Hop til indhold

At få hund nr 2.


Gæst paw & banditten
 Share

Recommended Posts

Gæst paw & banditten

Hejsa.

 

Jeg er ny herinde og har et spørgsmål angående det at skaffe hund nr2.

 

Vi har en hanhund en blandning af en schæfer og labador. Han er neutraliseret. vi har haft ham i ca 1 år. Han er 2½ år Denne hund er min mands,det ville sige han går til træning med den og det er ham som får dens opmærksomhed mange gange, han lystre også mig heldigvis. Nu har vi snakket om at få en hund, som jeg så skal gå til træning med. Men hvilken aldre og køn skal dette være?

 

Tænkte at den skal være yngre end paw vi har nu som er 2½ år.

Tænkte på en hanhund,kan det være en hundhund??

Hvad skal vi tænke på når vi anskaffer os den nye hund, jalousi, afmærk teritorium?

Vi har en blandning schæfer i kikkertene på 3 måneder er det en dårlig ide.?

Håber på en eller anden kan give mig et godt svar, så vi er bedre rystet til at anskaffe os hund nr 2.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Jeg har selv to hunde, beagler begge to. Charlie den ældste en genplacering som vores opdrætter købte tilbage og som vi så valgte at give et hjem her hos os. Vi valgte ret hurtigt at få hund nr 2 i sær fordi beagles er meget sociale venlige, hunde. Vi fik så Oscar som 8 uger hvalp fra den samme opdrætter. Det er altså han hunde, og de går rigtigt fint i spænd med hinanden. Jeg har aldrig fortrudt at jeg gjorde det, men ved også nu at et liv med kun en hund er kedeligt for mig, fordi selv om det er dobbeltarbejde så har man ikke prøvet at have hund før man har haft to.

 

Da din hund er neutral betyder kønnet på den anden hund ikke så meget, men det er vigtigt at de passer sammen nogenlunde mentalt. Det er altid nemmere at få en hvalp sammen med den "gamle" hund, men selvfølgelig kan det lade sig gøre med en voksen også.

Her er det vigtigt at I prøver på,ikke lade den "gamle" hund tage føringen, men viser at hver hund er lige meget værd, at de er elskede i familien.

Hvis I kommer så vidt, så skal hundene møde hinanden på neutral grund, hilse, snuse, lege osv. inden man følges af hjem.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst paw & banditten

Tak for svar begge 2.

Vi syntes ikke at have 2 hunde giver dobbelt arbejde, vi ser på det at det er sjovere for os og hunde at være flere. paw som vi har nu er adopteret fra dyrernes beskyttelse internat og vi har slet ikke haft nogen form for problem med ham. så jeg tror vi kigge lidt på den hund som vi har i kikkerten. og overvejer endnu en gang hvad vi skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Med dobbeltarbejde mener jeg rengøring, vask af tæpper (beagler bruger mange tæpper, hygge), hundekurve, bure osv. men det er besværet værd når man ser at hundenetrives.

Ina

Redigeret af Ina
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hejsa.

 

Jeg er ny herinde og har et spørgsmål angående det at skaffe hund nr2.

 

Vi har en hanhund en blandning af en schæfer og labador. Han er neutraliseret. vi har haft ham i ca 1 år. Han er 2½ år Denne hund er min mands,det ville sige han går til træning med den og det er ham som får dens opmærksomhed mange gange, han lystre også mig heldigvis. Nu har vi snakket om at få en hund, som jeg så skal gå til træning med. Men hvilken aldre og køn skal dette være?

 

Tænkte at den skal være yngre end paw vi har nu som er 2½ år.

Tænkte på en hanhund,kan det være en hundhund??

Hvad skal vi tænke på når vi anskaffer os den nye hund, jalousi, afmærk teritorium?

Vi har en blandning schæfer i kikkertene på 3 måneder er det en dårlig ide.?

Håber på en eller anden kan give mig et godt svar, så vi er bedre rystet til at anskaffe os hund nr 2.

 

Der er et godt afsnit i irene jarnveds 'fra hvalp til hund' bog. Hun nævner blandt andet (i forbindelse med hund nr to, her en hvalp) at det kan være godt at hundene mødes på neutral grund. Og man skal huske at være der for begge hunde. Og at man eventuelt kan få hund nr et passet den første dag, så den nye har tid til at komme lidt på plads (med jer og nyt hjem).

 

Jeg synes tit at forskellige køn leger mest sammen, men hvis man har to af samme, så skal man jo kun 'døje' med dette køns problemer (f.eks. hanhun - vild efter hunhunde i løbetid).

 

Jeg tror det ville være en god ide, altid, men især i de første dage at give hundene pauser fra hinanden og komme ud hver for sig og lave noget med kun en hund. Så bygger man også lidt sit eget forhold op til den nye hund, samtidigt med at den gamle ikke med et mister one-on-one kontakten med ejer som den er vandt til.

 

Jeg synes at man skal lade hundene håndtere meget af deres indbyrdes forhold, men sørge for at være en rolig mægler hvis det går får vidt.

 

Når jeg har flere hunde i huset, har de f.eks. lov at sige fra hvis de ligger med noget og en anden hund kommer for tæt på. Jeg synes der er super, hvis de sådan kan finde ud af at snakke sammen. Det betyder, at den ene part har lov til at knurre ad den anden, og at den anden gerne skulle respektere dette.

 

Hvis jeg har en hund (er sket en gang) som ikke er så god til hundesprog så foretrækker jeg at undgå at skabe de situationer, hvor der er optræk til konflikt - så der ikke skabes unødige konflikter. I mit tilfælde drejede det sig om en hund som ikke respekterede 'det jeg har er mit' hundereglen, og som tog fra andre og helt overså de signaler (stiv krop, knurren, osv) der blev sendt. Her fik hundene søg sammen, for det kunne de godt, men al anden ejendom (mad, ben, legetøj) fik de adskilt. Hvis det havde været en hund jeg ejede og skulle have i lang tid (det var en jeg passede i nogle dage) ville jeg have fundet frem til en løsning, så jeg ikke altid skulle adskille dem. Men det er bare et eksempel på hvad man kan komme ud for. For man får jo ikke en kopi af sin egen hund.

 

Af negative ting kan jeg lige p.t. komme i tanke om:

gåtur med to hunde er ikke altid sjovt

mere snavs, omkostninger, og alt det der

ikke alle familie medlemmer / venner har lyst til at man kommer med to hunde (selvom de er ok med en)

det er sværere at komme omkring med to hunde

to hunde støtter hinanden, også i eventuelle problem adfærd

to hunde kan udvikle mere jagt drive

to hunde kan eventuelt opføre sig anderledes overfor fremmede hunde, end den ene hund alene ville

man skal gerne ud med hundende hver for sig nogle gange = mere tid

flere hundeprutter skal samles op :cool: ok, petitesse :lol:

offentlig transport vist nok umulig

to hunde kan blive mere glubske omkring maden

man mister eventuelt lidt at den hygge man har med den ene hund

...

 

jeg remser ikke lige positive ting op, for dem har i nok en masse af ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...