Hop til indhold

Dosering af voksenfoder til Grand Danois hvalp

Gæst Karamellen
 Share

Recommended Posts

Gæst Karamellen

Hej,

Jeg har læst om foder til en Grand Danois hvalp og nået til den konklusion at der stort set ingen forskel er på foder til "gigant" racer og voksenfoder. Jeg har derfor bestilt Royal Canin Maxi Adult 26 og begynder at fodre min 8 uger gamle GD med det fra i morgen el. overmorgen af, når det kommer med posten :-) Mit store spørgsmål er blot: Hvilken dosering skal jeg begynde med? Jeg er med på at det er individuelt, men i og med at jeg får et produkt til voksne hunde, regner jeg ikke med at jeg kan bruge doserings instruktionerne bag på pakken, som vejledende instrukser til min egen hvalp også?

Jeg fodrer hvalpen tre gange om dagen.

Endvidere vil jeg gerne høre om jeg skal tilsætte noget i foderet? Vitaminer? Opdrætteren gav hvalpene lever og ris én gang om ugen - dette har jeg dog ikke tænkt mig.

På forhånd mange tak for svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen

Hundefoder er jo nærmest en religiøs ting. Google det og du finder 100+ debattråde, hvor forskellige mærker roses og andre forbandes. Næringsindholdet i voksenfoder og hvalpefoder til giganthvalpe, er tæt på at være det samme. Hvalpefoder har som regel et højere proteinindhold, men ikke til giganthunde, da disse ikke må vokse for hurtigt. Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig til.

Hvad er i øvrigt dit argument, for ikke at "turde" dette? Altså ud over at der står "hvalpefoder" på pakken :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig lige starte med at sige, at jeg ikke er foder-ekspert.

Som du kan se, har jeg selv labrador - også en af de racer, som man skal passe på med.

Min opdrætter har sat som krav i kontrakten, at jeg i de første 12 måneder fodrede med et kvalitetsfoder til hvalpe af stor race. Det har jeg gjort, og hun har lige blevet bedømt af DKK til A-hofter og 0-albuer.

Udover Maggie har jeg Liva, som har en dum hofte (ikke p.g.a. fodring, men gener), og når man først har haft en hoftehund, vil man gøre stort set alt for at undgå at få det igen - herunder følge de anbefalinger, man får fra mere erfarne hundefolk.

Jeg mener ikke, at hvalpefoder er et "gimmick" bare for at sælge det samme foder til en dyrere pris ved at kalde det hvalpefoder. Der ligger forskning bag - især når du har fat i RC. De har en rimelig stor research and development afdeling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er så en af dem der godt tør fodre hvalpe af på andet end hvalpefoder. Der findes ingen vidensskabelige beviser på at hvalpe vokser bedst på hvalpefoder. De vokser på energien i foderet og det er energi fordelingen man skal være obs på.

Mine hunde er af mellemstørrelse - de er vokset op på all stage foder - men kombineret med et godt voksenfoder. Jeg oplevede at de voksede mere jævnt på det og vi så ikke de her lange ben der ikke passede til resten af kroppen - ingen af mine hvalpe har haft vokseværks besvær.

Jeg tør dog ikke give et bud på hvor meget du skal give - som udgangspunkt kan man jo bruge rette snoren ud fra hvalpefoderet - altså hvor meget opdrætter har givet den enkle hvalp -

Det er en god ide at finde ud af hvor mange kalorier der er krævet ud fra den vægt den har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen

Tak for jeres svar :-) Ved i hvor jeg finder en tabel over mængden af kcal en GD skal gave, i forhold til vægt? Eller hvis nogen herinde kan svare mig, ville det være fantastisk. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke kun protein og energi indholdet du skal bedømme ud fra.. I hvalpefoder er der et andet kalcium/fosfor forhold og det er det der kan gå galt hvis du fodre med voksenfoder. Som regel er energi indholdet i hvalpefoder selv til store racer højere end det til voksne hunde og når din hvalp så nu skal dække sit energibehov via et foder med lavere energi indhold, så skal den spise mere end den ellers skulle. Og så får den pludseligt for meget kalsium/fosfor eller en skæv balance i andre ting.

Derudover er der jo så alle de andre ting der et ekstra i et hvalpefoder fra rc, bla ekstra let fordøjelige ingredienser, dha (eller hvad det nu hedder) som styrker hjernens udviking med mere.

Det er selvfølgelig helt op til dig selv, men jeg har set en del små hvalpe være for tynde fordi de slet, slet ikke kunne spise sig igennem den mængde foder de skulle have fordi ejeren holdt på at fodre med voksenfoder..

Og du kan ikke læse dig til alle værdier på poserne, så hvis du er i tvivl, så ring til producenten, jeg er helt sikker på at RC kan give dig en grundig forklaring på hvorfor lige præcis det er at Giant puppy passer til en hvalp af gigant race:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpefoder til en GD er sådan helt generelt en ret dårlig idé.

Af en eller anden grund kan producenterne ikke forstå at gigantracer ikke fungerer på 28-30 % proteinrigt hvalpefoder. De vokser alt alt for stærkt.

Alle de fornuftige opdrættere jeg kender fodrer deres hvalpe med voksenfoder helt fra de er små.

Alle mine GD'ere er vokset op på voksenfoder. De har gennem hele opvæksten vokset jævnt og roligt (i forhold til deres hurtige vækst generelt) og uden vokseværk og skæve poter.

Jeg kender til flere opdrættere, der bruger RC Maxi Adult med fint resultat.

Mine hvalpe er vokset op på RCs German Shepherd Adult, som har et fint afstemt forhold af fosfor/calcium, protein og fedt.

Jeg har skrevet en tekst om fodring af GD, som du er velkommen til at få, hvis du har lyst.

Bare send mig din mailadresse, så sender jeg den til dig.

Derudover kan du finde masser af nyttig information om fodring af GD her: http://grandkroyer.dk/fodring.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er din hvalp blevet fodret med hos opdrætteren og hvorfor mener du ikke at du kan bruge vedkommendes foder-erfaring til noget brugbart?

En helt generel betragtning er at rigtig mange mennesker mener at vide hvordan man fodrer korrekt. Men har man aldrig fodret en GD-hvalp op - og haft støtte til det af en erfaren opdrætter - så kan man risikere at gøre rigtig mange ting forkert og når hvalpen tager 2-3 kilo på om ugen, så skal der ikke ret mange fejlinformationer til før at man kan se det på hvalpens vækst og der skal ikke ret meget til at væksten bliver uhensigtsmæssig og kan give varige skader på skelettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du kan ikke læse dig til alle værdier på poserne, så hvis du er i tvivl, så ring til producenten, jeg er helt sikker på at RC kan give dig en grundig forklaring på hvorfor lige præcis det er at Giant puppy passer til en hvalp af gigant race:)

Jeg tror at jeg ville vægte GD-opdrætteres erfaringer (der jo rent faktisk har oplevet et eller flere hvalpekuld i vækst) og som fravælger Giant Puppy-serien, en smule højere end producente, hvis fokus er profit :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen

Jeg kan faktisk ikke huske hvad opdrætteren brugte af foder, men hun sagde at jeg bare kunne skifte over til et produkt når jeg havde brugt den pose hun gav mig med. Hun har haft en madskål stående fremme hele tiden. Jeg foretrækker at fodre 3 gange dagligt og senere skære det ned til 2 gange dagligt, som jeg har gjort med min anden hund. Er dette ikke fint? Han er 8½ uge og vejer en lille smule over 9 kilo. Han er slank, men det skulle han være, i og med at faderen også er en slank herre, sagde hun - hvilket jeg også godt kunne se, da jeg så ham (altså faderen til kuldet). Dog kan man se ryggraden en lille smule, hvilket jeg har læst mig til, ikke er en god ting. Jeg har vedlagt et billede, så I kan se. Jeg mangler stadig at finde ud af hvor mange kcal han skal have som udgangspunkt, i forhold til vægt og alder. :-) Lige pt. får han lov til at spise til han mæt, når jeg fodrer 3 gange dagligt.

2.jpg

Update: Har fundet det her:

"

Mange tror, at en grand danois æder kolossale mængder af mad. Så lad os én gang for alle aflive den myte. Naturligvis spiser den mere end små og mellemstore hunde. En grand danois skal, ligesom alle andre hunde, fodres efter dens aktivitetsniveau. Hvis det er modrerat, så er omkring 2000-2400 kcal, svarende til 5-600 gr tørfoder (400 kcal/100 gr tørfoder) om dagen rigeligt. Hvalpe spiser ca. 1000 kacl mere."

Dvs. et kcal overskud på ca. 1000, alt efter aktivitetsniveau, mens han er hvalp? :-)

1.jpg

Redigeret af Karamellen
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan faktisk ikke huske hvad opdrætteren brugte af foder, men hun sagde at jeg bare kunne skifte over til et produkt når jeg havde brugt den pose hun gav mig med. Hun har haft en madskål stående fremme hele tiden. Jeg foretrækker at fodre 3 gange dagligt og senere skære det ned til 2 gange dagligt, som jeg har gjort med min anden hund. Er dette ikke fint? Han er 8½ uge og vejer en lille smule over 9 kilo. Han er slank, men det skulle han være, i og med at faderen også er en slank herre, sagde hun - hvilket jeg også godt kunne se, da jeg så ham (altså faderen til kuldet). Dog kan man se ryggraden en lille smule, hvilket jeg har læst mig til, ikke er en god ting. Jeg har vedlagt et billede, så I kan se. Jeg mangler stadig at finde ud af hvor mange kcal han skal have som udgangspunkt, i forhold til vægt og alder. :-) Lige pt. får han lov til at spise til han mæt, når jeg fodrer 3 gange dagligt.

[ATTACH=CONFIG]87399[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]87400[/ATTACH]

Update: Har fundet det her:

"

Mange tror, at en grand danois æder kolossale mængder af mad. Så lad os én gang for alle aflive den myte. Naturligvis spiser den mere end små og mellemstore hunde. En grand danois skal, ligesom alle andre hunde, fodres efter dens aktivitetsniveau. Hvis det er modrerat, så er omkring 2000-2400 kcal, svarende til 5-600 gr tørfoder (400 kcal/100 gr tørfoder) om dagen rigeligt. Hvalpe spiser ca. 1000 kacl mere."

Dvs. et kcal overskud på ca. 1000, alt efter aktivitetsniveau, mens han er hvalp? :-)

Der er forskel på at være slank og spinkel. Fordi hanhunden der er far til din hvalp er slank (hvilket for det meste betyder at den er for tynd) så vil din hvalp stadig skulle fodres som en GD. En hvalp på 8½ uge der vejer 9 kilo er efter min erfaring for tynd, hvilket dine billeder osse viser. Den burde veje 2-3 kilo mere. I øvrigt synes jeg du skal gå lidt mindre op i det præcise kalorieindhold og i stedet vurdere din egen hvalp. Tager den nok på (1½-2½ kg./uge), spiser den velvilligt, er den blød og lækker i huldet eller er den kantet. Mine hvalpe spiser i den alder den mængde de kan, det hører til sjældenhederne at se en GD-hvalp der er for fed.

Jeg ved ikke hvad du mener med et kalorieoverskud på 1000 kcal, det er jo svært at kende hvalpens daglige forbrug.

Der er meget stor forskel på hvor mange kalorier den enkelte hund har behov for, for at vedligeholde sin vægt. Inden for min egen hundeflok er der alt fra tæver der blot skal have et par tusinde kalorier til hanhunde der skal have betydeligt mere end det dobbelte. Så mit bedste råd er, lad være at gå ret meget op i tabeller, udregninger og andet fastsat og se i stedet på hvordan din hvalp ser ud i forhold til andre af samme race.

Hvis du ved noget om den familie din hvalp stammer fra, vil du have et pejlemærke på hvilken størrelse du skal forvente dig, men det er slet ikke noget du kan bruge som garanti.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen
Der er forskel på at være slank og spinkel. Fordi hanhunden der er far til din hvalp er slank (hvilket for det meste betyder at den er for tynd) så vil din hvalp stadig skulle fodres som en GD. En hvalp på 8½ uge der vejer 9 kilo er efter min erfaring for tynd, hvilket dine billeder osse viser. Den burde veje 2-3 kilo mere. I øvrigt synes jeg du skal gå lidt mindre op i det præcise kalorieindhold og i stedet vurdere din egen hvalp. Tager den nok på (1½-2½ kg./uge), spiser den velvilligt, er den blød og lækker i huldet eller er den kantet. Mine hvalpe spiser i den alder den mængde de kan, det hører til sjældenhederne at se en GD-hvalp der er for fed.

Jeg ved ikke hvad du mener med et kalorieoverskud på 1000 kcal, det er jo svært at kende hvalpens daglige forbrug.

Der er meget stor forskel på hvor mange kalorier den enkelte hund har behov for, for at vedligeholde sin vægt. Inden for min egen hundeflok er der alt fra tæver der blot skal have et par tusinde kalorier til hanhunde der skal have betydeligt mere end det dobbelte. Så mit bedste råd er, lad være at gå ret meget op i tabeller, udregninger og andet fastsat og se i stedet på hvordan din hvalp ser ud i forhold til andre af samme race.

Hvis du ved noget om den familie din hvalp stammer fra, vil du have et pejlemærke på hvilken størrelse du skal forvente dig, men det er slet ikke noget du kan bruge som garanti.

Okay. Jeg vil droppe bekymringerne om for meget mad og lade ham spise til han ikke gider mere. Er der et kosttilskud jeg kan overveje, så han kan indhente de manglende kilo over de kommende uger?

Nu er min erfaring med GD begrænset, men jeg syntes ikke at faren virkede mager - bare en smule markeret. Men det kan selvfølgelig være det samme. Det er slet ikke noget jeg bestræber mig på, at få en "slank" hund. Jeg fik bare forklaret at hvalpen skulle være så slank og at jeg bare kunne se på faderen, som også var slank. Det tog jeg for gode varer. Er glad for dine svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke kcal mængden der spiller den afgørende rolle. I forhold til hvalpe- og voksen foder er der forskel på mængden af mineraler. Og det er lige præcis grunden til at jeg ikke ville fodre med voksenfoder til en hvalp. Det skal siges at jeg selv har haft en hund med vokseværk - og hun blev flyttet på hvalpefoder til store racer.

I forhold til royal canin, så er mængden af calcium oog fosfor i den variant du har købt følgende: 1,20 (calcium) og 0,8 (fosfor) - det er faktisk kun fosfor der afviger i hvalpefoderet, af disse to. Hvis du vil sikre dig en langsom vækst var det også muligt at kigge på gigant hvalpefoderet. Her er calcium på 1...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Jeg vil droppe bekymringerne om for meget mad og lade ham spise til han ikke gider mere. Er der et kosttilskud jeg kan overveje, så han kan indhente de manglende kilo over de kommende uger?

Nu er min erfaring med GD begrænset, men jeg syntes ikke at faren virkede mager - bare en smule markeret. Men det kan selvfølgelig være det samme. Det er slet ikke noget jeg bestræber mig på, at få en "slank" hund. Jeg fik bare forklaret at hvalpen skulle være så slank og at jeg bare kunne se på faderen, som også var slank. Det tog jeg for gode varer. Er glad for dine svar :-)

Hvis man fodrer med et godt foder er tilskud ikke nødvendigt, og jeg vil altid være forsigtig med tilskud, for man skal passe lidt på med ikke at forskubbe de ting der er rigtigt sammensat i foderet. Har du en hvalp der skal tage på, så skal den have flere kalorier, det gøres enten ved at give den mere mad eller et foder med flere kalorier. Er din hvalp glad for at spise, jamen så giv den endelig bare noget mere. Oplever du at den ikke har den store spiselyst, så må du overveje at skifte til et foder med højere kalorieindhold, men hvor sammensætningen af fosfor/kalcium, protein/fedt er rigtigt.

Personligt mener jeg at schæferfoderet er bedre sammensat end maxi'en, men du har vel gjort dig nogle overvejelser forud for dit valg, og har valgt det du mente var bedst.

Hvor meget erfaring har vedkommende du har købt din hvalp af med racen?

Det er jo praktisk at købe hvalp et sted som efterfølgende kan rådgive der hvor man selv er for grøn til at vide hvordan tingene bør gøres. Men jeg synes det lyder en lille smule underligt det her med at fordi din hvalps far er slank så er det ok at din hvalp er så tynd som den er. Nu kiggede jeg på billederne i din anden tråd, og hvalpen er tynd og det må den have været i en længere periode end de få dage du har haft den hjemme hos dig.

For at kunne vokse skal der kalorieoverskud til, så at racen skal holdes slank/tynd under væksten for ikke at gå i stykker, er efter min mening en skævvridning af sandheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen
Hvis man fodrer med et godt foder er tilskud ikke nødvendigt, og jeg vil altid være forsigtig med tilskud, for man skal passe lidt på med ikke at forskubbe de ting der er rigtigt sammensat i foderet. Har du en hvalp der skal tage på, så skal den have flere kalorier, det gøres enten ved at give den mere mad eller et foder med flere kalorier. Er din hvalp glad for at spise, jamen så giv den endelig bare noget mere. Oplever du at den ikke har den store spiselyst, så må du overveje at skifte til et foder med højere kalorieindhold, men hvor sammensætningen af fosfor/kalcium, protein/fedt er rigtigt.

Personligt mener jeg at schæferfoderet er bedre sammensat end maxi'en, men du har vel gjort dig nogle overvejelser forud for dit valg, og har valgt det du mente var bedst.

Hvor meget erfaring har vedkommende du har købt din hvalp af med racen?

Det er jo praktisk at købe hvalp et sted som efterfølgende kan rådgive der hvor man selv er for grøn til at vide hvordan tingene bør gøres. Men jeg synes det lyder en lille smule underligt det her med at fordi din hvalps far er slank så er det ok at din hvalp er så tynd som den er. Nu kiggede jeg på billederne i din anden tråd, og hvalpen er tynd og det må den have været i en længere periode end de få dage du har haft den hjemme hos dig.

For at kunne vokse skal der kalorieoverskud til, så at racen skal holdes slank/tynd under væksten for ikke at gå i stykker, er efter min mening en skævvridning af sandheden.

Jeg kan ikke huske om de sagde 15 eller 25 år - men i hvert fald lang tid. De havde også en hundepension samt nogle andre hunde. I sundhedsattesten fremgår det også at hunden er sund og rask ernæringsmæssigt. Nu er det svært at vælge et foder på baggrund af erfaring som man ikke har - men jeg har da læst rundt omkring på nettet, at det skulle være et glimrende produkt. Også til GD :-) Jeg køber et produkt med flere kcal, hvis spiselysten viser sig at være et problem, og dernæst blande det op med det nuværende.

Jeg har ikke lyst til at ringe til opdrætteren og spørge om vejledning der, når jeg nu kan læse mig til, at det jeg har fået af vide, ikke helt holder stik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen

I øvrigt synes jeg at han drikker en masse vand og har også jævnligt hikke. Sidstnævnte husker jeg dog også at min anden hund havde som hvalp. Men husker ikke at den drak så meget vand. Er begge dele almindeligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpefoder til en GD er sådan helt generelt en ret dårlig idé.

Af en eller anden grund kan producenterne ikke forstå at gigantracer ikke fungerer på 28-30 % proteinrigt hvalpefoder. De vokser alt alt for stærkt.

Alle de fornuftige opdrættere jeg kender fodrer deres hvalpe med voksenfoder helt fra de er små.

Alle mine GD'ere er vokset op på voksenfoder. De har gennem hele opvæksten vokset jævnt og roligt (i forhold til deres hurtige vækst generelt) og uden vokseværk og skæve poter.

Jeg kender til flere opdrættere, der bruger RC Maxi Adult med fint resultat.

Mine hvalpe er vokset op på RCs German Shepherd Adult, som har et fint afstemt forhold af fosfor/calcium, protein og fedt.

Jeg har skrevet en tekst om fodring af GD, som du er velkommen til at få, hvis du har lyst.

Bare send mig din mailadresse, så sender jeg den til dig.

Derudover kan du finde masser af nyttig information om fodring af GD her: Grand Krøyer

Mie, jeg er lidt uenig med dig i det med protein. Nu baserer jeg det selvfølgelig ikke på erfaring, men på kliniske studier, som stort set alle sammen siger at proteinmængden ikke har nogen betydning for vækst.

Derimod er forholdet mellem Calcium og fosfor af ret stor betydning. Man skal helst have et calcium indhold på omkring 0.9 og fosfor på omkring 0.75. Grunden til at det skal være disse mængder er fordi at hcis calcium indholdet er for højt, optager hvalpen ikke ligeså meget magnesium og zink som den har brug for, og det er skidt for knoglevæksten. Forholdet mellem de to mineraler er også ret vigtigt. Hvorfor har jeg ikke helt gennemskuet, men flere forskningsforsøg har vist dette.

Royal canin har til hvalpe skrevet på pakken at hvalpen den første måned (8-12 uger) skal spise 432 gram.

Royal canin bruger kylling og majs som hovedingredienser og meget af kalorieforbruget kommer fra planter, så det er ikke videre godt for en voksende hvalp.

Jeg har selv fodret min hvalp på Royal Canin (godtnok hvalpefoderet til gigant racer) og han fungerede ikke sådan decideret skidt på det, men hans pels blev noget kedelig, og han vokser som han skal, men hans skeletmuskler vokser lidt for langsomt. Så jeg har istedet valgt at købe noget lidt mere proteinrigt foder til ham, der kan hjælpe til med at bygge lidt på musklerne. Så jeg fodrer nu med halvt Taste Of The Wild med and og halvt Eukanuba giant puppy (for at få calcium og fosfor niveauet ned). Hans pels er blevet meget smukkere og skinner som en GD's pels skal. Hans afføring er blevet meget mindre, så han optager foderet bedre, og sidst men ikke mindst er han begyndt at bygge lidt muskler på.

Det er mine erfaringer, men igen er det meget individuelt. Hans bror får det billige voksenfoder fra supermarkederne og ser helt perfekt ud, har fin pels og vokser ikke for hurtigt, så mir råd til dig er egentlig bare at se på din hvalp hvordan han trives :) Poster du ikke snart billeder??

Link til indlæg
Del på andre sites

Lilleraev, som jeg også skrev et andet sted, så er der en grund til at de erfarne GD-opdrættere har en holdning til proteinindhold til deres hunde i vækst.

De ser hvad der sker, når proteinindholdet er for højt.

Og hvis du læser hvad jeg skriver, så nævner jeg netop calcium/fosfor og anbefaler i den forbindelse schæfer-foderet fra RC.

Én ting er at læse sig til ting, en anden er altså erfaring. Hvis man aldrig har oplevet GD-hvalpe i vækst, så ved man faktisk ikke hvad man taler om.

(Det lød nedladende, men det er ikke ment sådan, bare en konstatering)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at jeg ville vægte GD-opdrætteres erfaringer (der jo rent faktisk har oplevet et eller flere hvalpekuld i vækst) og som fravælger Giant Puppy-serien, en smule højere end producente, hvis fokus er profit :-)

Men producenten har (når nu vi snakker RC) også oplevet forskellige hvalpekuld i vækst, OGSÅ gigant racer..

Men ellers jo, hvis en opdrætter i årevis har haft gode erfaringer med en bestemt fodring så ville jeg bestemt lytte, det fremgik bare ikke af startindlægget at det var opdrætter erfaring trådstarter havde det fra, men fra egen reseach på nettet. Og sådan generelt at voksenfoder kunne være ligeså godt når nu protein og fedt indhold var det samme.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg læser det helt fint MieJ. Skriver også at jeg kun har basis af forskning og egne erfaringer på min egen hund. Jeg kender ikke RC schæfer-foderet, så det skal jeg ikke udtale mig om. Jeg ved bare at Marley, som også var 'slank' da jeg fik ham, har brug for noget mere protein, og dette får han i det nye foder, som han virker til at trives MEGET bedre på. Han har flotte benstammer og ser perfekt ud, mener min dyrlæge og kiropraktor.

Aslan, som vi jævnligt ser er blevet anbefalet fra opdrætter at spise Pedigree Pal til voksen schæfer, og den har altså fået nogle meget store led og nogle poter som buer udad både foran og bagpå - det er i mine øjne et tegn på fejlernæring -for ham i hvert fald, så det kan betale sig at se på hvordan ens hvalp trives, synes jeg da.

Og der er det netop at jeg skriver at de kalorier som hunden får i foderet også gerne skal komme fra en god kilde - og når vi taler vækst er det naturligt at man hellere vil have kalorier fra protein end kalorier fra kulhydrater eller fedt eller andre kunstige tilsætningsstoffer... Kan vi ikke blive enige i det?

Og Karamellen, Marley drikker også rigtig meget :) Og har tit hikke. Tror det er meget normalt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kunne jeg aldrig drømme om at anbefale Pedigree Pal til nogen, hverken GD i vækst eller nogen som helst anden hund.

Men nu har jeg jo set både din hvalp og Aslan, og der må jeg altså sige at det er Aslan, som har korrekte benstammer i forhold til at være en GD-hanhvalp.

Din Marley er temmeligt petit, så pas på med at tro at han er "normalen", for det tror jeg altså ikke han er.

Selvfølgelig skal poterne ikke dreje udad, men Aslans benstammer er der ikke noget i vejen med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men producenten har (når nu vi snakker RC) også oplevet forskellige hvalpekuld i vækst, OGSÅ gigant racer..

Men ellers jo, hvis en opdrætter i årevis har haft gode erfaringer med en bestemt fodring så ville jeg bestemt lytte, det fremgik bare ikke af startindlægget at det var opdrætter erfaring trådstarter havde det fra, men fra egen reseach på nettet. Og sådan generelt at voksenfoder kunne være ligeså godt når nu protein og fedt indhold var det samme.:)

Mjaaah lige i den forbindelse er der så en detalje der er værd at have med i debatten.

Ser man en GD fra hhv. frankrig og danmark, så er der nærmest ingen lighed, det kunne meget nemt være to forskellige racer. Der er derfor en betydelig forskel på væksten hos de to og for opdrætterenes vedkommende, på accepten af hvordan hundene vokser.

Som jeg oplever det, så ses det ikke som forkert eller problematisk at en hvalp eller unghund er kohaset eller fransk, når det er opdrættere af doggetyperne der vurderer. Spørger man der i mod en opdrætter af skandinaviske grander, så accepteres den skævhed i væksten ikke. Det ses jo osse hos en del molosse-racer, at det som andre faktisk vurderer som fejlvækst, det kategoriseres som "typisk for racen". Netop hos de racer ses en høj frekvens af dysplasi-udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites