Gæst amaliebaad Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Igår eftermiddags blev jeg ringet op og spurgt, om jeg kunne passe min mors rottweiler, da hun pludselig skulle indlægges akut. Selvfølgelig ville jeg det, men fordi der var så meget knald på, nåede jeg kun at hente hunden og hendes snor. Så hun har altså hverken egen kurv (hun bruger min egen hunds gamle) eller noget som helst. Heldigvis var hun blevet fodret af igår, så det er først idag jeg skal tænke på foder. Igår aftes gik vi så en tur på halvanden time (hun er kun to år gammel og har krudt i røven) hvor der blev leget med pind og badet, så hun var godt træt da hun kom hjem. Men alligevel kunne hun ikke finde ro nogen steder, hun vandrede rastløst rundt selvom jeg forsøgte at få hende til at ligge sig i kurven og få hende til at falde lidt til ro, men hun ville bare ikke. Hun går rundt og græder det meste af tiden hvis jeg ikke giver hende opmærksomhed, og sådan plejer hun aldrig at være. Det er tydeligt, at hun savner sin mor! Jeg håber på det hjælper når jeg idag får hentet hendes kurv (det kan jeg bare først når min søster kommer, jeg tør ikke lade hunden være alene i min lejlighed hvis hun bliver ulykkelig og sætter sig til at græde og gø, og jeg er heller ikke glad for at gå med hende alene da hun heller ikke har fået sin grime med, og hun trækker!!) desuden skal jeg have købt et par tyggeben idag hun kan ligge og hygge sig med + min søster tager hendes hund med så de kan lege et par timer sammen, og så skal vi også gå spor så hun kan få brugt hjernen, i håb om hun falder lidt mere til ro. Er der andet, jeg kan gøre? Jeg er godt klar over, at det er uansvarligt på en måde at det er mig som skal passe hende, men der er ikke andre som kan tage hende. Desuden har jeg en kæreste som sagtens kan gå med hende, han kommer bare først hjem kl 14 og hun skal jo ud inden da. Men så er det jo godt jeg har min søster og en kammerat som er van til store hunde, hvilket jeg bestemt ikke er. Hvis hun i aften stadig er ked af det og græder, hvad kan jeg så gøre ud over at give hende et ben i sin egen kurv? Jeg kan jo ikke sidde med hende hele dagen og underholde hende. Jeg ved ikke om hun kan mærke på mig, at jeg er bekymret, og at det også kan være en stor grund til at hun selv er så rastløs. Håber virkelig I har et par gode idéer! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret April 27, 2012 Rapporter Share Besvaret April 27, 2012 Jeg synes det et flot at du har taget dig af så stor en hund og bare åbnet dit hjem op. Og at du tænker så meget på hunden og dens velbefindende. Jeg har desværre ikke meget erfaring, men det lyder til at du gør en masse gode ting med spor, leg og tuggeben. Og kurven har noget at sige ved jeg ikk men det er da værd at prøve. Hunde er tilpasningsdygtige men det kan lige tage et par dage før de falder lidt mere til ro. Kan du ellers ikke tage et tæppe eller en madress og ligge dig på gulvet ved hunden og så se tv eller noget derfra? Så kunne hunden ligge og blive nusset og måske falde lidt til ro. Egentlig tror jeg ikke det et så mærkelig en adfærd hunden laver, det er nok meget normalt hvis ikke hunden er vant til at være med ude samt undvære din mor. Rigtig god bedring med din mor - jeg håber hun kommer sig hurtigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret April 27, 2012 Rapporter Share Besvaret April 27, 2012 Jeg tror det er en rigtigt god idé at hente hendes kurv og et par andre ting, måske en bluse der lugter af mor? Ellers så lyder det jo som om du gør det rigtige, både det med at være der for hende ovenpå en lidt stressende oplevelse og sørge for at få hende beskæftiget. Måske du har mulighed for at tage hende ned på en græsplæne og lade hende søge efter sit foder i græsset? Når hun bruger næsen bliver hun jo dejligt træt. Har din mor kong'er eller lign. liggende? Så tag dem med hjem. Sådan en kong fyldt med lækkerheder (leverpostej, kylling, opblødt foder, ost) og frosset er virkeligt et hit og kan beskæftige en urolig hund i en halv time - tre kvarters tid Af og til, kan man også hjælpe en velstimuleret hund med at falde til ro, ved at putte snor på hunden og binde den til dig selv eller den sofa du sidder i fx. På den måde tvinger du hunden i ro, samtidigt med at den stadig føler den er sammen med dig. Held og lykke med det - og din mor ikke mindst. Håber ikke det er noget alvorligt :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst amaliebaad Besvaret April 27, 2012 Rapporter Share Besvaret April 27, 2012 Tak for svar! Jeg inviterer hende op i sofaen, og der sidder hun så et par minutter, så hopper hun ned igen og sætter sig til at hyle. Kurven står i hjørnet af stuen, væk fra fjernsynet, for hun gør når hun kan se hunde i fjernsynet. Vi har heldigvis en stor have, og der har hun også fået sin morgenmad. Jeg forsøgte at putte lidt godbidder i en stor colaflaske, jeg har fået at vide at det godt kan fungere på nogenlunde samme måde som en aktivitetsbold. En kong ved jeg ikke lige hvad er.. Men jeg er sikker på at min mor har en masse legetøj til hende, og jeg tager så meget som muligt af det med. Og god idé med en bluse som lugter af mor! Det havde jeg slet ikke tænkt over Skal jeg så ikke bare ligge den i hendes kurv? Jeg overvejer lidt at tage min mors dyne med, for de plejer at ligge i samme seng om natten. Jeg håber da i hvertfald hun falder til ro i løbet af de næste par dage, det er ulideligt at se hende gå og være så ked af det. Man skulle nærmest tro hun har en form for seperationsangst, for hun går i numsen af mig hele tiden.. selv hvis jeg skal på wc eller i bad, sidder hun uden for døren og hyler til jeg åbner den. Sådan plejer hun bare slet ikke at være! Normalt er hun en meget rolig hund når hun er indenfor, men hjemme hos sig selv har hun jo så også altid "sit eget sted" hvor hun kan søge hen hvis hun vil have ro. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst amaliebaad Besvaret April 27, 2012 Rapporter Share Besvaret April 27, 2012 Puuha, hvor er det krævende at gå fra en DSG'er til rottweiler på én dag, og når man så slet ikke er forberedt på det! Min søster havde en masse gode tricks til, hvordan man lærer hunde at gå i snor, og det har virkelig hjulpet. Hun viste mig også, hvordan man kan få hende til at slappe af, for det er noget af det som hun har sværrest ved. Dørtræning skal hun også have, hun har ikke lige fattet at det er MIG som skal både ind og ud af døren først. Men hun har været ude i to timer nu, hvor der blev trænet i at gå i snor, indkald, at gå på plads osv. og så fik hun leget med min søsters hund, og hun er allerede blevet meget mere rolig nu. Hun har også fundet sit eget hjørne hvor hun bedst kan lide at ligge, så der er tæppe og det hele kommet hen. Nu er næste trin bare at lære hende at vænne sig til mine 5 tamrotter, for det kan åbenbart godt være, at hun skal bo hos mig et par uger.. og jeg er lidt træt af at mine kæledyr skal "spærres inde" i soveværelset. Min egen hund er pt. hjemme hos svigerforældrene, for ham og min mors hund kan bare slet ikke sammen. Hun kan slet ikke lade ham være, ligemeget hvor meget vi har trænet, gået, leget og løbet. Så på en eller anden måde skal de jo også lære at kunne være i samme rum, hvis hun skal bo hos os så længe. Har I nogen tips og idéer til, hvordan man kan gøre det? Min egen hund er gammel og stædig, og gider bestemt ikke at lege. Min mors hund tror alle vil lege med hende, og hun er meget voldsom og belastende og kan slet ikke slappe af når min (eller andres hunde) er i nærheden. Og de kan jo ikke altid være i hver deres rum i så lang tid. Men nu får hun lige et par dage mere her hjemme så hun kan vænne sig rigtig til sine nye midlertidige omgivelser, og så begynder træningen ellers med at få dem til at kunne tolerere hinanden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret April 27, 2012 Rapporter Share Besvaret April 27, 2012 er din egen hund vandt til at blive lukket af i et andet rum? så er et gitter måske en mulighed. så de affinder sig med at være på hver sin side uden der skal ske noget. og ellers måske sætte din mors hund i snor, så din egen kan søge væk fra den? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst amaliebaad Besvaret April 28, 2012 Rapporter Share Besvaret April 28, 2012 Det med at sætte mors hund i snor er ikke en dårlig idé.. tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret April 28, 2012 Rapporter Share Besvaret April 28, 2012 Måske lyder det underligt, måske ville du ikke gøre det og måske virker det hellere ikke. Men når det så er sagt, så kan noget så simpelt som at fortælle hunden med ord hvad der sker, virke beroligende på dem. Din mors hund er sikkert ked af det og måske bange, for hvad skete der, hvor blev mor af, hvorfor er hun nu hos dig og kommer mor igen ? Når du har hendes opmærksomhed og føler hun lytter, kan du jo sige til hende " du bor hos mig lige nu fordi din mor er på hospitalet og ikke kan passe dig. Du skal sove hos mig, nogle dage eller indtil din mor bliver frisk igen " Langt de fleste hunde ville lytte og forstå. Måske ville hun så falde lidt mere til ro ?? Ellers er det sådan noget som der allerede er blevet nævnt, noget der dufter af din mor, kæl og nus, leg og sjove ting som også gør hende træt, noget som du allerede gør. Ofte er hunde rastløse fordi de ikke ved hvad der sker og skal ske. Hvor er det flot af dig at du hjælper og gør alt hvad du kan. Rigtig god bedring til din mor og held og lykke med det hele. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst amaliebaad Besvaret April 28, 2012 Rapporter Share Besvaret April 28, 2012 Jeg har altid fået at vide, at hvis en hund hyler eller er ked af det, bange, nervøs osv. skal man ikke rigtig snakke til den, da det kan forstærke frygten.. men om det er rigtigt, ved jeg ikke. Men når det så er sagt, at min mors hund heldigvis faldet til ro og har slet ikke grædt eller noget hele dagen idag Min mor bliver udskrevet på mandag heldigvis, så alt går godt Tak for alle jeres svar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret April 28, 2012 Rapporter Share Besvaret April 28, 2012 Jeg har altid fået at vide, at hvis en hund hyler eller er ked af det, bange, nervøs osv. skal man ikke rigtig snakke til den, da det kan forstærke frygten.. men om det er rigtigt, ved jeg ikke. Men når det så er sagt, at min mors hund heldigvis faldet til ro og har slet ikke grædt eller noget hele dagen idag Min mor bliver udskrevet på mandag heldigvis, så alt går godt Tak for alle jeres svar Det tror jeg ikke man skal lytte til, jeg tror snak og trøst hjælper rigtig meget, hvis hunden er bange eller ked af det. Men hvor er det godt det hele går godt og din mor bliver udskrevet. :5up: klap dig selv på skulderen, det er et stort ansvar pludselig at få sådan en stor tøs ind i hytten når du kun er vant til din egen lille hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst amaliebaad Besvaret April 28, 2012 Rapporter Share Besvaret April 28, 2012 Det tror jeg ikke man skal lytte til, jeg tror snak og trøst hjælper rigtig meget, hvis hunden er bange eller ked af det. Men hvor er det godt det hele går godt og din mor bliver udskrevet. :5up: klap dig selv på skulderen, det er et stort ansvar pludselig at få sådan en stor tøs ind i hytten når du kun er vant til din egen lille hund. Ja det har virkelig været en stor mundfuld. Jeg elsker store hunde, men har aldrig selv haft en, så pludselig at stå med så selvstændig en basse er virkelig trættende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Hvis du har nogen som helst mulighed for det, så pas hunden hjemme hvor den bor. Der kan den sikkert godt være alene, så det gør livet lidt lettere for dig. Hunden savner jo sin ejer, og har mest brug for at være hjemme og vente på at hun kommer hjem... Forhåbentlig snart?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts