Hop til indhold

Hjerteorm - erfaringer ?

Gæst Mallen
 Share

Recommended Posts

Næste problem er så faktisk at der ikke er forsket ret meget i sygdommen og de forskellige behandlingsformer.

Der er lige så mange udmeldinger om behandlingsformer, som der er dyrlæger omtrent og visse anbefaler endda behandling med preparater, der ikke er beregnet til behandling.

F.eks. Advocate. Jeg har læst flere steder at en dyrlæge har behandlet en hund mod hjerte/lungeorm med Advocate - og nu endnu en her i tråden - og det er præparatet ikke beregnet til.

Advocate forebygger smitte, men er ikke et ormemiddel og kan derfor ikke benyttes som behandlingsmiddel. Dertil skal benyttes et af de almindelige typer ormepræparat, f.eks. Milbemax eller Panacur, som gives i en stærkt forøget dosis i forhold til en almindelig ormebehandling.

Når dyrlægerne ikke engang kan blive enige om hvordan sygdommen påvises og behandles, så er chancen for at der går hunde smittede og ubehandlede rundt - hvilket spreder smitten. Bekymrende, ærligt talt!

Okay, mærkeligt... Vi havde en ude på klinikken, da jeg var i praktik, som forhandlede produktet og denne påstod, at det rent faktisk behandlede dyret mod parasitten - ikke noget om, at hunden ikke måtte være inficeret endnu eller lign. :-/ Men nu læser jeg i produktbrochuren og umiddelbart kan jeg kun finde noget om hjerteorm (lungeorm nævnes ikke) og at man godt kan give hunden det, selvom der er voksne orme til stede... Men det forebygge.

Så må det vel også dræbe larverne, når de udklækkes? Jeg mener, at det var det, jeg fik at vide, da jeg behandlede Møffe... Og at det er derfor, der skal tre behandlinger til. De voksne larver dør af sig selv, men der kommer ikke nye til, da de ikke kan leve i hunden.

Det her er nok det bedste citat om produktet, jeg kunne finde:

Selvom produktet trygt kan gives til dyr der er inficeret med voksne hjerteorm, har det ingen terapeutisk effekt mod voksne Dirofilaria immitis. Det anbefales derfor at alle hunde på 6 mdr. eller derover, der lever i områder hvor der er hjerteorm, bør testes for forekomst af voksne hjerteorm infektioner før behandling med produktet påbegyndes.

http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000076/WC500060917.pdf

Som sagt, skulle jeg ikke kun behandle Møffe engang og voila - han skulle behandles tre gange (dvs. over tre måneder). Og selvom det ikke er nogen garanti for noget som helst, så er han testet to eller tre gange siden med negativt resultat. Og det er ved at være tid igen.

Var det behandlingen?

Hvor i udviklingsstadiet var hans snyltere?

Jeg troede kun advocate sørgede for at stoppe udviklingen for de orm der blev indtaget, og ikke kunne slå dem ihjel der allerede var i systemet?

Det er jo en anden ting der er så pisse frustrerende med denne smitte, at det er umuligt at få et entydigt svar på hvilken behandling der skal til for at hunden bliver rask!

Tjah, det blev opdaget i en afføringsprøve, en enkelt lille led orm :evil:

Redigeret af bernerazuro
Link til indlæg
Del på andre sites

Du behøver ikke "undskylde" eller forklare med dyrlæge og halløj :-)

Nå - jamen det var ikke for at undskylde - det var for at forklare, hvad jeg mente med det. At jeg ikke 'bare' giver mine hunde en ormekur når jeg lige synes, men at det er efter at samråd med min dyrlæge. :-)

Jeg er bare nysgerrig efter om en fuld ormekur er den obligatoriske milbemax som vi alle giver hvis vi skal til Sverige eller som du skriver, har en tæve der skal have hvalpe.

Eller om fuld ormekur er en ormebehandling som den der benyttes når der ER konstateret orm hos hunden.

HVIS vi har mistanke om/konstateret orm får de 4 x Milbemax (den kur de skal have når hjerteorm er konstateret) - hvis vi ikke har nogen som helst mistanke, så får de 'kun' som normalt ved drægtighed - 1 x Milbemax. Hvis vi så synes de reagerer på den behandling rådfører vi os med vores dyrlæge om de bør have 3 x Milbemax til eller hvad vi skal gøre.

Jeg har talt meget med min dyrlæge om emnet og netop det med at behandler "forud" ved at give ormekur halvårligt er noget at det der er ret meget uenighed om. Som jeg ser det vil en sådan kur ikke være nok til at slå et ormeangreb effektivt ned og risikoen for resistente orm er derfor forhøjet.

Og ja - der er vist lige så mange meninger om det som der er dyrlæger - men helt enig - en Milbemax tablet helbreder næppe hjerteorm ......

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, mærkeligt... Vi havde en ude på klinikken, da jeg var i praktik, som forhandlede produktet og denne påstod, at det rent faktisk behandlede dyret mod parasitten - ikke noget om, at hunden ikke måtte være inficeret endnu eller lign. :-/ Men nu læser jeg i produktbrochuren og umiddelbart kan jeg kun finde noget om hjerteorm (lungeorm nævnes ikke) og at man godt kan give hunden det, selvom der er voksne orme til stede... Men det forebygge.

Lige præcis. I indlægssedlen står der:

"Til behandling og forebyggelse af loppeangreb (Ctenocephalides felis), behandling af øremideinfestationer (Otodectes cynotis), skab (forårsaget af Sarcoptes scabiei var. canis), infektioner med Demodex (forårsaget af Demodex canis), til forebyggelse af hjerteorm sygdom (L3 og L4 larver af Dirofilaria immitis), og behandling af infektioner med gastroinstetinale nematoder (L4 larver, uudviklede voksenstadier og voksne stadier af Toxocara canis, Ancylostoma caninum og Uncinaria stenocephala, voksne lopper af Toxascaris leonina og Trichuris vulpis)."

- Ligesom det du citerer fortæller at voksne larver - som jo er dem, der forårsager ravagen - ikke dræbes af Advocate.

Den behandling du har givet din hund efter din dyrlæges vejledning, er samme "behandling" som mine får forebyggende. De bliver dryppet hver måned med en dosis Advocate. Men behandlingen, da de var smittet, var 20 dages Panacur-behandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er nok det bedste citat om produktet, jeg kunne finde:

Selvom produktet trygt kan gives til dyr der er inficeret med voksne hjerteorm, har det ingen terapeutisk effekt mod voksne Dirofilaria immitis. Det anbefales derfor at alle hunde på 6 mdr. eller derover, der lever i områder hvor der er hjerteorm, bør testes for forekomst af voksne hjerteorm infektioner før behandling med produktet påbegyndes.

Dirofilaria Immitis (også kaldet eksotisk hjerteorm) er den hjerteorm der findes i bl.a. USA og Middelhavslandene og som smitter med myg. Den vi har i DK hedder Angiostrongylus vasorum (også kaldet fransk hjerteorm), og den smitter via snegle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kig på Bayer's (producenten af Advocate) .com hjemmeside (jeg kan ikke poste linket desværre) - der er følgende citat fra:

Advocate®: Effective Against Lungworms

Canine angiostrongylosis is an emerging disease with increasing numbers of diagnosed cases in dogs and other canids. It is caused by Angiostrongylus vasorum which belongs to the family of Angiostrongylidae. First discovered in France, it is also called French heartworm. Since its discovery A. vasorum has been found in many countries all over Europe, Africa and the Americas. Advocate® is newly registered in Europe for the treatment of Angiostrongylus vasorum in dogs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det største problem er at det er så utroligt svært at opdage med sikkerhed. Trods tonsvis af negative afføringsprøver kan hunden alligevel godt være smittet, og ingen test kan med sikkerhed påvise smitte, hvilket bare er SÅ frustrerende, når man står med en potentielt syg hund.

Mystik, de ikke kan tjekke for det i deres blod via blodprover, ligesom det gores med den eksotiske form. Det er et sikkert resultat hvis det goeres aarligt. Hjerteormen/aeg fra usa transporteres i blodbanerne til hjertet. De tjekker ikke deres afforing men deres blod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis. I indlægssedlen står der:

"Til behandling og forebyggelse af loppeangreb (Ctenocephalides felis), behandling af øremideinfestationer (Otodectes cynotis), skab (forårsaget af Sarcoptes scabiei var. canis), infektioner med Demodex (forårsaget af Demodex canis), til forebyggelse af hjerteorm sygdom (L3 og L4 larver af Dirofilaria immitis), og behandling af infektioner med gastroinstetinale nematoder (L4 larver, uudviklede voksenstadier og voksne stadier af Toxocara canis, Ancylostoma caninum og Uncinaria stenocephala, voksne lopper af Toxascaris leonina og Trichuris vulpis)."

- Ligesom det du citerer fortæller at voksne larver - som jo er dem, der forårsager ravagen - ikke dræbes af Advocate.

Den behandling du har givet din hund efter din dyrlæges vejledning, er samme "behandling" som mine får forebyggende. De bliver dryppet hver måned med en dosis Advocate. Men behandlingen, da de var smittet, var 20 dages Panacur-behandling.

Der står, at den kan bruges, men ikke virker til den voksne amerikanske hjerteorm (det der fancy, latinske navn) - så jeg synes faktisk, at det på sin vis kan forstås på flere måder. Især når Serri citerer dette:

Dirofilaria Immitis (også kaldet eksotisk hjerteorm) er den hjerteorm der findes i bl.a. USA og Middelhavslandene og som smitter med myg. Den vi har i DK hedder Angiostrongylus vasorum (også kaldet fransk hjerteorm), og den smitter via snegle.

Kig på Bayer's (producenten af Advocate) .com hjemmeside (jeg kan ikke poste linket desværre) - der er følgende citat fra:
Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes som mange skriver flere parasitter. Her taler vi om:

Dirofilaria immitis - tropisk hjerteorm

Angiostrongylus vasorum - fransk hjerteorm

Crenosoma vulpis - rævens lungeorm.

DI ses i varmere områder end DK da det kræves for udviklingen af parasitten i vektoren, stikmyggen. Parasitten overføres via stikket til blodbanen . Stikmyg får parasitten (mikrofilaria) ved at stikke inficerede hunde. På grund af tilstedeværelsen af mikrofilaria i blodet kan man konstatere infektionen ved at undersøge blodet. Dog kan der ses infektioner hvor der ikke laves mikrofilaria og så bliver det kompliceret.

Når man laver baermann testen tjekker man for både fransk hjerteorm og rævens lungeorm.

Det er vigtigt at huske at der er forskel på hvad et præparat er registreret til og hvad det kan...

Jeg læste på det for et par år siden og mener bestemt at både milbemycin (1xugentligt i 4uger), panacur (1xdgl i ca. 21 dg) og advokate (1x.månedligt i 3 mdr) havde en effekt på små 80%. Hvis i vil se mere på det, er det nok Willesens PHD i skal have fat i :)

Problemet med advokate er at det er så bredspektret at parasitologerne ikke er så vilde med det. Derfor er der nok nogle dyrlæger som er forsigtige med det. Advocate virker (igen så vidt jeg husker) ved at stoppe vandringen af L3/L4 fra gastrointestinalkanalen ud i kroppen.

Fransk hjerteorm er endemisk i hele dk og hyperendemisk på Sjælland.

Skrev bachelor og modul 1 opgave indenfor dette område. Det er et stykke tid siden, men lidt sidder da fast :D

Link til indlæg
Del på andre sites