Hop til indhold

Islandsk fårehunde hvalp


Gæst Salka
 Share

Recommended Posts

Vi er de lykkelige ejere af en SKØN 9 uger gammel tæve, Salka. - Hun er sød, stille og nem. Hun er et glad sind, og har hurtigt knyttet sig til os og udviser tillid og glæde.

 

Hun gør, stort set ikke, kommer der nogen, bliver hun GLAD og ivrig, men gør ikke. Er hun ude på vores store terasse, som vi har fået indheget, kigger hun opmærksomt på fugle og andet kravl og kryp, men gør ikke - kun hvis der kommer børn, som går lidt for langsomt forbi, så vil hun så gerne lege ... om aftnen gør hun lidt mere, når der er nogen på stien foran vores hus... men det er intet og kan også stoppes i det.

Hun gør når vi leger, men også her er det ret kontroleret.

jeg læser jo meget om at racen gør meget - men ved også at Salkas forældre heller ikke gør ret meget. -

Er der nogen der har erfaring med, om at gøen først kommer senere ?

 

Hun har dog et "udfald" om aften, mellem kl 22 og 23 tager en hvis herre, fat i hende. Hun farer rundt som en tosset, bider og "snakker" - jeg kan ikke lade være, at tænke om hun ikke bliver stimuleret nok...

Hvad gør i for at aktiverer jeres små hunde ??

 

Hun bliver selvfølgelig luftet, i det omfang en lille hvalp kan holde til det, ellers foregår det mest på terassen, vi har forskelligt legetøj, både bideting, men også f.eks en konge , som hun nu ikke er vild med ...

 

Hun er bestemt ikke renlig, men hun er jo også en lille hvalp, så jeg er fortrøstningsfuld endnu :-)

Men py ... det er hårdt med alle de uheld, selvom vi kører efter konceptet, ud efter mad, søvn og leg , hvilket vil sige hele tiden :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

evt. så også ud, når i går fra stuen til køkkenet :genert: eller omvendt... Det kan vist nok også godt være der de lige skal tisse af :lol: Nu er vores jo en voksen vovse... Men et toiletrør med en godbid i, som er foldet i enderne, det er et kæmpe hit... Eller en alm. papkasse skåret 4 store/små huller, og så noget lækkert foder i... Er jeres terrasse med fliser? Så evt. en håndfuld foder derud, så hun selv skal finde det? Det er også en lidt sjovere leg en foder i skålen er :blink: Og ellers tillykke, hun lyder som en rigtig dejlig hund, og kommer der ikke lidt billedeR? Jeg synes det er sådan en lækker fin vovse :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Det der med at være fistrende/overgearet om aftenen inden sengetid.

 

Hvis du tror det er slemt med en hundehvalp, så vent til du får (små) børn! Haha.

 

 

Salka er nok bare død-træt og bliver "fistrende" inden hun falder omkuld af træthed. Taiki gør det samme, hvis vi ikke går i seng kl. 22 - bliver vi oppe eller har vi gæster eller lign., må vi bare vente på at han kører sig selv død og dratter om. Lille fis.

 

 

Jeg læste et sted, at de fleste hundehvalpe faktisk ikke er understimulerede, men faktisk ofte er OVERstimulerede.

 

Når Salka går "amok" om aftenen er det sikkert overtræthed og det kan man ikke gøre så meget ved, indtil hun lærer at lægge sig til at sove selv. Taiki er nu som 12 uger gammel blevet bedre til det - men så sent som her til aften tog han sig en tur i forhaven, hvor han fór frem og tilbage som en skoldet skid, med sin (ellers krøllede) hale lige op i vejret. Så snart vi kom indenfor, tømte han sin vandskål og ligger nu og snorker på køkkengulvet på 3. time, fordi han ville se os vaske op, men slet ikke kunne holde øjnene åbne ét sekund længere.

 

Han sover i vores seng og er nu begyndt at vise, at han vil ind i soveværelset. Når vi lukker ham ind, lægger han sig i sengen og sover med det samme.

 

 

 

Jeg har tydeligt set mønstret, fordi hver 2. uge arbejder min kæreste nattevagt, hvor han tager afsted 22.45. Taiki vil/skal helst sove ved 22-tiden og i disse uger, har han flere "anfald" af overgearethed inden sengetid, fordi han godt fornemmer at der skal til at ske noget (= min kæreste går) og derfor slet ikke vil lægge sig til at sove.

 

I de uger, hvor min kæreste har fri, lægger han sig bare ned kl 22 og sover sødt uden større palaver.

 

 

 

Det lyder som om, at du har en sund og glad hvalp, der som andre unger (dyr som mennesker) gror horn når man kommer på den forkerte side af deres sengetid.

Redigeret af Louise86
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Gøen kan godt komme senere -efterhånden som hvalpen bliver mere selvsikker og vagtsom. Men når forældrene ikke er voldsomt gøende, vil jeg mene der er en god chance for at din heller ikke er det, såfremt i holder fast i de gode vaner. Det er nemlig tildels arveligt betinget hvor meget de har tendens til at gø.

 

Ang at hvalpen bliver så aktiv lige inden sengetid, er det ret almindeligt tror jeg -i hvert fald er det noget jeg ofte synes jeg læser og hører om fra folk med hvalpe. Men i kan da prøve at komme det i forkøbet ved at lægge lidt hjernegymnastik ind enten på aftenturen eller i hvert fald senere på aftenen så den bette måske er træt når det bliver sengetid.

Aktivering behøver ikke være bideting og den slags -faktisk er det en rigtig god ide at finde på noget hvor hun skal bruge hovedet. Det kan være helt almindelig træning i f.eks. sit, dæk og den slags, men osse sjove lege hvor hun f.eks. skal finde en godbid der er "pakket ind" i et viskestykke, lagt under en plastickop (stil flere kopper med bunden i vejret og gem kun en gud under en af dem) og den slags.

Islændere er i reglen ganske kvikke hunde, og min æææælsker den slags små mentale udfordringer. Her er udfordringen så efterhånden mere til mig: at finde på nye opgaver som han ikke allerede har regnet ud.

Man kan osse købe forskellige "spil" til hunde, men personligt synes jeg de ting man selv kan finde på og som kan "laves" af diverse ting man har i huset, er lige så sjove... og en hel del billigere.

Noget andet mange hunde osse synes er en god beskæftigelse, er at søge efter maden, så smid evt det sidste måltid ud i haven, så hun skal bruge næsen (og dermed hovedet) for at finde det.

 

Nu skal man self ikke gå helt over gevind, for man kan osse overstimulere sådan en størrelse. Men et par minutter nogen gange om dagen, hvor hun får lov at bruge hovedet, giver som regel en dejlig træt hund... i hvert fald indtil næste "anfald":mrgreen:

 

Ang renligheden skal det nok komme, hvis bare i er ihærdige med at få hende ud når hun har spist, drukket og sovet, og så i øvrigt holder godt øje med hende, og lærer at læse hendes tegn på at det er tid -mange hvalpe snuser lidt rundt og bliver lidt urolige når de skal ud, så prøv at holde øje og se om i kan få øje på nogen tegn der advarer om at "nu er det nu"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Petra007

For en hvalp på 9 uger føles verden stor og der vil hun ikke gøre opmærksom på sig selv! Lav et skema over, hvad hun må gø af og hvad hun ikke må gø af, så alle er enige i familien. Gøen kommer generelt senere men kan dæmpes meget, hvis du belønner hende for den adfærd du godt vil have.

 

Som Michelle skrev er det en god ide at stimulere hende med rolige aktiviter - søg af foder i haven eller på gåtur, gnave i marvben flydt med gode ting, så kommere hun ned i gear.

 

De fleste hvalpe bliver renlige, når de er omkring 5 mdr, men det kommer igen an på, hvor meget de er alene om dagen. fortvivl ikke hun er så ung!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...