Hop til indhold

Fede hunde ??


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Så er der lidt fra 24 timer .dk

http://24.dk/article.jsp?articleId=1832

 

 

Vores kæledyr bliver alt for fede

 

220x220?.cached

 

Mennesker forkæler dyr med mad, men det er misforstået godhed

 

Hvor fedt er det at være en hund, der er så fed, at den næsten ikke kan slæbe sig af sted på den daglige gåtur? Eller at være en kat, der er så tyk, at den ikke længere kan springe efter musene?

 

I takt med at flere og flere mennesker døjer med overvægt, bliver en stigende procentdel af vores kæledyr også for fede.

 

Dyrlæge Tom Schantz Kristensen fra Katteklinikken hos Kattens Værn vurderer, at 40 procent af alle danske katte er overvægtige og 25 procent er decideret fede. Og der er kommet flere fede kæledyr gennem de seneste 10 år, fortæller Tom Schantz Kristensen.

 

»En overvægtig kat er ikke særlig medgørlig. Den vil helst ligge i fred på sofaen og bøvse. En sulten kat er derimod kontaktsøgende, livlig og kælen,« siger han.

 

Burgermenu til hunden

For hundenes vedkommende regner dyrlæger med, at cirka 25-30 procent af dem er for tykke, og at overvægt hos hunde er det største ernæringsproblem overhovedet. Ikke engang sygdomme forårsaget af mangel på næringsstoffer i den daglige kost udgør et problem i tilsvarende størrelsesorden.

 

»Noget af det sværeste er at få hundeejeren til at forstå problemet, og endnu sværere er det at motivere ham til at gøre noget ved det,« siger veterinærsygeplejerske Nina Bechmann, Københavns Dyrehospital.

 

»Vi møder hundeejere, der giver deres firbenede ven chips, kager, slik, hvidtøl, chokolade og sågar køber McDonalds-menuer med til hunden, når resten af familien skal have burgermad,« siger Nina Bechmann.

Tom Schantz Kristensen fra Kattens Værn møder af og til katte, der kun vil spise roastbeef eller grønlandske rejer.

 

»Det handler om, at vi behandler vores dyr som mennesker, men det er misforstået godhed. En hund eller kat kan slet ikke tåle menneskemad. For eksempel kan en hund ikke tåle den mængde salt og fedt, der er i en leverpostej,« siger Nina Bechmann.

 

Dyrlægerne anbefaler, at man udelukkende giver sit dyr kost, som er beregnet til dyr. Dermed får dyret præcis de vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, som det har brug for.

 

 

 

 

 

Din kat/hund er overvægtig, hvis:

  • Du ikke kan mærke og tælle dens ribben.
  • Du ikke kan mærke taljen.
  • Den har hængemave eller er blevet større og rundere. (Mest katte).
  • Har besvær med selv at pleje pelsen - især på ryggen - og med at gøre sig ren efter toiletbesøg.
  • Den har svært ved at gå og har langsomme bevægelser.
  • Dyret er stakåndet, irritabelt eller sover meget.

Kattes og hundes overvægt begynder som regel, når de:

  • Bliver neutraliserede.
  • Får for lidt motion.
  • Spiser mere, end de forbrænder.
  • Får kost med for meget fedt.

-------------------------------lllllllllllllll-----------------------------

 

Sådan fodrer du din hund eller kat, så du undgår, at den bliver overvægtig

 

 

6 gode råd

 

1 Tal med dyrlægen om, hvad og hvor meget mad din hund/kat skal have.

 

2 Giv dyret en kost, der er beregnet til dyr, og som indeholder den mængde mineraler, vitaminer og andre næringsstoffer, som dyret har brug for.

 

3 Undgå at give dyr 'menneskemad'. Det er misforstået godhed at give dyr den mad, vi spiser. Den indeholder som regel for meget fedt og salt.

 

4 Undgå godbidder. En hundechokolade om dagen til en lille hund svarer til, at et menneske spiser en Napoleonshat om dagen. :skraek:

 

5 I stedet for godbidder kan du lege med din hund. Det vil den meget hellere.

 

6 Giv din hund/kat mad, før du selv spiser. Så undgår du måske, at den tigger ved bordet.

 

Læg specielt mærke til afstemningen i bunden,,,, Der er sjovt nok ingen der skriver at deres hund er for tyk, så der er sgu noget galt et sted når ingen vil indrømme selv om det er anonymt..Hmmm

 

 

Jeg ville egentligt ikke noget med tråden andet end at informere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da 8 der svare ja :blink:

 

 

Måske det kun er os med slanke hunde der gider at svare :mrgreen:

 

Ja og nu er der 7 %. I morges var der 0%. Men ja det er nok kun os med åleslanke hunde der vil indrømme at vi sulter dem.:-D:rolleyes::-D

 

 

Men det er da tanke vækkende at hundene får livssil sygdomme som mennesker, selvom de faktisk ikke burde spise den samme kost imo ..hmmm

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder sammen og tilstår :cry: vi har fodret for meget på tacco. Men det er altså svært lige at beregne hvor meget tørkost der skal trækkes fra når man bruger godbidder og dem går der mange af når vi træner.

Det er altså kun et kilo ca han er for tyk så han kan altså stadig gå :-)

 

Og så må jeg lige tilføje at det er også lidt foderproducenternes skyld. tacco skal kun have det halve af hvad der står på posen :shock: men de vil selvfølgelig gerne sælge så meget foder som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså den der med at hunden hellere vil lege end have en godbid, den holder sgu' ikke med alle hunde, det skulle jeg hilse fra nogen af mine hunde og sige !

 

 

Så er det fordi legen ikke er god nok :-) Tacco er et kæmpe madøre og spiser alt. men jeg kan godt aflede ham til at lege selv om der er mad i nærheden men jeg skal gøre mig interessant :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det fordi legen ikke er god nok :-) Tacco er et kæmpe madøre og spiser alt. men jeg kan godt aflede ham til at lege selv om der er mad i nærheden men jeg skal gøre mig interessant :-)

jo uanset leg er nogle dyr altså større madøre end andre :blink:

 

lege kan de jo altid, men mad er der kun 2 gange om dagen udover ved træning/gå turer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen Trocca er så ikke en Siberian Husky...........er jeg sikker på.....

 

 

Nej det har du helt ret i :-) Han er dalmatiner med stort D med alt hvad det indebærer :-)

 

jo uanset leg er nogle dyr altså større madøre end andre :blink:

 

lege kan de jo altid, men mad er der kun 2 gange om dagen udover ved træning/gå turer.

 

Sådan er det ikke her hos os. Her er mad flere gange om dagen. Morgen, middag og aften + kong og søg om eftermiddagen og ben osv. Så her er næsten mere mad end leg :-) Vi har valgt fra starten at mad ikke må være overskyggende netop fordi vi har en meget madglad hund. vi forlanger også at han skal holde sig fra maden hvis vi siger det og koncentrere sig om noget andet. det er ikke let og har været hårdt arbejde men det kan lade sig gøre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er det ikke her hos os. Her er mad flere gange om dagen. Morgen, middag og aften + kong og søg om eftermiddagen og ben osv. Så her er næsten mere mad end leg :-) Vi har valgt fra starten at mad ikke må være overskyggende netop fordi vi har en meget madglad hund. vi forlanger også at han skal holde sig fra maden hvis vi siger det og koncentrere sig om noget andet. det er ikke let og har været hårdt arbejde men det kan lade sig gøre :-D

 

det ville jeg så ikke forlange af ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

det ville jeg så ikke forlange af ham.

 

 

Det er også i orden. Jeg syntes det er okay at han respekterer at der er noget mad der er vores og han kan godt lave øvelser selv om der står mad på bordet. Jeg gider heller ikke have at han kommer farende hvis der er nogen der spilder noget. Han kigger på mig og jeg vurderer om han må få det og svarer enten "nej" eller "værsgo" og det affinder han sig med.Måske gulvet er savlet helt til inden men det er en anden sag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der findes rigtig mange overvægtige/fede hunde :(

 

Min mormor fodrede sin hund med akkurat det samme som hun selv fik - varm kakao m/ flødeskum, bolsjer, kartofler og sovs osv. :roll:

 

Min egen er en jo-jo dame, utroligt svær at holde vægten på, når så der kommer skader til så er jeg vist ikke et hak bedre end andre - selvom jeg skærer fodret ned, så er det bare ikke altid nok når motionen pludseligt bliver drastisk nedsat.

 

Nu har jeg taget konsekvensen og køber en vægt som den dyrlægerne har og så ryger damen på vægten 1 gang om ugen. Det ene kilo der er for meget sidder godt fast :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og nu er der 7 %. I morges var der 0%. Men ja det er nok kun os med åleslanke hunde der vil indrømme at vi sulter dem.:-D:rolleyes::-D

 

 

Men det er da tanke vækkende at hundene får livssil sygdomme som mennesker, selvom de faktisk ikke burde spise den samme kost imo ..hmmm

 

 

Hahah, det gode ved slanke hunde (i vores tilfælde) er at vi slipper for at rationere Aslans mad vs godbidder (han bliver dog ikke overgodbidet)!

 

Det er jo heller ikke underligt at de får de samme livsstilssygdomme som mennesker, når nu der er nogen der fodre dem med mac d mad :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahah, det gode ved slanke hunde (i vores tilfælde) er at vi slipper for at rationere Aslans mad vs godbidder (han bliver dog ikke overgodbidet)!

 

Tex gider til tider slet ikke mad. Og godbiddr glider meget svært ned. Han er bare ikke et madøre.

Tørfoder-dåsemad, ja selv en cocktailpølse gider han simpelthen ikke.

Han får sine 150 160 g om aftenene og så er han tilfreds. (tror jeg)

 

Det er jo heller ikke underligt at de får de samme livsstilssygdomme som mennesker, når nu der er nogen der fodre dem med mac d mad :roll:

 

 

AAArrr nu er det jo ikke kun McD der giver den slags sygdomme. Men lad nu det ligge.

Link til indlæg
Del på andre sites

AAArrr nu er det jo ikke kun McD der giver den slags sygdomme. Men lad nu det ligge.

 

 

Neeeeeeerj men det hjælper da på det

 

Og nu står der jo ikke HVOR tit nogle hunde får mac d mad, vel?:-P:-P:-P

 

 

Aslan gider heller ikke dåse mad når han ikke gidder mad, men godbidder kan altid komme ned :roll: Men hvis vi fodrede med dem, ville han ende med ikke at gide dem!

 

(ps: vi bliver stadighelt vildt bekymret når han ike gider at spise :rolleyes:)

Redigeret af Aslan
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Min airedale, Sally, er også for tyk på trods af at jeg giver hende diæt-foder!

 

Det hænger sammen med manglende motion p.g.a. en hjertelidelse, en fjernelse af livmoderen og min tilbøjelighed til IKKE at ville sulte hende de få år hun har tilbage.

 

Dette betyder ikke, at hun har adgang til et teg-selv-bord, men at hun får tilbudt diæt-kosten i to portioner - een om morgenen ( som hun ofte lader stå indtil frokost ) og een om aftenen, hvor jeg for afvekslingens skyld putter et par små godbidder i ( kan være et par bidder af min bøf :roll: ) eler en dåse tun naturel, et hårdkogt æg.....selvfølgelig ikke det hele på een gang men fordelt over ugen.

 

Ja hunde får livstilssygdomme ligesom os, og en fed hund er ikke noget kønt syn, men med de få aktiviteter hjertet kan holde til, kan en lille overvægt godt tillades - den skulle nødigt være årsag til dobbelt lidelse ( sult ) også.

 

Og jo, hjertet arbejder bedre, hvis hunden er slank, så jeg forsøger selvfølgelig at begrænse godbidderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg den heldige ejer af en golden retriever der ikke er så madglad som mange retriever er. Min vil til enhver tid hellere have sjove oplevelser end mad.

 

Jeg tror det er et billede af vores samfund som vi overfører på vores kæledyr. Hygge er mad og det er det selvfølgelig også for Fido, da vi er slemme til at menneskeliggøre vores hunde.

 

Vi giver hunden mad istedet for det den egentlig har brug for, for at kompencerer for vores dårlige samvittighed. Vi tror på den måde at vi er gode ved hunden, den vil jo så gerne have flæskestegen. :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...