Hop til indhold

adfærd


Gæst Malou-jan
 Share

Recommended Posts

Gæst Malou-jan

Hey.

Vi har en lab/berner sennen hvalp på 7 mdr.

Den er helt rolig, når vi er alene hjemme.

Når der kommer gæster, så er den (over) glad.

Den er næsten ikke til at styre.

Hvad kan man gøre, for at den slapper af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ville lukke ham af, til han faldt til ro. Når så gæsterne var vel ankommet og havde fået sig sat og han var blevet rolig - kan I lukke ham ind. Gæsterne skal "overse" ham - på denne måde vil han lære at slappe af og at der ikke sker noget ved at I får gæster. Med tiden skulle det føre hen i mod at I slet ikke behøver at lukke ham af, når der kommer nogen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst henrik5053

For det første skal du lære hunden hvornår den gør noget forkert, vi gør det ved at sige en kort hård ØH lyd(lidt "knurrende", eller lidt ligsom når man rømmer sig bare ultra kort lyd) i det øjeblik hunden gør den uønskede adfærd, på den måde har hunden et tydligt signal på hvornår den gør noget forkert/uønsket.(Dette ken bruget til stort set alle situationer)

 

Herefter skal unden lære at det er "Flokkens Leder" der først hilser på nye hunde/menesker/gæster,

dette gøres nemmest ved at når det ringer på døren/banker på er det "Lederen" som undersøger lyden(dørklokken) og tager imod de nye uden at hunden får lov at hilse på gæsterne før den "sidder pænt"/forholder sig roligt. Det kan være nødvendigt at holde hunden i holdbåndet og hjælpe den til at slappe af.

gæsterne skal også lære at de ikke må hilse på hunden før den er rolig. her skal gæsterne så kun hilse meget kort på hunden, ikke noget overstrømmende!

 

Hunden finder hurtigt ud af at når det ringer på døren så skal "man" ud og hilse.

Men ved at du fysisk "træder ind foran hunden og "Tager" pladsen og stående skubber hunden lidt tilbage med benene og herved gør krav på pladsen, så ved den at det er "lederen" der hilser på først!

 

dette er den måde vi har gjort med vores hund (Labrador) som nu er 15 mdr. det er selvfølgelig ikke noget det sker fra den ene dag til den anden.

 

se evt flere gode råd på ww.cesarsway. com/ her selv brugt flere af hans tricks på vores egen hund men også min svigerfars ellers uregerlige laban af en lab.

 

ellers held og lykke med projektet og lad høre om du får det til at virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver hunden her hjemme "time out" når hun koger over overfor gæsterne.

"Time out" her hjemme betyder hun kommer ind i et rum og får lov lige til at køle lidt ned, nogen gange er 10sek nok andre gange skal der 5min til.

Når hun rammer det røde felt er jeg med inde i rummet og vi kunne fx lige træne en lille smule, for at hun fokuser på noget andet end at komme tilbage til gæsterne.

 

Virker fint her..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst henrik5053

jeg vil uimidelbart mene at der her er behov for direkte træning og ikke "straf" da det er en hvalp (7 mdr.) vi taler om,

ikke sagt at jeres metode ikke også virker.(intet negativt ment ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil uimidelbart mene at der her er behov for direkte træning og ikke "straf" da det er en hvalp (7 mdr.) vi taler om,

ikke sagt at jeres metode ikke også virker.(intet negativt ment ;-))

 

"time out" er her hjemme på ingen måde en straf. Soveværelser (som bliver benyttet) er et rart og godt sted i hundens øjne.

 

Og tror bare man ser meget forskelligt på hundeopdragelse.. Jeg bryder mig bestemt ikke om Cesar´s metoder og ville aldrig anvende dem på min hund - men man er jo så forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg bruger også at "lukke" mine hunde af - den metode har jeg brugt fra de var hvalpe. Jeg mener ikke det er hundens opgave at tage i mod gæster håndværkere mv. men min/vores opgave. Mine er kommet i bur til de slapper af og der er ro på - derefter kom de ud og så har der ikke været noget videre. Det er efter min mening nemmest at lære hunden den slags når den er hvalp - jo tidligere jo bedre.

I dag gøer de ikke engang når der ringes på døren og venter pænt til de får lov at hilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...