Hop til indhold

Ok med menneske-shampoo til hund?


Gæst LadyDay
 Share

Recommended Posts

Menneskers ph er ca 5,5 og hundes er 6-7 mener jeg.. Derfor er ph-neutral til mennesker ikke neutral til hunde..

 

Tak for svar - det var ikke muligt at finde en eneste bøtte hvor der stod hvad PH-værdien var, kun på Nivea stod der PH-neutral. Og når neutral nu = 7 så er det egentlig en jævnt dårlig betegnelse med mindre værdien rent faktisk er 7 i sæben.

Anyways! Når jeg i 25 år har vasket alle hunde i husstanden på samme måde og med stort set samme produkt, helt uden andre følger end lækker pels, så tror jeg godt jeg tør fortsætte ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Joey-Salome
Menneskers ph er ca 5,5 og hundes er 6-7 mener jeg.. Derfor er ph-neutral til mennesker ikke neutral til hunde..

 

Nyere undersøgelser har vist, at den menneskelige, gennemsnitlige phværdi i huden faktisk snarere er 4,7.

Link til indlæg
Del på andre sites

På min alminde menneskesahmpoo og de hundeshampoer jeg har er PH værdien nøjagtig ens...

 

Og jeg bruger ALTID, hvilket vil sige en gang om ugen året rundt, ganske almindelig menneskeshampo til mine hunde..De har ikke skæl..De klør sig ikke og de får altid den bedste kritik på udstillinger mht pelsen...

Nå nej forresten...Om efteråret/vinteren bruger jeg sæbespåner..Og jeg tager det ikke så nøje hvis flagerne ikke bliver rørt helt ud i vandet eller om der sidder flager tilbage i pelsen når de er skyllet...

Så jeg tror simpelhen ikke på den med at menneskeshampo er dårligere til hunden end hundeshampo..Garanteret et rygte som hundeshampofirmaerne har startet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vasket Otto i min shampoo og balsam nogle gange - pelsen bliver mere flyvsk underlig... men bortset fra det virker det fint. Har som forsøg forsøgt at vaske mit eget hår i hunde-shampoo og -balsam - og mit hår blev klasket og virkede fedtet, så måske har hundepels bare brug for mere "fedt".

 

Aner intet om pH osv.. så du kan kun få en objektiv beskrivelse af eksperimentet fra mig og hans hud virkede fin fin på trods af menneske-grooming:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg har vasket Otto i min shampoo og balsam nogle gange - pelsen bliver mere flyvsk underlig... men bortset fra det virker det fint. Har som forsøg forsøgt at vaske mit eget hår i hunde-shampoo og -balsam - og mit hår blev klasket og virkede fedtet, så måske har hundepels bare brug for mere "fedt".

 

Aner intet om pH osv.. så du kan kun få en objektiv beskrivelse af eksperimentet fra mig og hans hud virkede fin fin på trods af menneske-grooming:-)

 

Bare lige ... så er det subjektivt, ikke objektivt. Fordi det jo er din personlige oplevelse af det. En shampoovask af en hund er en objektiv begivenhed, når den ses i generel form, men det du oplever og konkluderer ud fra din egen vask af din hund er din subjektive oplevelse, som du kun kan beskrive subjektivt. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også prøvet at vaske mit hår i hundens shampoo, var løbet tør for min egen, mit hår blev også super mærkeligt og fedtet :hmm: Hundenes pels bliver mega lækker af den shampoo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige ... så er det subjektivt, ikke objektivt. Fordi det jo er din personlige oplevelse af det. En shampoovask af en hund er en objektiv begivenhed, når den ses i generel form, men det du oplever og konkluderer ud fra din egen vask af din hund er din subjektive oplevelse, som du kun kan beskrive subjektivt. ;-)

 

Det kan beskrives som et objektiv, når det er et faktum, at pelsen var flyvsk underligt. Det har ikke noget med en personlig holdning at gøre;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
Ej, DET må du ikke gøre! Sæbe i naturområder er en dræber for vandskøjteløbere og andre insekter/dyr, der lever enten på eller lige under vandoverfladen, da sæben ødelægger vandoverfladens spænding, så de ikke længere kan flyde eller hænge sig fast.

 

På sigt kan det dræbe al liv i en sø, fordi der sættes en kædereaktion i gang, hvor de dyr som lever af omtalte insekter også forsvinder osv., og til sidst er det bare sådan en klam alge-sø uden liv.

 

 

I må ALDRIG smide sæbe i natur-vand, det er strengt forbudt.

 

Bare rolig. Det var skam bare ment i sjov, a la tankeeksperiment om hvordan man vasker en berner sennen der ikke gider. Jeg tænkte også på at man kunne lægge den i fuld narkose... Det er vist heller ikke en god idé i virkeligheden.

Men fint at gøre opmærksom på at sæbe i naturen er meget skadeligt! Jeg er enthusiastisk akvariemenneske, så jeg har set mange tilfælde hvor folk har vasket et eller andet der skulle i deres akvarium med sæbe, eller brugt en spand der har været sæbevand i til vandskift, og selvom tingene er skyllet af, så er selv en anelse sæbe nok til at udrydde fiskene!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Godt nok! Jeg skriver bare, fordi jeg har set nogen mennesker være dumme nok til rent faktisk at gøre det! Og de kunne ikke forstå, hvorfor jeg var sur og skældte ud. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
Godt nok! Jeg skriver bare, fordi jeg har set nogen mennesker være dumme nok til rent faktisk at gøre det! Og de kunne ikke forstå, hvorfor jeg var sur og skældte ud. :stupid:

 

Gees :stupid: Ja jeg havde ikke lige overvejet at nogle mennesker ikke er for kvikke og rent faktisk kunne finde på at gøre det i virkeligheden! Så er det på sin plads at sige noget til dem og på sin plads at nævne her i tråden at det er absolut no go!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg synes det virker mærkeligt og lidt nærigt, at give sin hund bad i menneskeshampoo.

 

Jeg kan altså godt liiiiiiige overskue de der 29-39 kroner eller hvad vi nu giver, for en lille bitte flaske shampoo til Taiki, som han så er 4-5 måneder om at tømme. Og han får altså bad i sæbe hver 3.-4. uge, fordi han ofte leger i mudder og det er begrænset, hvor meget af skidtet man får af i vandbad (så klør han sig osv., så er nødt til at hive sæben frem engang imellem). Så man må sige, at shampooen er drøj i brug.

 

 

For mig er det egentlig ret logisk: Mit hår har en anden funktion end min hunds pels. Vores hud har ikke samme pH-værdi. Min hund har ikke behov for silikone til at lukke spaltede spidser, parfume til at dufte af blomster, parabener til at sikre lang holdbarhedstid.

 

Han får heller ikke menneskemad, han bliver ikke klippet med en alm. neglesaks, han har også sin egne børste...

 

 

Jeg ville aldrig bade et barn i voksen-shampoo, hvorfor skulle jeg så gøre det med min hund. Så ender han bare med at blive allergiker - ligesom jeg. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg synes det virker mærkeligt og lidt nærigt, at give sin hund bad i menneskeshampoo.

 

Jeg kan altså godt liiiiiiige overskue de der 29-39 kroner eller hvad vi nu giver, for en lille bitte flaske shampoo til Taiki, som han så er 4-5 måneder om at tømme.

 

Jeg ville aldrig bade et barn i voksen-shampoo, hvorfor skulle jeg så gøre det med min hund. Så ender han bare med at blive allergiker - ligesom jeg. :roll:

 

Hosthost.... hvis du godt liiiiige kan klare den lille udgift, hvad får dig så til at tro at det er af økonomiske grunde at andre træffer et andet valg end dig?

 

Ud fra denne tråd får jeg det indtryk at de der vælger at vaske hunden i andet end hundeshampoo, er dem med lang hundeerfaring. Hvis menneskeshampoo konsekvent udløste allergi, så vil jeg tro at nogle af disse hundeejere havde opdaget det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Hosthost.... hvis du godt liiiiige kan klare den lille udgift, hvad får dig så til at tro at det er af økonomiske grunde at andre træffer et andet valg end dig?

 

Ud fra denne tråd får jeg det indtryk at de der vælger at vaske hunden i andet end hundeshampoo, er dem med lang hundeerfaring. Hvis menneskeshampoo konsekvent udløste allergi, så vil jeg tro at nogle af disse hundeejere havde opdaget det.

 

Tjaeh, alm. menneskeshampoo udløste først min allergi, da jeg var 9 år gammel. Måske har I oplevelsen til gode?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay

Det der overrasker mig er at der er parfume i hundeshampoo. Ihvertfald i den jeg købte, som Charlies ejer plejer at bruge. Jeg er absolut ikke fan af parfume i alting. Slet ikke til ting der kommer i kontakt med børn og dyr. Og hvem i alverden er interesserede i at deres hund dufter parfumeret? Jeg synes det er helt mærkeligt at give vapsen et knus og så dufte parfume!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Det kan beskrives som et objektiv, når det er et faktum, at pelsen var flyvsk underligt. Det har ikke noget med en personlig holdning at gøre;-)

 

Hehe ... semantisk skæg. Det er stadig din oplevelse af pelsen, du beskriver, selvom du forsøger at være så objektiv som muligt, så ER du altså et subjekt, som beskriver et objekt. Dermed er beskrivelsen subjektiv - selvom den sikkert er ganske korrekt. :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg skal være ærlig og sige, at jeg synes det virker mærkeligt og lidt nærigt, at give sin hund bad i menneskeshampoo.

 

Jeg kan altså godt liiiiiiige overskue de der 29-39 kroner eller hvad vi nu giver, for en lille bitte flaske shampoo til Taiki, som han så er 4-5 måneder om at tømme. Og han får altså bad i sæbe hver 3.-4. uge, fordi han ofte leger i mudder og det er begrænset, hvor meget af skidtet man får af i vandbad (så klør han sig osv., så er nødt til at hive sæben frem engang imellem). Så man må sige, at shampooen er drøj i brug.

 

 

For mig er det egentlig ret logisk: Mit hår har en anden funktion end min hunds pels. Vores hud har ikke samme pH-værdi. Min hund har ikke behov for silikone til at lukke spaltede spidser, parfume til at dufte af blomster, parabener til at sikre lang holdbarhedstid.

 

Han får heller ikke menneskemad, han bliver ikke klippet med en alm. neglesaks, han har også sin egne børste...

 

 

Jeg ville aldrig bade et barn i voksen-shampoo, hvorfor skulle jeg så gøre det med min hund. Så ender han bare med at blive allergiker - ligesom jeg. :roll:

 

Jeg er helt enig med dig, Louise.

Nu blev der nævnt her i tråden, at den shampoo der blev brugt til hunde netop var billige slags fra supermarkeder af forskellig slags, så det tænkte jeg også. At det da måtte være for at spare penge - hvorfor i alverden ellers ikke bruge noget, som netop er rettet til hunde. Det har en forkert ph-værdi, der er parfume og parabener og hvad ved jeg i (jo, også i Nivea og Sanex og den slags) og det vasker, men ellers gør det ikke noget godt for hunden. Og man risikerer allergi, kløe og svie - og man kan ikke være sikker på, at hunden viser, at den faktisk er generet af det. Selvom den så måske ikke var, så ville jeg alligevel klart foretrække en shampoo, som var så god som muligt - som med alt andet til mine hunde.

 

For mig ville det så være dyrere at bruge min egen shampoo, da jeg bruger System Professional fra frisøren, så det ville da være helt omvendt fjollet, hvis endelig man skulle tænke økonomisk.

Den hundeshampoo jeg bruger er til langhårede hunde og er simpelthen så god for mines pels. Den bliver blank og blød, klasker ikke og er heller ikke flyvsk. Så hvorfor skulle jeg bruge andet, når nu jeg har fundet en hundeshampoo som er helt ideel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med dig, Louise.

Nu blev der nævnt her i tråden, at den shampoo der blev brugt til hunde netop var billige slags fra supermarkeder af forskellig slags, så det tænkte jeg også. At det da måtte være for at spare penge - hvorfor i alverden ellers ikke bruge noget, som netop er rettet til hunde. Det har en forkert ph-værdi, der er parfume og parabener og hvad ved jeg i (jo, også i Nivea og Sanex og den slags) og det vasker, men ellers gør det ikke noget godt for hunden. Og man risikerer allergi, kløe og svie - og man kan ikke være sikker på, at hunden viser, at den faktisk er generet af det. Selvom den så måske ikke var, så ville jeg alligevel klart foretrække en shampoo, som var så god som muligt - som med alt andet til mine hunde.

 

For mig ville det så være dyrere at bruge min egen shampoo, da jeg bruger System Professional fra frisøren, så det ville da være helt omvendt fjollet, hvis endelig man skulle tænke økonomisk.

Den hundeshampoo jeg bruger er til langhårede hunde og er simpelthen så god for mines pels. Den bliver blank og blød, klasker ikke og er heller ikke flyvsk. Så hvorfor skulle jeg bruge andet, når nu jeg har fundet en hundeshampoo som er helt ideel.

 

You got me, jeg er en nærigrøv, der er helt og aldeles ligelad med kløe, hudlidelser og allergi. Sanex skal den sgu vaskes i.

Det er nemlig sådan det hænger sammen!

 

Jeg er bare rigtig taknemmelig for at der findes folk i det her forum, som ikke er fordomsfulde og kan fortælle os mindrebemidlede, at vi er bimlende vanvittige og sætter både hundenes liv og helbred på spil med Sanex.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Hosthost.... hvis du godt liiiiige kan klare den lille udgift, hvad får dig så til at tro at det er af økonomiske grunde at andre træffer et andet valg end dig?

 

Ud fra denne tråd får jeg det indtryk at de der vælger at vaske hunden i andet end hundeshampoo, er dem med lang hundeerfaring. Hvis menneskeshampoo konsekvent udløste allergi, så vil jeg tro at nogle af disse hundeejere havde opdaget det.

 

Haha. "Lang hundeerfaring". Det er sørme ikke altid en garanti for at folk ved bedre. Det minder mig om Marx´ opdrætter, som har flere årtiers erfaring med professionelt opdræt og har vundet konkurrencer og blabla af ih og åh hvor fornemt.

Som rådede os til at fodre Marx med supermarkedets billigste foder, iblandet en billig kornblanding som var det rene müsli, og som faktisk er lavet til hvis man fodrer med kallun el. lign., ikke med tørfoder. Og som hævdede, at han ikke måtte få omega-3-olie, "da det var ren protein, og det kunne han skam ikke tåle". Øh. Olie er overhovedet ikke protein, der er faktisk stort set ikke protein overhovedet i olie. Og det der skodfoder blandet med korn ville betyde, at hunden rendte rundt og overlevede på noget, der nærmere var cornflakes med havregryn og hvedebrød end kød og andre ting, hunden rent faktisk kan bruge ernæringsmæssigt.

Så nej, det er langt fra sikkert, at selv de mest erfarne hundefolk nogensinde opdager, at noget de gør kunne gøres bedre. Selv ikke når de får stukket oplysningerne lige op i snuden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
You got me, jeg er en nærigrøv, der er helt og aldeles ligelad med kløe, hudlidelser og allergi. Sanex skal den sgu vaskes i.

Det er nemlig sådan det hænger sammen!

 

Det har jeg jo ikke sagt, og du behøver ikke blive hånlig. Jeg undrer mig bare over, hvorfor nogle vælger det, hvis ikke det er fordi det er billigere? Så fortæl mig, hvorfor? Har I decideret oplevet at hundeshampoo var dårligere end det menneskeshampoo, I har fundet, som I synes fungerer? Do tell, jeg er lutter øren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Det der overrasker mig er at der er parfume i hundeshampoo. Ihvertfald i den jeg købte, som Charlies ejer plejer at bruge. Jeg er absolut ikke fan af parfume i alting. Slet ikke til ting der kommer i kontakt med børn og dyr. Og hvem i alverden er interesserede i at deres hund dufter parfumeret? Jeg synes det er helt mærkeligt at give vapsen et knus og så dufte parfume!

 

Enig, det synes jeg også er fjollet. Der er forskel på om hunden er ren og frisk og så at den dufter af parfume. Jeg vil heller ikke have hundeshampoo med parfume eller andet gøgl i, der har jeg det ligesom med foder. At jeg vælger at hælde sådan noget på mig selv, selvom det ikke er direkte sundt, det er mit aktive valg. Men de vælger ikke, det gør jeg for dem - så de skal ikke have unødigt crap, der kan være dårligt for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg jo ikke sagt, og du behøver ikke blive hånlig.

 

Jeg kan se at du har haft travlt med at korrigere sproglige ytringer tidligere i tråden, så mon ikke du er klar over at jeg ikke er hånlig, men ironisk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha. "Lang hundeerfaring". Det er sørme ikke altid en garanti for at folk ved bedre. Det minder mig om Marx´ opdrætter, som har flere årtiers erfaring med professionelt opdræt og har vundet konkurrencer og blabla af ih og åh hvor fornemt.

Som rådede os til at fodre Marx med supermarkedets billigste foder, iblandet en billig kornblanding som var det rene müsli, og som faktisk er lavet til hvis man fodrer med kallun el. lign., ikke med tørfoder. Og som hævdede, at han ikke måtte få omega-3-olie, "da det var ren protein, og det kunne han skam ikke tåle". Øh. Olie er overhovedet ikke protein, der er faktisk stort set ikke protein overhovedet i olie. Og det der skodfoder blandet med korn ville betyde, at hunden rendte rundt og overlevede på noget, der nærmere var cornflakes med havregryn og hvedebrød end kød og andre ting, hunden rent faktisk kan bruge ernæringsmæssigt.

Så nej, det er langt fra sikkert, at selv de mest erfarne hundefolk nogensinde opdager, at noget de gør kunne gøres bedre. Selv ikke når de får stukket oplysningerne lige op i snuden.

 

Når nu du er så ivrig efter at forsøge dig med "kække svar" kunne du så ikke gøre dig den ulejlighed at læse og forstå hvad der skrives?

"Hvis menneskeshampoo konsekvent udløste allergi, så vil jeg tro at nogle af disse hundeejere havde opdaget det."

Jo længere erfaring, jo flere oplevelser og resultater af egne gerninger må man nu engang have med i rygsækken.

Der er ingen der påstår at mange års erfaring nødvendigvis resulterer i nogen form for ekspertise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Duffy bliver vasket i alm. menneskeshampoo og balsam, og hendes pels er altså ganske fin... Min shampoo og balsam er økologisk uden parfume og den slags, så det er absolut ikke fordi jeg ikke har råd til hundeshampoo...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
You got me, jeg er en nærigrøv, der er helt og aldeles ligelad med kløe, hudlidelser og allergi. Sanex skal den sgu vaskes i.

Det er nemlig sådan det hænger sammen!

 

Fnis. Du har vel også lært din hund at dække ved at slå den i hovedet med en tyk bog til den dejsede om og så fodrer du den vel udelukkende med havregryn?! Onde menneske! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...