Hop til indhold

Dosering af voksenfoder til Grand Danois hvalp


Gæst Karamellen
 Share

Recommended Posts

Nej, jeg ved godt Marley er lille i forhold til standarden. Stina sagde at han var en Petit Danone GD - hvad end det så er. Men nu taler jeg ikke om størrelse, men om stilling og ledstørrelse. Jeg må tage et billede af Aslans og Marleys ben på lørdag når jeg skal passe Aslan og har begge i hus, så kan du se hvad jeg mener...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg skriver benstamme mener jeg også størrelsen på knoglerne. Den store vækstknogle og generel ledtykkelse. Der er Aslan også helt normal af at være en hanhvalp i vækst.

 

MEN poterne skal ikke franske. Det har som sådan heller ikke noget med ledstørrelsen at gøre, men om fejlvækst (som sikkert enten er foderbetinget eller motionsbetinget).

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det var bare min dyrlæge, der sagde at den vækstknogle var den man skulle kigge på som det første, for hvis den voksede ualmindeligt meget, var det første pejlemærke mod fejlernæring.

Jeg mener ikke størrelsen på knoglerne, men om det ser harmonisk ud i forhold til hinanden.

 

Da Marley vejede det samme som Bertram gjorde da han kom hjem, og ser nogenlunde ens ud med ham - spinkelt bygget - tænker jeg bare, at Karamellen kan have glæde af at høre hvordan det virker for mig. Men igen er jeg ikke ekspert, jeg står bare selv i det lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at din Marley er spinkelt bygget (specielt da jeg så ham i levende live), men jeg synes ikke at han har set tynd ud.

Den gule hvalp er for tynd, så hvis han havde fået rette betingelser hos opdrætter havde han måske ikke set så klejn ud, men mere lignet "en rigtig 8 ugers GD-hvalp".

 

Mht. din dyrlæge, så har jeg hørt den der historie før med dyrlæger der er ved at falde ned af stolen når der kommer en GD-hvalp ind af døren og de ser den klump knogle på forbenene for første gang. Jeg har endda hørt om dyrlæger som lagde den stakkels hvalp i bedøvelse og tog billeder af benene (og jog en skræk i livet på ejeren) :stupid:

Hvalpen var sund og rask GD-hvalp, men væksten ER bare mere ekstrem end hos alle mulige andre racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her med størrelsen på ledet, så ser ben på en GD-hvalp altså noget knoklede ud. Så længe ledet på forbenet er større end resten af benet, så vokser hunden. På et tidspunkt jævner det ud og så er hunden færdig med at blive højere.

 

Her er en hvalp på ca. 7 uger

ElCapitan.jpg

 

Og her ca. 4 uger efter

aIMG_5408.jpg

 

Som du ser er det kun blevet "værre" at se på, men hvalpen står lige på sine ben og det er dét det handler om. Den må ikke dreje ud eller ind og den må ikke kode over....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her med størrelsen på ledet, så ser ben på en GD-hvalp altså noget knoklede ud. Så længe ledet på forbenet er større end resten af benet, så vokser hunden. På et tidspunkt jævner det ud og så er hunden færdig med at blive højere.

 

Her er en hvalp på ca. 7 uger

ElCapitan.jpg

 

Og her ca. 4 uger efter

aIMG_5408.jpg

 

Som du ser er det kun blevet "værre" at se på, men hvalpen står lige på sine ben og det er dét det handler om. Den må ikke dreje ud eller ind og den må ikke kode over....

 

Fedt lige at se billeder af hvalpe i forskellige aldre. Jeg kan så se at Marley stadig er lidt for tynd, men det arbejder vi som sagt godt på. Jeg vil lige uploade billeder på lørdag, så I kan se hvad jeg mener også.

Og så lige OT... Er det normalt at en GD står sådan tilbage med bagbenene? Eller er det noget man skal træne? For Marley kan jo bedst bare lide at stå lige ret op og ned med bagbenene, men jeg synes bare oftest jeg ser det andet hos udstillingshunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lige OT... Er det normalt at en GD står sådan tilbage med bagbenene? Eller er det noget man skal træne? For Marley kan jo bedst bare lide at stå lige ret op og ned med bagbenene, men jeg synes bare oftest jeg ser det andet hos udstillingshunde...

 

Altså, en korrekt opstillet hund står som hvalpen på det første billede og det er noget man vænner dem til fra de er små, men en korrekt konstrueret hund uden problemer vil stille sig sådan naturligt da den vil være i balance der.

Den smule jeg så til din hvalp i Nyborg, der var det min tanke at han ville have godt af en tur til kiropraktor ell. men det kan jeg forstå du er i gang med. For når en hund på den måde vælger at trække bagbenene ind under sig vil der oftest være noget der ikke er helt som det skal være. Det samme med den meget karpede ryg. Jeg håber det er blevet bedre efter du er begyndt at få ham rettet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, han har været til kiropraktor 2 gange nu, og har ikke måttet lege med andre hunde de sidste 3 uger. Nu mener hun dog at han er helt fin igen, men jeg synes da stadig han står ret op og ned.. IMG_1389.jpg

Han har dog hverken smerter længere eller halten, og han løber fint og harmonisk nu i forhold til tidligere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ligner det lidt på det billede. Han gør det lidt, men det er ikke en decideret krumning. Det ligner mest bare at bagbenene er højere end forbenene, så jeg kan ikke helt finde ud af, om det bare er nu her mens han vokser. For hvis nu jeg prøvede at stille ham sådan, at hans bageste ben går lidt bagud, som de hunde Hopsa har postet, så tror jeg ikke det ser så 'voldsomt' ud? Hvad tænker du?

 

Det kan jo også have noget at gøre med, at hans muskelmasse ikke er så velbygget endnu, og at han derfor 'kompenserer'? Så jeg kunne jo evt. prøve at træne ham i at stå i udstillingsmode og se om det ville udligne sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, han har været til kiropraktor 2 gange nu, og har ikke måttet lege med andre hunde de sidste 3 uger. Nu mener hun dog at han er helt fin igen, men jeg synes da stadig han står ret op og ned.. [ATTACH=CONFIG]87436[/ATTACH]

Han har dog hverken smerter længere eller halten, og han løber fint og harmonisk nu i forhold til tidligere..

Det kan sørme osse sagtens blive bedre uden at blive godt :-)

Det er osse svært at vide om han ser sådan ud fordi han er konstrueret forkert, fordi han har nogle vækstrelaterede udfordringer som han vokser sig fra, fordi han bærer på noget genetisk eller noget helt fjerde. Årsagen underordnet ville jeg ikke stille mig helt tilfreds med at få at vide min hvalp var helt fin, når han ser ud som din gør. Jeg ville vælge at få ham gennemgået med 4-6 ugers mellemrum til han begyndte at være mere naturlig i ryg og bagpart, men du skal selvfølgelig bruge en dygtig kiropraktor med veterinær baggrund og ikke en autodidakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ligner det lidt på det billede. Han gør det lidt, men det er ikke en decideret krumning. Det ligner mest bare at bagbenene er højere end forbenene, så jeg kan ikke helt finde ud af, om det bare er nu her mens han vokser. For hvis nu jeg prøvede at stille ham sådan, at hans bageste ben går lidt bagud, som de hunde Hopsa har postet, så tror jeg ikke det ser så 'voldsomt' ud? Hvad tænker du?

 

Det kan jo også have noget at gøre med, at hans muskelmasse ikke er så velbygget endnu, og at han derfor 'kompenserer'? Så jeg kunne jo evt. prøve at træne ham i at stå i udstillingsmode og se om det ville udligne sig?

 

Hvis du ser på den tynde hvalp, så er det tydeligt at han er baghøj, men det bliver ryggen ikke automatisk karpet af.

At trække bagbenene bagud på din hvalp vil ikke ændre på at han karper og vælger at støtte sig selv ved at have sine bagben under kroppen.

At træne i at stå som en udstillingshund opbygger ikke muskel, han skal ud og trave hvis du vil give ham noget muskel til at støtte ham hvor han evt. er svag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sørme osse sagtens blive bedre uden at blive godt :-)

Det er osse svært at vide om han ser sådan ud fordi han er konstrueret forkert, fordi han har nogle vækstrelaterede udfordringer som han vokser sig fra, fordi han bærer på noget genetisk eller noget helt fjerde. Årsagen underordnet ville jeg ikke stille mig helt tilfreds med at få at vide min hvalp var helt fin, når han ser ud som din gør. Jeg ville vælge at få ham gennemgået med 4-6 ugers mellemrum til han begyndte at være mere naturlig i ryg og bagpart, men du skal selvfølgelig bruge en dygtig kiropraktor med veterinær baggrund og ikke en autodidakt.

 

Uha! Det ville jeg slet ikke turde. Hun er selvfølgelig dyrlæge OG kiropraktor. Men det kan da godt være du har ret i at jeg skal insistere på at se hende en gang om måneden til han er helt tip top - hvis han kan blive det! Hun sagde bare at vi ikke behøvede komme mere med mindre han igen begyndte at få en kipning over ryggen.

 

Hvis du ser på den tynde hvalp, så er det tydeligt at han er baghøj, men det bliver ryggen ikke automatisk karpet af.

At trække bagbenene bagud på din hvalp vil ikke ændre på at han karper og vælger at støtte sig selv ved at have sine bagben under kroppen.

At træne i at stå som en udstillingshund opbygger ikke muskel, han skal ud og trave hvis du vil give ham noget muskel til at støtte ham hvor han evt. er svag.

Okay, jeg havde faktisk overvejet at begynde at træne ham op i vand, men han vil satme ikke tæt på! Så hellere sidde 5 meter fra bredden og kigge fjoget på mig, der står i vandet og lokker som en idiot.

Når du siger trave, mener du så trave i ordets betydning? Eller mener du som i travetur hvor man går? For nu synes jeg nemlig allerede vi går en del - måske endda mere end hvad man normalt råder til. Ca hver anden dag er vi i nye skove eller naturområder og går ca en times tid i hans tempo. Ellers er han totalt krudtfis..

Eller mener du at jeg faktisk skal tage ham i snor og begynde at lunte lidt med ham? Sådan som I løber i ringen? For det ville vel bygge muskler i bagparten?

Jeg vedhæfter lige et billede af ham som 6,5-7 uger gammel set i profil så du har noget at sammenligne med..

IMG_1170.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg havde faktisk overvejet at begynde at træne ham op i vand, men han vil satme ikke tæt på! Så hellere sidde 5 meter fra bredden og kigge fjoget på mig, der står i vandet og lokker som en idiot.

Det er ikke typisk for racen at bryde sig om vand og at lokke den der ud vil ret sikkert ikke gøre ham andet end yderligere skeptisk ;-)

Nogle af dem hygger sig med at soppe rundt i kanten, nogle begynder at svømme når de blir ældre, mange bliver på land hele livet og så er der undtagelserne som vælter ud i havet som en anden retriver :-)

 

Når du siger trave, mener du så trave i ordets betydning? Eller mener du som i travetur hvor man går? For nu synes jeg nemlig allerede vi går en del - måske endda mere end hvad man normalt råder til. Ca hver anden dag er vi i nye skove eller naturområder og går ca en times tid i hans tempo. Ellers er han totalt krudtfis..

Eller mener du at jeg faktisk skal tage ham i snor og begynde at lunte lidt med ham? Sådan som I løber i ringen? For det ville vel bygge muskler i bagparten?

 

Jeg mener trav som i gangarten. Det tvinger hunden til at anvende kroppen rigtigt og derved opbygge muskel de rigtige steder. Der er ikke tale om at løbe 5 km. men blot at give hunden nogle hundrede meter i trav, dette øges selvfølgelig med alderen men der er god tid til at du behøver overveje det. Bonus er at hunden bliver mere træt af at bevæge sig på den måde og derfor ikke behøver 2 timers vælten rundt i parken, for at være til at holde ud at være i stue med. Når en hund selv bestemmer sin gangart vil den vælge den der kræver mindst af den.

 

Det er osse en god ide at lade hunden gå eller trave i højt græs som tvinger den til at løfte benene på skift, igen for at udvikle muskel på hensigtsmæssige steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen

Lige en lille opdatering. Bertram vejer nu 10,4 kg og synes ikke heeelt så mager som på billederne fra min tråd i den andet forumsektion - dog stadig for mager. Synes i hvert fald ikke at knogler er så tydelige. Jeg supplerer tørkosten med hjemmelavet hundemad i form af kød, foderris (hurra for dovenskaben) og moste grøntsager (kogt selvfølgelig) samt en lillesmule crème fraiche (18%).

 

Igen vil jeg gerne takke for jeres svar. De er guld værd! :-) Rigtig god weekend

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en artikel der kunne være interessant at læse:

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD] [/TD]

[TD]Denne artikel er fra DKK´s medlemsblad, HUNDEN, nr. 7-8 1998

Fodring af hunde i vækst

I denne artikel tager agronom Åsa Edlund, udviklingschef på Tre-Kök-Doggy, nogle af de mest hyppigt stillede spørgsmål omkring hvalpe og juniorfoder op og afslutter med nogle konkrete råd om fodring.

Under hvalpens opvækst er det yderst vigtigt at den får en velsammensat kost, uanset om den fodres med købt fuldkost eller hjemmelavet mad. Hvalpen behøver en passende mængde energi og næringsstoffer for at udvikles på den rigtige måde. Forkert fodring under opvæksten kan give hunden skader for livet.

Valg af hundefoder

Når man vælger hundefoder, er det vigtigt at det indeholder en tilstrækkelig mængde af de næringsstoffer som hvalpen behøver i det rette indbyrdes forhold.

Mest enkelt er det at anvende et fuldfoder beregnet til alle hundens livsstadier, et voksen- eller hvalpefoder. Da et fuldfoder indeholder alle næringsstoffer, inkl. mineraler og vitaminer i korrekt afvejede mængder ved man at hvalpens næringsbehov bliver tilgodeset. Hvis man derimod selv tilsætter forskellige tilskud, madrester eller hjemmelavet mad, skal man selv være i stand til at afgøre om foderblandingen er rigtigt sammensat. Det kræver både viden og tid.

Skift ikke hundefoder uden at det er nødvendigt. Vælg et hvalpefoder som fungerer godt under hele opvæksten.

Ved eventuelt foderskifte bør man iblande det nye foder løbende over ti dage. Man begynder med at blande en tiendedel af det nye foder i ni tiendedele af det gamle og skifter derefter en tiendedel ud hver dag.

Tilskud kan "ødelægge" et godt hundefoder

Når man fodrer sin hvalp med foder beregnet til hunde i vækstfasen behøver man ikke at tilsætte noget ekstra. Et tilskud kan forskyde balancen i et fuldfoder, da en større mængde at visse næringsstoffer kan øge behovet for andre næringsstoffer En del næringsstoffer kan til og med blive "giftige" hvis de overdoseres det gælder bl.a. A-vitamin, D-vitamin og jern

Der findes ingen videnskabelige beviser for at selv ekstremt hurtigtvoksende racer f eks. grand danois, behøver forholdsmæssigt mere af bestemte næringsstoffer end andre racer.

Hvornår kan man begynde med hvalpefoder ?

Man kan begynde at give opblødt foder som supplement til tævemælken når hvalpen er tre-fire uger gammel.

Tævens mælk indeholder en høj andel fedt og protein. For at efterligne næringsindholdet i tævemælken er det godt i de første par uger at iblande foderet tykmælk, æggeblomme eller kogt kød/fisk

Under afvænningen vil en stadig større del af næringsbehovet blive dækket udelukkende gennem fuldfoderet En successiv overgang til fuldfoder bør ske hos opdrætteren.

Efter afvænningen vokser hvalpene meget hurtigt. Da er det vigtigt af hvalpen får en vel sammensat kost og ikke for meget energi. Hvis hvalpeejeren ikke eksperimenterer med fodertilskud, men i stedet ene og alene koncentrerer sig om at give hvalpen den rigtige mængde hundefoder, minimeres risikoen for fodringsrelaterede tilvækstforstyrrelser. Mange hvalpekøbere har desværre svært ved at holde sig til de foderanvisninger som opdrætteren giver dem og giver hvalpen lidt ekstra tilskud "for en sikkerheds skyld", hvilket kan resultere i både for stort næringsindhold og en skævt forhold mellem næringsstofferne

Giv ikke hvalpen for meget mad!

Det er meget vigtigt, specielt for større, hurtigtvoksende racer, at hvalpen får den rigtige mængde energi, dvs. korrekt mængde hundefoder. Det er mængden af energi der er betydningsfuld for hvalpens tilvæksthastighed. En hvalp behøver mere energi pr. kilo kropsvægt end en voksen hund af samme størrelse. Det højere energibehov pr. kg kropsvægt bliver mindre efterhånden som hvalpen vokser.

Doseringsvejledningerne på fodersækken kan ikke blive andet end en anvisning, da det individuelle energibehov varierer meget. Fodermængden må tilpasses efter hvalpens huld (foderstand) og hvalpens tilvæksthastighed.

Når det gælder huldet er det vigtigt, at det ikke tillades at hvalpen bliver overvægtig Sker det skal man mindske energimængden.

Det er ikke tilstrækkeligt bare at bedømme hvalpens huld for at se om den får for meget energi. Hurtigtvoksende racer lægger sig ikke altid ud når de får for meget mad, de vokser i stedet for hurtigt.

Hvis man har en hvalp af en større, hurtigtvoksende race bør man veje hvalpen hver anden uge og sammenligne tilvæksten med den normale væksthastighed i racen. Lav et enkelt skema / diagram som kan ajourføres efter hver vejning.

Hvordan finder man ud af hvad der er typisk for racen? Det bedste er at tage kontakt til en erfaren opdrætter som kender racen.

Vokser hvalpen hurtigere end gennemsnittet bør man skære ned på fodermængden og vice versa.

Risikoen for at hvalpe af hurtigtvoksende racer kan udvikle skeletsygdomme som hofteledsdysplasi (HD) eller osteocondrose øges hvis den overfodres, dvs. får for meget energi. Hvis hvalpen i stedet får alt for lidt energi, underfodres, kan den blive noget mindre end hvad korrekt fodring vil føre til.

Hvis man hjælper sin hund til at udvikles i en rolig og jævn rytme får man på sigt en holdbar hund.

Forandringer i skelettets udvikling

Forandringer i skeletudviklingen er ofte en kombination af arv og miljø. Problemet kan forværres hvis hvalpen gror for hurtigt. Når en forandring opdages bør man fodre restriktivt med et godt sammensat foder Sikrest er det at man fra starten anvender et fuldfoder af god kvalitet, beregnet til hunde i vækstfasen

Fald ikke for fristelsen til at prøve "vidunder" tilskud! For store mængder af kalcium eller D-vitamin kan f eks. yderligere forværre en sygelige tilstand som skyldes for hurtig vækst.

"Er det skadeligt at fodre med hvalpefoder?"

Det er et spørgsmål som nu og da stilles og baggrunden er at en del dyrlæger og opdrættere, mod bedre vidende, stadigt mener at "hvalpe vokser for hurtigt af hvalpefoder" at "foder med højt proteinindhold kan forårsage "vokseværk" hos hunde" eller at "man bør ikke give hvalpefoder til hurtigt voksende racer".

Desværre er fodring af hvalpe et område, der er omgivet af mere tro end egentlig viden.

Hvalpefoder er ikke, som mange tror, et ensartet produkt. Hvalpefoder fra en producent kan være mindre energiholdigt end et voksen foder fra en anden producent.

Sammensætningen og næringsværdien varierer meget mellem forskellige produkter. Derfor er det ikke muligt at udtale sig generelt om hvalpefoder, man må se på hvad det konkrete produkt indeholder.

Hvalpefoder skal ses som en hjælp for hvalpeejere til at finde et godt produkt at starte med. Ofte er de baserede på letfordøjelige råvarer og derfor noget dyrere end almindeligt tørfoder

En hvalp vokser ikke hurtigere af et hvalpefoder end et voksenfoder.

Derimod vokser den hurtigt af for meget energi, dvs. for meget mad. Og der er større risiko for at hvalpen får for meget energi hvis man anvender et energirigt foder. Hvis man forstår at tilpasse fodermængden er det ikke noget problem.

En hvalp vokser heller ikke hurtigere af et foder med højt indhold af protein/kød

Det er en normal fordom at proteinindholdet i hundemaden styrer tilvæksten, men det er ikke tilfældet! Med en korrekt sammensat kost får hvalpen den mængde essentielle aminosyrer (red. proteiner) som den har brug for. Overskuddet af aminosyrer nedbrydes og anvendes som energigiver. Kroppen kan ikke bygge muskler af et proteinoverskud.

Protein er en ineffektiv energi som ikke giver mere energi end kulhydrater og mindre en halvdelen af den energi fedt giver pr vægtenhed. Med andre ord er protein lige så "farligt'' i forbindelse med for hurtig vækst som kulhydrater, men kun halvt så "farligt" som fedt.

I en undersøgelse i Holland har man undersøgt om proteinindholdet i foder påvirker skelettets udvikling hos grand danois hvalpe. Det var ikke muligt at påvise nogle forskelle i skelettets udvikling mellem hvalpe som havde fået foder med forskelligt proteinindhold (12,9 proc., 21 proc., og 30 proc. I foder med 10 proc vandindhold).

Tro ikke at mængden af protein er den begrænsende faktor for hvalpens udvikling - vær derimod restriktiv med mængden af energi!

Bør tørfoder blødes op?

Hvis man fodrer med tørfoderet i tør tilstand skal man sørge for at hvalpen altid har adgang til friskt vand. Det er hurtigt at give foderet tørt og det er mest hygiejnisk.

Hvis man tilsætter vand bør man anvende lunkent vand. Kold mad kan give anledning til mave-/tarmproblemer og varmt vand kan ødelægge nogle vitaminer. Man behøver ikke at vente med at fodre til foderet er helt opblødt.

Hvalpe rammes nemmere af mave-/tarmproblemer end voksne hunde, da deres immunforsvar ikke er fuldt udviklet.

Immunforsvaret er "svagest'' i 1-2 måneders alderen da den beskyttelse hvalpen har fået via antistofferne i råmælken er aftaget og dens egen produktion af antistoffer endnu ikke er kommet i gang. Derfor er det forkasteligt at lade opblødt hundemad stå fremme i stuetemperatur i flere timer! Maden bliver sur og den naturlige bakterieflora som omgiver os, udvikler sig i hundemaden og hvalpen risikerer at få madforgiftning.

Mange opbløder tørfoderet i tykmælk. Det burde gå godt men kan af og til forårsage diarré. Det skyldes at hvalpens evne til at nedbryde mælkesukker aftager radikalt ved tre ugers alderen. Mælkesukkeret bliver i stedet næring til tarmens bakterieflora og stimulerer man den for meget kan hunden rammes af diarré. Hunde kan også få såkaldt osmotisk diarré hvis den får store mængder mælkeprodukter.

De første uger i det nye hjem

At forlade tæven og sine kuldsøskende indebærer en stor omvæltning. Det er en stresset periode og hvalpen rammes lettere af mave-/tarmforstyrrelser. Derfor er det vigtigt ikke at lave større forandringer i hvalpens tilværelse og miljø end nødvendigt.

Det er godt allerede fra starten at skabe gode rutiner i forbindelse med fodringen.

Eksempel:

- De første uger bør man give hvalpen det samme foder som den fik ved opdrætteren

- Fodr hvalpen tre-fire gange dagligt på faste tidspunkter.

- Giv ikke hvalpen mad lige før eller efter leg eller motion.

- Væn hvalpen til at det er dig, som bestemmer når den må begynde at spise, og at du kan tage maden fra den. Men lad hvalpen være i fred når den spiser.

- Fjern eventuelle levninger fra skålen, når hvalpen er færdig med at spise.

En færdigblandet portion skal behandles som en ferskvare og bør altså ikke stå i stuetemperatur i flere timer. Dette gælder også for tørfoder som er opblødt i vand.

Sørg for at du har lige så god hygiejne, når du tilbereder hvalpens mad, som du har, når du laver mad til dig selv!

Hvor længe kan man fodre med hvalpefoder?

Det omtrentlige tidspunkt for hvornår man kan gå over til at give hvalpen voksenfoder er når hunden er 9-10 måneder gammel Men i princippet kan man give hvalpefoder så længe man lyster. Hvis foderet har et højt proteinindhold bør man dog ikke give det til en hund med nedsat nyrefunktion.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst samtlige indlæg og har ikke selv hunde af store racer men hvis du kan engelsk er her en hjemmeside lavet af en amerikansk opdrætter af GD. Måske kan du få nogle fif?

Feeding a large and giant breed puppy - Top foods for large breeds | GREATDANELADY.COM

 

Ingen tvivl om at den amerikanske dame er meget vidende om fodring af GD.

Jeg har fået tilladelse til og oversat en af hendes artikler om mavedrejning og fodring til GD-klubbens medlemsblad for nogle år siden.

 

Dog vil jeg sige at nogle af hendes anbefalinger er svære at bruge i Danmark, da hun anbefaler tilskud og produkter på det amerikanske marked, som ikke føres herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen

Lige en lille update. Bertram vejer nu 12,8 kg :-) Hans ribben er ikke så markante som de var da jeg startede tråden her og han ser generelt ikke så tynd ud mere. Dog han godt tåle at få lidt mere sul på kroppen :-) Jeg endte med at købe Royal Canin Giant Puppy og supplerer med ris/kød/grøntsager i ny og næ. God weekend :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...