Hop til indhold

Hvalpe hundetræning


Aslan
 Share

Recommended Posts

Ja, det er Aslan begyndt til.

 

Han havde sin anden gang i dag, og da kæresten kom hjem med ham og fortalte.....vi har en gude hund!!!!

 

Men nok om det.

 

Fra dag et har vi til indkald brugt Aslan.............(opmærksom) kom.........(han kommer (for det meste hehe))

Med henblik på altid at få hans opmærksomhed inden komandoen (gerne til alt)

 

Nu til hundetræning, insistere de på at kæresten bruger navnet til indkald.

 

Hvor jeg jo så bliver lidt bitchy!

Og han siger jamen de siger jo, og det er MIG det går til træning

grrrrrrrrr snapper efter kærestens fingre :mad:

 

Det bliver til at han vil afprøve det dernede (istedet for bare at tjekke med træneren om det er ok) at bruge Aslan kom.

 

 

Kan man tillade sig at blande sig?

Lad os nu antage at træneren sige NEj i må ikke bruge aslan kom.

Selv om jeg ikke går til træningen, kunne jeg så godt tillade mig at ringe til denne træner og snakke mig til at kæresten får lov til at bruge aslan kom?

(kan næsten ikke forestille mig at han ikke må bruge det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, det er Aslan begyndt til.

 

Han havde sin anden gang i dag, og da kæresten kom hjem med ham og fortalte.....vi har en gude hund!!!!

 

Men nok om det.

 

Fra dag et har vi til indkald brugt Aslan.............(opmærksom) kom.........(han kommer (for det meste hehe))

Med henblik på altid at få hans opmærksomhed inden komandoen (gerne til alt)

 

Nu til hundetræning, insistere de på at kæresten bruger navnet til indkald.

 

Hvor jeg jo så bliver lidt bitchy!

Og han siger jamen de siger jo, og det er MIG det går til træning

grrrrrrrrr snapper efter kærestens fingre :mad:

 

Det bliver til at han vil afprøve det dernede (istedet for bare at tjekke med træneren om det er ok) at bruge Aslan kom.

 

 

Kan man tillade sig at blande sig?

Lad os nu antage at træneren sige NEj i må ikke bruge aslan kom.

Selv om jeg ikke går til træningen, kunne jeg så godt tillade mig at ringe til denne træner og snakke mig til at kæresten får lov til at bruge aslan kom?

(kan næsten ikke forestille mig at han ikke må bruge det)

 

 

Jeg bliver gerne en kælling når trænere vil bestemme hvilket signal hundeejerne skal bruge eller hvad signalet skal betyde.

 

Det bestemmer I suverænt!!!

 

Muligvis er signalet til indkald det samme som skal anvendes i eventuel prøve/konkurrence, men hvis I ikke skal deltage i disse kan I være ligeglade.

 

I BETALER FOR EN SERVICE OG I BESTEMMER!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver gerne en kælling når trænere vil bestemme hvilket signal hundeejerne skal bruge eller hvad signalet skal betyde.

 

Det bestemmer I suverænt!!!

 

Muligvis er signalet til indkald det samme som skal anvendes i eventuel prøve/konkurrence, men hvis I ikke skal deltage i disse kan I være ligeglade.

 

I BETALER FOR EN SERVICE OG I BESTEMMER!!!!

 

Helt enig :5up: På vores hvalpehold skulle vi lære hundene "sit", og hun forklarede hvordan man skulle gøre, og hvad man skulle sige når man når så langt. Vi har dog kaldt det "sid pænt" hos os, fordi det synes vi er hyggeligere ( :oops: ), og Milo har lært det inden vi begyndte til træning. Spurgte hende om det var ok at bruge det, og det syntes hun helt bestemt. "Vi skulle jo bare bruge det samme altid, og ikke forvirre hunden mere end nødvendigt" :5up: Så tror du ikke, at du ville få samme svar?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tror du ikke, at du ville få samme svar?

 

Jeg ved det ikke helt.

 

Den her træner snakker også om at tumle, dog på en mere uskyldig måde (her skal han dække mellem benene og så ligge og slappe af og så gå når vi siger til må han gå, alt sammen indlæres med godbidder og i hvalpens tempo, lidt det samme som at dække et sted og blive indtil man siger fri eller????).

Fordi det er meget vigtigt at aslan ved hvem der bestemmer....nu mener jeg så ikke at vores hvalp er dum, så monstro han ikke godt ved at jeg bestemmer? :roll:

 

Det skal så siges at kæresten har øvet dette to gange i denne uge (for lidt ville man mene) og da hele holdet skulle gøre det til træning i dag, gik aslan hen og lagde sig....vendte sig på ryggen og lukkede øjnene og begyndte at komme med snorkelyde :klap2:

Så tror ikke det er så vigtigt at tumle som at stole på

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det for et sted I træner/hvor er det? Har du et link til en evt. hjemmeside? Er du sikker på, at det er et godt sted for JER? Det aller aller vigtigste er jo, at I kan føle jeg trygge ved dem, der "træner jer", og turde stole på de råd de giver. Det opnår man i mine øjne bedst, hvis man i forvejen har fået et billede af klubbens grundholdning/værdier. Jeg tror i hvert fald ikke jeg ville få meget ud af træningen, hvis jeg tvivlede på det, vi skal gøre. (Selvfølgelig skal man altid mærke efter og fornemme sin hund, men det er bare rarere at føle sig tryg som udgangspunkt). F.eks. var jeg til introaften hos DKK-viby. Det gik rigtig godt, og jeg kunne lide alt det jeg fik at vide... Indtil der kom en anden ind i lokalet og skulle fortælle om lederskab. Der blev tegnet et trappe med nogle små mænd på og nogle ekstra trin, hvorefter der bliver spurgt hvem der hører til på næste trin (de øverste var forældrene/de voksne)... og lokalet blev råbt op af folk, som mente at deres børn skulle stå på næste trin osv osv. Jeg tænkte for mig selv "årh nej, pis, det tegnede lige så godt", og var faktisk allerede skuffet da jeg så trappetegningen. Dog blev jeg lidt glad igen, da hun forsikrede folk om, at SÅFREMT man opfattede det på den måde, skulle det IKKE være børnene, for de var ikke forsvarlige nok. Derefter kastede hun hieraki og trapper ad h****** til, og fortalte at hun havde taget udgangspunkt i det, fordi det syn er så udbredt. Derefter fortalte hun om Anders Hallgren, og jeg havde lyst til at klappe i mine små hænder :5up: :5up: :5up:

 

Men min pointe med den lange historie var, at jeg faktisk var ved at få kolde fødder overfor træningen da trappen kom frem, selvom jeg hemmeligt håbede på, at noget lignende ville ske. Og havde hun ikke gået videre, eller sågar sagt ting som "hunden skal være nederst i hierakiet" osv. havde jeg ikke følt mig tryg, og altid second guessed de øvelser og metoder jeg ble præsenteret for. Og hvor ER jeg glad for, at den holdning ikke var en del af den klub, som jeg virkelig havde gode forventninger til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe kæresten har tillid til deres måde at træne på, og Aslan ikke lider under det eller har dårlige oplevelser, og JEG får lov at ytre min mening, er det fint nok. (fik også pointeret at kunne kæresten ikke tage min kritik til sig, måtte vi jo bytte og så skulle jeg gå til træning!)

 

Aslan tager ikke hårdt imode denne indlærings tumlen (får man pølser bare ved at ligge og slappe af, så kan det jo ikke blive bedre), dog er jeg uenig med træner i at Aslan ikke ved om det er mig eller ham der bestemmer!

 

Men trækker han afsted med mig en dag, og har overtaget hus og have, ja så må jeg jo ofre penge på en adfærdsbehandler :mrgreen: (men så længe jeg kan nå godbiderne og han ikke kan, frygter jeg ikke dette :-P) og så fortælle træner og dyrelæge at de havde ret :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er rigtig fedt, at du vil have lov at blive hørt. Respekt for det :5up: Og godt, at du ikke bare siger "okay, så er det nok sådan", men vil have love at gøre det på "din" måde. Håber de er til at snakke med, men har en ide om, at de nok skal give sig, hvis du får talt med dem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror absolut heller ikke jeres hund er dum, og med de initiativer I tager i form af træning og selvtræning, syntes han nok I er de seje ledertyper, der finder på sjove ting og sager og hjælper ham med at udvide hans univers.

 

Ja, hunden skal se ejer som leder, og skal forstå og acceptere grænser/begrænsinger. Ellers er de en pest at have med at gøre. Har selv en sådan i nærmeste familie, og må indrømme vi beder dem komme uden hund, fordi den ikke har forstået at den ikke skal trippe rundt på bordene, skabe sig og gøre andre irriterende ting. Men at den opfører sig sådan, har ikke noget at gøre med at den ikke er blevet tumlet som hvalp eller nu - eller på anden måde fysisk har fået at vide hvem der bestemmer. Der har endda været lidt fysik ind over har jeg fået fortalt, men prøver at udvide deres horisont - med små landvindinger over tid.

 

Det skyldes snarere at den ikke er ordentlig aktiveret, at man ikke gør brug af orden "nej", men nærmere forsøger at forhandle med dem (ih, lille hund - det ved du godt du ikke må) ligesom dens navn kan betyde alt fra opmærksomhed, over skældud til ros.

 

Ved ikke om jeg fejlfortolkede hvad træneren ville med tumle, hvis det er tilfældet undskylder jeg mange gange selvsving over emnet "hundeleder i klassisk forstand".

 

Ellers ser det også ud som hendes øvelse ligner "dæk" (og bliv). Og så bliver jeg så nysgerrig... hvad skal de gøre hvis hunden rejser sig? Bare stoppe med at give godbider, eller må man godt vise den, at man vil have den skal blive liggende og så fortsætte med ros og godbider når den igen ligger?

 

Ville i øvrigt selv blive kælling hvis nogen syntes de skulle bestemme hvilke kommandoer (som det stadig hedder her - selvom jeg har hørt det ikke skulle være det mest politisk korrekte?) jeg gør brug af til hvilke øvelser. Så længe man er konsekvent og bruger samme ord hver gang, kan det være fuldstændig underordnet. Har allerede lavet flere af sådanne ting - har eksempelvis byttet om på fløjt for sit og dæk, fordi det for mig gav mere mening den anden vej rundt (faldende fløjt når hunden skal ligge - og stigende når den skal sætte sig "op". Normalt er det omvendt).

 

Så syntes bestemt også I skal fortsætte med det I gør (som i min bog også giver meget mere mening: opmærksomhed efterfulgt af kommando). Vil håbe træner er indforstået, og vil syntes det er fint I er så dedikerede, at I allerede har trænet inden i kom på træningspladsen.

 

Og sejt i øvrigt så meget han havde styr på den øvelse, at han havde overskud til snork!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ellers ser det også ud som hendes øvelse ligner "dæk" (og bliv). Og så bliver jeg så nysgerrig... hvad skal de gøre hvis hunden rejser sig? Bare stoppe med at give godbider, eller må man godt vise den, at man vil have den skal blive liggende og så fortsætte med ros og godbider når den igen ligger?

 

 

 

Træneren ville have at kæresten skal holde ham, men det har vi prøvet via dyrelægen og det kan aslan ikke holde til (han var bange for mig i 3 dage og jeg var mild i forhold til hvad dyrelægen mente).

 

Dog kører vi med at han får ros mens han ligger der, og godbidder og går han.....ja....så er der jo bare slut med ros og godbidder!

 

Så helt efter træners hoved går det ikke!

 

Men det virker jo :lol:

 

Som nogen skrev, tillid frem for alt andet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må vel forvente, at I må gøre nøjagtig som I vil til træning. I har jo betalt for skidtet. Hvis I føler for at stå på hovedet og gale "Aslan, lille putte-gris, kom hen til mor / far" så må det jeres valg og det I gør. Træneren får jo bare sin løn for at vejlede jer på sin måde. Hvordan I til slut og sidst vælger at gøre, må være op til jer.

 

Vi går til træning med Simba både i specielklubben for Bernere og hos DKK, og der er da forskel på trænerne...selvfølgelig, men de må altså acceptere, at vi vælger den måde vi finder er rigtigst til indlæring af den og den øvelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dog kører vi med at han får ros mens han ligger der, og godbidder og går han.....ja....så er der jo bare slut med ros og godbidder

 

Ikke et "nej" til at fortælle ham han gør noget forkert i det han rejser sig? Jeg er nok lidt mere firkantet i min til gang til sådanne øvelser når jeg træner med min hvalp.

 

Dæk har jeg ikke tænkt mig at lære hende, da vi ikke har brug for det endnu, til gengæld betyder "sit" at hun skal blive siddende til hun får andet at vide. Jeg går ikke langt fra hende endnu når hun bliver sat af, fordi hun endnu ikke er stærk i øvelsen.

 

Derfor er jeg i nærheden, og når hun rejser sig får hun et roligt og bestemt nej, og bliver så hjulpet ned igen med en hånd på bagdelen. Og så ros når hun sidder. Ikke noget med at sige "sit" igen og vise med godbider og andet hvad hun skal - for det er ikke en ny øvelse.

 

Så bruger vi ellers meget tid på ja/nej øvelser for at de to ligger helt fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke et "nej" til at fortælle ham han gør noget forkert i det han rejser sig? .

 

 

Jo, det glemte jeg.

 

"lystre" han ikke på det, ja så vil vi altså ikke tvinge ham (desuden er han forstor til at tvinge :roll: ).

 

Og da han allerede har prøvet at blive tvunget, og vi så hvordan han reagerede på det, ja så vælger vi en mindre dominerende tilgang, det er så vores valg.

 

Jajajaja jeg ved jeg pyller :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, store hunde er en udfordring jeg ikke kender til. Og måden man træner på er vel underordnet hvis man når sit mål.

 

Min eneste lille kæphest er at hunden skal respektere et nej og respektere grænser. Dels fordi den har lettere ved at navigere frit indenfor kendte grænser, og dels fordi det er nødvendigt for sikkerheden. Hvis mine hunde eksempelvis ikke forstår at de ikke bare skal springe ud af bilen når de har lyst, at de ikke skal gå ud af døren fordi de har lyst og så fremdeles.

 

Ikke at det ikke er det I ønsker - skal bare give kæphesten luft en gang i mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Min eneste lille kæphest er at hunden skal respektere et nej og respektere grænser.

 

Hvilket han med tiden vil gøre (håber jeg da), men han er kun 20 uger, og da det er en ny træning, forventer vi ikke lige at han pronto lystre et nej.

 

kæpheste er helt ok, jeg er glad for din mening også i og med at du skriver den på en mild måde .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Dog kører vi med at han får ros mens han ligger der, og godbidder og går han.....ja....så er der jo bare slut med ros og godbidder!

:blink:

 

Hmm.. Her kan I komme ind på et blindspor, for hvis Aslan lærer at han selv afgør hvornår en øvelse er slut, så får I ikke kontrol over øvelsen.

 

Dermed vil I opleve på et tidspunkt, at han siger nej tak til de forventede godbidder fordi andet er mere tillokkende - og går fra sin øvelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Her kan I komme ind på et blindspor, for hvis Aslan lærer at han selv afgør hvornår en øvelse er slut, så får I ikke kontrol over øvelsen.

 

Dermed vil I opleve på et tidspunkt, at han siger nej tak til de forventede godbidder fordi andet er mere tillokkende - og går fra sin øvelse

 

 

 

Hmm..........hvad gør vi så?

 

Jeg tør ikke holde ham, det har jeg prøvet :roll:

 

Kalde ham tilbage????

For det kunne vi jo egentlig godt.

 

Eller???????????

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok med risiko for at få det halve af hunde ejrene mod mig, vil jeg lige komme med min mening og begundelser.

 

Kommandoer :

Brug kun et ord . plads, sit, dæk, her, stå osv.

Hvorfor : Hvis du på et senere tidspunkt vil til stævne, må du kun bruge et ord. Ellers kan du få et træk for dobbelt kommando.

En kommando bør først bruges når du har kontakt med hunden.

Noget andet er det jeg kalder " et frit indkald " Eks. når den leger med andre bruger jeg hundens navn og kom.

 

Jeg har den mening at det bør indlæres til hvalpe træning, ( både for ejer og hund )

 

Min egen start med hvalpe træning var nemlig lidt "løs" på de punkter og ung hunde træning lige sådan. Da vi så besluttede at starte til lydigheds stævne træning, måtte vi starte næsten fra bunden igen.

 

Hvad jeg egentlig vil sige er , få de grundlæggende lagt fast og gå så i den retning i vil bagefter.

 

Bliv øvelserne ; sit, dæk og stå, hvis din hund ikke bliver i stilling, er du gået for hurtigt frem. Hvis i kun kan gå tre skridt frem og vente 10 sek, jammen så lav de 10 sek til en juhu ting og forlæng tiden og afstand når det sidder fast. Hvis din træner ikke vil aksepterer dette, så meddel ham dette, heller et skridt frem end to tilbage. Eller find et andet sted.

 

En god grund træning er basis for fremtidens træning og hvis hunden´s ros er leg, sjov eller smager godt bliver det hele lidt lettere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Jeg er enig med Trine. Brug kun en kommando og så dit kropssprog. Mine hunde behøver ikke engang kommandoen men ser mine håndbevægelser for sit, dæk osv.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok med risiko for at få det halve af hunde ejrene mod mig, vil jeg lige komme med min mening og begundelser.

 

Kommandoer :

Brug kun et ord . plads, sit, dæk, her, stå osv.

Hvorfor : Hvis du på et senere tidspunkt vil til stævne, må du kun bruge et ord. Ellers kan du få et træk for dobbelt kommando.

En kommando bør først bruges når du har kontakt med hunden.

Noget andet er det jeg kalder " et frit indkald " Eks. når den leger med andre bruger jeg hundens navn og kom.

 

Jeg har den mening at det bør indlæres til hvalpe træning, ( både for ejer og hund )

 

Min egen start med hvalpe træning var nemlig lidt "løs" på de punkter og ung hunde træning lige sådan. Da vi så besluttede at starte til lydigheds stævne træning, måtte vi starte næsten fra bunden igen.

 

Hvad jeg egentlig vil sige er , få de grundlæggende lagt fast og gå så i den retning i vil bagefter.

 

Bliv øvelserne ; sit, dæk og stå, hvis din hund ikke bliver i stilling, er du gået for hurtigt frem. Hvis i kun kan gå tre skridt frem og vente 10 sek, jammen så lav de 10 sek til en juhu ting og forlæng tiden og afstand når det sidder fast. Hvis din træner ikke vil aksepterer dette, så meddel ham dette, heller et skridt frem end to tilbage. Eller find et andet sted.

 

En god grund træning er basis for fremtidens træning og hvis hunden´s ros er leg, sjov eller smager godt bliver det hele lidt lettere.

 

 

Jeg er ikke sulten, så jeg skal nok lade dig være :mrgreen::blink:

 

Aslan bliver en total 100% familie hund.

En broholmer er ret kluntet, og kan måske med arbejde bruges til diverse stævner,men vi er begge er enige om at det er ikke os.

Vi skal nok mere bruge Aslan til tunge ting, trække osv.

 

Vi ved ikke endnu hvad han skal trække når han bliver fuldvoksen, men det kan racen godt lide.........nu får vi se.

 

Jeg føler at navn og så komando er det rigtige for os.

Jo mere vi snakker om det, jo mere giver kæresten mig ret i dette.

 

Men jeg kan da godt følge at det ville være træls at skulle starte forfra

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...