blev vi introduceret til spor som jo også skulle have en gavnlig effekt den vej, men vi søger også meget gerne øvelser som er mere lige til at træne i hverdagen.

 

Er der nogen der har nogle gode råd eller øvelser til en lidt usikker hund ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Succes oplevelser. Få hende til at overvinde sig selv, kan være at gå balance på en træstamme og hun måske er lidt skeptisk overfor det først, men med ros og opbakning gør hun det så og opdager hvor sej hun er (og hvor dygtige i synes hun er, selvfølgelig).

 

Hvad med klikkertræning hvor hun selv skal tilbyde ting, gør i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Succes oplevelser. Få hende til at overvinde sig selv, kan være at gå balance på en træstamme og hun måske er lidt skeptisk overfor det først, men med ros og opbakning gør hun det så og opdager hvor sej hun er (og hvor dygtige i synes hun er, selvfølgelig).

 

Hvad med klikkertræning hvor hun selv skal tilbyde ting, gør i det?

 

Det maa vi begynde noget mere med. Vi har samme slags problemer med vores myndepige som Hewlet beskriver. Med mistro til fremmede, og generel usikkerhed. Success oplevelser har ikke vaeret nok for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Succes oplevelser. Få hende til at overvinde sig selv, kan være at gå balance på en træstamme og hun måske er lidt skeptisk overfor det først, men med ros og opbakning gør hun det så og opdager hvor sej hun er (og hvor dygtige i synes hun er, selvfølgelig).

 

Hvad med klikkertræning hvor hun selv skal tilbyde ting, gør i det?

 

Ja, det jo lige det med klikkeren :roll:

 

Jeg tror vi må indlære den på ny, for er meget sikker på at hun ikke forstår konceptet i at klikket betyder "Rigtigt!!" = Godbid.

 

Jeg ville lære hende at apportere og derved træne hende i at holde apportdummien i munden i flere sekunder. Det gik fint indtil jeg stod og kejtede lidt rundt med dummy, godbid OG klikker og derfor tog dummien fra hende med den hånd jeg havde klikkeren, samtidig med at jeg klikkede. Så blev hun lidt bange og listede ud af køkkenet med dæmpende signaler :oops:

 

Fik hende hen til mig igen og roste hende så for at snuse til klikkeren, men de er ihvertfald ikke best friends lige pt :genert:

 

Men god ide med balancegang :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hewlett, prøv at leg "hvad kan du" med hende. Sid f.eks. på en stol og hav klikkeren bag ryggen, sig så "hvad kan du?" Ninja stiller sig måske bare og glor, bare vent ligeså roligt (husk bløde øjne, smaske eller lignende dæmpende signaler hvis hun er utryg ved du bare sidder stille og kigger på hende).

 

På et tidspunkt gør hun et eller andet - kan være at hun sætter sig, dutter på dig, smasker, slikker sig om munden, hopper lidt osv - klik og roooos, og godbid for det. Så tænker hun nok, hva? Og det er ikke sikkert hun gør det samme igen, men klik for ALT hun gør, også små ting. Og husk at ros hende selvom du bruger klikker. Du må også gerne give flere godbidder af gangen som en "det der var VIRKELIG dygtigt".

 

Pyt med at hun ikke helt forstår klik=rigtigt lige nu, det kommer hurtigt hvis i leger det her nogle gange.

 

 

Hvis hun ikke gør noget som helst og ligner en der er ved at gå helt kold over dit projekt, så prøv med en tom papkasse, legetøj, hvad end.

Gør dig klar med klikker og godbidder og sæt den så på gulvet foran hende, så vil hun nok kigge på den: klik og godbid - godbidden kan du smide ned i kassen til hende, så har du allerede det næste klik på vej. Hun kan kigge på den, snuse til den, sætte pote på den etc etc - alt "kontakt" med kassen giver klik. Hvis hun ikke vil røre den, klikker du bare for at hun overhovedet vender snuden bare lidt i kassens retning. Det bliver du ved med indtil du kan se at hun bevidst kigger mod kassen for at få klikket/godbidden, der kan du så prøve at holde klikket tilbage og se om hun så forsøger lidt mere kontakt til kassen. Gør hun ikke, så gå tilbage og beløn nogle flere gange for bare at kigge mod kassen.

 

 

Klikkeren bagpå ryggen bliver på et tidspunkt (sammen med "hvad kan du") til signalet for nu skal du selv tænke og tilbyde. Når hun begynder at vise at hun forstår jeres leg, så vil hun begynde at tilbyde nogle af tingene flere gange i træk, så er det du kan forme det mere og tilsidst sætte signal på - men her i starten skal du bare vold-rose hende for overhovedet at gøre noget, ligemeget hvad (herhjemme klikker jeg så ikke for at gø eller for at gå væk ;-))

 

 

Det er rigtig sjovt når hunden har fattet det, Motor tilbyder altid gabe, sidde på bagben og slikke sig om munden, dem har jeg tydeligvis belønnet meget for :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går så i den anden grøft, idet jeg har erfaring for at en hund som viser mistillid/mistro overfor f.eks. fremmede personer, skal arbejde med tillid først og ikke selvtillid!

 

Prøv at se dette for dig: En hund nærer mistillid til mænd, men er i en alder/et stadie hvor den ikke tør vise dette udover at vige og evt knurre/gø.

Der arbejdes nu massivt med hunden selvtillid og hvad sker der så for en del hunde?

Der sker det, at hvor hunden tidligere kun turde vise sin mistillid gennem vigende adfærd går den nu frem og imødegør fysisk den fremmede evt. med stærkere gøen, evt ved at gø bag om personen og nappe eller det værste: Ved at fronte personen og bide manden i et eller andet tøj eller hud. Hunden har nu bidt en fremmed person.

Den risiko ligger der i kun at arbejde med en frygtsom hunds selvtillid.

 

Når vi taler potentiel frygt aggression er det altså vigtigt at behandle årsagen til "aggressionen", altså frygten, før vi kan arbejde med selvtillid, hvis dette overhovedet er nødvendigt.

 

Hvorimod det aldrig kan slå fejl at styrke en hunds tillid til mænd.

 

Styrkes hundens tillid til det frygtede derimod, vokser dens tillid til at den kan håndtere situationerne hvori den møder det den frygter = øget selvtillid = problemet er løst:-)

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...