Hop til indhold

Jeg må gøre noget forkert..!!


stellz
 Share

Recommended Posts

Gæst ThomasTBO
Jeg må indrømme at det ikke er noget trådstarter kan bruge til noget, men hvor bliver jeg dog bare ked af at læse dit indlæg. :megaked: Nåeeeh,... tænk at være hund og virkelig ønske at få menneskekontakt (i de korte stunder man nu har adgang til sådan et på et internat) for så, hver gang når man forsøger at få skabt den, oplever at blive ignoreret.... Og bare fordi man ikke har lært hvordan man gør det "rigtigt".

 

Øhmmmm :confused: Ved vist ikke helt hvad det er du prøver at sige. At hundene ikke får menneskekontakt fordi vi er 'mærkelige' og 'onde'? De får skam masser af kontakt - jeg gør f.eks. meget ud af at gå og hyggesnakke med dem under morgenrengøringen (næsten 2 timer), noget jeg forøvrigt tror er yderst givtigt for hundene (det er det nu også for mig). Jeg bruger også de fleste ledige stunder på at sætte mig ned i boksene til hunde jeg mener har særligt behov for det, eller tage dem ud i haven. Vi har næsten altid hunde i køkkenet. Og de fleste dage 'låner' kontoret ovenpå også en hund til at gå og hygge om. Endelig er det absolut ikke ualmindeligt at der gøres ophold undervejs på turene til 'hyggesnakke'. Det eneste der ikke duer er, når hundene går totalt i selvsving, som var det jeg refererede til med mit indlæg.

 

Har en fornemmelse af, at vi har misforstået hinanden, men nu fik jeg da i hvert fald lige slået fast, at hundene har masser af menneskekontakt i hverdagen. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhmmmm :confused: Ved vist ikke helt hvad det er du prøver at sige. At hundene ikke får menneskekontakt fordi vi er 'mærkelige' og 'onde'?

Jeg beskrev bare den følelse jeg fik da jeg læste dit indlæg. Det var ikke ment som kritik af dig eller andre på "dit" internat (jeg kender jo ikke noget til det).

 

De får skam masser af kontakt - jeg gør f.eks. meget ud af at gå og hyggesnakke med dem under morgenrengøringen (næsten 2 timer), noget jeg forøvrigt tror er yderst givtigt for hundene (det er det nu også for mig). Jeg bruger også de fleste ledige stunder på at sætte mig ned i boksene til hunde jeg mener har særligt behov for det, eller tage dem ud i haven. Vi har næsten altid hunde i køkkenet. Og de fleste dage 'låner' kontoret ovenpå også en hund til at gå og hygge om. Endelig er det absolut ikke ualmindeligt at der gøres ophold undervejs på turene til 'hyggesnakke'. Det eneste der ikke duer er, når hundene går totalt i selvsving, som var det jeg refererede til med mit indlæg.

Jeg er skam ikke i tvivl om at de der arbejder med internatshunde, virkelig føler for de firbenede og vil dem det bedste. Det kan bare ikke være det samme for en internatshund, som for en familiehund og din beskrivelse af Bertahunde fik mig til at tænke: ikke opfyldt behov for (eller mangel på indlæring til at håndtere) kontakt til mennesker.

Har en fornemmelse af, at vi har misforstået hinanden, men nu fik jeg da i hvert fald lige slået fast, at hundene har masser af menneskekontakt i hverdagen. :ae:

Og det er rart at høre.

 

Jeg beklager at mit indlæg kunne læses som kritik af de personer der sørger for hundene, det var bestemt ikke meningen men jeg har stadig ondt af de hunde der skal bo på internat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst your_dreamlover

Jeg har en hund som har næsten samme problem som trådstraters. Hans "anfald" startede også da han var omkring 8 mdr. Og efter jeg havde prøvet alt og alle de råd jeg havde fået og det stadig ikke virkede, var jeg desperat. For det kunne virkelig godt være voldsomt nu er min hund King en halvstor herre og meget stærk og ikke så nem at overse hvis ikke han vil overses. Ignorerede jeg ham ved at vende ryggen til ham og tage et skridt væk fra ham hvis han fortsatte, jamen så hoppede han endnu voldsommere op af mig bagfra nappede mig i bildækkene (kedeligt at opdage man har bildæk fordi hunden kan få fat i dem hehe) nappede mig i knæhaser rev mig osv osv.. I den periode hvor det var værst var jeg oversået med blå mærker på hele kroppen og mange af mine kollegaer troede jeg fik tæsk af kæresten... Men så begyndte jeg til træning med King hos en ny hundetræner som også er adfærdsbehandler. Jeg fik til at starte med enetimer og der fandt jeg ud af at han reagerede som han gjorde fordi han blev frustreret når vi skulle træne og han ikke altid forstod hvad han skulle. Men denne adfærd var desværre også blevet en dårlig vane for ham, så han gjorde det næsten evig og altid. Men for at gøre en lang historie kort, så fik jeg det råd at når han begyndte på det igen, skulle han fuldstændig ignoreres og da det er umuligt når han er i snor. Så skulle jeg finde det første og bedste i nærheden som jeg kunne binde ham til og så gå min vej, så han fandt ud af det var uacceptabel adfærd. Jeg gik aldrig langt væk, nogen gange lige uden for hans synsfelt og andre gange inden for. Men altid så jeg kunne holde øje med ham. Og når han så var faldet til ro gik jeg stille og roligt hen til ham (nærmest ligeglad for ikke at ophidse ham igen) og blev han overgearet og kørte op i en ring igen, så gik jeg igen indtil han til sidst lærte at vi først kom videre når han slappede af. Og dette her har virkelig hjulpet, nu er der ingen problemer med ham længere og han er igen faldet til ro og er nu bare alm hvalpet med dertil hørende unoder. Det var selvfølgelig synd for King at han blev sådan fordi jeg ikke altid var tydelig nok i mine signaler, men det udviklede sig utroligt hurtigt til at være en dårlig vane til at komme i kontakt med mig på.. Jeg ved ikke om hele denne her lange smøre kan være til nogen hjælp. Men ihvertfald så kender jeg godt til din situation og ved hvor fortvivlende det kan være, men hold ud det skal nok blive bedre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke jeg kunne gå en tur uden at have kontakt med hende.

når vi kommer forbi hestene, siger jeg, nej se der er hestene. eller hvis de ikke er der, hvor er hestene henne.. dem er hun ret vilde med, hun vil meget gerne ind til dem..

 

Vi er i fuld sving med at indøve nej og ja øvelsen.. lektier fra træning.. men hun har nu helt styr på dem hjemme.. det samme med slut, for den bruger vi altid når det er slut med leg, træning, godbider osv.. og de virker alle indenfor hustet 4 vægge..

 

Så skal det indøves udenfor, så det ikke kun virker bag vægge

 

kæresten siger nej, og har fat i halsbåndet af hende, så stopper hun.

den har jeg også prøvet, men uden held.

 

 

Hvis du var din hund, hvilken forskel tror du så du mærkede på dig og din kærestes "nej" i situationen?

 

nu ved jeg ikke hvad agere betyder, er det det samme som reagere..??

 

Jeg skulle nok have skrevet hvordan I fungerer sammen, hvordan I opfører jer overfor hinanden

 

men det er det samme hver gang, hvor.. hmm.. ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det..

 

NOGET må udløse hendes hoppen op, så NOGET er ikke ens hver gang. Det kan være de mindste bagateller som kan være vanskelige at få øje på, men som hun mærker - eller som sker inde i hende selv.

 

hun har meget krudt i røven, umulig at køre træt. selv efter træning igår, ville hun bare lege da vi kom hjem, men hun blev "ignoreret"

 

I stedet for at ignorere hende kunne I alle have gavn af at lære hende at slappe af på signal.

Ignorering er fint, men ikke til alle situationer

 

når vi møder andre hunde, ligger hun sig ned, endda når de er langt væk, hvorfor ved jeg ikke.. når de kommer tæt nok på farer hun frem og vil snakke, lege osv. hun blir ret voldsom, jeg kan knap holde hende. men hun er rigtig glad for at snakke med andre hunde, sådan virker hun.. hun vil snakke med alt og alle, hvis og når hun kan komme til det. Der går dog ikke lang tid før hun falder til ro igen efter et møde.

 

Du må naturligvis selv beslutte hvordan du vil opdrage din hund, min ville ikke få lov at hilse på andre hvis han som udgangspunkt blev voldsom.

 

Det er det din hund GØR, det den oplever, i en situation der lærer den, giver den en forventning om, hvordan næste lignende situation skal se ud.

 

Nogle hunde lægger sig ned som en del af jagtadfærden og simulerer "overfald", andre hunde har erfaret, at når de lægger sig ned, bliver de ikke holdt tilbage af en stram line.

 

Uanset hvad, så giver du din hund kontrollen over situationen i disse tilfælde, hvis du lader hende gennemføre sit mønster.

 

vi prøver at aktivere hende på forskellige måder hver dag, ikke hele tiden, og hun blir da også "overset", når vi synes hun trænger til det, så ligger hun sig ned og slapper af med en eller anden ting.

 

håber det var det du gerne vil vide..

 

Jo tak.

 

Hvordan aktiverer I hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en opdatering...

 

Vi er jo begyndt til træning med hende, og det går bare super.) hun er virkelig hurtig til at lærer de ting, hun ikke kunne i forevejen..

 

den sidste uge har der slet ikke være nogen anfald af en art, hun har gået rigtig pænt.

 

er godt klar over der er noget der får hende til de anfald, men ved jo ikke hvad. og jeg forstår godt hvad man skriver, selvom det ikke står med STORT. det er jo ikke fordi jeg ikke prøver at finde ud af hvad der er galt, for det gør jeg.

 

hvis jeg selv skal sige det med forskellen på mit og kærestens nej, er at hans blir sagt halvkærligt, hvor jeg siger bestemt men pænt nej.

 

 

synes selv vi fungere godt sammen, leger, træner, putter.

hun er blevet rigtig kælen den sidste uges tid, nu kan sagtens nusse hende, uden at det absolut skal gå op i leg, og pjat.

 

vi aktivere hende med, aktivering bold, kong, leo, søgning i haven og på heden, og træner de ting vi får "for" på hundeskolen.

 

de hunde hun snakker med, er dem hvor deres ejer giver tilladelse, går ikke over til nogen, de kommer som regel hen til os, hendes voldsomhed, tror jeg, som jeg ser det, skyldes glæde ved mødet, hun falder hurtig til ro igen og går pænt.

tror ikke hun ligger sig ned pga jagt adfærden, og hun får ikke slappere line af at ligge sig ned, holder hende tæt og fast, sætter mig som regel ned og holder hende i halsbåndet, så hun ikke farer frem.

 

 

Men nu må vi se. kæresten kusine siger anfaldene er fordi hun er en hvalp og bare er kåd. hun er hundetræner, han spurtge hende, netop pga mig. hun har selv prøvet det, og det har hendes bror også, han mente det samme, men der er jo også forskellige meninger om det.

 

Alt i alt, synes jeg den sidste tid har gået godt, måske hjælper hundetræningen også på det. hvem ved..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...