Hop til indhold

Jeg er lidt bekymret, kastet op 2 gange i dag.


Gæst FAG
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Kiwi (vores Cairn Terrie) var med i skoven for første gang, vi havde aftalt max en time, men vi kom til at bruge næsten 2, børnene legede så godt, og vi hyggede os på en Tazan bane.

 

Lige inden vi skulle hjem kastede Kiwi op, vi snakkede om det nok var for mange godbidder eller måske var det blevet for meget for den.

Men den kastede op igen, efter den havde sovet 2 timer og fået aftensmad.

Den virker frisk og glad, lige nu skælder den ud på en blomst.

 

Så nu er vi lidt bekymret, den har også tynd mave, og har haft det meget siden vi fik den hjem for 3 uger siden. Kennelmutter har fortalt os det er normalt den har lidt tynd mave, de første dage.

Vi have egentlig aftalt vi ville snakke med dyrlægen om dens mave på mandag når den skal have sin 12 ugers vacination. Men her efter den har kaste op 2 gange, er vi kommet lidt i tvivl om hvad vi skal gøre.:?::?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Kiwi (vores Cairn Terrie) var med i skoven for første gang, vi havde aftalt max en time, men vi kom til at bruge næsten 2, børnene legede så godt, og vi hyggede os på en Tazan bane.

 

Lige inden vi skulle hjem kastede Kiwi op, vi snakkede om det nok var for mange godbidder eller måske var det blevet for meget for den.

Men den kastede op igen, efter den havde sovet 2 timer og fået aftensmad.

Den virker frisk og glad, lige nu skælder den ud på en blomst.

 

Så nu er vi lidt bekymret, den har også tynd mave, og har haft det meget siden vi fik den hjem for 3 uger siden. Kennelmutter har fortalt os det er normalt den har lidt tynd mave, de første dage.

Vi have egentlig aftalt vi ville snakke med dyrlægen om dens mave på mandag når den skal have sin 12 ugers vacination. Men her efter den har kaste op 2 gange, er vi kommet lidt i tvivl om hvad vi skal gøre.:?::?:

 

En hvalp må ikke have dårlig mave så længe... Så af den grund ville jeg nok vælge at kontakte dyrlægen. Hvad fodrer du med?

 

Mht at kaste op, så skal man også passe på med at lægge for meget i det. Det kan selvfølgelig være tegn på noget værre, men hunde kaster sommetider op uden der er mere i det. Og hvis hun virker frisk og spiser og (især) drikker ville det ikke bekymre mig så meget. Hvis hun fortsætter med at kaste op og bliver sløv synes jeg bestemt du skal kontakte dyrlægen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret.

 

Vi fodre med noget der hedder orijen, det var noget vi fik med da vi købte hunden, det bliver bladet op med lidt vand, dog bruger vi det også som gidbidder.

 

Fint med opkasten, så klapper vi lige hesten en gang, den virker jo glad og godt tilfreds. Så er det vel ok at vente til på mandag med at snakke med dyrlægen.

 

Det med tynd mave har den haft meget så det tager vi også op med dyrlægen. Der hvor vi købte hunden have de andre hvalpe også tynd mave efter vi fik den hjem, hvilket kendlen har fortalt os, som vi har været i kontakt med flere gange. Vi her fornyligt fået anbefalet og prøvet noget der hedder Zoolab, men det har desværre ikke hjulet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
En hvalp må ikke have dårlig mave så længe... Så af den grund ville jeg nok vælge at kontakte dyrlægen. Hvad fodrer du med?

 

Mht at kaste op, så skal man også passe på med at lægge for meget i det. Det kan selvfølgelig være tegn på noget værre, men hunde kaster sommetider op uden der er mere i det. Og hvis hun virker frisk og spiser og (især) drikker ville det ikke bekymre mig så meget. Hvis hun fortsætter med at kaste op og bliver sløv synes jeg bestemt du skal kontakte dyrlægen!

 

Jeg er enig. Især er det vigtigt at hun indtager vand hvis det bliver ved, for man taber en del ved diarre og opkast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret.

 

Vi fodre med noget der hedder orijen, det var noget vi fik med da vi købte hunden, det bliver bladet op med lidt vand, dog bruger vi det også som gidbidder.

 

Fint med opkasten, så klapper vi lige hesten en gang, den virker jo glad og godt tilfreds. Så er det vel ok at vente til på mandag med at snakke med dyrlægen.

 

Det med tynd mave har den haft meget så det tager vi også op med dyrlægen. Der hvor vi købte hunden have de andre hvalpe også tynd mave efter vi fik den hjem, hvilket kendlen har fortalt os, som vi har været i kontakt med flere gange. Vi her fornyligt fået anbefalet og prøvet noget der hedder Zoolab, men det har desværre ikke hjulet.

 

Det kan jo være hun ikke fungerer på orijen... så måske skal du overveje foderskifte.

 

Hvalpe kan sagtens få lidt tynd mave når de skifter hjem, men det skal ikke vare 3 uger. Det er for længe for en lille hvalp... Er det meget tyndt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak for svaret.

 

Vi fodre med noget der hedder orijen, det var noget vi fik med da vi købte hunden, det bliver bladet op med lidt vand, dog bruger vi det også som gidbidder.

 

Fint med opkasten, så klapper vi lige hesten en gang, den virker jo glad og godt tilfreds. Så er det vel ok at vente til på mandag med at snakke med dyrlægen.

 

Det med tynd mave har den haft meget så det tager vi også op med dyrlægen. Der hvor vi købte hunden have de andre hvalpe også tynd mave efter vi fik den hjem, hvilket kendlen har fortalt os, som vi har været i kontakt med flere gange. Vi her fornyligt fået anbefalet og prøvet noget der hedder Zoolab, men det har desværre ikke hjulet.

 

Synes der er lidt underligt at de alle har haft tynd mave...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den afføring er nogen gange tynd andre gange er det næste fin.

 

Den har fået Orijen ved kedlen også, det er det samme vi har fået med hjem, det tager vi også lige op med dyrlægen.

 

Den drikker fint, med jævne mellemrum, samt den spiser alt hvad den kan komme i nærheden af, den er nærmest ligeglad med hvad det er, bare det kan tygges, derfor har den måske fået noget indenbords som ikke var helt godt, vi har ellers forsøgt at sørge for den kun får det vi serverer for den, men det er ikke nemt.

Hvis den led af væskemangel ville jeg mene den var træt og sløv, hvilket man absolut ikke kan sige om den, er jeg forkert på den her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor vi købte hvalpe, fik vi at vide det sagtens kunne hænge sammen med at det har været varm og hunden har været meget udenfor, så den har nok spist noget græs. men de mener også vi skal vende det med dyrlægen på mandag, de er enig i at 3 uger er for lang tid. (har lige ringet)

 

Jeg vedhæfter lige et par billeder fra i dag, ser den ikke frisk ud, den er vel ikke for tynd ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor vi købte hvalpe, fik vi at vide det sagtens kunne hænge sammen med at det har været varm og hunden har været meget udenfor, så den har nok spist noget græs. men de mener også vi skal vende det med dyrlægen på mandag, de er enig i at 3 uger er for lang tid. (har lige ringet)

 

Jeg vedhæfter lige et par billeder fra i dag, ser den ikke frisk ud, den er vel ikke for tynd ?

 

Det er svært at se på et billede om hun er for tynd. Du kan mærke ovenpå hovedet om der er lidt "skarpe" kanter, det må der helst ikke være..--og så er det altså altid en god ide at veje sin hvalp når man ikke har så meget erfaring i, om den er for tynd eller ej.

 

Hvis du ved hvad hun vejede da hun var 8 uger, så kan du prøve at se, hvor meget hun har taget på siden.

Det ER alvorligt når så ung en hvalp har vedvarende dårlig mave. Men da hun jo skal til dyrlæge i overmorgen, så må vi håbe, at det går... :???:

 

Hvis hun bliver sløv eller opfører sig underligt, så skal hun til dyrlæge med det samme.

 

Hvad med hendes øjne og snude? Har hun noget udflod? Klatter i øjnene?

 

Og hvordan har de andre hvalpe i kuldet det nu? ER de blevet raske allesammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at se på et billede om hun er for tynd. Du kan mærke ovenpå hovedet om der er lidt "skarpe" kanter, det må der helst ikke være..--og så er det altså altid en god ide at veje sin hvalp når man ikke har så meget erfaring i, om den er for tynd eller ej.

 

Ja vi har desværre ikke vejet den, men jeg syntes ikke den har skarpe kanter oven på hovedet.

 

Hvis du ved hvad hun vejede da hun var 8 uger, så kan du prøve at se, hvor meget hun har taget på siden.

Det ER alvorligt når så ung en hvalp har vedvarende dårlig mave. Men da hun jo skal til dyrlæge i overmorgen, så må vi håbe, at det går... :???:

 

Hvis hun bliver sløv eller opfører sig underligt, så skal hun til dyrlæge med det samme.

 

Hvad med hendes øjne og snude? Har hun noget udflod? Klatter i øjnene?

 

Der er ikke noget med snuden eller øjnene, de ser normale ud.

 

Og hvordan har de andre hvalpe i kuldet det nu? ER de blevet raske allesammen?

 

Det fik jeg ikke spurgt om, skriver lige en mail til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

--Jeg tror du skal fodre så lidt som muligt indtil dyrlægen har set hende... Og det er bedst kun at tilbyde hende kogt fisk eller kylling med lidt ris, --tyndt som vælling.

Men kun lidt mad. Og drop tørfoderet til I har snakket med dyrlægen.

 

I må altså holde meget øje med at hun ikke render og spiser alt muligt..

 

Hun hoster ikke, når hun kaster op?

Link til indlæg
Del på andre sites

nej hun siger ingenting når hun kaster op, det virker ikke som om det var en en belastnig for hende, og gjorde det bare og legede så videre.

 

Hvis vi skal udgå hun får noget indenbords bliver vi nød til at holde hende indendørs, for selv når vi har hende i snor er det næsten umuligt.

 

Så må vi passe på med foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
--Jeg tror du skal fodre så lidt som muligt indtil dyrlægen har set hende... Og det er bedst kun at tilbyde hende kogt fisk eller kylling med lidt ris, --tyndt som vælling.

Men kun lidt mad. Og drop tørfoderet til I har snakket med dyrlægen.

 

I må altså holde meget øje med at hun ikke render og spiser alt muligt..

 

Hun hoster ikke, når hun kaster op?

 

det er bedst hvis i over koger risene, de skal være nærmest helt smasket ud....(håber den beskrivelse dur).

 

håber hun får det bedre snart og at dyrelægen finder ud af hvad der foregår. hvis hun går og gnasker græs kan det også være fordi der noget irritation i maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hjælpen.

 

Er i sikker på det er en god ide at begynde at give den noget helt andet mad, nu når den aldrig har fået andet end det Orijen, det kan godt bekymre mig lidt.

Vi fik at vide af opdrætter den ikke skulle have andet.

Måske skal vi bare holde med godbidderne så den kun får det vædet op i vand (måske mere kogt vand end før)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak for hjælpen.

 

Er i sikker på det er en god ide at begynde at give den noget helt andet mad, nu når den aldrig har fået andet end det Orijen, det kan godt bekymre mig lidt.

Vi fik at vide af opdrætter den ikke skulle have andet.

Måske skal vi bare holde med godbidderne så den kun får det vædet op i vand (måske mere kogt vand end før)

 

Hvis i vil holde jer til tørfodderet, så er det måske en god ide at undlade alt andet (godbidder). Men hvis i vil tilføje vand, så foreslår jeg at i kun tilføjer koldt vand - lige når det serveres. Og det skal ikke stå lang tid efter hun har spist, hvis hun levner noget.

 

Varmt vand kan blandt andet 'ødelægge' nogle ernæringsstoffer i foderet.

 

Ellers synes jeg at skånekosten med ris og kylling lyder som en god ide - her får hun også masser af vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak igen

 

Vi bruger varm kogende vand, og så lader vi maden stå til det er opløst/blød og kold nok til at spise, men det er måske helt forkert.

Sådan har vi fået det fortalt.

 

Varmt kogende vand skal være KOGT. Du må ikke bare bruge vandet fra den varme hane..

 

Men bedst er det at give så lidt mad som muligt.

Yoghurt kan osse være godt...

 

--Hvad er det for en opdrætter? Er det DKK?

 

Og hvor meget har I betalt for hvalpen?

 

Jeg vil bare udelukke, at der måske er "sjusket" lidt med ormekuren....

Den enorme sult på trods af diareen kunne måske tyde på orm...:neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak igen

 

Vi bruger varm kogende vand, og så lader vi maden stå til det er opløst/blød og kold nok til at spise, men det er måske helt forkert.

Sådan har vi fået det fortalt.

 

Det er godt at tilføje vand, fordi der ikke er meget vand i tørfoder. Det hjælper derfor fordøjelsen og belaster leveren mindre.

 

Men hunden kan sagtens tygge og bruge tænderne - det er ikke nødvendigt at opbløde mad - kun at give den det ekstra vand til fordøjelsen.

 

Det bedste er altid, synes jeg, at hælde koldt vand på foderet og server med det samme. Så risikerer du ikke at 'skade' ernæringsstoffer der er nemme at skade med varme, som f.eks. nogle fedsstoffer (som ofte sprøjtes på tørfodder til sidst).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Varmt kogende vand skal være KOGT. Du må ikke bare bruge vandet fra den varme hane..

 

Men bedst er det at give så lidt mad som muligt.

Yoghurt kan osse være godt...

 

--Hvad er det for en opdrætter? Er det DKK?

 

Og hvor meget har I betalt for hvalpen?

 

Jeg vil bare udelukke, at der måske er "sjusket" lidt med ormekuren....

Den enorme sult på trods af diareen kunne måske tyde på orm...:neutral:

 

Jeg kommer tit til at tænke på at der er noget som stopper maden lidt. En lille sten eller bold eller sok som er blevet slugt....men det er fordi jeg har hørt om sådanne tilfælde. Her smutter maden stadig igennem, men med besvær, og appetiten kan stadig være intakt. Men det kan jo være så meget og en ganske lille ting.

 

Håber i finder ud af noget hos dyrlægen :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er dkk stamtavle på den, samt et sundhedspas.

Jeg kan ikke forstille mig der er fusket med noget. Kendlen tror jeg er helt fin, de er med i sundhedsprogrammet (tror nok det hedder sådan) samt uddannet opdrætter, anne-marie herinde fra sagde god for kendlen. Vi har været der hver uge sinden hvalpen var 3 uger, og jeg er sikker på det er et rigtig godt sted, jeg har snakket med dem flere gange efterfølgende også om Kiwis mave.

Jeg er ked at at skrive her hvad vi har givet for den, men den var ikke billig, det er tæt på 10.000,-

 

Er en terrie ikke bare altid sulten, det syntes jeg at have læst.

 

Nu har den lige været ude og tisse, og det er altså svært, den fandt snegle og andre spændende kryb, vi forsøger selvfølgelig at undgå dem, og tager dem fra hunden så snart vi opdager det, hunden er ikke udenfor alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder lidt og tænker på om der er sket for meget for hvalpen!!

 

Jeg tænker på menneskebørn der også kan brække sig hvis der er sket "for meget" samt de er lidt overgearede/overtrætte :confused: Ja ja - jeg har ikke selv børn men kender da andre mennesker med børn og har ofte hørt den udtalelse :oops:

 

Altså egentlig er det jeg siger jo om hunden er blevet en smule (meget) stresset af alle de nye indtryk.

 

Dette er ikke skrevet for at slå problemet hen som noget mindre. Som Snevinter feks. skriver kan den have spist noget der blokere.

 

Som du selv lige nævner er snegle og andet kryb spændende :badr:

 

Men som Birgitta skriver, så hold godt øje med den og reager hvis den bliver sløv samt hvis den begynder ikke at ville drikke.

 

Held og lykke :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også snakket om det kunne være stres, og det tror vi det er med opkasten, da vi jo nok var i skoven for lang tid, og det var der den kastede op 1. gang. Men jeg tror det er noget andet med maven.

 

Men nu holder vi øje med den, og ser frem til dyrlægebesøget.

 

Mange tak for jeres hjælp, jeg skal nok skrive hvordan det går med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...