Gæst Chichi Skrevet Marts 4, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 4, 2012 Hej alle Jeg ved ikke om jeg er det rigtige sted, men nu prøver jeg lige: Min chihuahua er en meget forsigtig lille hund, der tilsyneladende kun har to gear. Enten ligger hun og flader ud dagen lang, eller også er hun i overgearet "gå tur"-humør, hvor hun har energi som 10 slædehunde og elsker at lege. Det tog ret lang tid at få tilliden helt på plads, men nu tror jeg, den er der, og problemer med gøen osv. er næsten væk. Jeg havde fra starten forestillet mig, at hunden da ikke skulle være i sofaen (fordi min mand har mange allergier og jeg frygter udvikling af hundeallergi), meeen det har vist sig at være sværere end som så. Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal lære hende, at hun ikke må være i sofaen. Kan hun lære, at hun gerne på være på et bestemt tæppe, men ikke i resten af sofaen, og hvordan kan jeg irettesætte hende uden at være for hård? Og selv hvis jeg lærte hende ikke at være i sofaen, ville hun så ikke bare hoppe op så snart vi var ude af døren? Erfaringer eller råd modtages med kyshånd! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg tror, at det har noget, at gøre med, at du skal være konsekvent over for hende og sige roligt og bestemt : nej, tage hende og sætte hende ned, hver gang hun hopper op i sofaen. Så kan du vise hende tæppet, hvor hun gerne må ligge og lokke hende derhen med en godbid, som hun først får, når hun har lagt sig ned. Det skal trænes nogle gange, men hun skal nok lære det. Hvis din mand udvikler allergi mod hunde, så er det fordi, at hunden er i huset og ikke fordi, at den ligger i sofaen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg tror, at det har noget, at gøre med, at du skal være konsekvent over for hende og sige roligt og bestemt : nej, tage hende og sætte hende ned, hver gang hun hopper op i sofaen.Så kan du vise hende tæppet, hvor hun gerne må ligge og lokke hende derhen med en godbid, som hun først får, når hun har lagt sig ned. Det skal trænes nogle gange, men hun skal nok lære det. Hvis din mand udvikler allergi mod hunde, så er det fordi, at hunden er i huset og ikke fordi, at den ligger i sofaen. Så misforstod, jeg vist lige dit spørgsmål. Jeg troede, at det var et tæppe på gulvet, du hentydede til, men det er jo mig, der ikke kan læse. Hvis det er et tæppe i sofaen, så anvend, samme teknik, hvis hun er i den ende af sofaen hvor hun ikke må være : sig roligt og bestemt nej og sæt hende hen på tæppet, giv godbid når hun har lagt sig ned og husk, at rose hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg er enig m/Tullemus, så jeg vil bare svare på det sidste spørgsmål: Og selv hvis jeg lærte hende ikke at være i sofaen, ville hun så ikke bare hoppe op så snart vi var ude af døren? Højst sandsynligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Hvis hun er vænnet til at ligge på tæpper - er det ikke så vanskeligt at lære hende at hun skal ligge på det i sofaen. Man ligger "bare" tæppet og anviser hende pladsen. Nogle gange skal de måske sættes på tæppet et xx antal gange før de lærer det. Hvis du ikke vil have hun skal være i sofaen er det nemmeste at hun slet ikke har været deroppe - ellers må du tage hende ned og sige "nej" xx antal gange til hun har lært det. Jeg mener ikke man skal anvende godbidder til denne træning, da hunden måske kunne "forlange" at få godbidder når den hopper op i sofaen og sætter sig på tæppet (som den har lært) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts