Hop til indhold

Godkendt????


NickiA
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et lille udstillingsspørgsmål.

Mine forældre har en Golden på 6 måneder, som har noget fejlpigmentering omkring snude og poter, han er ikke helt sort men har lyse pletter.

Det har han haft siden hvalp og det er heldigvis blevet bedre. Men her kommer spørgsmålet. Mine forældre nævnte overfor avleren da han var hvalp at de havde planer om at udstille hunden. Og de sagde at det godt kunne lade sig gøre, fordi fokus mere blev lagt på krop osv.

Nu har jeg ingen forstand på hundeudstillinger, da jeg kun udstiller kaniner ;-) men i kaninverdenen er en fejlfarve en fejlfarve... hører fejlpigmentering ikke ret så meget under det selvom det ikke er i selve pelsen.

 

Svar modtaget med kyshånd :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke golden, men berner sennen og her har det da en, ahem, mild mild betydning. Det noteres sjældent, Møffes fejlpigmentering på snuden er aldrig blevet noteret (der er to 1½cm x 1½cm pigmentfejl). Jeg tror jeg har set en kritik eller to, hvor pigmentering er blevet nævnt, men det har ikke haft en egentlig betydning for præmieringen.

 

Men det kommer også an på, hvor tydeligt det er.

 

Poterne tror jeg aldrig dommerne bemærker... I hvert fald VIRKELIG sjældent. Jeg har været på en vel 20 udstillinger og skuer ind til videre og Møffes poters fejlpigmentering er ALDRIG blevet opdaget - ikke engang tjekket for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle kan udstille deres hund, hvis den har stamtavle. Også selv om den er fejlfarvet.

Hvis hunden skal avlsgodkendes, så kræves der måske lidt mere. MEGET vigtigere end snudens farve er om hunden er fri for HD, AD og arvelige øjensygdomme. Derfor skal begge forældredyr være undersøgt for de sygdomme inden parring.

 

En golden med brun snude er ikke fejlfarvet. Masser af goldens har ujævne farver på snuden. Inclusiv min egen. I fci racestandard står der, at "sort snude foretrækkes", men det betyder jo ikke, at brun snude er fejlfarvet. I skal også være opmærksomme på, at goldensnuder tit er mørkere om sommeren end om vinteren. De bliver solbrændte ligesom os andre. At der er fejlpigmentering på poterne, forstår jeg ikke:hmm:... beskriv lige..

 

---Dine forældre skal bare starte fra en ende af. GOD træning er vigtig for en golden. Ellers vil det være umuligt at udstille ham med et rimeligt resultat. En golden er en meget blød hund, som man let kan ødelægge ved at være for skrap. Men det er også en stor og livlig hund, så det er altafgørende, at man giver sig tid til at træne sammen med sin golden.

Golden ER en jagthund. Så temperamentet også tæller ret meget.

Du skriver, at han er 6 mdr.. ER dine forældre i gange med træning? Har de planer for hans uddannelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Koda har stamtavle og begge forældre er tjekket fri for AD, HD og øjensygdomme.

 

Mine forældre er meget seriøse omkring deres hund, han har gået på hvalpehold fra han var 9 uger, og er helt fantastisk dygtig. og alt træning er positiv indlæring. Han er en meget lydig og afslappet hund og især min mor som arbejder hjemme bruger mange timer hver dag på at motionere og træne med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]73512[/ATTACH] Her er et gammelt billede hvor man nogenlunde kan se hans snude. han er blevet sort på det meste af snuden nu og i stedet er han blevet lys lige over snuden.

 

Den smule kan sagtens nå at forsvinde endnu :-)

 

Sådan her så Møffe ud som 6 måneders:

 

7mdr - første sne (3).jpg

 

Og sådan her ser han ud i dag, hvor de er ganske undselige:

 

IMG_7481.jpg

6½ måned (22).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork.. hvis det ikke er andet... Bernere er tit født med lyserøde snuder, der bliver spættede og senere sorte.....

 

---Men jeg har nu aldrig set en golden med lyserøde pletter efter den har forladt opdrætter.. Goldens skifter som regel farve på snuden i løbet af de første dage og uger..

 

Jeg har heller aldrig hørt, at det skulle være et problem. Det er mere den brune snudefarve, der kan trække lidt ned i ringen.

 

På billedet ser han da ud til at have en rigtig flot sort farve på snuden. Og også huden omkring øjnene er flot sort.

Du må finde nogle nyere billeder frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Koda har stamtavle og begge forældre er tjekket fri for AD, HD og øjensygdomme.

 

Mine forældre er meget seriøse omkring deres hund, han har gået på hvalpehold fra han var 9 uger, og er helt fantastisk dygtig. og alt træning er positiv indlæring. Han er en meget lydig og afslappet hund og især min mor som arbejder hjemme bruger mange timer hver dag på at motionere og træne med ham.

 

Så er det bare at komme i gang. Der er en udstilling i Fredericia i februar og en i Næstved i marts. Og så går det bare detudaf, med 1-2 udstillinger hver måned og endnu flere i sommermånederne.. Hvis altså det er en DKK-stambog han har, det går jeg næsten ud fra.. Når dine forældre ikke har udstillet før. så kan det være godt at tage på alle de udstillinger, de har tid til. For øvelse gør jo mester. Både for hund og for fører.

 

Jeg har altid holdt meget af at udstille mine hunde. Men jeg har nu aldrig haft nogen top-hund. Det har været sjovt og festligt alligevel. Jeg synes at det er vigtigt, at udstillingen er en dejlig dag for både hund og ejer. Uanset hvordan det går i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe lyder godt :D Altså vi overvejer at komme til Fredericia nok bare for at kigge og finde ud af hvad det er for noget. måske dumt spørgsmål men må man gerne tage sin egen hund med til en udstilling selvom den ikke skal udstilles ?

 

Det må man godt. Man skal bare betale for gæstehund og have vaccinationspapirer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...