Hop til indhold

BARF - hård og mørk (ikke helt sort) afføring

kharder
 Share

Recommended Posts

Hej alle BARF'er,

Pga. allergi er Bella kommet over på BARF. Vi giver ikke frugt og grønt pga. risiko for krydsreaktioner. Vi giver tilskud af olivenolie, fiskeolie og vitaminpulver.

Da Bella har betonmave, sprang vi ud med begge ben og det går for så vidt også fint. Dog havde Bella noget mørk (sort) splatmave her i går aftes. Vi havde over er par dage givet indmad blandet med kød og ben. Her til aften var afføringen knoldet og lidt tør men stadig mørk (sort).

Den indmad Bella har fået et en blanding af nyre, lever og hjerte. Jeg har læst at indmad og specielt lever kan give løs og mørk afføring. Er det korrekt forstået?

Min egen tanke er, at vi lige skal finde et passende niveau af ben og indmad. Men jeg har også læst, at mørk og sort afføring kan betyde blod i afføringen og der skal søges dyrlæge. Bella er ellers glad og spiser sin mad med stor appetit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den mørke afføring skyldes blod, det er rigtigt. Men blodet vil jeg mene i dette tilfælde stammer fra det lever i har fodret hende med og ikke fra hende selv.

Hvor meget har I givet?

Det er ikke et problem at give indmad hver dag, men det skal være den rette mængde hvilket ikke er ret meget. I kan ikke gå ud fra en tabel da der nærmest ikke er to hunde der reagerer ens. Nogle reagerer med tynd mave på ben hvor andre meget hurtig får tør og hård afføring. Så I må som du er inde på, prøve jer lidt frem. Bruger I ikke kallun?

I vil efterhånden få styr på hvor meget eller lidt indmad, olie og ben der skal til for at hun har en rimelig stabil konsistens på afføringen. Husk at der skal forholdsvis meget fedt til, så I skal ikke spare på olien. Nogle fodrer meget forskelligt fra dag til dag, personligt kan jeg godt lide at mine hunde hver dag får både indmad, kød og ben + olie. På den måde oplever jeg mindst udsving i afføringen og risikerer ikke i samme omfang fyldte analkirtler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar Hopsa. Det er rart at blive bekræftet.

Vi giver kallun, men hun har ikke fået noget af det hver dag. Jeg har læst mig frem til, at det er en god idé at give et kallun eller indmads måltid hvis mave er lidt hård. Så i morgen får hun kallun og lidt kød.

Det lyder som en god idé at give lidt af det hele ved hvert måltid, når man tænker på et byttedyr. Hvor meget fedt giver du? Her får hun en slat. Men det kunne godt lyde som om det er for lidt. Hun får et kilo mad om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar Hopsa. Det er rart at blive bekræftet.

Vi giver kallun, men hun har ikke fået noget af det hver dag. Jeg har læst mig frem til, at det er en god idé at give et kallun eller indmads måltid hvis mave er lidt hård. Så i morgen får hun kallun og lidt kød.

Det lyder som en god idé at give lidt af det hele ved hvert måltid, når man tænker på et byttedyr. Hvor meget fedt giver du? Her får hun en slat. Men det kunne godt lyde som om det er for lidt. Hun får et kilo mad om dagen.

Jeg har ikke oplevet at kallun giver blød mave, men det gør (som du nu har oplevet) indmad. Men igen, jeg vil hellere sørge for at holde afføringen ensformig i stedet for at kompensere gennem foderet.

En slat olie er et vidt begreb jo, jeg giver en ordentlig slat ;-)

Jeg måler og vejer ikke foderet, jeg vil tro mine hanhunde spiser omkring 2 kilo og min tæve et lille kilo. De får hestekød m. ben eller hel ørred hver dag, sammen med en klat hakket indmad (lever, nyrer, hjerte, strube, kallun) og en omgang olie. Nogle dage får de osse nøgleben eller grisehaler. De hunde der har tendens til blød mave får oftest og mest nøgleben og den ene jeg har der nemt får tør afføring får ikke helt så meget af den slags men får i stedet lidt mere olie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er helt styr på Bellas mave igen. Afføringen er fint fast og lysebrun, så det har været pga. indmaden at den var sort og løs.

Jeg ved det bliver svært at sætte tal på hvor meget du giver af hver ting. Men deler du kød, ben og indmad op i procenter? Eks. så der er 50% ben med kød, 40% kød, 5% kallun og 5% indmad? Eller bliver det for meget ben?

Link til indlæg
Del på andre sites