kharder Skrevet Juni 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2012 Hej med jer, Vi har nu fodret Bella med barf i ca. to måneder, hvilket fungerer rigtig godt. Hun er en lille og sporty St. bernhard, men vi syntes alligevel at hun virkede for spinkel og specielt hendes bagpart var meget benet. Det er heldigvis ændret nu, men hun mangler stadig nogle bedre muskler på bagparten, hvilket vi arbejder på. Da hun flyttede ind, vejede hun omkring 45 - 46 kg., hvilket faktisk var fint, men pga. at hun virkede lidt for spinkel, har vi fodret hende udfra 50 kg. Dvs., at hun har fået ca. et kg foder om dagen. Dyrlægen er stadig meget tilfreds med hende, men vi har også fået besked på, at hun nu ligger i den høje ende af det hun skal veje, så hun må ikke tage mere på. Derfor gør det nok heller ikke noget at vi går ud fra en vægt på ca. 46 kg. igen, hvilket er ca. 900 g foder. ( Tommelfingerreglen på 2%) Dette leder mig nu til mine tanker, som går på jeres erfaringer omkring mængde osv., da det er på tide vi får justeret lidt ind, så vi finder den rigtige mængde foder. Problemet er, at Bella bliver utrolig sløv, ugidelig og uden interesse i maden når hun får et kg kød om dagen. Allerede den næste dag kan man se på hende, at maven virker fuld. Hun er ikke en der over æder, heller ikke af godbidder. Vi har, her i starten, ikke ville ændre særlig meget, da vi er kommet i gang med allergisprøjter osv. Vi har tidligere oplevet nøjagtig det samme, da vi skiftede til Orijen. Her kom vi til at give ca. 600 - 700 g foder i stedet for de ca. 400 g som hun skulle have, pga. vi kiggede forkert på et målebære fra et andet fodermærke. Lige så snart vi justerede ned til den rette mængde, kom den bøllede og frække Bella tilbage. Da der jo er forskel på barf og Orijen, tænker jeg, hvor langt kan jeg gå ned i mængde før det bliver problematisk? Bella har i går og vil idag få ca. 500 - 600 g foder og allerede i går så vi en klar forandring i hendes opførsel. Hun får både lakseolie og vitaminer i sit foder. Vi giver ikke grøntsager pga., at vi er ved at få styr på hendes pollenallergi. Lige til slut, vil jeg gerne komme med en reklame ( Jeg er bare en tilfreds kunde og har intet med dem at gøre ) Vi er begyndt at købe vores kød hos hthansen, da kvaliteten virker bedre (bor sammen med en slagter) og vi kan fodre Bella for ca. 600 - 700 kr. om måneden. Bella er lidt speciel med sin mad og vil helst have store stykker kød, så hun kan bruge sine tænder. Hos Rigtig hundemad, hvor vi handlede før, oplevede vi, at der er mere og mere "smuller" i poserne, hvilket hun ikke gider æde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MichelleR Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 jeg har råfodret i snart to år, og er også bare rigtig glad for det. hundene trives bare på det med hensyn til mængde, er der ikke nogen hunde som er ens. de 2% er bare vejledende, men ikke nødvendigt hun skal have så meget hvis hun ikke har brug for det (hunde på barf regulere som regel selv hvad de har behov for) hvis hun ikke vil spise mere end 600 g. så giv hende det. bliver hun for tynd, så sørg i stedet for at fodre med de mere fede produkter, og omvendt. jeg har 3 cavalier der vejer ca det samme. men de har lagt fra brug for den samme mængde. den ene får 110 g, en får 100 g og en får kun 80g. du skal kigge på hunden og se hvad hun har det bedst med, og så regulere man lidt. har hun faste dage? Hilsen Michelle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kharder Besvaret Juni 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Tak for svar. Det var også mine tanker ang. mængden. Vi må prøve at øge mængden af foder en smule over en periode og se hvornår vi rammer loftet. Hun får ikke deciderede fastedage eller bendage. Kun de fastedage hun selv tager. Men hun får RMB, hvor 50% - 60% er kød og resten er ben. Nogle dage får hun et stort ben som hun bruger en del tid på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Når du skriver "Det er heldigvis ændret nu, men hun mangler stadig nogle bedre muskler på bagparten, hvilket vi arbejder på" har det så en forbindelse ift. fodringen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kharder Besvaret Juni 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Som jeg oplever hendes bagpart, så er den mere kødfuld og fyldig, men ikke fed. Jeg er overbevist om, at det har med fordringen at gøre, da det er kommet efter at vi er skiftet til barf, da det først er nu at vi er begyndt at gå til træning og fokusere på bagpartskontrollen. Vi arbejder også med, at give hende opgaver som skal styrke muskulaturen, såsom at hente mad/godbidder et stykke op af et træ osv. Det jeg ikke ved er, om det er andet end kød der har sat sig på bagparten og om det forsvinder igen når / hvis vi ændrer på hendes kost. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Hvor gammel er Bella? De 2% er kun en tommelfingerregel, mine får ca. 400 gram dagligt (vejer 28 kilo eller deromkring) - de skulle have 560g hvis det var fulde 2%. Ok så får de også godbidder/tyggeting/kong ved siden af. Synes som regel procentsatserne er sat (for) højt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Som jeg oplever hendes bagpart, så er den mere kødfuld og fyldig, men ikke fed. Jeg er overbevist om, at det har med fordringen at gøre, da det er kommet efter at vi er skiftet til barf, da det først er nu at vi er begyndt at gå til træning og fokusere på bagpartskontrollen. Vi arbejder også med, at give hende opgaver som skal styrke muskulaturen, såsom at hente mad/godbidder et stykke op af et træ osv. Det jeg ikke ved er, om det er andet end kød der har sat sig på bagparten og om det forsvinder igen når / hvis vi ændrer på hendes kost. OK tak for svar. Jeg er enig i at foderets kvalitet og sammensætning har betydning for kroppens evne til at danne muskelmasse, det er så op til os at sætte hunden i situationer der stimulerer den del af kroppen hvor vi ønsker at der opbygges muskelmasse. Jeg sørger for at mine hunde traver ved siden af cyklen og jeg lader dem gå/trave i højt græs eller vandkanten. Det får dem til at aktivere bagparten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kharder Besvaret Juni 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 @Buddha Bella er tre, bliver fire til november. Bella får også en hel del godbidder, for vi træner en hel del, så det skal selvfølgelig også regnes med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Mine to tæver på hhv. 60 og 70 kg. får heller ikke 2 % rationer. De ville blive ALT for tykke i så fald - og tykkere end de allerede er :blink: Jeg vejer ikke deres foder af, men giver den mængde ved øjemål og justerer efter om de holder vægten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Og så er der dem af os hvis hunde konsumerer det dobbelte af den der latterlige tommelfingerregel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 @Buddha Bella er tre, bliver fire til november. Bella får også en hel del godbidder, for vi træner en hel del, så det skal selvfølgelig også regnes med. Ok, det var bare om hun var unghund for mine 2 har i hvert fald haft en unghunde-mager periode. Jeg giver hellere mine lidt for lidt end lidt for meget, synes hellere du skal finde det punkt hun ikke går og taber sig på, end det punkt med hvor meget hun kan overskue at spise. Muskler forsvinder hurtigt og tager et godt stykke tid om at blive bygget op igen, så fortsæt endelig det i gør nu, og se om ikke det ser bedre ud om nogle måneders tid. Man kan også gå på stranden og lade hende gå i vandkanten, eller gå op og ned af bakker og andre ujævne områder, skulle også være godt for bagparten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst E.G. Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Min egen indgangsvinkel til al fodring går på at dække hundens kaloriebehov med de forskellige madvarer, kødtyper osv. og justere antal gram så de både får kalorier og næringsstoffer nok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kharder Besvaret Juni 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Tak til jer alle for svar... Nu ved jeg, at jeg er på rette kurs. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts