Hop til indhold

Mandlige homoner


Aslan
 Share

Recommended Posts

Efter at div mennesker mente at aslan var igang med at overtage verdens herredømmet besluttede jeg mig for at læse problemhunde og hundeproblemer af AH.

 

Mit spørgsmål er nu ikke om magt, men;

 

Nu er jeg igang med kønshomoner, og hvilke symptomer der er på at hanhunden har for mange (som som kan være årsag til bla agreseivitet).

 

Stor interesse for snusen er bla et af symptomerne, men hvornår skal man kigge på de symtomer?

Stor interesse for tæver.

Dårlig appetit.

 

En hvalp SKAL jo snuse for at lærer, ikke alle hvalpe har en god appetit :engel:, så er det efter hanhundens kønsmodens tid at man skal være obs på hvordan han er?

Om han er en af de hunde der skal hjælpes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at div mennesker mente at aslan var igang med at overtage verdens herredømmet besluttede jeg mig for at læse problemhunde og hundeproblemer af AH.

 

Mit spørgsmål er nu ikke om magt, men;

 

Nu er jeg igang med kønshomoner, og hvilke symptomer der er på at hanhunden har for mange (som som kan være årsag til bla agreseivitet).

 

Stor interesse for snusen er bla et af symptomerne, men hvornår skal man kigge på de symtomer?

Stor interesse for tæver.

Dårlig appetit.

 

En hvalp SKAL jo snuse for at lærer, ikke alle hvalpe har en god appetit :engel:, så er det efter hanhundens kønsmodens tid at man skal være obs på hvordan han er?

Om han er en af de hunde der skal hjælpes?

 

Uh, det bliver spændende at høre svarene på dette... især fordi vores hund netop har en vældig interesse for tæver (og deres tis:roll:) - og ikke specielt meget appetit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at div mennesker mente at aslan var igang med at overtage verdens herredømmet besluttede jeg mig for at læse problemhunde og hundeproblemer af AH.

 

Mit spørgsmål er nu ikke om magt, men;

 

Nu er jeg igang med kønshomoner, og hvilke symptomer der er på at hanhunden har for mange (som som kan være årsag til bla agreseivitet).

 

Stor interesse for snusen er bla et af symptomerne, men hvornår skal man kigge på de symtomer?

Stor interesse for tæver.

Dårlig appetit.

 

En hvalp SKAL jo snuse for at lærer, ikke alle hvalpe har en god appetit :engel:, så er det efter hanhundens kønsmodens tid at man skal være obs på hvordan han er?

Om han er en af de hunde der skal hjælpes?

 

Hehe jeg tror nu ikke du skal være nervøs for at Aslan har for meget. Hvor gammel er det han er nu?

 

Du skulle have set Dumle i hans første lømmel-periode. Han snuste og snuste og jeg kunne absolut ingen kontakt skabe og tæver :roll: *suk* de fik bare ikke et minuts fred hvis vi ikke var der til at holde ham fra deres numser ind imellem. :lol:

 

Men nu syntes jeg han nærmest har størrer respekt for tæver end for hanhunde (kommer selvfølgelig også lidt an på hunden) og jeg kan godt skabe kontakt selvom han snuser.

 

Jeg kunne forestille mig det er efter kønsmodningen man skal holde øje, for i kønsmodningstiden farer hormonerne jo rundt i enhver hanhunds krop :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er først et problem hvis en hanhunds dagsorden er udelukkende at snuse, skrabe og markere.

Og hvis han viser manglende lyst til at indordne sig under (fornuftige) regler og at samarbejde.

 

Der er tale om kønsmodne hunde.

 

MEN, har man en ung hanhund som viser begyndende tendenser til dette er det vigtigt at begynde at foretage sig noget for at vende hans motivation, for denne unghund KAN blive et "hormonmonster" senere i livet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er først et problem hvis en hanhunds dagsorden er udelukkende at snuse, skrabe og markere.

Og hvis han viser manglende lyst til at indordne sig under (fornuftige) regler og at samarbejde.

 

Der er tale om kønsmodne hunde.

 

MEN, har man en ung hanhund som viser begyndende tendenser til dette er det vigtigt at begynde at foretage sig noget for at vende hans motivation, for denne unghund KAN blive et "hormonmonster" senere i livet.

 

Kan du komme ind på hvad man mere specifikt kan gøre? Og hvad du mener med at indordne sig under fornuftige regler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kan du komme ind på hvad man mere specifikt kan gøre?

 

Det ville komme til at fylde flere sider at gå i detaljer fordi der skal tages højde for den enkelte hunds temperament, vilkår, arbejdsbaggrund - i det hele taget til individet.

 

I korte træk drejer det sig om sig om at få et bedre samarbejde, at få hunden til at se sig som en ressource den ikke har lyst til at undvære.

Hunden skal træffe et bevidst valg.

Dette sker gennem den rette aktivering og træning med tilbud hunden ikke kan sige "nej tak" til.

Hvad dette kan være er meget individuelt og derfor skal hunden opleves på slap line før jeg kan komme med kvalitets bud :-)

 

Ligeledes kan det være en del af træningsprogrammet at lære hunden selvkontrol.

 

Og hvad du mener med at indordne sig under fornuftige regler?

 

Jeg mener regler som ikke er urimelige ift. race, alder osv.

Regler som er en naturlig følge af livet i familie: Respektere andre individers ejendom, respektere et forbud, acceptere at skulle yde for at kunne nyde, som hunden også ville skulle hvis den levede vildt.

 

Urimelige regler er regler som forventes overholdt uden hunden har fået dem lært eller som stiller for store krav til hunden ift. alder, race mm.

 

For eksempel har nogle hundeejere en formodning om, at når de kommer til træning for første gang med deres 3 måneders hvalp, så skal den kunne sidde "på plads" selvom andre hvalpe flintrer rundt om den.

Dette er dybt urimeligt, og fastholder ejeren sit krav (man må formode, at der findes flere tilsvarende urimelige krav i hvalpens liv) så vil han enten kue hunden eller "miste" den mentalt og følelsesmæssigt.

Denne hund ville kunne problematisk ift. snusen, skraben osv osv simpelthen fordi hunden SKAL have noget at bestemme og noget at gå op i som er "rimelig hundeaktivitet".

Den kan vælge dette udelukkende for at lukke sig inde i en verden, hvor ejeren ikke findes.

 

En slags sikkerhedsventil kan man kalde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville komme til at fylde flere sider at gå i detaljer fordi der skal tages højde for den enkelte hunds temperament, vilkår, arbejdsbaggrund - i det hele taget til individet.

 

I korte træk drejer det sig om sig om at få et bedre samarbejde, at få hunden til at se sig som en ressource den ikke har lyst til at undvære.

Hunden skal træffe et bevidst valg.

Dette sker gennem den rette aktivering og træning med tilbud hunden ikke kan sige "nej tak" til.

Hvad dette kan være er meget individuelt og derfor skal hunden opleves på slap line før jeg kan komme med kvalitets bud :-)

 

Ligeledes kan det være en del af træningsprogrammet at lære hunden selvkontrol.

 

 

 

Jeg mener regler som ikke er urimelige ift. race, alder osv.

Regler som er en naturlig følge af livet i familie: Respektere andre individers ejendom, respektere et forbud, acceptere at skulle yde for at kunne nyde, som hunden også ville skulle hvis den levede vildt.

 

Urimelige regler er regler som forventes overholdt uden hunden har fået dem lært eller som stiller for store krav til hunden ift. alder, race mm.

 

For eksempel har nogle hundeejere en formodning om, at når de kommer til træning for første gang med deres 3 måneders hvalp, så skal den kunne sidde "på plads" selvom andre hvalpe flintrer rundt om den.

Dette er dybt urimeligt, og fastholder ejeren sit krav (man må formode, at der findes flere tilsvarende urimelige krav i hvalpens liv) så vil han enten kue hunden eller "miste" den mentalt og følelsesmæssigt.

Denne hund ville kunne problematisk ift. snusen, skraben osv osv simpelthen fordi hunden SKAL have noget at bestemme og noget at gå op i som er "rimelig hundeaktivitet".

Den kan vælge dette udelukkende for at lukke sig inde i en verden, hvor ejeren ikke findes.

 

En slags sikkerhedsventil kan man kalde det.

 

- Det sidste

 

Det var jo hvad der skete for mig og Dumle i starten. Egentligt var det ikke høje krav i forhold til de andre hvalpe på holdet. Det var det samme vi lavede, startede helt fra bunden og det var en god træner.

Men det gik lige pludselig for hurtigt frem. Dumle lukkede totalt af for mig ved at give sig til at snuse hver gang jeg krævede bare den mindste lydighed af ham. Vi var nede at starte forfra, men det var stadig for meget, og Dumles og mit forhold blev dårligere da Dumle også begyndte at lukke af for mig i hverdagen.

 

Vi begyndte udelukkende at lave passiv kontakt øvelser (hunden kigger på en af sig selv =klik + godbid) til træningen og lidt tricks (Dumle elsker tricks) eller bare nus bagefter. Det virkede også langsomt, men man kunne nemt mærke på Dumle at det stadig var for meget, specielt når han er en hund der stresser nemt, var omringet af andre hunde og så blev der samtidig stillet krav til ham :???:

 

Vi besluttede at stoppe helt til hundetræning. Vi tænkte at vi så ville få en mere uopdragen hund end i forvejen, men hellere det og han så er glad.

Men det har virket helt omvendt. De sidste 4måneder har vi ikke lavet andet end tricks (der har han så også lært en del), han skal sidde plads ved en kantsten og så har han fået godbid når han har kigget på mig på gåturen.

Det har gjort at jeg nu har meget mere kontakt med Dumle i hverdagen og han lytter meget mere til mig og stoler på mig. Han trækker mindre i snoren fordi han nu kan lide at tage kontakt til mig. Han elsker det samarbejde vi har når vi træner tricks og når der kommer gæster og han hopper op reagerer han nu ved et enkelt nej.

 

Udover "bare" at have god kontakt til hinanden herhjemme har jeg arbejdet med hans stressniveau når vi er ude. Den anden dag vi var i hundeskov rendte Dumle efter to løbere, men da jeg kaldte vendte han 180 grader og kom lige tilbage til mig :-D Det havde han ikke gjort mens vi havde den dårlige kontakt.

Når vi er ude ved andre eller ude med andre hunde er han begyndt at slappe mere af.

Jeg har blandt andet fundet ud af at når han leger med andre hunde kommer der gerne et tidspunkt hvor jeg lige bliver nødt til at give ham den pause han selv glemmer. Jeg bliver nødt til at sætte mig ned ved ham og nusse ham på brystet til han er faldet til ro igen, og jeg kan mærke nu at når det er en hund han kender er han selv begyndt at huske at holde pause så han ikke stresser så meget op.

 

 

Jeg undskylder for det super lange indlæg, men pointen er: Lad vær at gå for hurtigt frem! Samarbejdet hund og ejer imellem er vigtigere for at det overhovedet fungerer at lære hunden noget og for at give den lysten til det.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Hi hi, hvad vil han gøre med verdensherredømmet - oversavle alle på sin vej og slikke folk i hele hovedet, indtil de adlyder ham? :lol:

 

 

Aner jeg ikke, var jeg hund ville jeg bare nyde ikke at skulle gøre særlig meget ansvarsfuldt så som at betale regninger, sørge for mad, sørge for toiletpapir (ville jeg jo slet ikke få noget ud af) osv.

 

Godt nok skulle jeg lære at sidde og ligge mig og andre sjove ting, men det er jo bare sjovt.....Hvem der bare var hund :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...