Hop til indhold

Bidt af hund


Gæst Satine
 Share

Recommended Posts

Jeg synes ofte man hører om folk der bliver "skambidt" af rottweilere, amstaff og lignende.. Jeg holder selv meget af disse racer, specielt rottweileren som altid har haft en særlig plads hos mig..

 

Idag skete så det uundgåelige, som skal ske når man arbejder på et dyrehospital.. Jeg blev bidt, og endda, ironisk nok, af en rottweiler.. afsted til skadestuen, et sting i læben, et blåt øje, en meget øm arm, en stivkrampevaccination og en ond antibiotikakur.. Men jeg har ikke tænkt mig at trække ned over hovedet på hundens ejere at den skal aflives. Jeg mener ikke det er hundens skyld.. Jeg mener at det til dels er min skyld, med min naive tillid til næsten alle hunde, dels er det ejernes skyld, som burde sige fra hvis hunden kan finde på at bide (hvilket de fleste ejere jeg har mødt, som er usikre på deres hund, siger i god tid) og måske også opdrætterens,men det kan man jo ikke vide som udeforstående.

Jeg mener at ejerne enten bør få styr på deres hund, og holde den væk fra mennesker, eller bør få den aflivet, men på den ene eller den anden måde tage et ansvar for deres hund, og det de har været med til at gøre den til..

Er det bare mig der er ved siden af?

(og er der nogen der har en eller anden kontakt der kan hjælpe mig med at få netop dette synspunkt i pressen, så må i meget gerne skrive..)

Satine

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det hundens "første gang"?

 

Eller var ejeren godt klar over det?

 

HVIS jeg arbejde på et dyrehospital, og hunden ikke havde gjort det før, ville jeg måske forbinde bidet med måske angst???

Forkerte signale som der ikke blev opfanget?

 

MEN da jeg IKKE arbejder der........kan jeg heller ikke være sikker på at jeg ville gøre som overstående :oops:

 

Med hensyn til medierne....har du kontaktet dem?

Via deres hjemmesider? (er der monstro en "kontakt os med en historie")

 

Men...det er da en trist historie.

Og synd for dig at du blev udsat for det :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det hundens "første gang"?

 

Eller var ejeren godt klar over det?

 

HVIS jeg arbejde på et dyrehospital, og hunden ikke havde gjort det før, ville jeg måske forbinde bidet med måske angst???

Forkerte signale som der ikke blev opfanget?

 

MEN da jeg IKKE arbejder der........kan jeg heller ikke være sikker på at jeg ville gøre som overstående :oops:

 

Med hensyn til medierne....har du kontaktet dem?

Via deres hjemmesider? (er der monstro en "kontakt os med en historie")

 

Men...det er da en trist historie.

Og synd for dig at du blev udsat for det :ae:

 

Jeg ved det ikke, jeg snakkede ikke med ejerne da jeg røg direkte afsted på skadestuen.. men ja, den var lidt nervøs, men normalt når en hund kommer stille hen til dig er det jo en tillidserklæring.. jeg sad og klappede den, og pludselig sad den i mit ansigt...

 

Ja har tænkt på deres hjemmesider, men er bange for at historien bliver fordrejet.. Kvinde skambidt af rottweiler sælger flere aviser end Det er ikke hundens skyld! og det vil jeg ikke risikere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv blevet bide 4-5 gange. Alle gangene var det 100% MIN skyld, nej jeg arbejder ikke på dyrehospital:lol:

 

Det er altid øv at stå i den ende hvor saksen er særligt når de trækker blod:blink:

 

Bruger i ikke mundkurv til hundene? Man kan jo aldrig vide sig helt sikker på om hunden snapper ud i forskrækkelse.

 

God bedring:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er der mange som råber bidt eller skambide selvom det ofte er en markering fra hundens side selvom der går hul:confused:

:5up: Det er helt rigtigt! Det skulle jo være vores problem, altså menneskets problem at vi er så skrøbelige som vi er. Men det er desværre hundene som betaler prisen i langt de fleste tilfælde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv blevet bide 4-5 gange. Alle gangene var det 100% MIN skyld, nej jeg arbejder ikke på dyrehospital:lol:

 

Det er altid øv at stå i den ende hvor saksen er særligt når de trækker blod:blink:

 

Bruger i ikke mundkurv til hundene? Man kan jo aldrig vide sig helt sikker på om hunden snapper ud i forskrækkelse.

 

God bedring:ae:

 

Jo det gør vi hvis enten hunden eller ejeren viser tegn på nogen form for usikkerhed..

Og tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er der mange som råber bidt eller skambide selvom det ofte er en markering fra hundens side selvom der går hul:confused:

 

Sandt.. Men jeg er klart overbevist om at der ikke var tale om en markering.. hunden blev trukket af mig.. og der var desuden ikke det der lignede en advarsel fra hundens side. den kom over til mig stille og roligt, let logrende..

Men når jeg kommer tilbage på arbejde vil jeg gennemgå situationen trin for trin med vores adfærdsterapeut for at få klarhed over hvad jeg gjorde forkert, eller kunne have gjort anderledes, hvis jeg står med noget lignende en anden gang..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Sandt.. Men jeg er klart overbevist om at der ikke var tale om en markering.. hunden blev trukket af mig.. og der var desuden ikke det der lignede en advarsel fra hundens side. den kom over til mig stille og roligt, let logrende..

Men når jeg kommer tilbage på arbejde vil jeg gennemgå situationen trin for trin med vores adfærdsterapeut for at få klarhed over hvad jeg gjorde forkert, eller kunne have gjort anderledes, hvis jeg står med noget lignende en anden gang..

 

 

 

der er mange hunde som ikke advarer med at knurre eller vise tænder men muligvis gør de det med deres øjne som hvis man holder øje er lette og læse

men mange mennesker siger også ofte nej til hunden når den knurre

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ofte man hører om folk der bliver "skambidt" af rottweilere, amstaff og lignende.. Jeg holder selv meget af disse racer, specielt rottweileren som altid har haft en særlig plads hos mig..

 

Idag skete så det uundgåelige, som skal ske når man arbejder på et dyrehospital.. Jeg blev bidt, og endda, ironisk nok, af en rottweiler.. afsted til skadestuen, et sting i læben, et blåt øje, en meget øm arm, en stivkrampevaccination og en ond antibiotikakur.. Men jeg har ikke tænkt mig at trække ned over hovedet på hundens ejere at den skal aflives. Jeg mener ikke det er hundens skyld.. Jeg mener at det til dels er min skyld, med min naive tillid til næsten alle hunde, dels er det ejernes skyld, som burde sige fra hvis hunden kan finde på at bide (hvilket de fleste ejere jeg har mødt, som er usikre på deres hund, siger i god tid) og måske også opdrætterens,men det kan man jo ikke vide som udeforstående.

Jeg mener at ejerne enten bør få styr på deres hund, og holde den væk fra mennesker, eller bør få den aflivet, men på den ene eller den anden måde tage et ansvar for deres hund, og det de har været med til at gøre den til..

Er det bare mig der er ved siden af?

(og er der nogen der har en eller anden kontakt der kan hjælpe mig med at få netop dette synspunkt i pressen, så må i meget gerne skrive..)

Satine

 

Jeg er vist ikke helt sikker på jeg har forstået hvorfor du vil have det ud i/med pressen :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes nu kun at få det i pressen skaber mere had til hunde end der i forvejen er desværre da mange mennesker ikke kan finde ud af andet end at generalisere:confused:

 

Lige mine tanker - men derfor er jeg da stadig intereseret i at vide hvorfor TS er interesseret i dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste det som om at det var ang ikke at aflive pga et bid?

 

Sikkert, men jeg er stadig interesseret i TS begrundelse :-D

 

Jeg er helt enig med milder batmusen her - uanset hvordan det bliver skrevet så vil mange læse: Bla bla bla... bidt i ansigtet bla bla bla..... Rottweiler bla bla bla.... babu babu til skadestuen.

 

Jeg må indrømme jeg også syntes TS har gjort en del ud af fremhæve, at det var en Rottweiler - men det kan jo også være det bare er mig der er en smule "følsom" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Sikkert, men jeg er stadig interesseret i TS begrundelse :-D

 

Jeg er helt enig med milder batmusen her - uanset hvordan det bliver skrevet så vil mange læse: Bla bla bla... bidt i ansigtet bla bla bla..... Rottweiler bla bla bla.... babu babu til skadestuen.

 

Jeg må indrømme jeg også syntes TS har gjort en del ud af fremhæve, at det var en Rottweiler - men det kan jo også være det bare er mig der er en smule "følsom" :blink:

 

 

pressen har intet med dette og gøre man burde kunne løse dette indbyrdes mellem hundens ejer og en selv i bedste interesse

jeg blev for noget tid siden ved at få et ordentligt bid i ansigtet af enn dober men vi løste det sammen uden indblanding fra nogen selvom det var kommet til noget med skadestuen havde jeg bare sagt en hund uden at nævne dober da mange har et fordømmende øje til den race også ligesom schæfere og rotter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Har hunden haft dårlige oplevelser på et dyrehospital før? (nogen hunde reagerer dårligt på bare den årlige vacc og bliver bange hver gang de lugter et dyrehospital eller ser kitlerne mens andre stadig møder op på hospitalet med logren og ivrige skridt hen til dyrlæge/vet.sygep. og våde møsser på trods af "mishandling" med flere tests og blodprøver)

 

Jeg har prøvet akkurat det samme som dig da jeg arbejdede på dyrehospital - mit indtryk af rotterne er også at de vil snakke og være søde og rare og bedøves de, ja så ender du med 40 kg hund på skødet når de begynder at føle sig den mindste smule døsige :engel: Men vi havde én inde (2 årig han) og han stod også og logrede og sendte fredelige signaler til alle og enhver og jeg går forbi ham ned i vaskekælderen (rækker en hånd ud han lige hurtigt snuser til i forbifarten) og da jeg kommer ud rækker jeg hånden ud igen og han snuser og logrer - så rører jeg ham (eller strejfer ham) og hunden eksploderer simpelthen på et millisekund med snerren, blottede tænder, skinangreb (håber jeg det var - ejeren holdt jo i snoren) og rejste børster. Ejeren havde hele tiden smilet af at jeg gik hen og satte mig ved siden af hunden på lidt afstand og med siden til, men ikke én gang nævner han for mig at hunden er en tikkende bombe (hunden måtte bedøves for at blive undersøgt da den lavede flere angreb mod dyrlægen når hun nærmede sig - ejeren ville ikke røre hunden eller sige noget til den for "så bliver han jo sur på mig" så man kunne slet ikke komme ind på livet af den)

 

jeg har også prøvet at en hund slet ikke ville hen til mig fordi jeg havde kittel på da den havde ubehagelige oplevelser med voldsom og grænseoverskridende behandling (kan tilføje at hunden var overført fra et andet hospital og det var første gang han var hos os). Efter nogle guffer og en god "samtale" med dyrlægen inde i konsultationen kom hunden hen og hilste forsigtigt på mig da den skulle hjem (stadig ikke tryg, men det var da en forbedring ;-)

 

Nå, hvad jeg egentlig ville sige med mit indlæg var at du nok ikke skal stole på hundene så meget i konsultationen -- nogle reagerer meget anderledes end til hverdag når de er ved dyrlægen og kan blive forskrækkede og bange ved ingenting og ejeren kan ikke altid vide hvordan deres hund vil reagere (der er langt mellem de hunde, men de ER der og det kan være farligt at glemme at situationen for nogle hunde er så grænseoverskridende at der ikke skal meget til førend det bliver for meget at skulle tackle (fx at de også skal tage stilling til den fremmede der nu er så tæt på))

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Først vil jeg gerne sige til TS: Du har min fulde medfølelse og sympati og jeg håber du kommer helskindet gennem oplevelsen, ikke bare fysisk men nok så vigtigt, psykisk - specielt tænker jeg på hvor vigtigt det er at bevare tilliden til dyrene, noget meget vigtigt i din profession.

 

Jeg arbejder selv på internat og skal derfor også dagligt omgås fremmede hunde i uvante omgivelser. Det ville jeg ganske enkelt ikke kunne gøre, hvis ikke det var fordi jeg havde en dyb og grundlæggende tillid til hundene, eller rettere til, at ingen hund ønsker at skade mennesker 'bare fordi', eller hvis det kan undgås. Jeg tror på, at hunden altid (medmindre der er tale om en brat opstået paniksituation) vil prøve at give os signaler om, at vi er på vej i en uheldig retning. Vores fornemste opgave er, at konstant dygtiggøre os selv mht. at læse disse signaler der, indrømmet, ikke altid er lige tydelige. Det skylder vi både os selv og hundene; os selv, af åbenlyse grunde, nemlig vores egen sikkerhed, og hundene, fordi hver oplevelse hunden får, er med til at påvirke dens oplevelser og adfærd når/hvis der kommer en næste gang. Jeg siger ikke dette for at belære dig, for jeg vil næsten tro vi er enige og at du selv gør dig lignende tanker. Nej, jeg siger det bare for at 'tegne et overbliksbillede', set oppefra og udefra, på en måde du (kan jeg forestille mig) nok har svært ved lige nu, fordi du netop selv har oplevet en dum situation. Gennemgangen med adfærdsbehandleren, som du omtaler, lyder som alletiders ide og jeg håber I sammen finder frem til, hvad der gik galt.

 

Hvad angår dit ønske om at gå til pressen, så forstår jeg ikke rigtigt, hvad det er du ønsker at opnå? Vil du have en avis til at skrive, at "bla bla bla fra dyrehospitalet bla bla bla udtaler, at hun ikke synes hunde skal aflives hvis de bider"? Eller vil du have dem til at skrive en artikel, der skælder hundeejere ud, for ikke at holde (potentielt) farlige hunde væk fra offentligheden? Eller skal de skrive om, at hr. og fru Hansen skal huske at fortælle dyrlæger og andre, hvis deres hund evt. kunne finde på at bide? Jeg kan godt forstå at du, efter lige at have oplevet en ubehagelig situation, nok går rundt med en 'øv-fornemmelse' - "hvorfor kunne de ikke bare...?" eller "det burde ikke være sket", men tror du ikke, når alt kommer til alt, at det svarer til at skrive en artikel om, at folk f.eks. skal huske at tage deres bilnøgler med når de forlader bilen, ellers risikerer de at blive låst ude? Altså noget, som egentlig er såre logisk, for NATURLIGVIS skal man da holde sin bidske hund væk fra andre og naturligvis skal man da fortælle dyrlægen hvis ens hund kan finde på at snappe.

 

Jeg vil slutte af med at ønske dig god bedring. Forhåbentlig vil gennemgangen med adfærdspsykologen føre til, at der i det mindste kommer en smule positivt ud af hele denne trælse sag; nemlig at I sammen vil kunne mindske risikoen for, at det nogensinde gentager sig.

Redigeret af ThomasTBO
glemt et ord!
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Sandt.. Men jeg er klart overbevist om at der ikke var tale om en markering.. hunden blev trukket af mig.. og der var desuden ikke det der lignede en advarsel fra hundens side. den kom over til mig stille og roligt, let logrende..

Men når jeg kommer tilbage på arbejde vil jeg gennemgå situationen trin for trin med vores adfærdsterapeut for at få klarhed over hvad jeg gjorde forkert, eller kunne have gjort anderledes, hvis jeg står med noget lignende en anden gang..

 

Jeg kender et par tilfælde som det: Rottweiler som tilsyneladende tilbyder kontakt og et øjeblik efter sidder i læben på personen.

 

Hvad kom hunden til klinikken for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Sandt.. Men jeg er klart overbevist om at der ikke var tale om en markering.. hunden blev trukket af mig.. og der var desuden ikke det der lignede en advarsel fra hundens side. den kom over til mig stille og roligt, let logrende..

Men når jeg kommer tilbage på arbejde vil jeg gennemgå situationen trin for trin med vores adfærdsterapeut for at få klarhed over hvad jeg gjorde forkert, eller kunne have gjort anderledes, hvis jeg står med noget lignende en anden gang..

Det markerede: Kan være et dæmpende signal eller tegn på usikkerhed, så måske den har sendt signalerne. Den har muligvis sendt flere end det. Begynder den først at vise tænder og knurre, så er man allerede gået for langt. Denne hund valgte så, at gå lige på.

 

Jeg er ked af din situation, det er ikke sjovt, uanset hvis skyld det er.

God bedring herfra :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Har hunden haft dårlige oplevelser på et dyrehospital før? (nogen hunde reagerer dårligt på bare den årlige vacc og bliver bange hver gang de lugter et dyrehospital eller ser kitlerne mens andre stadig møder op på hospitalet med logren og ivrige skridt hen til dyrlæge/vet.sygep. og våde møsser på trods af "mishandling" med flere tests og blodprøver)

 

Jeg har prøvet akkurat det samme som dig da jeg arbejdede på dyrehospital - mit indtryk af rotterne er også at de vil snakke og være søde og rare og bedøves de, ja så ender du med 40 kg hund på skødet når de begynder at føle sig den mindste smule døsige :engel: Men vi havde én inde (2 årig han) og han stod også og logrede og sendte fredelige signaler til alle og enhver og jeg går forbi ham ned i vaskekælderen (rækker en hånd ud han lige hurtigt snuser til i forbifarten) og da jeg kommer ud rækker jeg hånden ud igen og han snuser og logrer - så rører jeg ham (eller strejfer ham) og hunden eksploderer simpelthen på et millisekund med snerren, blottede tænder, skinangreb (håber jeg det var - ejeren holdt jo i snoren) og rejste børster. Ejeren havde hele tiden smilet af at jeg gik hen og satte mig ved siden af hunden på lidt afstand og med siden til, men ikke én gang nævner han for mig at hunden er en tikkende bombe (hunden måtte bedøves for at blive undersøgt da den lavede flere angreb mod dyrlægen når hun nærmede sig - ejeren ville ikke røre hunden eller sige noget til den for "så bliver han jo sur på mig" så man kunne slet ikke komme ind på livet af den)

 

jeg har også prøvet at en hund slet ikke ville hen til mig fordi jeg havde kittel på da den havde ubehagelige oplevelser med voldsom og grænseoverskridende behandling (kan tilføje at hunden var overført fra et andet hospital og det var første gang han var hos os). Efter nogle guffer og en god "samtale" med dyrlægen inde i konsultationen kom hunden hen og hilste forsigtigt på mig da den skulle hjem (stadig ikke tryg, men det var da en forbedring ;-)

 

Nå, hvad jeg egentlig ville sige med mit indlæg var at du nok ikke skal stole på hundene så meget i konsultationen -- nogle reagerer meget anderledes end til hverdag når de er ved dyrlægen og kan blive forskrækkede og bange ved ingenting og ejeren kan ikke altid vide hvordan deres hund vil reagere (der er langt mellem de hunde, men de ER der og det kan være farligt at glemme at situationen for nogle hunde er så grænseoverskridende at der ikke skal meget til førend det bliver for meget at skulle tackle (fx at de også skal tage stilling til den fremmede der nu er så tæt på))

 

 

jeg havde ikke tolereret denne opførsel fra mine 2 hunde de skal ikke bide når de er ved dyrlægen færdig men opfører sig normalt hvad er det for noget at en hundeejer ikke siger noget til hunden de burde ikke eje en rotweiler overhovedet som kan være så farlig hvis den ikke er under kontrol eller har et normalt sind.

synes også jeg har oplevet at rotter kan virke uspekulerede og man ikke ved helt hvor man har disse hunde men at skulle gå i pressen med det ja det fatter jeg ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikkert, men jeg er stadig interesseret i TS begrundelse :-D

 

Jeg er helt enig med milder batmusen her - uanset hvordan det bliver skrevet så vil mange læse: Bla bla bla... bidt i ansigtet bla bla bla..... Rottweiler bla bla bla.... babu babu til skadestuen.

 

Jeg må indrømme jeg også syntes TS har gjort en del ud af fremhæve, at det var en Rottweiler - men det kan jo også være det bare er mig der er en smule "følsom" :blink:

 

Hvorfor skal du altid være så besværlig? :-P:-P:-P:-P:mrgreen::-P:-P:-P:mrgreen::-P:-P:-P:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal du altid være så besværlig? :-P:-P:-P:-P:mrgreen::-P:-P:-P:mrgreen::-P:-P:-P:-P

 

Tror jeg er født sådan :blink: eller også skyldtes det at jeg gentagende gange blev tabt da jeg lille og uskyldig :mrgreen:

 

Vi kan jo alle gætte, men da jeg ikke er sikker på jeg helt har forstået TS begrundelse for hvorfor der skal kontakt til pressen, vil jeg gerne have det TS's eget tastatur :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

den kom over til mig stille og roligt, let logrende..

 

Det kunne godt tyde på nogle dæmpende signaler men vil ikke krone mig selv som ekspert på det område, det lader jeg andre gøre;-)

Nu har jeg selv arb. på internat og været med til en masse inde på den lille dyrelægeklinik og jeg har aldrig taget kontakt til hundene eller de ander dyr jeg har fulgt derind, heller ikke selvom de har kravlet op på mig har jeg ikke kælet med dem, fordi at jeg ved at man ikke kan stole på dem når de er til dr. dyr, og selv en kanin kan bide hårdt:shock:

 

Nu er det ikke fordi jeg vil være dømmende imod dig men jeg har det krav når jeg skal aflevere mit dyr til dr. dyr så bliver det ikke i hænderne på en vet. sygeplejerske ganske enkelt fordi jeg har oplevet så menge grænser hos hunde der er blevet trumlet ned af dem. Jeg har mange gang måtte vise hvordan man holder rigtigt på en lille gnaver (mus og rotte størresle) og fugle der skulle medecineres oralt, nå ja og så har jeg renset 3 beagler for store betændte sår ved helsregionen på skolen i kolding, de var flænset op af nåle af vet. sygeplejerskerne, de kom senere til at stå koleret for formanden derude.

 

Tror jeg er født sådan :blink: eller også skyldtes det at jeg gentagende gange blev tabt da jeg lille og uskyldig :mrgreen:

 

Vi kan jo alle gætte, men da jeg ikke er sikker på jeg helt har forstået TS begrundelse for hvorfor der skal kontakt til pressen, vil jeg gerne have det TS's eget tastatur :blink:

Tror jeg ikk på:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...