Hop til indhold

Ja-nej øvelse?


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Hvordan har i trænet det?

 

Jeg er lidt nysgerrig, da jeg har indtryk af er der er mange måder at gøre det på.

 

Har i erfaring med at noget virker bedre/anderledes end andet?

 

Sheila har lært det efter metoden: Godbid på gulvet, sagt nej samtidig med at jeg spærrede vejen til godbidden med kroppen. Ja efterfølgende når hun måtte tage den, samtidig med at jeg vendte kroppen væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sookie har lært det til træning ved at sidde med godbidder i hånden og de første 3-4 gange siger jeg ja, og hun må tage dem - den næste siger jeg nej og hvis hun prøver at tage den alligevel lukker jeg hånden omkring den og bliver ved med at holde hånden lukket indtil hun har fattet, at hun ikke må få den.

 

Det har virket utroligt hurtigt - så efter et par forsøg kan jeg nu sidde med hånden helt åbent og bare sige nej .....

Link til indlæg
Del på andre sites

Kaste godbidder ud på gulvet. Nogle var ja og andre var nej (de sidstnævnte skulle kastes, så man hurtigt kunne sætte en fod hen over, hvis vapper forsøgte at tage dem) og da han kunne det, gik vi over til at lægge ja og nej på hans poter, mens han var i dæk. Derpå ja og nej i vilkårlig orden på poterne og nu er det nej og nej og frivillig kontakt (se op på os) og derpå; ja...sådan en art kombo-øvelse mellem ja / nej og tage kontakt til de der tåbelige mennesker (det er noget de bliver så glade for hvis deres hunde gør)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at have en godbid i hånden (eller gå gulvet med en hånd over) og give ham den når han (efter at have forsøgt at få godbidden ud af min hånd) trækker hovedet væk fra godbidden. Han lærte meget hurtigt at han først fik godbidden når han trak snuden væk og jeg begyndte at sige "nej" i det øjeblik han trak sig. Han lærte det utrolig hurtigt - Søge væk fra godbid = godbid :-D

 

Han begyndte hurtigt at bakke lidt væk fra godbidden, kigge væk osv. så det var nemt at øge afstand og sværhedsgrad.

 

EDIT: Nå ja, og så får han værsgo når han må få godbidden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har i trænet det?

 

Jeg er lidt nysgerrig, da jeg har indtryk af er der er mange måder at gøre det på.

 

Har i erfaring med at noget virker bedre/anderledes end andet?

 

Sheila har lært det efter metoden: Godbid på gulvet, sagt nej samtidig med at jeg spærrede vejen til godbidden med kroppen. Ja efterfølgende når hun måtte tage den, samtidig med at jeg vendte kroppen væk.

 

Vi har gjort det på nogenlude samme måde som dig, bortset fra, at den "godbid", er noget, der ikke er hans. (Noget han ikke plejer at få, eller kommer til at få). Grunden til dette er, at jeg ikke mener, at en "nej" ting bør blive til en "ja" ting. Af samme grund har vi heller ikke et "værsgo" i denne øvelse. Han får i stedet ros, og en af sine egne godbidder. Godbidden på gulvet smider vi ud. Ved ikke om jeg fik det skrevet lidt knudret... Håber det giver mening :oops:

 

Øvelsen ovenfor, hvor han får "værsgo", bruger vi også. Men der er ordet "nej" ikke involveret. Der bruger vi i stedet "vente" -> "værsgo".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gjort det på nogenlude samme måde som dig, bortset fra, at den "godbid", er noget, der ikke er hans. (Noget han ikke plejer at få, eller kommer til at få). Grunden til dette er, at jeg ikke mener, at en "nej" ting bør blive til en "ja" ting. Af samme grund har vi heller ikke et "værsgo" i denne øvelse. Han får i stedet ros, og en af sine egne godbidder. Godbidden på gulvet smider vi ud. Ved ikke om jeg fik det skrevet lidt knudret... Håber det giver mening :oops:

 

Øvelsen ovenfor, hvor han får "værsgo", bruger vi også. Men der er ordet "nej" ikke involveret. Der bruger vi i stedet "vente" -> "værsgo".

 

Det må vist bare være et spørgsmål om kommandoerne man sætter på. Vi har lært, at nej er; "Stop det du gør lige nu. Måske er det ok senere". Føj betyder derimod: "Stop det du er i færd med lige nu og gør det aldrig mere"...altså lært til træning mener jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må vist bare være et spørgsmål om kommandoerne man sætter på. Vi har lært, at nej er; "Stop det du gør lige nu. Måske er det ok senere". Føj betyder derimod: "Stop det du er i færd med lige nu og gør det aldrig mere"...altså lært til træning mener jeg...

 

Jamen det er jeg sådan set enig i. Jeg ved bare med mig selv, at jeg siger "nej", når han gør noget, jeg ikke vil have. Altså mest praktisk for mig, at nej er "stop det du er i færd med lige nu, og gør det aldrig igen"... Og så gider jeg altså ikke gå og sige "føj", men det er helt sikkert en smagssag :oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jeg sådan set enig i. Jeg ved bare med mig selv, at jeg siger "nej", når han gør noget, jeg ikke vil have. Altså mest praktisk for mig, at nej er "stop det du er i færd med lige nu, og gør det aldrig igen"... Og så gider jeg altså ikke gå og sige "føj", men det er helt sikkert en smagssag :oops::lol:

 

 

Ja klart og hos os kommer det jo også bare af, hvad træner-damen synes vi skulle gøre. Jeg har egentlig aldrig tænkt over det før nu, hvor du kom med din version af ja / nej-øvelsen...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gjort det på nogenlude samme måde som dig, bortset fra, at den "godbid", er noget, der ikke er hans. (Noget han ikke plejer at få, eller kommer til at få). Grunden til dette er, at jeg ikke mener, at en "nej" ting bør blive til en "ja" ting. Af samme grund har vi heller ikke et "værsgo" i denne øvelse. Han får i stedet ros, og en af sine egne godbidder. Godbidden på gulvet smider vi ud. Ved ikke om jeg fik det skrevet lidt knudret... Håber det giver mening :oops:

 

Øvelsen ovenfor, hvor han får "værsgo", bruger vi også. Men der er ordet "nej" ikke involveret. Der bruger vi i stedet "vente" -> "værsgo".

 

Jeg vælger så at mit "nej" ikke er absolut, en "nej" guf kan sagtens blive til en "ja" guf.

 

Dette giver langt større opmærksomhed på mig og mine signaler idet min hund ikke ved om han får godbidden eller ikke får den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle veje fører til Rom :-D

 

Mit nej tager udgangspunkt i øjenkontakt, som bliver indlært først.

 

Herefter: Sidde på hug med guf i åben hånd.

Hunden tager efter godbidden= hånden lukkes.

 

Vente.

 

Hund ser op på mig = "nej" ordet siges venligt.

Herefter siges "værsågod" eller hvad man nu har valgt.

= når indlært betyder "nej" - se på mig.

 

For at se på mig må hunden nødvendigvis stoppe den adfærd kan skulle til at give sig i kast med.

 

Nej bliver på denne måde ikke et straf ord men et kontaktord og der skældes heller aldrig ud med ordet.

 

Jeg vælger at undlade at sige nej når godbidden prosenteres fordi jeg vil give min hund en mulighed for at vise, at han respekterer ordet. Hvis jeg siger ordet ved præsentationen af gobidden får hunden ikke denne chance og dermed skal han yde mere for at opnå succes.

 

Når øvelsen sidder i denne fase bygges der videre med afstand til godbidden, kast af hhv ja og nej godbidder, større belastning osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Jeg vælger så at mit "nej" ikke er absolut, en "nej" guf kan sagtens blive til en "ja" guf.

 

Dette giver langt større opmærksomhed på mig og mine signaler idet min hund ikke ved om han får godbidden eller ikke får den.

 

Det samme her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...