Hop til indhold

Indkald


Gæst Hundetips
 Share

Recommended Posts

Gæst Hundetips

Jeg har en 10 mdr. gammel golden retriever, som jeg gerne vil lære at komme, når jeg kalder. Den kommer næsten altid, når vi træner i haven.

 

Men så snart der er noget i omgivelserne, der optager hunden, er den fuldstændigt ligeglad med mit indkald.

 

Er der nogen gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at gå med godbidder i lommen når du går tur. Inden hunden finder noget interessant kalder du på hunden og giver den en velsmagende et-eller-andet. Det gør du ca en gang i minuttet. Kommer hunden selv hen (uden at du kalder) skynder du dig bare at kalde og den får sin belønning.

 

Hvis hunden finder noget andet der er mere interessant end dig, så lad være med at kald, men hent hunden. Den kommer jo ikke alligevel og du ødelægger bare hundens forståelse af ordet kom. Senere når hunden er mere stabil i indkaldet kan du bedre konkurere med andre ting, så indkaldet også virker selvom hunden er optaget af noget andet.

 

En ting man kan have i reserve men som man ikke skal misbruge er, at lave en høj spændende lyd a´la indianerhyl. Det vil få de fleste hunde til at se mod lyden og idet den kigger op, spurter du afsted.

 

Ved ikke om det kan hjælpe dig men god træningslyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget vigtigt du gør som Misty skriver vedr. det ikke at kalde på hunden når den alligevel ikke vil komme - den vil til sidst blive døv over for din komando - du skal kort sagt gøre dig mere spændende end det hunden lige har fået øje på.Du kan også prøve at ligge dig på maven og lave lyde som hunden ikke har hørt før - jeg ved det kan se fjollet ud midt i en park men pyt hvis det hjælper.Du kan også finde dig en træningsmakker.Få vedkomne til at holde din hund - stil dig i en afstand på 10 meter vent til hunden er i ro kald på hunden med det ord/signal du fremover vil bruge øg gradvist afstanden.Du kan gemme dig bag ved et træ og kalde på hunden - det gør det lidt mere spændende Det gør ikke noget hvis du "basker" op og ned med armene og hopper lidt.Din kropsholdning må ikke være truende dvs at du ikke må læne dig fremover og kig aldrig hunden i øjnene (se hen over den når den kommer) sæt dig evt på hug og brug gerne en lys stemme - DYGTIG

Held og lykke

 

Hjemkald er noget af det vigtigste at få på plads.Hvis hunden søger dig uden du har kaldt roser du helt vildt

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Nalle24

Ha Ha kunne ikke lade vær med at grine,da jeg læste dette emne :lol:

Det lyder fuldstændigt som vores Luna(Sjovt nok også en golden retriver på snart 9 måneder)Hun ville også s**** os et stykke når hun først er gået på mussejagt i det høje græs... :D

 

Vi havde,jeg og kærsten en lang snak der vi var ude og gå aftens tur,da hun igen fik en mindre "hjerneblødning"(altså løbe rundt i total vild skab,og knurre efter os i det hun kommer tæt på os med 180 km i timen*lol*Og kaldene ikke blir hørt,men næsten gør hende mer vild :? Så skulle til at skrive om nogen havde gode råd til indkald,da jeg læste dette emne..

Så det er helt sikker også råd vi ville bruge! :lol:2185_Luna_p_mussejagt_D161207_026_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...