Hop til indhold

Din hvalp og din døgnrytme?


Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Af ren nysgerrighed vil jeg da gerne høre om jeres hvalp og jeres døgnrytme?

 

Her i min lille familie(mig, min datter og Siku)vågner vi automatisk tidlig, mellem kl 5-6.oo om morgenen. Så snupper vi en kort tur i haven(tissetur), derefter får Siku serveret sin 1 portion af sin mad(dette snuser han lidt til, tager få bider). Min datter og jeg gør os klar, får tøj på og spiser morgenmad.

Så er der igen tur i haven(tisse/aff tur), så ind på tæppet og hvile videre. Enkelte gange går Siku amok med sin sko i stuen. Mens datteren ser morgen tv, nusser jeg med Siku.

Kl 8.30 afsted i bil til børnehave og retur igen. Så ud i haven(tisse/aff tur), derefter ind på tæppet, hvor han oftes sover hele formiddagen.

Eftermiddagen er vi ude i haven, hvor der bliver ordnet bed, græsklipning m.m. Siku går i sin indhegning. Vi træner kun få ting, indkald, sit og vent.

Sidst på eftermiddagen afsted tur/retur til børnehaven for at hente datter. Hjem i haven, hvor Siku er i indhegningen og datter leger i forhaven. Jeg går igang med aftensmaden, nu hvor vejret er så godt, spiser vi ude.

Siku får serveret sin 2 portion af maden, som han stadig bare snuser til.(Siku spiser sin mad løbende over hele dagen).

Kl 18-19.oo er der hviletid for Siku indendørs på tæppe.

Kl 19-20.oo er der hviletid for datteren. Hun ser tv eller går i seng. Siku ligger på tæppet og hviler. Vi er på den sidste tisse/aff tur ca kl 20.oo. Når datteren er gået i seng, nusser jeg med Siku.

Ca kl 21-22.oo smutter jeg i seng.

 

Sådan ser vores dag omtrent ud, når jeg har mine fridage. På arbejdsdagene, er rytmen helt anderledes fra kl 14.oo.

 

Siku har kun sjældent uheld indendørs. Den tisser på komando udenfor. Dog kan jeg ikke få mig selv til at gå rundt i haven og sige aff/lort eller lign!

 

Jeg har trænet/øvet alenetid hjemme med Siku, hvilket går fint. Jeg kan lade Siku være alene i ca 1-2 timer, hvor jeg handler ind. Den er alene i stuen, hvor den har sit tæppe. Jeg kan fra haven se gennem vinduet, hvad den bedriver tiden med. Han går hen til tæppet og hviler sig.

 

Hvordan ser jeres døgnrytmer ud? Måske kunne man få nogle indput?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Greyhounds

Nu kan du jo kalde tingene hvad du vil - Siku aner jo ikke om det er det rigtige ord. Så i stedet for lort kan du jo bare sigt blomst eller hvad du har lyst til. Resten kan jeg ikke bidrage med da jeg ikke har hvalp og mine hunde sover 20 timer i døgnet hvis de får lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Synes du Siku sover for lidt? Han er jo egentlig kun vågen/aktiv om eftermiddagen(rund regnet 4-5 timer ialt), ellers hviler den. Jo tisse/aff turene skal jo til engang imellem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Greyhounds

Nej - jeg har bare en meget inaktiv race, og det er voksne hunde. De har en eksplosiv udladning af energi og derefter masser af hvile.

 

Jeg synes det lyder som om Siku har det fint hos jer især når du får styr på forholdet mellem ham og din datter. Du skal ihvert fald have al mulig credit for at kæmpe i stedet for at levere hunden til et internat fordi det hele ikke er solskin og nybagte boller. Små børn og hvalpe sammen kan vist godt være noget af en nød at knække, men det tror på at det vil lykkes for dig. :klap:

 

Har han sin mad stående fremme til rådighed hele dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg har sat en skål med mad i køkkenet, Siku har adgang til skålen hele dagen. Når vi er i haven, tager jeg skålen med derud samt vand selvfølgelig :-)

 

I den første uge, jeg havde Siku nødede jeg ham med maden. Den fik alle 3 portioner, oftes gives i hånden, da han ellers ikke ville spise. Han havde meget køresyge/angst, så han kastede op hver gang, han kørte med i bilen. Derfor gik jeg utrolig meget op i, at han fik al hans mad. Nu har vi ikke probl med bilkørsel, han hverken piver eller kaster op mere :-)

Dyrlægen siger, jeg ikke skal overfodre/presse ham til at spise, så jeg lader bare maden stå i skålen. Så må Siku selv finde ud af at spise det, når han er sulten... Han er 3 mdr og vejer nu 4 kg. Som voksen forventes det, at han vejer ca 8-9 kg. Og max str er fransk bulldog i højde.

 

Jeg giver ikke så let op, slet ikke efter kun 3 uger! Jeg valgte at anskaffe hunden pga min datter. At vi skal være mere udendørs, mere aktive. Har en forhåbning om, at min datter kan medtiden kan cykle ved siden af jeg går med Siku.

Og jeg valgte en lille str pga min datter, så hun kan gå ture med ham om nogle år. At hun kan holde ham i snoren, når hun bliver ældre. Siku skal gerne ende som en familiehund, der er rimelig rolig.

 

Min datter er typisk enebarn, så det har været en omvæltning for hende, at få en bette hvalp ind i familien. Hun skal lære, at dele min opmærksomhed og tænke på andre før sig selv. Det er også noget af en opg :-)

 

Siku er meget nem, han har indtil videre ikke ødelagt noget. Bider ikke i møbler eller karme. Den er næsten renlig, har sjældent uheld indendørs. Han hverken gøer eller knurre mere. Han tuller egentlig bare rundt :-) Siku skal bare liiiige lære, at min datter ikke er legetøj/legekammerat -men det er min egen skyld, de fik jo lov til at lege vildt fra starten af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

I hverdagene står vi op kl. 06.20, og så skal Ayo ud og tisse som det første - så gør vi os færdige imens, jeg smøre madpakker og Ayo holder nøje øje med at det går rigtigt til - så forventer hun at få sin klat leverpostej - det kom sig af at hun i en periode fik piller om morgenen i en klat leverpostej, den insistere hun så på at hun stadig SKAL have hver morgen - hun nægter at gå ud og sk*de før hun har fået sin leverpostej! I kid you not - får hun ikke sin leverpostej, så går hun ikke ud og sk*der inden vi tager på arbejde - og hun kan simpelthen ikke både tisse og sk*de når hun er i haven første gang - det skal altid foregå af to omgange. :lol:

 

Så sender vi Michael på arbejde bagefter og så gør jeg mig færdig - jeg går altid ud af døren som den sidste - her har vi så en nøje rutine som følges til punkt og prikke. Først sætter jeg hendes kurv ind i soveværelset, så smider jeg hendes store hundebamse op i sengen (den putter hun med i løbet af dagen), herefter sætter jeg min computer ind i soveværelset, tænder dr's netradio samt webcamet - så går jeg ud i køkkenet og fylder hendes Kong - så går vi ind i soveværelset igen, jeg sætter webcamet til at optage og så får Ayo sin Kong i sin kurv - så går jeg ud og lukker døren og tager på arbejde.

 

Michael kommer altid først hjem - omkring kl. 14.45, så tuller de bare rundt herhjemme til jeg kommer hjem - og så går vi altid en tur i skoven med Ayo. Både almindelig skov og hundeskov, sådan en tur kombineret i dem begge.

 

Og så tuller vi rundt herhjemme resten af aftenen - med rengøring, madlavning, tv-kigning, leg/træning med Ayo osv. Og Ayo har adgang til haven så meget som hun har lyst til.

 

Hun har kun uheld indenfor når det regner. Hun er virkelig en møghund - for når der er tørvejr så har hun ALDRIG uheld, hun siger altid til og går udenfor og gør det hun skal. Men regner det, så sætter hun sig sgu bare indenfor, uden at sige noget :fyfy::lol: altså støvregn er ok - men sådan rigtig regnvejr, så sætter hun sig bare indenfor. Ellers er vi nødt til at tage hende ud med jævne mellemrum og stå ude i haven sammen med hende, for hun beder IKKE selv om at komme ud i regnvejret! Jaja, lille primmadonna er man vel.... :roll:

 

Og når klokken når omkring 22 så mener Ayo det er på tide at vi skal i seng - som regel følger vi med, da det jo er os der har givet hende rutinen, da vi plejer at gå i seng omkring kl. 22, men er vi lidt længere oppe en aften, så efter nogle ihærdige forsøg på at få os med, så går hun selv ind og sover.

 

Nu er Ayo jo så 7½ md., men sådan har vores rytme set ud hele hendes hvalpetid - og det var meget sjældent hun havde uheld indenfor - fra hun var cirka 4½ md. har hun kunnet holde sig en hel arbejdsdag - og hun har fra vi fik hende som 8 ugers kunne holde sig hele natten uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Haha, Ayo og regnvejr :-) Sådan var det også med Siku i de 2 første uger -der regnede og blæste det meget. Siku peeev, men da jeg åbnede døren og han så regnen/mærkede blæsten, vente han sig om og løb ind i stuen! Her tror jeg bare det var begynder vanskeligheder, han kommer nemlig fra en lejlighed...

 

Hvorfor optager I Ayo, når I ikke er hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Haha, Ayo og regnvejr :-) Sådan var det også med Siku i de 2 første uger -der regnede og blæste det meget. Siku peeev, men da jeg åbnede døren og han så regnen/mærkede blæsten, vente han sig om og løb ind i stuen! Her tror jeg bare det var begynder vanskeligheder, han kommer nemlig fra en lejlighed...

 

Hvorfor optager I Ayo, når I ikke er hjemme?

Ayo havde svært ved at lære at være alene - vi brugte 2½ mdr. på det - der optog jeg hende, for at se hendes reaktion og følge fremgangen. Nu har hun været fuldstændig stabil i alene hjemme siden hun var omkring 4½ mdr., men jeg kan simpelthen ikke give slip på at optage hende igen. Det giver mig sådan en dejlig ro at jeg kan gå hjem og se at hun har sovet og været helt ok hele dagen. Prøvede for lidt tid siden at lade vær med at optage hende, tænkte at NU måtte det stoppe, jeg fortrød i samme øjeblik som jeg havde låst døren. Så jeg optager og kigger video igennem hver dag - før var det for Ayos skyld, for at lære hende at være alene - nu er det udelukkende for min skyld, men det giver bare sådan en dejlig ro :oops: så måske det nærmere er mig som har seperationsangst nu :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Oki :-) Jeg vælger jo også at stille mig foran stuevinduet, for at glo ind på Siku. Om han leger, falder til ro, søger tæppet eller hvad pokker han giver sig til :-) Her tuller han rundt med sin sko og bamse kort tid, søger derefter tæppet og hviler sig.

 

Det med at optage Ayo, kan jo også være en fordel, hvis nu der skete indbrud... Både for at se gerningsmændene, se reaktionerne fra Ayo osv :-D

 

I mit bolig område sker der engang imellem indbrud, det kommer mest som "turnéer", hvor de besøger flere egendomme ad gangen. Jeg har ingen forventning om, at Siku med tiden bliver en vagthund, men det ville da være ønskeligt :-D Både Foxterrieren og Pekingeseren har jo ry for at kunne blive nogle værre små arrige nogen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Oki :-) Jeg vælger jo også at stille mig foran stuevinduet, for at glo ind på Siku. Om han leger, falder til ro, søger tæppet eller hvad pokker han giver sig til :-) Her tuller han rundt med sin sko og bamse kort tid, søger derefter tæppet og hviler sig.

 

Det med at optage Ayo, kan jo også være en fordel, hvis nu der skete indbrud... Både for at se gerningsmændene, se reaktionerne fra Ayo osv :-D

 

I mit bolig område sker der engang imellem indbrud, det kommer mest som "turnéer", hvor de besøger flere egendomme ad gangen. Jeg har ingen forventning om, at Siku med tiden bliver en vagthund, men det ville da være ønskeligt :-D Både Foxterrieren og Pekingeseren har jo ry for at kunne blive nogle værre små arrige nogen...

Tænker lidt, at HVIS vi nogensinde får indbrud - men det gør vi ALDRIG!!! - så tror jeg nu nok at de snupper computeren med også - så tror ikke den er så behjælpelig dér, selvom tanken er god :blink: uha, efter vi har fået hund, så er jeg blevet så ræd for indbrud. De må tage alt hvad vi ejer af ting - men Ayo skal de bare aldrig nogensinde røre! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Hmm jeg blev frarådet al med gå ture i sidste uge, så har egentlig droppet det.

 

Siku får snor på hver gang den skal luftes, så går vi langs indkørslen eller markvejen.

 

Hvis du tænker på at se andre end lige mig og min datter, så sker det ca hv 2-3 dag. Jeg har taget Siku med i børnehaven 2 gange. Jeg har taget Siku med på mit arbejde også 2 gange(plejehjem). Så den har set alverdens folk og den er rigtig glad for mennesker. Meget tillidsfuld, vil snakke med alle :-)

 

Af andre hunde har vi mødte enkele, men ejerne har ikke ville lade dem lege pga Siku er så lille...! De har nok ikke ville tage ansvaret, hvis Siku blev skadet?

 

Vi skulle have startet til hvalpetræning, men holdet blev aflyst pga for få tilmeldte. Det nærmeste hvalpehold er pt et schæfer hold, der vil jeg ikke starte sammen med Siku.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabell_

Malou er 16 uger, og vi har en meget laissez faire tilgang til døgnrytmer. Jeg er studerende med studiejob ved siden af, så dagene ligner aldrig hinanden. Nogle gange er Malou alene hjemme fra kl. 7.30 når jeg tager på arbejde, og andre gange går jeg først fra hende sent om aftenen for at tage i biografen eller gå på cafe og drikke en øl.

 

Det kører egentlig meget godt. Nogle dage sover vi til kl. 5.30, andre dage til kl. 11. Det eneste der ligger fast er, at Malou først står op når jeg gør, at hun skal tisse før mig, og at morgenmaden serveres efter morgen-tisning.

 

Jeg er egentlig glad for, at det fungerer sådan. Malou er glad og velfungerende, og jeg behøver ikke at tage hensyn til en nærmere fastlagt rytme. Skønt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Jeg er egentlig glad for, at det fungerer sådan. Malou er glad og velfungerende, og jeg behøver ikke at tage hensyn til en nærmere fastlagt rytme. Skønt!

 

Når man er mor, specielt enlige mødre, har man behov for rutiner. Børnene skal have rutiner at forholde sig til.

 

Hjemme hos mig er alt skemalagt, kan simpelthen ikke leve uden en kalender! ;-)

 

Jeg ved ikke, som hvalpe også har behov for rutiner? Men her køre vi efter ca tider og rutiner. Ergo jeg ved ca hvornår Siku har behov for at komme ud om morgenen(den kalder selv på mig). Det samme gør sig gældende for min datter. Så det ville fx være tåbelig af mig, at gå sent i seng(efter midnat), når jeg ved, at både hund og barn vågner lidt over kl 5.00...

 

Grunden til at egentlig var nysgerrig på andres døgnrytme, var jeg gerne ville se hvor meget søvn og aktivitet jeres hvalp har daglig ? Og hvilke aktiviteter I laver sammen med jeres hvalp(inspiration) ?

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Cille er 14 måneder nu og vores dage ser sådan ud:

 

Jeg står op kl. 6. Cille kravler længere ind under dynen og lader som om hun ikke har bemærket at jeg stod op.

6.30 vækker jeg Jonas og lukker CIlle ud i haven så hun kan tisse, smører morgenmad til os og madpakke til ham.

Giver Cille mad. Efter jeg er begyndt at give tørkost igen, så smider jeg det på græsplænen. Eller også får hun mad i hendes bold når jeg går ud af døren.

 

kl. 7 skal Jonas ud i bad. Det kan godt nogen gange give lidt ballade (ADHD og andre diagnoser) og skal jeg ind og fysisk føre ham ud på badeværelset, så går Cille i selvsving på mig.

kl. 7.40 skal vi ud af døren, så der bliver Cille lukket ud i gangen.

 

Det er lidt forskelligt hvornår vi er hjemme, men mandag kommer jeg først hjem lidt over 17. Der har vi lige omkring 30 minutter inden vi skal til træning.

Går med hende når vi har siddet lidt og hilst ordentligt på hende.

 

Onsdag tager jeg for det meste på stranden med hende om morgenen. Der møder jeg sent og hun bliver ikke gået med om aftenen når jeg kommer fra job.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabell_

Ah. Okay, så har jeg misforstået dit oplæg. Men for at svare dig, så sover Malou nok omkring 20 timer om dagen. Udover det, så laver vi mange forskellige ting. Hver dag går vi en tur på et kvarters tid, for at øve gå pænt. Ellers kører vi i parker, skove, mv., for at sidde og kigge og lege - også med andre hunde. I torsdags var vi på charlottenlund fort og nyde vejret, kigge på mennesker og dyr og soppe lidt i vandet. Igår var vi på metrotur hjem til en god ven, og ellers hyggede vi mest i haven. I dag har vi været på besøg hos to af Malous kuldsøskende, så de har leget og hygget sig i den store have, og i morgen skal vi hjem til en veninde og hendes to søde hunde. Så som du kan se, så er det meget forskelligt, hvad vi laver. Jeg er dog meget opmærksom på at sørge for, at Malou får hvilet og sovet og ikke stresser for meget op i løbet af dagen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Når man er mor, specielt enlige mødre, har man behov for rutiner. Børnene skal have rutiner at forholde sig til.

 

Hjemme hos mig er alt skemalagt, kan simpelthen ikke leve uden en kalender! ;-)

 

Jeg ved ikke, som hvalpe også har behov for rutiner? Men her køre vi efter ca tider og rutiner. Ergo jeg ved ca hvornår Siku har behov for at komme ud om morgenen(den kalder selv på mig). Det samme gør sig gældende for min datter. Så det ville fx være tåbelig af mig, at gå sent i seng(efter midnat), når jeg ved, at både hund og barn vågner lidt over kl 5.00...

 

Grunden til at egentlig var nysgerrig på andres døgnrytme, var jeg gerne ville se hvor meget søvn og aktivitet jeres hvalp har daglig ? Og hvilke aktiviteter I laver sammen med jeres hvalp(inspiration) ?

 

 

Hvalpe/hunde har behov for rutiner - det er min opfattelse af den efterhånden mange år jeg har haft hunde inde på livet. Ikke at man ikke kan lave afvigelser - hvilket jo ikke altid kan undgås - men den daglige hverdag med de ting man normal gør er klar det bedste for en hund. Jo mere regelmæssighed fra start af, jo hurtigere bliver hunden renlig, sover igennem om natten osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nu er mine hunde ikke hvalpe mere - men her gik vi også frem efter en plan - med at træne renlighed, sove, lege, spise osv. - efter min mening får hunden hurtigere en ordentlig døgnrytme på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Her går det super nemt med renligheden :-) Måske fordi vi har den fast døgnrytme? Og jeg insiterer på at se og rose Siku hver gang han tisser og har aff. Om det så kræver at stå længe udenfor, kredse rundt i haven de samme steder om og om igen.

 

Noget lidt andet, så tror jeg, jeg oplevede den der ulvetid igår aftes! Siku var lettere opkørt, ville gerne ud og være aktiv, så jeg gav ham snor på. Vi gik langt ud på marken, trods Siku troede det var en leg. Han hoppede op, forsøgte at snappe i bukserne og forstod slet ikke mit nej! Siku blev ved og ved. Resultatet blev, jeg holdte Siku i ultra kort snor og fik ham til at sidde/ligge i græsset, indtil han forstod, jeg ikke accepterede den opførsel. Derefter spurtede vi hjem og Siku fik løbet sine aggresioner/leg af.

Siku plejer aldrig at bide i mine bukser eller udvise vild leg overfor mig. Måske er jeg en kedelig hundemor, men jeg har valgt, jeg ikke vil lege vildt med Siku. Når jeg "leger" med Siku er det kast med pivdyret eller træne med kiks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...