Hop til indhold

Betændt fedtknude?

Gæst dachs
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Vores gravhund er nu snart 17 ½ år gammel. Han er stadig frisk, trods han ikke ser og hører så godt mere. Bentøjet er heller ikke hvad det har været, men hvad kan man forvente af en så gammel hund?

Det er vigtigste er, at han ikke har ondt nogle steder.

Men, nu er der pludselig ud af det blå, dukket en knude op på højre forben. Det er gået meget stærkt.

Lægen sagde, at det højst sandsynlig var kræft. Men lægen gjorde også opmærksom på, at alle fedtknuder var kræft, godartede som ondartede.

Lægen var meget hurtig til at se på vores gamle hund. Faktisk vil jeg mene, at han kiggede på knuden i under 10 sekunder.

Nu har vi så selv været ved at undersøge vores hund. Knuden hænger ikke fast på hverken muskler, organer eller knogler. Det vil sige, at mine fingre kan ramme hinanden under knuden og jeg kan dermed bevæge knuden.

Knuden er meget betændt på overfladen af huden, hvor det nærmest ligner et sår på størrelse med en 50-øre.

Vi ringede tidligere på dagen til noget familie. Vi fortalte om vores situation osv.

Pludselig udbrød vores familie i den anden ende af røret, at vi måske skulle læse lidt om: "Panniculitis".

Tilsyneladende er Panniculitis en ret sjælden sygdom. Den rammer også hyppigst gravhunde, og vores hund er netop en gravhund. Der står meget lidt på danske netsider. Der står dog noget om sygdommen her (bliver nødt til at copy/paste da jeg ikke kan poste links):

Panniculitis i Hunde

Udtrykket "panniculitis" henviser til en betændelse i det subkutane fedtvæv. Det er, det lag af fedt lige under hundens hud bliver betændte. Selvom ualmindeligt, fedtvævet typisk koncentrerer sig og påvirker stammen området som en enkelt knude, eller som flere knuder. Desuden, som følge af sekundære infektioner og andre komplikationer, fedtcellerne i knude(med) Maj.

Hund i alle aldre, sex, eller race kan blive berørt af panniculitis. Men, gravhunde, collies, og miniature pudler er mere udsatte.

Symptomer og Typer

De fleste hunde har en enkelt nodulær læsion på stammen, der varierer fra få millimeter til flere centimeter i diameter. Den knude, som enten er fast eller blød, er frit bevægelige under huden, indtil fuldt udvokset. I nogle tilfælde, gul-brun til blodige udledning udskilles fra knude, mens den ydre huden kan blive rød, brun, eller gul i farven. Området kan være meget følsomme, især umiddelbart efter brud. Efter sår heler, et ar eller skorpede lag af huden kan danne.

Hunde med flere læsioner kan også vise systemiske symptomer såsom tab af appetit (anoreksi), apati, og depression.

Årsager

Panniculitis kan skyldes flere faktorer, herunder:

Trauma

Infektioner (bakteriel, svampe, osv.)

Immun-medierede sygdomme (ulven panniculitis, erythema nodosum)

Seneste subkutane injektioner (kortikosteroider, vacciner)

Neoplastiske sygdomme (mastcelletumorer multicenter, kutane lymphosarcoma)

Diagnose

Du bliver nødt til at give dyrlægen en grundig historie om din hunds helbred, herunder debut og arten af ​​de symptomer. Han eller hun vil derefter foretage en fuldstændig fysisk undersøgelse, samt en biokemi profil. Men, andet end tilstedeværelsen af ​​en masse eller knude under huden, de fleste hunde vil ikke vise andre komplikationer.

Afhængig af den underliggende årsag, andre diagnostiske procedurer kan anvendes til at styre vores andre sygdomme / forhold. For eksempel, antallet af hvide blodlegemer på et CBC (komplet blodtælling) typisk stiger i tilfælde af infektion og hjælpe dyrlæge afgøre, hvilken type, varighed, og sværhedsgraden af ​​infektionen. Din dyrlæge vil også normalt tage en prøve direkte fra knude og sende det til en patolog for kultur og følsomhed, som hjælper med til at bestemme, hvilken type sygdomsfremkaldende organisme (bakterier, Svampe) og passende behandlingsforløb.

Behandling

Ofte, Den foretrukne metode til behandling er kirurgi, især hvis kun en enkelt knude er til stede. Men, i tilfælde af flere knuder, en kombination af kirurgi og medicin fungerer godt. For eksempel, hvis svampe eller bakterielle infektioner er involveret, svampedræbende og antibakterielle medicin vil blive administreret, henholdsvis.

Hvis ingen organisme har fundet at være årsagen til panniculitis — også kaldet en steril knude — dyrlægen vil ordinere steroider, til støtte i regression af knude. E-vitamin kan også gives i milde tilfælde.

Ledelse

Samlet prognose for hunde med panniculitis er ofte en god efter behandling. I nogle tilfælde, Det tager kun tre til seks uger for den knude(s) helt at relatere. Din dyrlæge vil bede dig om at bringe hunden for regelmæssig opfølgning eksamen, hvor han eller hun vil foretage rutinemæssige laboratorieundersøgelser for at overvåge fremskridt i behandlingen. Dette gælder især, hvis steroider bliver brugt til atmedrelatere den knude(s).

Er der nogen af jer der kender noget til denne sygdom?

Sygdommen skulle vist ikke være af alvorlig karakter.

Jeg begynder og tvivle mere og mere på dyrelægens korte vurdering.

På forhånd tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter ikke hvor hurtigt det er gået.

Jeg opholder mig pt hos mine forældre, da jeg er specialeskrivende (jura) og der er for mange fristelser i KBH. Jeg pendler frem og tilbage til KBH her og nu.

I mandags da jeg kørte til KBH var der intet i vejen i med hunden. 2 dage efter havde den så et udbrud på højre forben.

Vores hund ser på ingen måde syg ud. Den har en god appetit, drikker som den skal, afføringen ser pæn ud, og så får den også lidt motion.

Her til morgen var det endda hunden der vækkede resten af familien.

Vi skal have taget en blodprøve i morgen. Ud fra denne blodprøve skal vi have tjekket organerne mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når der er tale om en helt overfladisk knude, så er en bedøvelse nok. Min egen gamle berner, Ronja, fik på et tidspunkt fjernet en fedtknude på maven. Jeg kunne stå og holde hende i poten mens dyrlægen skar den ud.

Men hvis der er tvivl om hvilken slags knude det er, så kan dyrlægen vælge narkose, så hunden er klar til en større operation, hvis knuden skulle vise sig at gå dybere end forventet..

Panniculitis kender jeg ikke, men det kan jo googles til overmål.

jeg mener, at der især er tale om mange knuder der vokser frem over tid. Men jeg har ikke googlet så meget.....

Din hund er jo blevet ramt af en enkelt knude der vokser hurtigt.

Men uanset hvad det er, så skal det vel væk. Og hvis du og dyrlægen er bekymret for hundens hjerte under operationen, så kunne dyrlægen forsøge med operation i lokalbedøvelse og beroligende medicin svarende til det man bruger til røngtenfotografering.

Hvis det så går dybere end forventet, så skal I nok på forhånd have aftalt, hvad der så skal ske. Skal hunden gennemgå en større operation? Eller skal han have lov til at sove ind? Det er mest på grund af følgegener og genoptræning jeg synes at I skal overveje, hvor meget der skal opereres på ham....

Jeg håber, at det er en betændt fedtknude, der er lige til at fjerne.. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter ikke hvor hurtigt det er gået.

Jeg opholder mig pt hos mine forældre, da jeg er specialeskrivende (jura) og der er for mange fristelser i KBH. Jeg pendler frem og tilbage til KBH her og nu.

I mandags da jeg kørte til KBH var der intet i vejen i med hunden. 2 dage efter havde den så et udbrud på højre forben.

Vores hund ser på ingen måde syg ud. Den har en god appetit, drikker som den skal, afføringen ser pæn ud, og så får den også lidt motion.

Her til morgen var det endda hunden der vækkede resten af familien.

Vi skal have taget en blodprøve i morgen. Ud fra denne blodprøve skal vi have tjekket organerne mm.

Hvordan går det? Har din hund været hos dyrlægen for at få taget blodprøve? Er der noget nyt? Og hvornår er der svar på blodprøverne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det? Har din hund været hos dyrlægen for at få taget blodprøve? Er der noget nyt? Og hvornår er der svar på blodprøverne?

Hejsa:-)

Hunden var hos dyrlægen i dag.

I dag var det en noget yngre dyrlæge der tilså hunden. Det første hun sagde var, at det lignede en betændt vorte. Der kan altså være tale om en vorte af en art.

Vi fil taget blodprøver. Resultatet kom samme dag. Både lever og nyrer fungerer optimalt. Så lang så godt, og udgangspunktet er en del bedre nu.

På onsdag skal den til dyrlægen igen. Her skal vi have taget en celleprøve fra "vorten". Celleprøven skal undersøges med et mikroskop som kan give dyrlægen en ide om, hvor vidt der er tale om en godartet eller ondartet knude. Dette kan man gøre uden bedøvelse eller narkose.

Har du nogen erfaringer med vorter der vokser eller er betændte?

På forhånd tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså... Hvor stor er den vorte? Jeg synes, at der er en vis forskel på en fedtknude og en vorte.

Fedtknuder sidder UNDER huden, nede i fedtlaget, og de kan få en anseelig størrelse uden at genere. Min berners fedtknude var på størrelse med et mellemstort æble.

Men en vorte er for det meste en lille ting. De største er vel almindeligvis ikke større end spidsen af en barnefinger. Tit er de meget mindre.

Der er tre typer: 1) Gammelhunds-vorter, der som regel vokser enkeltvis. De er samme farve som huden og de generer sjældent hunden hvis der ikke går hul på. De er nemme at fjerne. En gammel hund kan godt få mange af dem efterhånden.

2) Papillomer, der er små virusfremkaldte smitsomme vorter, der tit vokser i munden og mundens omgivelser. Men de kan også vokse andre steder. De er små og lyse, og der er mange af dem. De smitter ikke mennesker, men KAN smitte andre hunde.

3) Større blomkålsagtige mørke vorter, der vokser hurtigt. Kan være hudkræft (malignt melanom).

Hudkræft kan i enkelte tilfælde udvikles fra en af de andre vortetyper.

---Så hvis din hund i forvejen havde en vorte på stedet som så pludselig er begyndt at vokse, så KAN det være kræft. Den gode nyhed er så, at hvis vorten sidder på benet, og derfor ikke går ind over slimhinder eller trædepuder, så skulle det være ret nemt at få det hele væk. ISÆR fordi blodprøverne er fine, så er der god chance for at kræften endnu ikke har spredt sig inde i hunden.

Dyrlægen vælger så at tage en nålebiopsi i første omgang. Det er måske nok det bedste. Hvis det er kræft skal der nemlig opereres en større bid væk end hvis det er en fredsommelig type betændt vorte.

Når dyrlægen er i tvivl, så ER der reelt en chance for at dimsen er ganske fredelig og lige til at fjerne. Men der er altså også en risiko for, at det er kræft. Måske en nogenlunde fredelig slags, men det vil nok kræve en rigtig operation, fordi der skal fjernes rigeligt med væv omkring knuden.

puha... det bliver ikke sjov at vente på svar på den prøve... :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites