Hop til indhold

Gode råd søges


Gæst Shu-bi
 Share

Recommended Posts

Vi er ved at anskaffe en Labrador hvalp, og kunne godt bruge nogle gode råd.

 

Hvilken slags foder er bedst?

Hvilke godbidder/belønninger er bedst til en hvalp?

Hvilken kurv kan I anbefale?

Hvilket halsbånd/sele?

Evt. noget god litteratur om opdragelse/træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket foder der er bedst er nok op til hvem du spørger selv brugte vi Hills fra dyrlægen til han var 6 mdr og derefter købte vi Hill`s hvalpefoder hos dyrhandleren til han var 12 mdr. Vi er nu skiftet til Olivers

 

Hvis du er bange for din lab bliver for tyk kan du bruge gullerods stykker som godbid - put dem evt i en plastpose sammen med en coktailpølse eller en skive spegepølse så de dufter "spændende"

 

Det er ikke så vigtigt hvilket halsbånd du bruger - det er vigtigere med opdragelsen - lær din hund at gå pænt ved din venstre side - både koblet og fri ved fod

 

Find et sted som hunden kan være i fred når den skal hvile.Det er en god ide (must) at isolere hunden fra et koldt gulv og gerne så den ligger blødt

 

Som generel bog vil jeg anbefale Bogen om labrador retriever af Dinny Lund

her er der stort set hvaddu behøver som nybagt retriever ejer

Hvis du har stamtavle på hvalpen kan du træne din hund i DRK (Dansk Retriever Klub) hvor der trænes efter hundens egenskaber - eller du kan finde dig en træningsmakker der har kendskab til netop din race.

Hvor bor du ? Så kan jeg evt hjælpe dig med en kontakt til en der er seriøst dygtig til det med hvalpe

 

 

Tag det stille og roligt - alt ting til sin tid

Jeg har selv Lab og er vild med racen - der findes nok ikke en mere allround hund 8)

 

Tillykke med hvalpen og god fornøjelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Først tillykke med jeres valg af hvalp, og så vil jeg mene en kurv af plast er fin til en hvalp som helt sikkert vil smage på den, og den er svær at splitte helt ad. En sele er en god ting, især hvis man går til udstilling og skal skåne pelsen for slid af et halsbånd. Men runde læderhalsbånd er heller ikke så ringe, og slider ikke pelsen så meget. Som belønning er det ofte godt at bruge dens hundefoder, og skal der lidt mere til så vil jeg anbefale at det du bruger kun er små bidder da det hjælper til at hunden ikke bliver overvægtig. Jeg syntes du skal bruge den slag foder som den har fået ved opdrætter og måske så skifte langsomt over til andet mærke ved at blande det over en periode, for så slipper du for at den måske kan få tynd mave af foderskift.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Forresten, så kan jeg kun anbefale at bruge sele, fremfor halsbånd. I hvert fald til at gå tur med. Mine hunde har halsbånd på, men kun pga. hundetegnet. Når vi går tur, så er det med selen på :wink:

 

Det er meget forskelligt, hvilken type sele, der passer til hvilken hund. Så tag hunden med ud i forretningen, og afprøv de forskellige typer :wink:

Men mærker som Wolfsong og Kenjan, er altid godt.

 

Hundekurv/seng er en smagssag, dog er mange hunde glade for sækkepuder.

 

Foder og godbidder er en smagssag. Generelt, synes jeg, det er bedst at gå efter det mest naturlige (ting som ikke er blandet med fyld, korn og den slags, farvestoffer osv.). Gode godbidder kan være ting som tørret fisk osv. Foder er en afdeling for sig, som er meget religiøst for nogle. Generelt skal man dog aldrig købe det billige i supermarkedet. Kommer der meget ud, optager hunden ikke foderet korrekt. Det er typisk kendetegn for de billige mærker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...