Hop til indhold

Wolfsblut?


Gæst Beaglepack
 Share

Recommended Posts

Gæst Beaglepack

Selvom jeg efterhånden er temmelig garvet hvad foder angår - så er jeg lige nu i sådan et dilemma at jeg er ved at stå helt af på det hele.

 

Jeg har 3 beagler - de to yngste har Colitis i mild grad - og det betyder at protein max må være 25% - gerne lavere - Fedtet må til gengæld ikke komme over 12 % - Det er nemlig fedtet der er afgørende for at tyktarmen ikke bliver irriteret og begynder at danne betændelsestilstande.

 

Min ældste beagle Charlie er 7 år - så småt senior. Til nu har han kunnet spise stort set hvad som helst og har aldrig haft problemer med mave eller noget.

 

Charlie har som følge af det været på Acana og Taste of the wild - fodertyper har egentlig fungerede fint på (troede jeg) - De to andre har været på James wellbeloved de kornfri varianter - og det har de fungeret godt på i følge den Colitis de har. James Wellbeloved er dog en del stivelses holdigt hvilket ikke helt bekommer mig særlig godt, så de to har også fået tilskud af MM rawfood og Lupo Natural.

 

Så er der så sket det nu, at Charlie er startet med at få læbefolds svamp - og det har været og er en kamp at holde det væk. Dyrlægen er ikke i tvivl om at det høje protein i blandt andet Acana er en del af årsagen. Når hunden ikke kan nedbryde proteinet - lagres det på indersiden af tarmen. Tarmen vil med tiden blive "utæt" og det kan få svampe og andet godt til at vandre ud i blodbanen.

 

Charlie er pt. for anden gang ramt af læbefoldssvamp indenfor en 14 dages periode. Op under Jul lykkedes det mig at få bugt med hans svamp - ved hjælp af natur medicin og atamon, og han blev fin igen. Samtidig kom han af det protein rige foder og over på James Wellbeloved.

Her sidst i januar og til nu har det været i udbrud igen og han er nu på antibiotika for anden gang inden for en 14 dages periode. I dag hos dyrlægen traf vi beslutning om at han skal opereres og have fjerne læbefolderne. Det vil ske i næste uge. Uhh det glæder jeg mig ikke til :megaked:

 

Og nu til mit spørgsmål: Jeg har kigget længe på Wolfsblut - de har nogle varianter som ville kunne passe i forhold til Oscar og Darwins Colitis og sikkert også Charlies svamp, som han jo stadig har i kroppen (selvom læbefolderne fjernes)

Er der nogen af jer herinde der har gode erfaringer i forhold til maveproblemer med Wolfsblut? Jeg tænker på Wide plain, Dark forrest og lign. - Jeg overvejer meget kraftig at prøve det af, for jeg syntes ikke det er optimalt, at Charlie bliver fodret af på JW, når han nu har det der svampeproblem. Samtidig vil det også være noget nemmere hvis de alle 3 kan få det samme foder, da jeg også bruger foderet som godbidder og i søge øjemed.

 

Undskyld mit lange indlæg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, altså Ina. Hvor er det synd for dig og dine skønne hunde, at i endnu ikke har fundet noget der virker. I har da om nogle været igennem alle fodermærker!

 

Nala får Wolfsblut Blue Mountain lige nu og har tidligere fået hestevarianten. Hun fungerer helt fint, men det gør hun jo på alt jeg tilbyder hende, som du ved ;-)

 

Jeg håber WB er svaret på alle dine bønner!!!

.. Og held og lykke med operationen. Jeg vil følge med på din blog og tænke på stakkels Charlie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja - jeg er også sagt på godt dansk meget træt af det. Nu var det begyndt at fungere for Oscar og Darwin - i 6 uger har de fået JW og maverne er bare så fine. Jeg har haft nogle rester stående af TOTW og Acana som Charlie jo kunne spise - men så gik den galt igen :megaked: - og denne gang har jeg valgt at lytte til min dyrlæge, som i øvrigt er rigtig god og som også går en del op i foder og at hundens skal have det den trives bedst på. Ikke noget med at pådutte mig hverken Hills eller Royal Canin vet foderet som han jo også har i sin klinik.

 

Jeg håber jo at denne operation sætter en stopper for svampen på Charlie. Det har jeg fået garanteret, ellers ville jeg ikke udsætte ham for sådan noget. Det må ikke være særlig sjovt at blive opereret sådan et sted - men dyrlægen skal nok give mig nogle gode redskaber og han vil også komme på smertestillende de første dage efter.

 

Jeg har jo som du skriver været hele foder møllen igennem, så hvorfor ikke også WB ? - kunne jo starte med en mindre pose og så gå langsomt frem :-D - Vi opgiver ikke - men jeg er godt nok nede lige nu :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Beaglepack

Jeg har jo ikke rigtig fået respons på mit oplæg her - så derfor har jeg eksperimenteret med wolfsblut.

Beaglerne har fået det serveret langsom over tid før vi gik egentlig over på foderet. Der plejer at gå 14 dage cirka før de første symptomer viser sig hvis der er noget der ikke passer i forhold til mine to yngste beaglers maver.

 

Denne gang gik der kun 6 dage fra den fulde start. I nat kastede Oscar voldsomt op og dermed er det endegyldigt slut med Wolfsblut her i huset.

 

Dette var bare en opdatering :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Du må meget gerne opdatere efterhånden som du finder ud af mere. Jeg har nemlig også en stor hvalp med sart mave, så jeg er meget interesseret i at høre om dine erfaringer.

 

Ok - jeg vender tilbage til de fodertyper jeg har god erfaring med og som jeg ved fungerer på både Oscar og Darwin som begge har "dumme" maver. Der er ligesom ingen anden vej - for nu syntes jeg ikke længere jeg vil sætte mine hundes helbred på spil "bare" fordi jeg mener noget andet :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg siger tak for jeres besvarelser og kan fortælle at på kun 1 døgn er Oscars mave gået i orden igen - han er blevet fodret med James Wellbeloved Fisk og grønsager. Vi bliver fremover på JW kombineret med de kold pressede Lupo Natural, Markus Mühle, Lukullus, Luposan Sport og lign. Udover kombinerer jeg forsat med et godt vådfoder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger tak for jeres besvarelser og kan fortælle at på kun 1 døgn er Oscars mave gået i orden igen - han er blevet fodret med James Wellbeloved Fisk og grønsager. Vi bliver fremover på JW kombineret med de kold pressede Lupo Natural, Markus Mühle, Lukullus, Luposan Sport og lign. Udover kombinerer jeg forsat med et godt vådfoder

 

Det lyder som om James Welbeloved kunne være et forsøg værd når vi skal købe foder næste gang.

 

Mht. de koldpressede fodertyper du bruger, hvilken af dem har du bedst erfaring med og hvor køber du det henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ina,

 

Sikke noget! Så var det alligevel ikke svaret på dine bønner :( ØV!

Godt der i det mindste findes noget du ved han trives på. Alle de koldpresset er jo heldigvis fine produkter, så det synes jeg bestemt ikke du skal have det dårligt over. De bagte piller er nok for hårde for hans mave. Darwin har ikke reageret dårligt på WB (endnu)?

 

Er løsningen så at Charlie får WB, så han ikke får så meget stivelse, og Oscar og Darwin får de koldpresset + lidt JW?

Jeg læste også et sted at du havde besluttet at lave noget af deres mad selv? Hvor ofte fodre du med vådfoder?

 

Jeg følger med i din Charlie-læbefold-tråd. Såret ser flot ud :-)

 

Gi' dem alle tre et lille kys på snuden fra mig!

Knus fra Line

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det lyder som om James Welbeloved kunne være et forsøg værd når vi skal købe foder næste gang.

 

Mht. de koldpressede fodertyper du bruger, hvilken af dem har du bedst erfaring med og hvor køber du det henne?

 

Jeg har bedst erfaring med Markus Mühle og Lupo Natural - i sær den sidste er et super godt foder Beaglerne kan også godt lide Lukullus som også er et kold presset foder - Jeg har dog valgt at veksle lidt mellem fodertyperne så de ikke hele tiden får det samme.

 

Jeg køber foderet gennem zooplus enten DK, DE eller Uk afd. det afhænger lidt at valutakurserne - zooplus uk har også JW foderet de kornfri typer.

 

Ellers køber jeg det hos kingspetfood.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hej Ina,

 

Sikke noget! Så var det alligevel ikke svaret på dine bønner :( ØV!

Godt der i det mindste findes noget du ved han trives på. Alle de koldpresset er jo heldigvis fine produkter, så det synes jeg bestemt ikke du skal have det dårligt over. De bagte piller er nok for hårde for hans mave. Darwin har ikke reageret dårligt på WB (endnu)?

 

Er løsningen så at Charlie får WB, så han ikke får så meget stivelse, og Oscar og Darwin får de koldpresset + lidt JW?

Jeg læste også et sted at du havde besluttet at lave noget af deres mad selv? Hvor ofte fodre du med vådfoder?

 

Jeg følger med i din Charlie-læbefold-tråd. Såret ser flot ud :-)

 

Gi' dem alle tre et lille kys på snuden fra mig!

Knus fra Line

 

Lige nu følger jeg bare udviklingen. Charlie har i øvrigt tabt sig igen - han er blevet en helt anden hund efter operationen og denne mærkelige tømming af mavesækken hvor der både kom slim og blod op - har ligesom gjort noget ved ham. Jeg håber svampen er under kontrol.

 

Charlie kan også fint klare sig på det koldpressede - det er jo et all stage foder og dermed også rettet mod ham og de behov han har - og så kunne jeg måske kombinere det med JW - Jeg overvejer at prøve en af deres Ris varianter - det kunne min dalmatiner jo trives på og han havde ris allergi i svær grad.

 

Charlie og Darwin har haft lind mave, som startede på WB foderet. Det har dog ikke nået at udvikle sig så meget på Darwin. Jeg har dog stoppet med WB til ham også. I dag fortæller min ene søn at hans mave igen er i orden da han også har fået JW.

 

Jeg foder beaglerne af på vådfoder 3-4 gange i ugen - nogle gange deler de en dåse til deres frokost og andre gange får de det som hovedmåltid sidst på eftermiddagen.

 

Tak for kysset - de gloede lige en ekstra gang :lol:

 

Så giv Nala 3 møsser fra beaglerne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Omkring James W. Lykkes det mig at finde en liste over kcal mm. godt nok på finsk, men lidt hjælp fra google oversæt fungere den. http://www.shetland.fi/JW_tuotteet/AnalyysiDogV.pdf

 

Super - tak :5up:

 

Kan se at kalorie indholdet ikke er så højt i JW - det er faktisk lavere end det er i WB - i nogle af produkterne.

Jeg har selv en teori om at den svamp Charlie har haft har gjort noget ved hans vægt.

Grunden til at Darwin tog på - hvilket han også skulle - er at hans mave jo er blevet mere stabil på JW -

Oscar holdt også vægten på JW - men tabte sig da han fik taste of the wild og nu WF - så der er jo nok en sammenhæng mellem vægt tabet og dere mave problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det er da interessant. Fandt du ud af hvorfor han kunne tåle det i forhold til andre mærker?

 

Ja - den spekulerede jeg også en del over - for han kunne ikke tåle de almindelige ris vi brugte i madlavningen.

 

Jeg ved at JW bruger en særlig ris art - brun ris og perle ris som er særlig egnet til hunde med mave/pels problemer - om det alene var grunden eller det er den sammensætning de bruger i deres foder - det ved jeg ikke.

Pongo måtte i følge dyrlægen og den test han fik lavet overhovedet ikke få noget med ris - men denne her kunne vi bruge som variantion til det hjemmelavede mad han fik.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst mimer

Hejsa

 

Jeg har også en meget sart hund, som desværre ikke kan tåle så meget, da den også har allergi og gigt.

Men jeg foder med Fish 4 dogs, og det kan jeg kun anbefalde. For det er godt til sart mave og gigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hejsa

 

Jeg har også en meget sart hund, som desværre ikke kan tåle så meget, da den også har allergi og gigt.

Men jeg foder med Fish 4 dogs, og det kan jeg kun anbefalde. For det er godt til sart mave og gigt.

 

Jeg siger tak for tippet :5up:

Måske skulle jeg prøve at købe en lille pose ved lejlighed - om ikke andet så til godbidder. Mine beagler er desværre ikke fiske spisere - så derfor tør jeg ikke begive mig ud i for meget i den retning.

Jeg har prøvet Cold river fra wolfsblut og den ville de godt spise - så måske handler det om hvad fisk det er :vedikke:

 

Lige nu kører jeg en kombination af Wolfsblut Wild duck og James Wellbeloved - de kornfri varianter - det er noget der virker - vi har ingen dårlige maver haft i en måneds tid nu - så jeg tror jeg er på rette vej. Min plan er at køre dem over på ren wolfsblut - her i løbet af sommeren :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja bedst som jeg har siddet og skrevet det over for stående indlæg - så har jeg også de seneste dage bemærket en ændring i Oscars adfærd - I dag var denne ændring påfaldende, for Oscar har været meget træt og faktisk sovet i næsten 4 timer i streg her over middag - desuden har han været flittig til græs spisning de seneste morgner - da beaglerne har været på JW foderet i ½ år nu er det derfor ikke det som er problemet - det kan kun være Wolfsblut foderet - som nu melder sig på banen. Jeg har en teori om at der ikke er nok fiber indhold og derfor skaber det problemer for Oscar og Darwin. Oscar har her på eftermiddags turen haft blod og slim bagud - så tyktarmen er igen angrebet.

Beaglerne er nu igen overgået på ren JW foder - æv det er fandme træls - men de kan jo ikke gøre for det - heldigvis ankom der lige 2x10 James W i går fra England :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja bedst som jeg har siddet og skrevet det over for stående indlæg - så har jeg også de seneste dage bemærket en ændring i Oscars adfærd - I dag var denne ændring påfaldende, for Oscar har været meget træt og faktisk sovet i næsten 4 timer i streg her over middag - desuden har han været flittig til græs spisning de seneste morgner - da beaglerne har været på JW foderet i ½ år nu er det derfor ikke det som er problemet - det kan kun være Wolfsblut foderet - som nu melder sig på banen. Jeg har en teori om at der ikke er nok fiber indhold og derfor skaber det problemer for Oscar og Darwin. Oscar har her på eftermiddags turen haft blod og slim bagud - så tyktarmen er igen angrebet.

Beaglerne er nu igen overgået på ren JW foder - æv det er fandme træls - men de kan jo ikke gøre for det - heldigvis ankom der lige 2x10 James W i går fra England :mrgreen:

 

Det er ikke nemt med de sarte hundemaver :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det er ikke nemt med de sarte hundemaver :hmm:

 

Nej - nu vi er ved det, så har jeg gjort en bane brydende opdagelse i dag - hvorfor det fungerer på JW foderet eller på Regal foderet - og det er jeg ret sikker på nu skyldes fiber indholdet i foderet. Fiber indholdet er med til at foderet passerer hurtigere - det vil sige at et fiber indhold på 4 % er bedre end et på 2,5% f.eks. Man bliver klogere og klogere. Jeg kan dog godt anvende wolfsblut foderet hvis jeg bruger det med lidt forsigtighed - altså at de ikke få det som hoved måltider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej - nu vi er ved det, så har jeg gjort en bane brydende opdagelse i dag - hvorfor det fungerer på JW foderet eller på Regal foderet - og det er jeg ret sikker på nu skyldes fiber indholdet i foderet. Fiber indholdet er med til at foderet passerer hurtigere - det vil sige at et fiber indhold på 4 % er bedre end et på 2,5% f.eks. Man bliver klogere og klogere. Jeg kan dog godt anvende wolfsblut foderet hvis jeg bruger det med lidt forsigtighed - altså at de ikke få det som hoved måltider.

 

Det kan godt være jeg nu spørger dumt, men du virker som om du har brugt meget tid på at sætte dig ind i det, så jeg spørger alligevel :mrgreen:

 

Når afføringen er blød, er det så ikke bedre at foderet er længere tid om at passere gennem tarmene? Så der bliver trukket mere væske ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det kan godt være jeg nu spørger dumt, men du virker som om du har brugt meget tid på at sætte dig ind i det, så jeg spørger alligevel :mrgreen:

 

Når afføringen er blød, er det så ikke bedre at foderet er længere tid om at passere gennem tarmene? Så der bliver trukket mere væske ud?

 

Jamen jeg forbeholder mig ikke retten til at vide alt - men ang. fiber i foderet så er det en ret vigtig del når hunden har colitis som mine to har. Oscar er skrevet tidligere den der er hårdest ramt.

 

Her lidt om fiber som er sakset fra min egen hjemmeside:

Lidt om fiber i foderet:

Fiber har den egenskab at bidrage til at forbedre kvaliteten af fæces, som følge af hundens colitis problem – dette uanset om fæces er blød, hård, blodig, der er diarre, eller slim til stede.

Fibre en enten opløselige eller uopløselige. Det er bedst der findes begge del i foderet.

Opløselige fibre øger vandindholdet i fæces og kan medvirke til at lette passagen af afføringen. Uopløselige fibre bruges ofte til at forbedre kvaliteten af blød afføring og til at stimulere tyktarmen til at arbejde i tilfælde af forstoppelse. Det kan være lidt vanskelig at afgøre hvilke typer fibrer der fungere bedst for lige netop din hund.

Eksempler på opløselige fibre der normalt findes i hunde foder er FOS (frugto-oligosakkarider), pektiner, roetrævler, psyllium (som der er i HUSK), havre, byg, guargummi, frugt, rodfrugter, ærter mv.

Kilder til uopløselige fibre er: cellulose og methylcellulose. Andre kilder kan være: naturlige fødevarer, der omfatter de fleste korn fibre. F.eks. hvede, rug, kartofler og lign.

En hjemmelavet kost som er enkelt skruet sammen – bestående af kylling og kartofler f.eks. kan være godt til en hund med colitis problemer. Hvis hunden fungerer godt på hjemmelavet mad kan man ved hjælp af sin dyrlæge eller anden ernærings ekspert få hjælp til at kombinere med vitaminer, mineraler og anden tilskud – så hunden ikke kommer i underskud for noget.

 

Jeg har dog ikke opgivet Wolfsblut fuldstændig. Den fodersammensætning der er i foderet er lige præcis det helt rigtige i følge min overbevisning og som et foder til mine 3 beagler skal se ud.

Derfor har jeg i dag skrevet til Wolfsblut i Tyskland og spurgt ind til den sygdom mine hunde har i forhold til deres foder. Håber jeg snart får svar - for mine beagler er svært glade for wolfsblut

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg forbeholder mig ikke retten til at vide alt - men ang. fiber i foderet så er det en ret vigtig del når hunden har colitis som mine to har. Oscar er skrevet tidligere den der er hårdest ramt.

 

Her lidt om fiber som er sakset fra min egen hjemmeside:

Lidt om fiber i foderet:

Fiber har den egenskab at bidrage til at forbedre kvaliteten af fæces, som følge af hundens colitis problem – dette uanset om fæces er blød, hård, blodig, der er diarre, eller slim til stede.

Fibre en enten opløselige eller uopløselige. Det er bedst der findes begge del i foderet.

Opløselige fibre øger vandindholdet i fæces og kan medvirke til at lette passagen af afføringen. Uopløselige fibre bruges ofte til at forbedre kvaliteten af blød afføring og til at stimulere tyktarmen til at arbejde i tilfælde af forstoppelse. Det kan være lidt vanskelig at afgøre hvilke typer fibrer der fungere bedst for lige netop din hund.

Eksempler på opløselige fibre der normalt findes i hunde foder er FOS (frugto-oligosakkarider), pektiner, roetrævler, psyllium (som der er i HUSK), havre, byg, guargummi, frugt, rodfrugter, ærter mv.

Kilder til uopløselige fibre er: cellulose og methylcellulose. Andre kilder kan være: naturlige fødevarer, der omfatter de fleste korn fibre. F.eks. hvede, rug, kartofler og lign.

En hjemmelavet kost som er enkelt skruet sammen – bestående af kylling og kartofler f.eks. kan være godt til en hund med colitis problemer. Hvis hunden fungerer godt på hjemmelavet mad kan man ved hjælp af sin dyrlæge eller anden ernærings ekspert få hjælp til at kombinere med vitaminer, mineraler og anden tilskud – så hunden ikke kommer i underskud for noget.

 

Jeg har dog ikke opgivet Wolfsblut fuldstændig. Den fodersammensætning der er i foderet er lige præcis det helt rigtige i følge min overbevisning og som et foder til mine 3 beagler skal se ud.

Derfor har jeg i dag skrevet til Wolfsblut i Tyskland og spurgt ind til den sygdom mine hunde har i forhold til deres foder. Håber jeg snart får svar - for mine beagler er svært glade for wolfsblut

 

Til det markerede: Nej, men man kan lige så godt udnytte hinandens erfaringer og viden :-)

 

Tak fordi du ville fortælle lidt om det. Roetrævler er der i det foder Kato får. Kunne det så også være en god ide at tilsætte HUSK til foderet eller burde der være fibre nok i det allerede?

 

Jeg kan godt forstå du gerne vil fortsætte med Wulfsblut. Det er også irriterende når man har fundet et foder man både selv og hundene er glade for. Håber de kan hjælpe dig godt videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...