Hop til indhold

Pludselig bange om aftenen - og kun om aftenen

Gæst bitmand
 Share

Recommended Posts

Gæst bitmand

Hej,

Jeg har en dejlig hund, Berta - hun er en Berner Sennen på 1 år og 10 måneder. Hun er meget i haven, både i løbet af dagen og om aftenen, for hun elsker at være ude.

Men for 4-5 dage siden skete der noget underligt, da jeg om aftenen skulle i seng, åbnede jeg havedøren og kaldte hende ind, men hun kom ikke. Jeg måtte ud med lommelygte og checke haven igennem - hun lå nede bagerst i haven bag nogle buske. Jeg satte mig på hug, hun kommer hen til mig og virker mærkelig. Halen mellem benene og slet ikke glad som hun plejer at være. Jeg tager hende i halsbåndet og kalder hende med mig. vi går hen til havedøren og hun stopper helt op. Det kræver alverdens overtalelser at få hende ind i huset - og da hun er inde, så ryster hun over hele kroppen og halen er helt nede. Derefter tripper hun rundt i hele huset på kryds og tværs, kigger mod vinduer, døre imens hun trækker vejret meget hurtigt. Hun ryster stadig - da vi går i seng, kommer hun ind i soveværelset og står oprejst lige ved siden af sengen. Hun virker tydeligvis bange - men jeg har ingen ide om hvorfor. Og hun sover normalt aldrig i soveværelset, hun sover altid i gangen hvor soveværelse og 2 børneværelser støder ud til.

Ovenstående scenarie har stået på hver aften lige siden. Der er intet i løbet af dagen. Selv tidligt på aftenen hvor det er mørkt, ingen problemer - hun er glad og selvom hun tydeligvis helst vil være ude, kan hun fint kommer ind og hun virker som altid. Men når vi nærmer os tidspunktet for at gå i seng (22-23 stykker), så bliver hun bange, ryster over det hele og er ligesom beskrivelsen herover.

Jeg aner ikke mine levende råd, jeg forstår vitterligt ikke hvorfor hun er bange. Hun kan finde på at stille sig ud i entreen og kigge på hoveddøren, det er heller ikke normalt - men jeg forstår ikke den opførsel. De sidste 2 nætter, er hun hurtigere faldet til ro inde i soveværelset, der går kortere tid før hun ligger sig ned og lægger sig til at sove. Og næsten morgen og hele dagen, ingenting - alt er fint.

Jeg har overvejet at fremrykke hendes 2 års undersøgelser og få hende checket af dyrlægen - men det er et vildskud.

Er der mon nogen herinde der har bare den mindst ide til hvad der sker?

- Lasse

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder skrækkeligt for hende. Kan hun være blevet skræmt den dag du fandt hende ude i haven under nogle buske? Kan der have været nogle forbi haven og skræmme hende, nogle børn, fulde folk, et dyr? Har hun stukket sig eller slået sig? Hvordan reagerer hun hvis du er med hende ude i haven om aftenen? Prøv at skrive op, hvornår du kan mærke på hende at noget er galt. Hvor hun står, kigger hen osv. Måske kan det hjælpe dig til at finde ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bitmand

Jeg har måske forvirret en smule med lange redegørelse, beklager :)

Hun er ikke bange for at være udenfor. Hun vil faktisk allerhelst være udenfor og gerne mest muligt - det har ikke ændret sig - både dag og aften.

Men om aftenen, så er hun bange for at _komme indenfor_ - og hun er bange når hun er indenfor. Tripper rundt i hele huset og kigger opmærksomt mod vinduer, døre, ind i andre rum - og så klæber hun sig nærmest til os. Men det er kun om aftenen når hun skal ind og vi går i seng. Resten af dagen er der ingen problemer, der kommer hun ind og ud i løbet af dagen og der er ingenting.

Det skal nævnes, at nu har det stået på i lidt over en uges tid og det er gradvist blevet bedre. Vi gør ikke noget nummer ud af det og i går aftes da vi gik i seng, gik hun ind og stod 1 minuts tid i vores soveværelse, før hun lagde sig og sov. Så det virker som om det er aftagende. Men jeg begriber virkelig ikke hvad der foregår :(

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...
Gæst bitmand

Jeg synes lige at en update var på sin plads.

Jeg var forbi dyrlægen med Berta, for at sikre mig at der ikke var et eller andet fysisk galt. Hun gik Berta igennem og hun er en sund, rask og dejlig hund - det er jo dejligt. Og som andre også har nævnt her i tråden, så var hendes bedste bud at der må være sket et eller andet umiddelbart før hun skulle ind. Men hun kunne jo ikke gøre så meget da vi så er ovre i noget adfærd, men hun nævnte, at det måske var en god ide, at forsøge at lave nogle rutiner om, således at hun ikke kommer i den situation hvor hun bliver bange. Og det lyder jo et eller andet sted ganske fornuftigt :)

Så jeg har rykket rundt på hendes aften rutiner, således at hun får mad tidligere på aftenen udenfor (hun får altid udenfor) og så kan hun være ude, hvis hun har lyst til det, indtil vi nærmer os sengetid og så har jeg placeret hendes gåtur der istedet. Det er lidt sent, men det har virket fantastisk. Hun lurede ret hurtig at nu gik vi tur sent (som det sidste på dagen) og når vi kommer hjem, så kommer hun ikke mere ud, men vi går blot i seng. Det betyder at hun ikke længere er bange, men helt vildt fokuseret og glad for at nu skal vi ud at gå. Og når vi kommer hjem, trisser hun blot ind og smider sig gulvet og slapper af og sover.

Det tog 3-4 dage, så var hun tilbage i sit gamle dejlige jeg :)

Link til indlæg
Del på andre sites