Hop til indhold

Hund og børn!? HJÆLP!


Gæst amandacollie
 Share

Recommended Posts

Gæst amandacollie

Hej alle sammen.

 

Jeg har en dejlig terrier, blanding mellem en westie og cairn terrier, der er 11 måneder :-D

 

Min hund er bare den dejligste på jorden. I vores husstand er der én voksen og to børn på 13 og 15. Problemet er bare, at vores hund, Amigo, ikke er vant til små børn. Vi har engang i mellem noget familie på besøg. Der er to børn på 3 og 5 år og her kommer problemet! Alle gæster hilser på Amigo undtagen de to børn, og de nægter det simpelhen. Amigo begynder at fare hen til dem. Vi tager ham i snor, og han gør. Vi er ikke sikre, men det så ud som om han snapper ud efter dem. Det er jo derfor også forståeligt at børnene blive bange. Vi har før, på gåturer, mødt små børn helt ned til 4 år, der er vant til hunde. De sætter sig hos ham, og han elsker simpelhen at blive nusset af dem. Vi er derfor meget frustrerede, for vi vil selvfølgelig gerne have børnene på besøg, men vi synes altså også det er synd for Amigo, da det vel ikke er hans skyld de ikke vil hilse?

:vedikke:

Håber nogle af jer har et svar, tak på forhånd. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden

Beklager hvis det er helt dumt det her - i kunne måske prøve at gå en tur lige før gæsterne kommer, og så hilse på børnene, som "en del af turen". Du skriver jo at han fint kan med de børn i møder på turen, så jeg tænker, at det kunne være, at de måske ikke virkede så overvældende for ham på den måde.

 

Hvordan mener du med vant til hunde? At de ikke er bange for hunde, eller hilser korrekt på hunde, eller hvad? Sæt dig ned og tag en snak med børnene. Forklar dem, at Amigo ikke er sur på dem (hunde har ikke den følelse, det ved jeg godt, men sådan forstår børn det nemmere), men at han måske bare er lige så bange for dem, som de er for ham. Hvordan reagerer han, udover at gø? Virker han nervøs eller utryg ved situationen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst amandacollie

Børnene vi møder på gåturerne, er børn der selv har hund. De tøver derfor overhovedet ikke med at hilse på vores hund.

 

Amigo er gøende, og er meget opmærksom på de to børn. Han farer frem mod dem og virker meget frustreret. Han bliver sikkert stresset i situationen, da han er i snor og vi jo begrænser hans bevægelser og kropssprog. Jeg ved godt at han nok ikke burde være i snor, det gør ham nok kun mere frustreret, men ellers render han bare hen til de to børn. Børnene er virkelig rædselslagne for ham. De sidder med deres ben oppe på stole, vil ikke gå forbi ham og tør ikke engang gå på toilettet fordi han er der. De nægter simpelhen at hilse på ham, om vi så var på gåtur eller derhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke du kan gøre noget... Ærligt ville jeg, enten fravælge at få besøg af dem, og kun besøge dem i deres hjem, eller have ham i et andet rum når de er der...

 

Hunde opfanger med det samme at folk er bange for dem, og han bliver ivrig for at komme hen og vise at han bare er sød og dejlig og ikke vil dem noget... Hans adfærd kommer jo så bare uheldig til udtryk og forstærker at de er bange for ham...

 

Hvis du ikke kan lokke børnene til at "ændre adfærd", så tror jeg det er noget nær umuligt (En meeeeget stor opgave) at træne ham fra det... Det kræver at du har børnene der, og at du så simpelthen sætter dig til at træne og få ham til at fokuseret på noget andet, og jeg tror ærligt at det er de færreste mennesker der gider være med til det (Her snakker og børnene)...

 

Det er synd for både børn og hund, så jeg ville simpelthen vælge den "lette løsning" og have ham i et andet rum, helst et lidt langt væk fra hvor i opholder jer, så han kan få fred og ro... Og dette kan du jo træne til hverdag... Det trænes ligesom alenehjemme træning men bare "i det rum"... F.eks. hvis i har en baggang eller lignende... Du starter altså op med få sekunder alene der, så længere og længere, og så sætter du lyde på osv.. så han altså er alene i rummet, men ikke reagere på at i går forbi f.eks...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...