Hop til indhold

Når hunden stikker af


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige været en tur ude på marken med Baldur, hvor vi kastede med bold og legede.

 

Pludselig er der en hare (der har ligget og trykket sig i græsset) der rejser sig og løber alt hvad den kan, dette får selvfølgelig Baldur til at spæne efter den. Han løber efter den ind i skoven, men vender tilbage efter kort tid. Han kommer ganske vist først 3 gang jeg kalder (han skulle jo lige se hvor haren skulle hen :blink: ), men jeg vælger alligevel at belønne ham med en leg han elsker (han kom jo selv om han var inde i skoven hvor der var så mange andre mere spændende ting end mig :mrgreen:).

 

Nu kommer så mit spørgsmål: Vi forsætter med at lege ude på marken, men nu er han så tændt, at han igen begynder at søge ned mod skoven, og totalt ignorerer at jeg kalder. Her er det så jeg vælger at lokke ham tilbage med hans yndlingslegetøj (han skulle jo helst ikke forsvinde ind i skoven), men er dette ikke forkert, har jeg ikke lige netop belønnet ham for at stikke af igen?

Hvad skulle jeg have gjort for at have håndteret situationen korrekt (og jeg garanterer jer, at det ikke havde hjulpet, at jeg var løbet den modsatte vej, da han stadig er tæt nok på sit hjem til at han selv kan finde hjem :blink:)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været en tur ude på marken med Baldur, hvor vi kastede med bold og legede.

 

Pludselig er der en hare (der har ligget og trykket sig i græsset) der rejser sig og løber alt hvad den kan, dette får selvfølgelig Baldur til at spæne efter den. Han løber efter den ind i skoven, men vender tilbage efter kort tid. Han kommer ganske vist først 3 gang jeg kalder (han skulle jo lige se hvor haren skulle hen :blink: ), men jeg vælger alligevel at belønne ham med en leg han elsker (han kom jo selv om han var inde i skoven hvor der var så mange andre mere spændende ting end mig :mrgreen:).

 

Nu kommer så mit spørgsmål: Vi forsætter med at lege ude på marken, men nu er han så tændt, at han igen begynder at søge ned mod skoven, og totalt ignorerer at jeg kalder. Her er det så jeg vælger at lokke ham tilbage med hans yndlingslegetøj (han skulle jo helst ikke forsvinde ind i skoven), men er dette ikke forkert, har jeg ikke lige netop belønnet ham for at stikke af igen?

Hvad skulle jeg have gjort for at have håndteret situationen korrekt (og jeg garanterer jer, at det ikke havde hjulpet, at jeg var løbet den modsatte vej, da han stadig er tæt nok på sit hjem til at han selv kan finde hjem :blink:)?

 

Det var da FLOT at han kom! --Næste gang venter du bare lidt længere før du kalder. Så kommer han nok på første eller andet kald.

 

Du gør som jeg selv har gjort med Silke da hun var ung.

Og nu har jeg en hund, der ALTID kommer, --også selv om hundeveninden stikker af efter en hjort og trækker Silke med. Jeg tæller til fem ---og siger som en tennisbold (dududududu...) Så siger det "bling! Tennisbold" inde i hovedet på Silke, og så drøner hun tilbage til mig.

 

Venindens menneskemor står og råber og skriger og skælder ud uden at HENDES hund kommer tilbage. Så laver jeg nogle berømte "godter..." hyl, --og minsandten om ikke Silkes veninde dukker op. Jeg skynder mig at "godte" begge hundene inden hundeveninden får sin skideballe. Venindens mor er udenfor pædagogisk rækkevidde... :roll: De to hunde er jævnaldrende.

 

Det eneste jeg ville have gjort anderledes i den situation med Baldur, det er, at jeg ville have afbrudt boldelegen og i stedet trænet at gå på plads, enten med snor eller helst uden, -altså "fri ved fod". Det er nemlig en stor udfordring at holde sin hunds opmærksomhed fangen når der er noget rigtig spændende liiige inde i skoven.. Altså UDEN ryk i snoren.

Og det kan være en god ting at forlange nogle ting af Baldur inden du kaster bolden til ham, --f.eks. at sitte på plads eller dække eller at han bliver siddende efter du har kastet bolden... indtil du siger "apport".. Alt efter hvor langt I er med lydighedstræning. Leg kan lige så godt være leg med mening..;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for et rigtig godt og brugbart svar :-D

 

Vi er desværre ikke så langt i lydighedstræningen at vi kan træne fri ved fod, vi er først begyndt at træne seriøst for 2 måneder siden, og da Baldur er i teenage alderen, så går det ikke så stærkt med at lære :blink:

 

Vi gør som du siger, nemlig at han skal lave øvelser for at få bolden kastet (de få øvelser han kan), og han er bare så motiveret (det er slet ikke det samme som når jeg bruger godbidder) :mrgreen:

 

Men du har ret, jeg skulle have ventet lidt længere med at kalde, aldrig kalde når du ved hunden ikke vil komme (jeg ved det jo godt, men glemmer det lige når det går stærkt :oops: ).

Jeg har så aldrig lært at sige som en tennisbold :-D, så jeg bruger en fløjte, denne fløjte er så ALTID lig med at en godbid eller hans yndlingslegetøj er klar hvis han kommer :mrgreen:

 

Men du har fuldstændig ret, jeg burde have forudset at han stadig ville være fokuseret på skoven, og så have været bedre til at få ham afledt (og bremset det jagt humør han var, hvilket jeg jo bare har forstærket ved at blive ved med at lege med bolden).

Det er en af de svære ting i hundetræning syntes jeg, det at man altid skal være et skridt foran hunden (altid forudse hvad han nu vil finde på).

 

Hvad angår din veninde, så er det da utroligt at nogen mennesker bare ikke vil indse, at det er meget sjovere at komme tilbage til en der er i godt humør, end en der er skidesur (så kan man jo lige så godt nå at have det lidt sjovt, før man vender tilbage til skideballen :blink:).

Men nu skal jeg da heller ikke spille for hellig, sådan har jeg såmænd også været en gang :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...