Hop til indhold

Farlige alger


Siri
 Share

Recommended Posts

Hvert år hører man om de dersens farlige alger, der tager livet af hunde. Og jeg er mildest talt en anelse paranoid. Så nu vil jeg gerne have lidt information og håber I kan hjælpe.

 

Findes de kun i stillestående vand?

Er der nogen måde man kan se, om der er alger i vandet?

Kan der være alger i havet?

Kan der være alger i åløb?

Skal der være vegetation i en sø, før at der kan udvikles alger?

Hvad er symptomerne på forgiftning?

Hvad er behandlingen?

 

Jeg ved godt det er mange spørsgmål og jeg har også læst mig til en del, men jeg synes stadig jeg mangler information - især omkring hvordan man spotter om der er alger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv ret nervøs for disse alger, og selvom Mio elsker at plaske og svømme er jeg meget tilbageholdende med at give ham lov til det i sensommeren og hele året er jeg ekstra opmærksom når han får lov. Heller en gang for lidt end en gang for meget.

 

Jeg har forstået at disse alger kan forekomme i både fersk- og havvand og både under stillestående og strøm forhold. Som regel undgår jeg vand der er plumret, grønt eller lign, men det er vidst ikke nogen garanti for at der ikke er forekomst af blågrønne alger bare fordi vandet ser "rent" ud. Derfor undgår jeg om sommeren søer/områder der før har haft advarsler oppe og jeg tjekker altid badevandsprøver fra den kommune vandområdet tilhører. Jeg mener at have læst at giften også kan optages gennem huden og ikke kun ved indtagelse.

 

Jeg har forsøgt at undersøge om der findes hjemmekits til at teste vandet for blåalger, men har desværre ikke fundet noget.

 

Vores dyrlæge har nævnt at sort-ristet brød kan være en substitut for aktivt kul hvis man ikke har det liggende, det er afgørende at hunden får behandling så hurtigt som muligt.

 

Tilfældige links der beskriver symptomerne ved forgiftning:

 

Blågrønalgeforgiftning hos hund

Pas på Blågrønalger i den varme tid | Dyreklinikkerne i Galten og Ry

De livsfarlige bl-grnne alger

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv ret nervøs for disse alger, og selvom Mio elsker at plaske og svømme er jeg meget tilbageholdende med at give ham lov til det i sensommeren og hele året er jeg ekstra opmærksom når han får lov. Heller en gang for lidt end en gang for meget.

 

Jeg har forstået at disse alger kan forekomme i både fersk- og havvand og både under stillestående og strøm forhold. Som regel undgår jeg vand der er plumret, grønt eller lign, men det er vidst ikke nogen garanti for at der ikke er forekomst af blågrønne alger bare fordi vandet ser "rent" ud. Derfor undgår jeg om sommeren søer/områder der før har haft advarsler oppe og jeg tjekker altid badevandsprøver fra den kommune vandområdet tilhører. Jeg mener at have læst at giften også kan optages gennem huden og ikke kun ved indtagelse.

 

Jeg har forsøgt at undersøge om der findes hjemmekits til at teste vandet for blåalger, men har desværre ikke fundet noget.

 

Vores dyrlæge har nævnt at sort-ristet brød kan være en substitut for aktivt kul hvis man ikke har det liggende, det er afgørende at hunden får behandling så hurtigt som muligt.

 

Tilfældige links der beskriver symptomerne ved forgiftning:

 

Blågrønalgeforgiftning hos hund

Pas på Blågrønalger i den varme tid | Dyreklinikkerne i Galten og Ry

De livsfarlige bl-grnne alger

 

 

Tak for god information og gode links! Jeg har også overordentlig vandglade hunde og vil jo rigtig gerne hvis de kan bade året rundt. Men samtidig synes jeg det er en al for stor risiko ift. alger.

Jeg har en stor sø 100 meter fra mig, som er en gammel lergrav, der er fyldt op. Der er begrænset vegetation og vandet ser klart ud - men som du også skriver, så er det ingen garanti.

 

Det ville være fantastisk, hvis man selv kunne teste vandet!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se i et af linkene, at der står noget om 'Aktivt kul-tabletter'. Gad vide hvor man kan finde dem henne...

 

Det er sikkert at finde på apoteker og hos dyrlæger - ville nok vælge sidstnævnte for at få korrekt vejledning ang. mængde osv. til hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for god information og gode links! Jeg har også overordentlig vandglade hunde og vil jo rigtig gerne hvis de kan bade året rundt. Men samtidig synes jeg det er en al for stor risiko ift. alger.

Jeg har en stor sø 100 meter fra mig, som er en gammel lergrav, der er fyldt op. Der er begrænset vegetation og vandet ser klart ud - men som du også skriver, så er det ingen garanti.

 

Det ville være fantastisk, hvis man selv kunne teste vandet!!

 

Ja det er utroligt det ikke er til at finde, ved ikke om det rent faktisk er muligt at måle i et "hjemmekit", men om ikke andet så ville det da være rart hvis kommunerne også skrev målingerne for alger ned i badevandsrapporterne.. det tætteste jeg kom var DMIs algekort, men det er vidst lidt mere overordnede målinger på alle typer alger - landsdækkende. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er utroligt det ikke er til at finde, ved ikke om det rent faktisk er muligt at måle i et "hjemmekit", men om ikke andet så ville det da være rart hvis kommunerne også skrev målingerne for alger ned i badevandsrapporterne.. det tætteste jeg kom var DMIs algekort, men det er vidst lidt mere overordnede målinger på alle typer alger - landsdækkende. :hmm:

 

 

Ja, jeg prøvede også at følge med på algekortet sidste år, men det er en anelse uoverskueligt. Så vidt jeg kan læse er algerne værst ved stille, varmt og tørt vejr. Netop der hvor hunden har mest brug for at både... Det må da være muligt at måle selv på en eller anden måde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...