Hop til indhold

Stakkels Otto


Tine1
 Share

Recommended Posts

Otto er blevet syg - og selvom jeg ikke tror, at det er noget alvorligt, så er det nu stadig skrækkeligt at se sin baby være skidt..

 

Han begyndte i går aftes at kaste op - og blev ved med at kaste op et godt stykke ind i natten.. Ikke konstant, men en gang i timen tror jeg. Blev oppe med ham både for at passe på ham, men også for at holde Elly væk fra opkast, så hun ikke bliver smittet..

 

I dag kaster han ikke op mere, men han er sløv og træt - og det er der jo ikke noget at sige til efter sådan en nat.. Kan ikke rigtigt få vand og mad i ham.. og lige nu ligger han bare på skødet og stirrer tomt ud i luften..

 

Får hunde influenzasymptomer? For han humper faktisk lidt når han går - tænker at hans knæ måske gør mere ondt, fordi han er syg... Lidt ligesom vi andre kan få ondt i hele kroppen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun et øretermometer - og tror ikke det virker på hunde... men tror, at han havde feber i går, der virkede han i hvert fald varm.

 

Har også tænkt dyrlæge, hvis jeg ikke kan få væske i ham - overvejer at koge en kylling eller noget og servere suppe for ham.. Det kan jeg ikke forestille mig, at nogen hund vil kunne stå for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun et øretermometer - og tror ikke det virker på hunde... men tror, at han havde feber i går, der virkede han i hvert fald varm.

 

Har også tænkt dyrlæge, hvis jeg ikke kan få væske i ham - overvejer at koge en kylling eller noget og servere suppe for ham.. Det kan jeg ikke forestille mig, at nogen hund vil kunne stå for.

 

det er en god idé, eller lav en portion skånekost, det er sikkert alligevel det bedste indtil maven er ovenpå igen. udkogte ris med lidt kylling i, bare som en blød grød, det er jo også ret væskeholdigt. jeg har også en gang givet halfdan lidt våd havregrød med en lillesmule torskerogn i, det virkede også fint og maveskånsomt og han var meget glad for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Charlie har været sløj på den måde, hvilke han bliver hver gang han har fået fat i noget foder/godbid hos forældre eller på engen, så plejer han at få noget vådfoder.. Det vil han gerne have.. Jeg giver bare en lille klat af gangen, blandet op med lidt vand.. Det plejer at gå tjept med at få appetitten tilbage og allerede sidst på aften/ dagen efter kan jeg begynde at blande lidt af hans normale tøskost i.. Og kun små gåture i snor.. I løbet af 1-2 dage er han helt frisk igen..

 

Jeg køber noget vådfoder fra dyrlægen.. Sådan noget til sarte maver..

 

Håber det kan hjælpe, ellers så er det nok dr. dyr der må kigge på ham..

 

God bedring Otto :ae:

 

(lidt torskerogn blandet med vand har også gjort underværker for Charlie til tider - råd fra Janni)

Redigeret af MiniBillen
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... Det lyder mere som om Otto har spist noget, der ikke var så godt. Det lyder ikke som noget smitsomt. Men selvfølgelig, hvis han har spist et skarpt ben og kastet det op igen, så skal Elly jo ikke ret gerne spise det.

 

--Hvad kommer der ud i den anden ende? Har han normal afføring? HAR han afføring? For hvis han har spist noget, der sidder fast i maven, så kan tarmene jo gå i stå. Og så skal han til dyrlæge:shock:.

 

Han skal også til dyrlæge hvis han får tynd afføring i mere end et døgn. Især hvis han ikke drikker. Han er jo en lille hund. Sådan en kan faktisk blive dehydreret i løbet af få timer hvis der er tale om kraftig diarré og opkastning.

 

Min veninde mistede en lille pomeranier fordi hun ventede lidt for længe med at gå til dyrlæge da hunden havde diarré. Det ene øjeblik så det ikke så alvorligt ud.. Det næste øjeblik begyndte den lille hund at blive sløv og kom lynhurtigt til dyrlæge, --blev indlagt og fik drop, men døde alligevel et par dage efter.. :(

 

Hellere til dyrlæge en gang for meget end en gang for lidt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... Det lyder mere som om Otto har spist noget, der ikke var så godt. Det lyder ikke som noget smitsomt. Men selvfølgelig, hvis han har spist et skarpt ben og kastet det op igen, så skal Elly jo ikke ret gerne spise det.

 

--Hvad kommer der ud i den anden ende? Har han normal afføring? HAR han afføring? For hvis han har spist noget, der sidder fast i maven, så kan tarmene jo gå i stå. Og så skal han til dyrlæge:shock:.

 

Han skal også til dyrlæge hvis han får tynd afføring i mere end et døgn. Især hvis han ikke drikker. Han er jo en lille hund. Sådan en kan faktisk blive dehydreret i løbet af få timer hvis der er tale om kraftig diarré og opkastning.

 

Min veninde mistede en lille pomeranier fordi hun ventede lidt for længe med at gå til dyrlæge da hunden havde diarré. Det ene øjeblik så det ikke så alvorligt ud.. Det næste øjeblik begyndte den lille hund at blive sløv og kom lynhurtigt til dyrlæge, --blev indlagt og fik drop, men døde alligevel et par dage efter.. :(

 

Hellere til dyrlæge en gang for meget end en gang for lidt..

 

:shock:

 

Uff... kan slet ikke tåle tanken om, at det skulle være noget alvorligt... men fornægtelse er selvfølgelig en meget dum ting i sådan en situation her.

 

Han har leget lidt med Elly - eller... "leget lidt tilbage", når hun har lagt op til leg. Når jeg flytter Elly fra ham, lægger han sig til at hvile med det samme..

 

Endnu er minimalt tegn på bedring: Otto plejer at være en sur gammel hund, når han hviler:stupid:. Man skal næsten ikke røre ham med en fod eller lignende (selvom han selv har lagt sig på ens fødder) uden han bliver pissesur... men hele dagen har han slet ikke reageret på samme måde på at blive rørt.. For ganske få sekunder siden blev han fornærmet, da jeg rørte på mig og har nu lagt sig hen i sofaen i stedet.

 

Jeg tror faktisk slet ikke, at han har haft afføring - men for et par timer siden pruttede han, kunne jeg lugte, så helt i stå kan maven heller ikke være.

 

Måske skal det også lige siges, at hans opkast i går ikke lugtede "sygt".. det lugtede bare af hundemad...

 

Tror lige jeg ringer og konfererer med dyrlægen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft hunde, der kunne æde sokker og karklude og skide dem ud igen uden at blive syge... Men det var hunde i 40- 50-kilos klassen (bernersennen).

Tarmene i en løwchen er MEGET tyndere. Der skal ikke så meget til for at lave forstoppelse. Prutter kan jo sive forbi forstoppelsen.....

 

Har Otto spist noget siden han kastede op? Hvis der er noget der sidder fast ved overgangen mellem mavesækken og tarmen, så kan maden jo ikke komme ud i tarmen. Og så kaster han finfin frisk mad op igen..

 

Har du snakket med dyrlægen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik snakket med dyrlægen, der selvfølgelig mente, at vi skulle komme med det samme, så de kunne få noget væske i ham inden lukketid. Men valgte altså at stole på min egen intuition og se det an en times tid mere...

 

Og til aften har jeg en glad, spisende og drikkende Otto... Til aften fik han lidt tørkost og branflakes opblødt i kyllingesuppe - og åd maden på 1 sekund.. Han er nok ikke ved fuld kraft endnu - men tæt på da..:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at høre han har det bedre:lun:

 

Sys, det lød som noget ala Charlie.. Han har så ofte vrøvl med mave der ender i at det står ud i den ene eller anden ende, og starter når han får spist noget inden jeg får reageret..

 

Dejligt han har det bedre, men du må lige komme med update i morgen igen, så vi helt sikre:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at høre han har det bedre:lun:

 

Sys, det lød som noget ala Charlie.. Han har så ofte vrøvl med mave der ender i at det står ud i den ene eller anden ende, og starter når han får spist noget inden jeg får reageret..

 

Dejligt han har det bedre, men du må lige komme med update i morgen igen, så vi helt sikre:mrgreen:

Hvis Charlie har så mange problemer med maven hele tiden så skal du altså få det undersøgt.. Start med at finde ud af om han har orm? Alt det du fortæller er bare slet ikke normalt :megaked:

De 7 uger du boede heroppe kastede han slet ikke op eller havde tyndskid en eneste gang..Og der fik han det samme foder som mine og kun en gang om dagen.. Han kan jo have ædt et eller andet som har givet ham betændelse i tarmene eller noget katar, måske noget på engen? eller alle de foderskift? eller nogle bakterier fra griseører? det har man før hørt om.. Undersøges det skal det hvert fald, før det bliver en stationær tilstand

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Charlie har så mange problemer med maven hele tiden så skal du altså få det undersøgt.. Start med at finde ud af om han har orm? Alt det du fortæller er bare slet ikke normalt :megaked:

De 7 uger du boede heroppe kastede han slet ikke op eller havde tyndskid en eneste gang..Og der fik han det samme foder som mine og kun en gang om dagen.. Han kan jo have ædt et eller andet som har givet ham betændelse i tarmene eller noget katar, måske noget på engen? eller alle de foderskift? eller nogle bakterier fra griseører? det har man før hørt om.. Undersøges det skal det hvert fald, før det bliver en stationær tilstand

 

Jeg har haft ham til dyrlægen rigtig mange gange.. I hvert fald en gang om måneden.. Hver gang tager de hans temperatur, og den er jo så fin - ergo fejler han ikke noget:roll: Så får jeg lidt skånekost med hjem til ham og hurra han er kureret (i deres øjne).. Når jeg står dernede og fortæller om mine bekymringer, er deres svar altid "han har bare sart mave".. Jeg har lige fået ham testet for orm dernede, ved at aflevere 3 dages opsamling og der sagde de der ikke var noget..

Men jeg har svært ved at stole på dem dernede, så jeg vil have fat i en anden dyrlæge.. Mors dyrlæge er ikke mere pengegrisk end min egen, til gengæld er han grundig, så jeg vil prøve at få en tid der..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft ham til dyrlægen rigtig mange gange.. I hvert fald en gang om måneden.. Hver gang tager de hans temperatur, og den er jo så fin - ergo fejler han ikke noget:roll: Så får jeg lidt skånekost med hjem til ham og hurra han er kureret (i deres øjne).. Når jeg står dernede og fortæller om mine bekymringer, er deres svar altid "han har bare sart mave".. Jeg har lige fået ham testet for orm dernede, ved at aflevere 3 dages opsamling og der sagde de der ikke var noget..

Men jeg har svært ved at stole på dem dernede, så jeg vil have fat i en anden dyrlæge.. Mors dyrlæge er ikke mere pengegrisk end min egen, til gengæld er han grundig, så jeg vil prøve at få en tid der..

Ja det er med at finde en dyrlæge du stoler på.

Jeg syens ikke det lyder som en speciel god dyrlæge hvis de bare siger det er sart mave..Løverne er ikke just kendt for at have sart mave. Og han åd jo også alt uden problemer de 7 uger I var her, uden at få maveproblemer. Det er derfor jeg bliver bekymret.. Jeg har en hvalpekøber hvor hunden også pludselig fik det sådan. Og det viste sig at være en ond tarmbetændelse sandsynligvis forårsaget at en af de tørrede tyggeting. Og dem bruger du jo også? Eller måske hvis han har ædt et kadaver på engen eller noget..

Mine æder alt uden problemer, selv foderskift direkte fra et foder til et andet uden dårlig mave..

Link til indlæg
Del på andre sites

:badr:Silke har brækket sig hele morgenen i dag....... Hun har ellers ALDRIG maveproblemer.......

 

Gadvide om der er noget hunde-omgangssyge i øjeblikket...:hmm:

 

:5up:Men tillykke med at Otto er frisk igen. I den ene ende i hvert fald... Raskmeldt er han ikke rigtig, før der er kommet normale lorte ud den anden vej..

 

Ottos mave fejler heller aldrig noget normalt - så det kan da godt være... Elly er heldigvis stadig helt frisk.

 

Håber Silke er på toppen igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er ikke på toppen, men forhåbentlig på vej derop. Hun har kun fået ganske lidt mad i dag (en halv skive lyst brød), og det er så blevet nede. Og hun har produceret en ganske lille fast pølse.

 

Største problem er at få hende til at drikke. Jeg tager en flaske vand med, når vi går tur... Og hælder de ud i en lang stråle for snuden af hende... Så kan hun ikke dy sig . Hun SKAL lige labbe i sig....

I aften får hun en lille smule almindeligt aftensmad. Så vil det vise sig OM hun er når toppen igen.. Ellers bliver hun sultet igen i morgen:vedikke:.

 

------Men det er utroligt, hvor bekymret man bliver. Selv over sådan en lille ting. Jeg forudser øjeblikkeligt det værste når der er det mindste galt...

Og griner lidt af mig selv, når faren er overstået.. :mrgreen:

 

Alle hunde SKAL være raske inden jul! :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...