Hop til indhold

Skal passe hund - hvad skal jeg være opmærksom på?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Vi har sagt ja til at passe min svigerindes schæfer tæve som er et par måneder yngre end Barney (han er 13 måneder nu) en uge i maj.

 

Og nu er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal være opmærksom på?

 

Jeg er hjemme hele ugen da jeg skal skrive eksamensopgave, så hundene skal ikke være alene hjemme. Min kæreste har lovet at hjælpe med alt det praktiske med at lufte dem begge osv.

 

Vi har et hvalpe gitter mellem køkken og stue (vores lejlighed er ikke så stor så den der er i køkkenet er stadig tæt på os (5 meter fra sofaen), og det er selvfølgelig kun hvis de er for vilde og gerne vil tumle indendøre.

 

Vi har mulighed for at gå om til mine forældre som har indhegnet have og der kan de lege. Derudover har vi mange områder at gå tur i, og kan også køre i skoven hvis vi kan låne bil.

 

Jeg har gjort det meget klart at jeg IKKE vil passe tæven hvis hun er i løbetid, da jeg synes det vil være synd for min unge hanhund som ELSKER tæver i løbetid.

 

Jeg har selv haft to hunde, men har aldrig haft en pasningshund sammen med min egen før, og er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Tæven er sød og rar og hundene kan godt sammen. Jeg er mest bange for om de synes de skal vælte hele huset, men det må jeg jo så bare afbryde og bede dem om at gå hen og lægge sig eller lukke dem i hver deres rum.

 

Og så skal vi selvfølgelig have styr på alle de praktiske ting. Hvis hun kommer til skade osv. og så må hun ikke være i sofaen og sådan noget, og det må Barney jo gerne, så det skal jeg også lige være opmærksom på.

 

Hvad skal jeg ellers være opmærksom på?? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjah, personligt har jeg det sådan, mit hjem - mine regler. Så passer jeg hund, må den for min skyld være i seng og sofa og muligvis på køkkenbordet, hvis den kan charme nok (ej gas).

 

Angående hvis der sker noget, har du dankort så du kan lægge ud på et dyrehospital? Og kan du få fat i dem, hvis der nu - hvilket der ikke gør - skete noget alvorligt? Bl.a. så de kunne være med i en beslutning om hvorvidt hunden skulle opereres, eller hvad ved jeg. Det har jeg nu aldrig tænkt over før pasning, må jeg så sige. Ville blot fare på dyrehospitalet og ringe derfra, agtigt.

 

 

Nå men det eneste jeg synes, er de første 1-2 dage, JØSSES et sæt hunde kan give den gas. Så er det bare om at finde tålmodigheden frem hehe. Ingen af mine, eller dem jeg har passet, har anet hvad ordene gå hen og læg dig betyder, men synes de selv er gearet ned efter de har sovet en nat sammen. Men ellers lidt tvangsnusning med en af parterne, så plejer de at gå helt kolde.

 

Nu kender i jo hunden, men ja, mad giver jeg også lidt adskilt og under opsyn, ingen grund til at de skal skændes over det, tyggeben giver jeg sjældent men giver gerne godbidder i et væk, gerne strøet ud over gulv eller græs, det skal man selvf ikke hvis hunden er vildt mad aggressiv, men det ville du jo vide på forhånd hvis det var. Altså i og med at du og din hund kender den hund i skal passe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg har selv en korthårsrace, så jeg aner hat om pelspleje af hunde med pels længere end 5 cm. Og hvis de nu løber ud og ruller sig i en død ræv, er det meget rart at vide, uden at skulle jonglere med 2 klamme hunde OG en telefon (for at ringe og spørge om råd), om hun bare kan smides i bad med en shampoo eller hvordan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svar :)

Ja de skal fodres i hvert deres rum, da min retriever spiser i et normalt tempo, men har tendens til at hugge det i sig hvis der er andre dyr i nærheden og jeg er ikke interesseret i at han spiser hurtigt.

 

Ang. pels så har hun lidt længere pels end barney, men ja, hun ryger bare i bad ligesom min golden hvis uheldet skulle være ude ;)

 

Ang. dyrlæge så er det netop en af de ting jeg skriver vi skal have snakket om. Ved at de har dyrlæge samme sted som jeg, hvor regningen kan vente til de selv kommer hjem, så økonomisk får jeg ikke problemer. Men netop hvor meget hun skal igennem, hvad det må koste osv. er de ting vi skal have snakket om. Så det havde jeg tænkt på :) Men det kunne du jo ikke vide når jeg bare skrev dyrlæge :))

 

Min ved godt hvad det betyder at man skal gå hen og lægge sig - selvom det er yderst sjældent vi "kommandere" ham til det.

Men ellers har vi jo børnegitteret så vi kan skille dem lidt ad. Vi har jo desværre ikke rigtig have lige pt :(( Men hvis de virkelig trænger så kan vi gå om til mine forældre og låne deres :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt hvad der kan vælte under vild leg, skal limes fast :blink:

 

Haha :D tak for det gode råd! :P men vild leg accepteres ikke indenfor ;) og vi starter selvfølgelig i mine forældres have så de kan tumle af og få hilst - de er jo begge meget unge. Men jeg gider ikke hunde der tumler indenfor - det er bare for træls :P

 

og så har min hund jo ifølge røngent billederne dårlige albuer (han har bare ikke lige selv opdaget det), men min dyrlæge frarådede at han leger meget og længe. Han må gerne lege lidt men ikke i timevis, så derfor vil jeg også gerne styre legen lidt nu hvor Barney ikke er færdig udvokset og vi stadig håber at hans albuer når at rette sig lidt. Og det er altså nemmest hvis de lærer at man IKKE leger indenfor ;) og så er vores lejlighed heller ikke voldsom stor så synes måske ikke rigtig pladsen til vild leg er til stede :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ang. mit hjem og mine regler så ja - man må ikke være vild indendøre hjemme ved os osv. Lige meget hvad man må derhjemme. Men jeg vil gerne tage hensyn og ikke fodre hende ved bordet og lade hende ligge i sofaen, når de nu gerne vil at hun ikke gør de ting. Min egen hund må begge dele, men det er et valg jeg har taget.

 

Når min hund skal passes nogen steder vil jeg også gerne at de respektere nogle få regler som jeg har omkring min hund.

 

Så det hensyn vil jeg gerne tage :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjah, personligt har jeg det sådan, mit hjem - mine regler. Så passer jeg hund, må den for min skyld være i seng og sofa og muligvis på køkkenbordet, hvis den kan charme nok (ej gas).

 

Angående hvis der sker noget, har du dankort så du kan lægge ud på et dyrehospital? Og kan du få fat i dem, hvis der nu - hvilket der ikke gør - skete noget alvorligt? Bl.a. så de kunne være med i en beslutning om hvorvidt hunden skulle opereres, eller hvad ved jeg. Det har jeg nu aldrig tænkt over før pasning, må jeg så sige. Ville blot fare på dyrehospitalet og ringe derfra, agtigt.

 

 

Nå men det eneste jeg synes, er de første 1-2 dage, JØSSES et sæt hunde kan give den gas. Så er det bare om at finde tålmodigheden frem hehe. Ingen af mine, eller dem jeg har passet, har anet hvad ordene gå hen og læg dig betyder, men synes de selv er gearet ned efter de har sovet en nat sammen. Men ellers lidt tvangsnusning med en af parterne, så plejer de at gå helt kolde.

 

Nu kender i jo hunden, men ja, mad giver jeg også lidt adskilt og under opsyn, ingen grund til at de skal skændes over det, tyggeben giver jeg sjældent men giver gerne godbidder i et væk, gerne strøet ud over gulv eller græs, det skal man selvf ikke hvis hunden er vildt mad aggressiv, men det ville du jo vide på forhånd hvis det var. Altså i og med at du og din hund kender den hund i skal passe.

 

Det skulle vel aldrig være Maya du omtaler :blink:

 

Nu har vi aldrig passet andre hunde, men er der andre med hunde på besøg - og maya kapper over (hun vil utrolig gerne kysse og drille, man er jo ikke teenager uden grund :fornaermet:) køre vi med time-out. Da hun bliver frustreret af et nej i sammenhæng, når hun bare vil vise den anden hund at hun er sød.

Så får hun 10 sek i et andet rum, for lige at gear ned, når hun bliver FOR MEGET. Og det hjælper, hun fatter budskabet lynhurtigt.

Men ved ikke om det funker med to ung-hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

mht til dyrlæge, så vær opmærksom på at hun sjældent vælger at blive syge/komme til skade i dyrlægens åbningstid, og du risikerer at skulle til vagtdyrlæge, hvor det er betaling ved kasse 1, allerede inden de gider kigge på hunden.

 

Ja det var også det jeg mente med dankort/lægge ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen
Jeg har selv en korthårsrace, så jeg aner hat om pelspleje af hunde med pels længere end 5 cm. Og hvis de nu løber ud og ruller sig i en død ræv, er det meget rart at vide, uden at skulle jonglere med 2 klamme hunde OG en telefon (for at ringe og spørge om råd), om hun bare kan smides i bad med en shampoo eller hvordan.

 

I bad med kræet!!! :-D Den overlever nok en enkelt tur i dit hårshampoo hvis den ellers har fin hud i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen

Jeg passer mine forældres vilde labrador jævnligt. Han er sød, men vild her hos mig (ikke hjemme). Vi bor på en gård, så det er bare herre-morsomt! Største problem er sådan nogle ting som han render efter mig og deltager i alt mens han står i vejen. Men noget søg efter godbidder i haven og en lang gåtur hjælper på det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...