Gæst Michelle w Skrevet December 14, 2011 Rapporter Share Skrevet December 14, 2011 Vil gerne snart igang med Gaia igen, og forhåbentligt (endeligt) komme igang med konkurrencer, men efter træningsskift i "min" klub, har hverken Gaia eller jeg desværre den store lyst til at komme der mere (ikke på det hold i hvert fald -klubben som sådan har vi ellers været glade for:-)) Så nu efterlyser jeg lidt nogen folk med erfaring med andre DCH'er. Dem der ligger i nogenlunde overkommelig afstand fra os er: Ribe, Grindsted, Skjern og Bramming. -så hvis nogen har kendskab til disse klubber, ville det være dejligt om i har lyst til at dele:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret December 14, 2011 Rapporter Share Besvaret December 14, 2011 Dem kender jeg desværre ikke... Kunne du ikke få lov at gæste dem og se dem træne? Det gjorde jeg i Hobro - som i øvrigt er aletiders klub. Men der er desværre stor forskel i DCH regi... har jeg også oplevet desværre... Det er en skam for de klubber, der er super med på noderne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret December 14, 2011 Rapporter Share Besvaret December 14, 2011 Det tror jeg da bestemt man kan -det er jo bare at dukke op og se på træningen på det hold man nu kunne tænke sig at gå på. Og det har jeg bestemt osse tænkt mig at gøre inden jeg melder mig ind nogen steder. Men det ville jo alligevel være en hjælp at høre folks erfaringer med klubberne. De ligger alle et stykke fra hvor jeg bor, så kan nogen nu "diskvalificeres" på forhånd, sparer jeg jo nogen timer i bilen:-) Ligesådan ville det jo være dejligt at vide hvis en af klubberne lyder helt fantastisk, for så vil de da ryge på listen af klubber der først skal besøges:-) Jeg har jo været godt igang med Gaia, og vi træner fortsat herhjemme, men f.eks. rondering kræver jo hjælp fra (dygtige) figuranter, og desværre har vi ikke været for heldige med nogen af de figuranter vi har mødt i "min" klub. Hun er ellers god til det, men er blevet lidt usikker på at blive ved figuranten, fordi hun af en af trænerne er blevet modtaget (pænt sagt) mindre pænt. Og efter vores favorittræner selv fik hund, er de der er tilbage desværre ikke ret nytænkende. Ingen af dem er grimme ved hundene eller noget, men man træner som man "altid" har gjort, uanset hvilken hund jeg så måtte komme med som kursist. Og det dur bare ikke når man, som jeg, er indehaver af en hund med nemt til stress, ret signalfølsom og i forvejen ikke super begejstret for fremmede (inkl figuranter). Vi har 3 DCH'er i kort afstand: Varde, Oksbøl og Esbjerg. Varde er den jeg har gået i, Oksbøl er så HELT i den anden grøft, hvor det i mine øjne er mere lal end træning, og de par gange jeg tog til Esbjerg med Reiki, var ren rækketræning, hvilket jeg heller ikke er interesseret i. Synes det er møjsvært at finde det rigtige sted at træne, når man, som jeg, ikke er vildt begejstret for DKK's program, og derfor er afhængig af at det SKAL være en DCH (skal jo træne i en DCH for at få en startbog) slet ikke når man bor i en del af landet hvor der ikke ligefrem er mange klubber på et lille område:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret December 15, 2011 Rapporter Share Besvaret December 15, 2011 Ja det er rigtig svært... Men kræsenhed er nu også godt:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bodeval Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 Hm..... de par gange hvor du tog til Esbjerg - så der træner de så kun rækketræning det var da ikke mange chancer du gav det - vil jeg lige sige ! Det er faktisk på de færreste hold i DCH Esbjerg vi bruger række træning - Jeg har selv C-kon. holdet og der bruger vi det ikke, går selv med min hund på A holdet og der bruger vi det heller ikke - og jeg ved at B-holdet heller ikke gør Og deuden kan jeg ikke forstille mig at man bruger rækketræning en helt time igennem - det vel kun de første 10 min Så måske du skulle prøve igen og se om det ikke er blevet bedre Og man er altid velkommen til at komme og se hvordan vi træner - hvis der et bestemt hold man kunne tænke sig :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 Hm..... de par gange hvor du tog til Esbjerg - så der træner de så kun rækketræning det var da ikke mange chancer du gav det - vil jeg lige sige ! Det er faktisk på de færreste hold i DCH Esbjerg vi bruger række træning - Jeg har selv C-kon. holdet og der bruger vi det ikke, går selv med min hund på A holdet og der bruger vi det heller ikke - og jeg ved at B-holdet heller ikke gør Og deuden kan jeg ikke forstille mig at man bruger rækketræning en helt time igennem - det vel kun de første 10 min Så måske du skulle prøve igen og se om det ikke er blevet bedre Og man er altid velkommen til at komme og se hvordan vi træner - hvis der et bestemt hold man kunne tænke sig :blink: Jeg var der med Reiki et par gange -de første ca 20 min foregik med rækketræning, hvorefter der blev stillet i kø til næste øvelse (som så kunne være spring, fremadsendelse e.l.). Dette var på holdet før c-holdet -kan ikke lige huske hvad i kalder det. Men altså inden man er konkurrenceklar, men dog efter hvalpe/helt begynderstadiet Har så siden været ude at kigge på rally, da jeg mægtig gerne ville gå til rally med Reiki, og tænkte at Rally da ikke kunne foregå på række. Men det kan opvarmningen så åbenbart. Og med lige netop Reiki er jeg ikke interesseret i at træne på række overhovedet -hverken til opvarmning eller senere. Det er dødens pølse, og for en hund som Reiki der meget nemt lader sig distrahere, er rækketræning = garanti for ingen kontakt den dag. SÆRLIGT i opvarmningen er det vigtigt at "fange" ham. Og jeg kunne self bare være den der trælse elev der går ud og gør som hun selv synes og ignorerer at trænerne ønsker at starte på række, men et eller andet sted er det jo lidt spild af både min og trænernes tid at jeg kommer og så bruger halvdelen af tiden på hvad jeg nu synes, fordi jeg er helt uenig i den måde der trænes på i den tid. Og hvor mange gange synes du da er rimeligt at give det? Jeg har altså ikke råd til at betale "opstartsgebyr" i 5-6-7 klubber, så jeg er ligesom nødt til at beslutte mig på baggrund af det jeg har set da jeg var at kigge på klubben, og oplevet på det antal træningstimer den enkelte klub tillader man bruger som prøvetimer. Ang Rally'en så har jeg fået bekræftet af en der går på rally-holdet nu (det er vel omkring 3/4 år siden eller sådan at jeg var ude at kigge på rally) at rækketræning fortsat er en del af opvarmning. Hvad lydighed angår, er det et par år siden jeg var derude, og det kan self sagtens være det har ændret sig siden dengang -og måske skulle man tage ud at kigge igen nu. Men jeg vælger jo til og fra udfra de oplevelser jeg har/har haft med de enkelte klubber, og disse ligger trods alt ikke 20 år tilbage. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 Jeg var der med Reiki et par gange -de første ca 20 min foregik med rækketræning, hvorefter der blev stillet i kø til næste øvelse (som så kunne være spring, fremadsendelse e.l.). Det lyder vildt gammeldags og ganske uudholdeligt. Men kan du ikke snige dig hen til B-holdet og se, hvordan de træner. Hvis du er tilfreds med deres træningsform, så meld dig til C-holdet, gå og træn for dig selv, mød op når du gider og brug arealet privat. Smut til et par konkurrencer og få de to oprykninger og vupti! ..... et godt B-hold venter. Måske, altså. I de gode klubber må man gerne starte på "næste hold" efter sommerferien, såfremt man er i besiddelse af sine oprykninger. Du skal i hvert fald ikke give op, for træningen i DcH er på mange måder sjovere end lp-træning i DKK-regi, fordi der i DcH er de selvstændige øvelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 Det lyder vildt gammeldags og ganske uudholdeligt. Men kan du ikke snige dig hen til B-holdet og se, hvordan de træner. Hvis du er tilfreds med deres træningsform, så meld dig til C-holdet, gå og træn for dig selv, mød op når du gider og brug arealet privat. Smut til et par konkurrencer og få de to oprykninger og vupti! ..... et godt B-hold venter. Måske, altså. I de gode klubber må man gerne starte på "næste hold" efter sommerferien, såfremt man er i besiddelse af sine oprykninger. Du skal i hvert fald ikke give op, for træningen i DcH er på mange måder sjovere end lp-træning i DKK-regi, fordi der i DcH er de selvstændige øvelser. Det er netop osse helt bevidst at jeg har valgt DCH's program fremfor DKK's som jeg ærligt talt synes er lidt kedeligt. Og ja, det var self en mulighed bare at gå efter B-holdet, og så "ignorere" C-holdet lidt. Men man bliver jo hurtigt stemplet som en ret irriterende kursist på den måde. Jeg regner ikke mig selv for at være super erfaren eller helt specielt dygtig, så jeg kan bestemt bruge den hjælp man kan få ved en dygtig træner. Det er bare så ærgerligt når man så møder op og konstaterer at en stor del af træningen foregår på en så kedelig måde, som for mig at se er mere til skade end til gavn. Ethvert initiativ lyst og iver pilles jo ud af både hundefører og hund. Men jeg håber da at Bodeval så har ret når hun siger at det ikke er sådan det foregår (mere) -kan jo så blot undres over at jeg åbenbart er kommet lige netop DE gange i løbet af et helt år hvor rækketræning var i hvert fald 50% af indholdet, mens resten var "stå i kø til en øvelse". Det er jo osse meget muligt at det bare har været DET hold der har været sådan -at de øvrige trænere gør tingene på en anden måde. Men problemet er jo så at man sjældent får lov at starte direkte på et konkurrencehold -de vil oftest lige se at man kan det man påstår at kunne, og sikre sig at man faktisk er "værdig" til at optage en plads på et konkurrencehold. Og det ville jo så i dette tilfælde (medmindre self der har været træner-rokering/udskiftning) betyde at jeg igen skulle starte på det hold som jeg netop fravalgte til Reiki. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bodeval Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Må tilstå jeg ikke helt ved hvordan de træner på Rally holdet nu da jeg ikke går der mere fordi Jessie er blevet for gammel og stivbenet til de øvelser Men du er da velkommen til at komme og se hvordan vi træner på c-beg og c-kon. da begge hold træner onsdag kl. 19 C-beg har fået 2 nye trænere inden for det sidste år - så det må være nogen andre end dem du havde med Reiki Hvis du går på c-holdet i Varde nu - så kan du jo sikkert de fleste øvelser (kan jeg læse på et andet forum :blink:) så kan du sikkert starte hos Michael og jeg på C-kon holdet efter jul - vi starter op igen d. 11/1 Jeg ved der rykker 3-4 stk op fra c-beg den dag også så der bliver run på - men du er meget velkommen og tag da endelig hunden med Vi har lys på banerne så vi kan se noget i denne triste mørke tid -men nu går det da heldigvis den anden vej igen Det er meget selvstændig træning vi har på c-kon holdet og vi forventer også at man selv træner hjemme - selv om alle ikke er lige gode til det :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Det er jo meget svært, for selvom det er inden for den samme klub, kan der jo godt være stor forskel på de forskellige trænere... Det ved jeg der er i vores klub. Hvordan man er som træner tror jeg egentlig afhænger af hvad man gerne selv vil med sin egen træning også... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret December 27, 2011 Rapporter Share Besvaret December 27, 2011 Det er jo meget svært, for selvom det er inden for den samme klub, kan der jo godt være stor forskel på de forskellige trænere... Det ved jeg der er i vores klub. Hvordan man er som træner tror jeg egentlig afhænger af hvad man gerne selv vil med sin egen træning også... Det ER møgsvært -jeg var jo osse super glad for "min" klub, mest pga den ene træner som jeg synes var fantastisk. Så kunne jeg (for det meste da) leve med at flere af de andre egentlig var lidt nogen tumper (eller det synes jeg jo -andre er måske uenige:blink:) Men jeg synes dog ofte der er nogen ting der går igen. Altså at det f.eks. kan være alment accepteret i en klub at bruge fysisk afstraffelse, eller at man sådan generelt i klubben er begejstret for klikkertræning eller hvad det nu måtte være. I hvert fald har jeg ikke endnu oplevet en klub hvor man på 1 hold er MEGET hård ved hundene, mens man på alle de andre aldrig bruger fysisk afstraffelse (og det samme gælder klikkeren). Der sidder jo trods alt en bestyrelse der kan sige stop hvis noget går over grænsen for hvad klubben som helhed accepterer/tillader. Og synes ofte at hvis der sidder en hel bestyrelse (hvoraf nogen jo typisk osse er trænere) som accepterer hårdhændet behandling af hundene, så er det osse noget der er udbredt at bruge i klubben, hvorimod hvis bestyrelsen ikke accepterer den slags, ja så vil det jo hurtigt tynde ud i de trænere der bruger det. Så selvom der bestemt kan være enddog store variationer i trænerne indenfor samme klub, så synes jeg ofte man kan spore en rød tråd alligevel:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Nu har jeg ikke trænet i andre klubber end den jeg er i, så skal ikke kunne svare på om det er noget der gør sig gældende alle steder. Jeg synes dog at der er stor variation i vores klub, men det afhænger nok mest af hvilken disciplin man træner. Jeg ved i hvert fald at jeg mange gange har fået at vide at jeg skal lade være med at sige kommandoerne for hårdt til agility, mens folk er overrasket over min tålmodighed i lydighed når det gælder den gamle dreng(måske er det fordi folk endnu ikke helt har forstået at jeg slet ikke høre min egen hund gø når vi træner lydighed :hmm:) Da jeg startede på hvalpehold med den lille så var det meget med doggie zen indover og det er der ikke på de andre hold. Men jeg tror også det har meget at sige om træneren holder sig ajour med de forskellige træningsformer der ser dagens lys. Personligt vil jeg selv foretrække at træne et sted hvor der ikke kun satses på en træningsform, for det giver efter min mening bredere muligheder for at finde løsninger på problemer mht. træning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Variationerne tror jeg bestemt der er alle steder -det er mere sådan den generelle indstilling til hundetræning. Altså at en klub hvor man accepterer hårdhændet behandling af hundene, osse typisk har flere hårde trænere, mens de jo hurtigt fases ud i klubber der ikke accepterer den slags behandling -ja eller osse må de jo opdatere sig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts