Hop til indhold

Letter ben når vi er ude - hvad gør jeg


Gæst Lajm
 Share

Recommended Posts

Lajm er 2½ år og er begyndt at lette ben når vi er ude på besøg. Det er specielt potteplanter, som får en hilsen fra ham :vinken:. Hvad gør jeg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt at tissebælter er helt normalt at udstyre små hanhunde med, når de færdes rundt omkring i andres hjem.

Jeg har endnu til gode at forstå, hvad der gør små hanhunde meget sværere at få til at lade være med at lette ben indendørs end store hanhunde.

Forestil jer et syn, at skulle udstyre mine to 80 kg. hanhunde med tissebælter og den sugefunktion de skulle indeholde! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt at tissebælter er helt normalt at udstyre små hanhunde med, når de færdes rundt omkring i andres hjem.

Jeg har endnu til gode at forstå, hvad der gør små hanhunde meget sværere at få til at lade være med at lette ben indendørs end store hanhunde.

Forestil jer et syn, at skulle udstyre mine to 80 kg. hanhunde med tissebælter og den sugefunktion de skulle indeholde! :shock:

Måske fordi det er nemmere at se hvad en GD foretager sig end en chihuahua? MAn kan jo ikke just sige at GDen kan skjule sit forehavende under et bord eller bag en stol?:mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Forestil jer et syn, at skulle udstyre mine to 80 kg. hanhunde med tissebælter og den sugefunktion de skulle indeholde! :shock:

 

HVIS du skulle forsøge dig med det ... så poster du lige billeder, ikk? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske fordi det er nemmere at se hvad en GD foretager sig end en chihuahua? MAn kan jo ikke just sige at GDen kan skjule sit forehavende under et bord eller bag en stol?:mrgreen:

 

Selvfølgelig er det mere synligt, hvad en stor hund foretager sig, men det var nu ikke det jeg mente. Jeg synes ikke at hanhunde af større racer har samme behov for at markere for at holde sig vågne, som hanhunde af små racer tilsyneladende har tendens til. Hvorfor er der den forskel på størrelse, i forhold til hvor udbredt problemet er med at hannerne letter ben indendørs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det mere synligt, hvad en stor hund foretager sig, men det var nu ikke det jeg mente. Jeg synes ikke at hanhunde af større racer har samme behov for at markere for at holde sig vågne, som hanhunde af små racer tilsyneladende har tendens til. Hvorfor er der den forskel på størrelse, i forhold til hvor udbredt problemet er med at hannerne letter ben indendørs?
Måske fordi der er flere der slæber små hunde med i byen? jeg ser en tydelig tensens til at når hunden er lille er det helt normalt at hunden skal med alle steder..Hvis folk tager deres store hund med bliver den som regel i bilen..

100 % af de små hanhunde folk slæber med herind pisser op af alt..Og 100 % af de store hanhunde som folk slæber med pisser op af alt... Jeg ser overhovedet ingen forskel i størrelsen :vedikke:

En hund er en hund og den strinter uanset størrelse og race... Men folk er hurtigere til at få sagt noget til deres hund når den er stor end når den er lille...

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske fordi der er flere der slæber små hunde med i byen? jeg ser en tydelig tensens til at når hunden er lille er det helt normalt at hunden skal med alle steder..Hvis folk tager deres store hund med bliver den som regel i bilen..

100 % af de små hanhunde folk slæber med herind pisser op af alt..Og 100 % af de store hanhunde som folk slæber med pisser op af alt... Jeg ser overhovedet ingen forskel i størrelsen :vedikke:

En hund er en hund og den strinter uanset størrelse og race... Men folk er hurtigere til at få sagt noget til deres hund når den er stor end når den er lille...

 

Det tror jeg sagtens kan være rigtigt, jeg har nemlig osse indimellem overvejet hvorfor det egentlig er at folk slæber deres hunde med alle steder, og det er jo som oftest små hunde. Min mindste hund har været en amstaff, og jeg har egentlig aldrig overvejet at tage mine hunde med mig med mindre jeg skulle hjem til mine forældre. De spør nemlig om ikke der kommer et par hunde med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare blevet sådan! Hunde skal med alle steder.

Nu har jeg en pakke bleer liggende lige indefor døren. Kan du presse din vovse i den, så tag den med ind ellers må den blive udenfor :vedikke: Alle folk siger " min hund pisser sq ikke indenfor!" Meget muligt men det gør ALLE hunde altså her.. Og ok at tørre op/gøre retn efter en hund er ikke slemt, men den næste uge pisser alle mine ovenpå når de kommer forbi..Og det gider jeg da slet ikke have :evil:

Og nå ja når de piller bleen af hunden så er den pisset fuld :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft besøg af en ridgeback (43 kg) og en lowchen (lille), begge strintede, ridgebacken op ad TV, alle skreg, det var et frygteligt svineri og skulle bare stoppes, Lowchenen hoppede op i sengen og strintede på dyne (som med garanti stadig dufter trods vask, efter Zamzams adskillige uheld), ejeren skreg, men jeg var sådan lidt ....nu ER dynen strintet til og skal vaskes, så lad være med at skræmme det kære lille kræ.

 

Tror som Janni, at små hunde bliver slæbt med alle vegne og fremmede hjem dufter nu en gang bare lækkert! Jeg ER forberedt til næste gang ridgebacken kommer på besøg (og derfor kommer han nok aldrig på besøg igen :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilbage til trådens start.

 

At være renlig indenfor uanset hvor man er, er noget der skal læres for nogle hunde. Visse hunde vil markere alle fremmede steder de kommer og årsagerne hertil er forskellige. Det der imdlertid er ens for alle hunde er, at man ikke kan lære hunden noget uden at være "på" den konstant under læringsfaserne.

 

I Lajms tilfælde betyder dette, at han ikke får givet muligheden for overhovedet at kunne markere.

Det kan betyde line på eller at han kun kan være i det rum du selv befinder dig i og da under konstant overvågning, så du kan stoppe ham. I modsætning til Petrine mener jeg sagtens du kan anvende et "nej" eller lignende indlært stopsignal, hvordan eller give hunden signal til at tisseri er uønsket adfærd?

Det vigtige er, at der under opdragelsen til "antitisning" straks belønnes for ønsket reaktion på stopordet, så der kommer en kontrast til stopordet.

 

Opdragelsen kan kræve, at du tager på besøg udelukkende med det formål at lære Lajm at lade være med at tisse indendøre. Ligesom du sikkert opstiller situationer hvor du lære ham andet f.eks. træning af øvelser

Du skal være konstant på mærkerne og yde den indsats du ville yde hvis du vidste at hver dråbe han tissede ville koste dig 1000kr, som skulle betales på stedet!

Det er den vilje du skal lægge i opdragelsen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tilbage til trådens start.

 

At være renlig indenfor uanset hvor man er, er noget der skal læres for nogle hunde. Visse hunde vil markere alle fremmede steder de kommer og årsagerne hertil er forskellige. Det der imdlertid er ens for alle hunde er, at man ikke kan lære hunden noget uden at være "på" den konstant under læringsfaserne.

 

I Lajms tilfælde betyder dette, at han ikke får givet muligheden for overhovedet at kunne markere.

Det kan betyde line på eller at han kun kan være i det rum du selv befinder dig i og da under konstant overvågning, så du kan stoppe ham. I modsætning til Petrine mener jeg sagtens du kan anvende et "nej" eller lignende indlært stopsignal, hvordan eller give hunden signal til at tisseri er uønsket adfærd?

Det vigtige er, at der under opdragelsen til "antitisning" straks belønnes for ønsket reaktion på stopordet, så der kommer en kontrast til stopordet.

 

Opdragelsen kan kræve, at du tager på besøg udelukkende med det formål at lære Lajm at lade være med at tisse indendøre. Ligesom du sikkert opstiller situationer hvor du lære ham andet f.eks. træning af øvelser

Du skal være konstant på mærkerne og yde den indsats du ville yde hvis du vidste at hver dråbe han tissede ville koste dig 1000kr, som skulle betales på stedet!

Det er den vilje du skal lægge i opdragelsen.

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set en eller anden reklamere med at sy dem i leopardplet.

Måske jeg skulle forespørge på str. GD ;-)

 

Min kæreste har faktisk talt om en genial opfindelse han har fundet på - The Strap-O-Pee! Du skærer toppen af en colaflaske og fastgør den på et bælte. Colaflaske på penis, bælte om maven, så er den i vinkel ;-) Han har allerede udtænkt reklamespottet.

I dit tilfælde er løsning jo så enkel nok: En halvanden-liter falske :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt nok ikke lige et svar på tråden, men et svar til nogle af indlæggene :)

 

Nu er det altså ikke alle hanhunde der letter ben inde. Min retriever hanhund (ikke kastereret) letter altså ikke ben inde. Heller ikke selvom der bor en tæve i løbetid i huset. Han er altid med ved mine forældre, sviger forældre, nogen gange mine søskende og min kærestes søskende, og en sjælden gang imellem med ved veninder.

 

Jeg vælger at tage ham med fordi han er super nem og fordi jeg synes det er træls hvis han skal være alene mere end højest nødvendigt, og nogengange spiser vi ved nogen, og er det i hverdagen er han nød til at komme med, da vi jo har været på arbejde om dagen og han ikke skal være alene mere end maks 8 timer dagligt, og helst mindre.

Vi har ham kun med på de steder hvor jeg ved at han er 100 % velkommen.

 

Jeg har aldrig oplevet at han har tisset inde eller gjort tegn til det, men er altid ekstra opmærksom på ham et nyt sted. Men det er altså aldrig sket endnu. Heller ikke ved dyrlægen hvor ellers alle hanhundene pisser...

 

men han har så også lært at man ikke bare kan strinte hvor det passer en - heller ikke udenfor! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...