Hop til indhold

"læg det på plads" - hvordan?


Gæst Helle1985
 Share

Recommended Posts

Gæst Helle1985

Jeg mangler lidt hjælp til mit (Sonne's) næste trick: at lægge legetøjet på plads!

Han kan nu kende forskel på ALLE sine stykker legetøj *stolt mor-dans* :hjerte:, men det ville være SÅ fedt, hvis han kunne finde dem OG lægge dem på plads i den kurv, hvor de skal være!

 

Indtil videre har jeg gjort sådan: Jeg har bedt han finde legetøjet, kun et enkelt stykke so far; hans pivedyr. Så sidder jeg ved kurven hvor det skal ligge og beder ham hente det. Jeg peger i kurven og siger "læg det på plads", mens jeg viser ham en godbid (i kurven). Problemet er nu, at når han ser godbidden, mister han interessen for legetøjet og hopper op i kurven istedet!

Hvis jeg prøver uden godbid, kigger han bare interesseret på min pegefinger, slipper legetøjet, snuser til fingeren, slikker mig i hovedet og tager sit legetøj og går.

Sidste forsøg har været, at lære han at lægge det min hånd, men den forveksler han med "gad vide, om mor har en godbid jeg ikke må tage endnu" - ventkommandoen.

 

Er der mon én her, der har haft succes med at lære at lægge på plads? Jeg kan nemlig ikke komme på andre måder at prøve at lære ham det på :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst camilla kr

Jeg har en dygtig lille hund, som har lært at rydde sit legetøj op i kurven. Han havde i forvejen lært "tag den", som betyder: hent den ting, jeg peger på og aflever den til min hånd (alternativt "tag futskoen / bolden el. lign, hvis det er en ting, han kender navnet på). Jeg satte så legetøjskurven på gulvet og smed alle tingene rundt på gulvet, pegede ud over dem og sagde "tag den" (jeg går ikke så meget op i, i hvilken rækkefølge tingene bliver hentet). Når Silas så vendte retur med en ting til mig undlod jeg at række min åbne hånd frem, som jeg ellers har gjort, men pegede / puttede min hånd ned i kurven i stedet. Når han slap tingen: klik + godbid. Hvis tingen røg ved siden af kurven, ingen klik. Osv indtil alt var tilbage i kurven. Nu er jeg begyndt at sige "ryd op" istedet - jeg tror dog ikke at ord-signalet her er afgørende, idet selve situationen med at sprede legetøj over det hele og pege ud mod det gør, at han ved hvad det handler om. Efterhånden blev klik+godbid nedtrappet til hver 2., hver 3. gang sov (men alt det ved du jo).

 

Håber at dette kan inspirere lidt. God fornøjelse med træningen. :hjerte:

 

Kh Camilla

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lærte Sofus at rydde op allerede som lille hvalp, da han havde lært kommandoerne Apport og Slip.

 

Jeg lagde et gummityggeben (bolde og pivedyr var for spændende for ham) ved siden af hans legetøjskurv, og satte mig på gulvet foran kurven. Så pegede jeg og sagde Apport, anbragte min ene hånd i bunden af kurven (den kan altså ikke tages af....jeg placerede bare hånden i bunden med håndfladen opad) og sagde Slip. Naturligvis kunne han i starten slet ikke ramme kurven, men så skubbede jeg diskret lidt til den med den anden hånd.

 

Jeg vidste fra hans forgænger, at det ville se rædselsfuldt og meningsløst ud i et stykke tid, men at jeg bare skulle blive ved adskillige gange hver dag og lige pludselig - tjah, så er den der.

 

Jeg skulle engang vise tricket for nogle hundevenner, der kom på besøg. Jeg spredte alt hans legetøj ud på gulvet og gav kommandoen Ryd op. Tilfældet ville, at han startede en ting, hvor han stod med ryggen til kurven, og begejstret slyngede han den bagover og op i luften, så den havnede i kurven. Det imponerede nu godt nok folk....indtil han fortsatte på mere almindelig manér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Tusind tak for inputs, piger ;) Jeg kan se, at jeg skal arbejde mere på, at han skal aflevere til mig først og så til kurven. Det er nok her dne er gået galt! Jeg lover at vende tilbage;) I er stadig mere end velkomne til gode råd ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...