Hop til indhold

Ok med menneske-shampoo til hund?


Gæst LadyDay
 Share

Recommended Posts

Gæst LadyDay

Hejsa.

Er det ok at bruge alm. menneske-shampoo til at vaske en hund i en "nødsituation"?

Jeg babysitter en bomuldshund der af en eller anden grund er kommet til at stinke af død og råddenskab (eller ihvertfald dårligt) og virkelig godt kunne bruge et bad, men jeg har ingen hundeshampoo.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst LadyDay

Tak for rådene guys.

Tullemus: Hov nej, jeg så ikke det med babyshampooen, men sådan en har jeg nu heller ikke (desværre ingen babyer endnu selvom jeg er begyndt at hinte lidt til kæresten... Hihi)

Men nu er der indkøbt hundeshampoo anyways... Så har jeg den også til en anden gang (jeg passer ham nogle gange om ugen, og når først en bomuldshund har smurt sig ind i et eller andet så kommer man jo ingen steder med rent vand!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Jeg ville heller aldrig bruge andet end hundeshampoo - der er forskel på hunde og menneskers phværdi i huden.

Mon ikke dem, du passer hund for gerne vil dække udgiften til den indkøbte shampoo. Jeg ville da give det med, hvis mine hunde skulle passes, netop hvis de fik lavet et eller andet klamt, hvor bad blev nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay

Sikke en masse råd. Tak for det!

Han fik et bad i hunde-shampoo. Sjældent har jeg set et par øjne sige "hvordan kan du dog gøre det her mod mig?" så tydeligt. Men jeg blev vist tilgivet for torturen da føntørren kom frem. Den eeeeelsker han!

Så nu ligger han på sofaen og putter og synes næsten ikke at livet er slemt mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en masse råd. Tak for det!

Han fik et bad i hunde-shampoo. Sjældent har jeg set et par øjne sige "hvordan kan du dog gøre det her mod mig?" så tydeligt. Men jeg blev vist tilgivet for torturen da føntørren kom frem. Den eeeeelsker han!

Så nu ligger han på sofaen og putter og synes næsten ikke at livet er slemt mere.

 

Så har du ihvertfald heller ikke gjort noget galt, jeg syns det er fornemt at indkøbe specialprodukter til gæsten ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay

Jeg kan høre der ikke er noget trivielt svar.

Min tanke var også at han nok ville overleve en vask med menneskeshampoo, men at jeg helst ville være på den sikre side. Især eftersom det ikke er min hund. Og så skal jeg jo nok få shampooen brugt med tiden. Worst case scenario så må i alle sammen sende jeres beskidte kræ herud og få dem vasket så jeg kan bruge den op inden udløbsdatoen (hvis den har sådan en) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
Så har du ihvertfald heller ikke gjort noget galt, jeg syns det er fornemt at indkøbe specialprodukter til gæsten ;-)

 

Nej det var også min tanke at så var jeg på den sikre side.

Og på Christinas "hundehotel" bliver alle hundebørn forkælet og knuse-elsket :mrgreen: Kun det bedste til de små basser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
Næste gang bassen skal bades tagerjeg dig på ordet?

 

50 kg kæmpende hund er nu engang en prøvelse! :mrgreen:

 

Haha. Ja det må være en interessant udfordring at vaske en hund der vejer næsten det samme som én selv og ikke har tænkt sig at samarbejde

Charlie her står heldigvis mere eller mindre stille, men med et ansigtsudtryk som om han blev tortureret (der er altså heller ikke noget der ser mere ynkeligt ud end en våd bommuldshund. De klasker sammen til en tredjedel størrelse).

Men sådan en berner sennen kan man vel bare kaste i en sø, hive ham op til en indsæbning (ikke så slemt, det er lidt som at blive nusset) og så smide ham i igen :mrgreen: Så man slipper for sådan en bjørn der bliver sur på bruseren og flygter drivvåd gennem hele huset og ind i dobbeltsengen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg TØR ikke bruge andet end hundeshampoo til Taiki og så endda kun én slags - KWs Hvalpeshampoo.

 

Årsagen er, at jeg engang prøvede nogle andre (hunde)shampooer, hvor Taiki lige så snart vi gik tur, når pelsen var tør og han havde sovet - selv hvis der var gået 5 timer efter badet - straks fandt noget klamt eller mudret, at rulle sig i.

 

Jeg var til sidst desperat, indtil jeg så prøvede KW, og åbenbart er dén lugt tålelig, for han ruller sig ikke selvom han er nyvasket. Kun hvis der ligger et griseøre eller snasket kødben fremme, tager han en tur henover det, men det kan jeg nu godt leve med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Haha. Ja det må være en interessant udfordring at vaske en hund der vejer næsten det samme som én selv og ikke har tænkt sig at samarbejde

Charlie her står heldigvis mere eller mindre stille, men med et ansigtsudtryk som om han blev tortureret (der er altså heller ikke noget der ser mere ynkeligt ud end en våd bommuldshund. De klasker sammen til en tredjedel størrelse).

Men sådan en berner sennen kan man vel bare kaste i en sø, hive ham op til en indsæbning (ikke så slemt, det er lidt som at blive nusset) og så smide ham i igen :mrgreen: Så man slipper for sådan en bjørn der bliver sur på bruseren og flygter drivvåd gennem hele huset og ind i dobbeltsengen!

 

 

Ej, DET må du ikke gøre! Sæbe i naturområder er en dræber for vandskøjteløbere og andre insekter/dyr, der lever enten på eller lige under vandoverfladen, da sæben ødelægger vandoverfladens spænding, så de ikke længere kan flyde eller hænge sig fast.

 

På sigt kan det dræbe al liv i en sø, fordi der sættes en kædereaktion i gang, hvor de dyr som lever af omtalte insekter også forsvinder osv., og til sidst er det bare sådan en klam alge-sø uden liv.

 

 

I må ALDRIG smide sæbe i natur-vand, det er strengt forbudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg er ikke stærk i fysik/kemi men når der står at min Nivea shower gel er PH-neutral, kan jeg så med rette antage at den er 7?

Kan jeg så samtidig antage at den PH-værdi er i rimelig overensstemmelse med huden på min hund, som i følge dyrlægevagten.dk er 7,2?

 

Nej. Den menneskelige hud har en ph-værdi på ca. 4,7. Ph-neutral shampoo/shower gel til mennesker har som udgangspunkt derfor en ph-værdi på 4,7, for at være neutral i forhold til huden.

 

Det er derfor, det kan være skadeligt og irritere hundens hud at bruge menneske-shampoo. Hundens hud er langt mere basisk end vores.

Man skal i øvrigt huske på, at det jo ikke er alle hunde, der viser, når de har ondt eller er irriterede. Så shampooen kan godt svie eller genere hundens hud uden at man opdager det. Netop derfor ville jeg aldrig udsætte mine hunde for plejeprodukter, som ikke var rettet til deres behov og deres hud og pels' balance. Dels vil jeg ikke have, at de får en eller anden form for hudproblem eller allergi, men jeg vil heller ikke udsætte dem for noget, som kan genere dem.

(De er også rigeligt ynkelige, når de kommer i bad i forvejen, så det er slemt nok i sig selv bare at blive vasket :mrgreen:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Ej, DET må du ikke gøre! Sæbe i naturområder er en dræber for vandskøjteløbere og andre insekter/dyr, der lever enten på eller lige under vandoverfladen, da sæben ødelægger vandoverfladens spænding, så de ikke længere kan flyde eller hænge sig fast.

 

På sigt kan det dræbe al liv i en sø, fordi der sættes en kædereaktion i gang, hvor de dyr som lever af omtalte insekter også forsvinder osv., og til sidst er det bare sådan en klam alge-sø uden liv.

 

 

I må ALDRIG smide sæbe i natur-vand, det er strengt forbudt.

 

Det er helt rigtigt.

Nu var det nok også mest et morsomt tankeeksperiment, men godt du gør opmærksom på det alligevel, Louise :5up:. I øvrigt er en ting søen, og at man ikke skal forurene den, men man kan jo heller ikke være sikker på, at shampooen er vasket ordentligt ud af hundens pels fordi den hopper i søen igen. Især med langhårede hunde skal man jo altså arbejde en del i pelsen med vandet og hænderne for at få shampooen helt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...