Hop til indhold

Hvordan kan hunde trække vejret under dynen i flere timer?

Gæst MadsHilde
 Share

Recommended Posts

Gæst MadsHilde

Vores chihuahua elsker at sove under dynen om natten med os, men hvordan kan han holde til det? Hvis jeg har hovedet under dynen begynder det at knibe med luften efter få minutter.

Jeg er godt klar over jeg trækker en del mere luft ned i lungerne end chihuahua'en, men han ligger der trods alt også en hel nat. Forstår ikke rigtig han kan holde det ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man lytter til hundens hjerte får man lidt af forklaringen. En hund der sover rigtigt trækker kun vejret ganske lidt. Hver gang hunden trækker vejret slår hjertet et par slag, og måske et enkelt ind imellem, men ellers virker det som det står stille. Hundes stofskifte er virkeligt sat på standby når de sover, hvor mennesker har et højere stofskifte mens de sover.

Derfor kan hundene klare sig med ret lidt luft mens de sover, og selv om det kan være lige i underkanten inde under dynen, er den plads nok værd at ofre lidt komfort for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MadsHilde

Jeg kan ikke lade være med at lukke lidt luft ind til ham engang imellem hvis jeg lige vågner og ikke er faldet i søvn endnu, bare tanken om at ligge der inde gør mig lidt utilpas på hans vegne.

Men tak for forklaringen, KimC, det giver fin mening.

Link til indlæg
Del på andre sites