Hop til indhold

Stoppe med at trække i snoren?


Gæst sørenr
 Share

Recommended Posts

hej

 

jeg har lige fået en Dobermann tæve på 7 mdr, den har stået som lænkehund og har nærmest ingen opdragelse fået, men den jo kun 7 mdr så der lidt at arbejde med :-D

 

den er stille og rolig indenfor, men når selen kommer på så kommer trækdyret op i den, nogle der har et godt fif sådan at min "baby" holder op med at ville trække så meget i snoren? på forhånd tak

 

mvh

 

Sørenr

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for rådene, jeg prøvede idag med at binde et ca 5 meter reb i selen ude på bold banen/dyrskuepladsen, men da rebet ikke var længere trak hun igen..

 

kender det med at stoppe op, men bryder mig ikke om at skulle trække hende den anden vej..

 

miraklet kommer ikke på Eengang og alt er jo nyt og spændende/skræmmende for hende så det kommer til at tage tid, men når vi er alene i vores lukkede have går hun ligeså pænt ved siden af mig uden snor på??

 

nå men hun kan da sitte og lidt apport hvis der er godbidder eller en fodbold indblandet :blink:

 

vi prøver igen imorgen :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for rådene, jeg prøvede idag med at binde et ca 5 meter reb i selen ude på bold banen/dyrskuepladsen, men da rebet ikke var længere trak hun igen..

 

kender det med at stoppe op, men bryder mig ikke om at skulle trække hende den anden vej..

 

miraklet kommer ikke på Eengang og alt er jo nyt og spændende/skræmmende for hende så det kommer til at tage tid, men når vi er alene i vores lukkede have går hun ligeså pænt ved siden af mig uden snor på??

 

nå men hun kan da sitte og lidt apport hvis der er godbidder eller en fodbold indblandet :blink:

 

vi prøver igen imorgen :vinken:

 

Jeg må jo indrømme, at jeg ikke har nogen imod at vende om og gå den anden vej. Alle de hunde ("kun" 2 hunde) jeg har brugt metoden på, har gladeligt fulgt efter mig, når jeg har gjort det uden nogle problemer (næsten da, den ene kunne godt være lidt stædig, men hun kommer heller aldrig ud at gå). Og det har vist sig at være langt den mest effektive metode. Og man rykker jo heller ikke med hunden, hvis det er det du har noget imod :-) Derudover så var den også det mest optimale, da jeg trænede med Naja, en labrador. Hvis man brugte "stop op"-metoden, så nåede man altså kun at gå et halvt skridt ad gangen, hvorimod med vend-om-metoden nåede man at gå ca. 2-3 HELE skridt = mere succes for vovse.

Den trælse del er jo så, at hvis hunden trækker voldsomt meget, så går man temmelig meget i ring og kommer ikke rigtig nogle veje.

 

Men stop op-metoden er skam også effektiv, den bruger jeg så snart, hunden ikke trækker uafbrudt længere :-)

 

Hvis det er muligt for dig, at få kontakt med hende på turen, så kan du jo prøve at indøve kommandoen "gå-pænt". Hvis hun er rolig et øjeblik, så sig "gå pænt" (eller hvad du nu foretrækker) og giv straks en godbid eller fodbold bag efter (dog skal du være opmærksom på, at boldkast stresser hunden, så det kan give den omvendte effekt - og så er det måske ikke det mest optimale, når hunden har line på :lol: ) - eller noget andet, som hun er glad for. Stille og roligt udvider du tiden. For at give højere succesrate for hende, kan du også prøve at køre hende træt, inden I går. Det kan eventuelt ske ved at give hende et godt fodersøg eller træne med hende og når hun så er faldet lidt til ro bagefter, tager du linen frem og I går en tur. Så er der måske skruet lidt ned for ivrigheden/energien. Men det kommer jo så an på, om hun er den type der går fuldstændig i selvsving ved udsyn til en gåtur og stresser fuldstændig op lige inden og under turen. Hvis hun er den type, så kunne jeg forestille mig, at det ville hjælpe, hvis du gik RIGTIG lange ture med hende, så hun når at falde HELT ned og gå forholdsvist pænt (hvad man nu betragter som rimeligt). Så begynder hun måske at koble en følelse af ro til det at gå tur, men jeg ved det ikke. Har bare hørt mange gange, at hunde går ind i en situation med samme følelse, som den forlod den med sidst fra mange kloge hoveder. Men jeg kan ikke siges at være adfærdsekspert og ved derfor ikke om det kan hjælpe med gåturene.

 

Håber denne smøre kan bruges til noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for rådene, jeg prøvede idag med at binde et ca 5 meter reb i selen ude på bold banen/dyrskuepladsen, men da rebet ikke var længere trak hun igen..

 

kender det med at stoppe op, men bryder mig ikke om at skulle trække hende den anden vej..

 

miraklet kommer ikke på Eengang og alt er jo nyt og spændende/skræmmende for hende så det kommer til at tage tid, men når vi er alene i vores lukkede have går hun ligeså pænt ved siden af mig uden snor på??

 

nå men hun kan da sitte og lidt apport hvis der er godbidder eller en fodbold indblandet :blink:

 

vi prøver igen imorgen :vinken:

 

5 meter er ikke lang line for en dobermann. Hun skal kunne løbe i linen.

 

Tænk ikke så meget i at hun skal gå pænt som i at hun skal have brugt noget krudt og have tilfredsstillet sin løbetrang.

Du taler om en lænkehund som du lige har overtaget, hun har først og fremmest brug for "frihed" og ikke at blive "lænket" til din side - kan du følge mig?

 

Når hun er trættet og tilfreds af måske en times løben i 20 - 25 meter langline hvor du bare går rundt og frem og tilbage uden at kalde, SÅ kan du begynde at øve "gå pænt" med hende. Ikke før.

 

Det behov hun har for frihed og for at løbe igennem og opleve vil altid modarbejde dit mål, som er at få hende tæt på dig i nedsat tempo, derfor skal HENDES behov dækkes først.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

hej ninjamor

 

det giver rigtig meget mening, jeg havde slet ikke tænkt sådan men hun er jo hyperaktiv så selvfølgelig skal hun aktiveres inden hun kan lære og slappe af i en kort snor.

 

mvh

 

Søren

 

Det er en ganske almindelig "fejl", som rigtigt mange hundeejere begår :-)

 

Hvad mener du med at hun er hyperaktiv, mener du det i ordets egentlige betydning, at hun er konstant aktiv og ikke kan falde til ro?

Altså er overaktiv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
tak for rådene, jeg prøvede idag med at binde et ca 5 meter reb i selen ude på bold banen/dyrskuepladsen, men da rebet ikke var længere trak hun igen..

 

kender det med at stoppe op, men bryder mig ikke om at skulle trække hende den anden vej..

 

miraklet kommer ikke på Eengang og alt er jo nyt og spændende/skræmmende for hende så det kommer til at tage tid, men når vi er alene i vores lukkede have går hun ligeså pænt ved siden af mig uden snor på??

 

nå men hun kan da sitte og lidt apport hvis der er godbidder eller en fodbold indblandet :blink:

 

vi prøver igen imorgen :vinken:

 

Hej og tillykke med din nye hund.

 

Måske kan du bruge dét, at hun går fint i haven uden snor. Er det noget hun gør af sig selv eller er det en kommando du bruger, så hun går ved din side? Brug det samme ord igen når hun er i snor, og hver gang hun f.eks. går som i haven så godbid og ros.

 

Men først lad hende løbe energien af sig :5up:

 

Kender godt til at tage en lænkehund til sig, min var meget kuldret i starten men efter en månede var han fin :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

lav lidt fodersøgning i haven før i skal gå tur.

 

Vi gør det at når Cujo trækker stopper vi så han kan mærke at selen strammer og lige straks han bakker eller sætter sig og linien bliver slap så den ikke "strammer" på hans brystkasse får han et ja og en godbid.

Ikke sikkert i er klar til det endnu, men så evt. gør det når i er.

 

Husk hundetræning :-) vi fik også vores hund da han var 7 måneder og kunne godt mærke han var landhund, han gik aldrig i snor der.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi gik mindst 15 km igår og legede 2 1/2 time i haven med bolden.. smed os en håndfuld hundemad på plænen, hun fandt det hele, prøvede at vende om når hun trak i snoren, kan få hende til at stoppe op så snoren bliver slap og hun får ros + godbid, men hun trækker lige med det samme igen..

men hun skal jo os lige lære de nye kommandoer. :-)

 

hun var på vej udover kantstenen flere gange og man vil jo lige få hende ind på ret kurs igen men hun ligger sig og er bange, hun er generelt bange for stortset alt udenfor især hunde og mennesker, det er 2 forskellige hunde hjemme og udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi gik mindst 15 km igår og legede 2 1/2 time i haven med bolden.. smed os en håndfuld hundemad på plænen, hun fandt det hele, prøvede at vende om når hun trak i snoren, kan få hende til at stoppe op så snoren bliver slap og hun får ros + godbid, men hun trækker lige med det samme igen..

men hun skal jo os lige lære de nye kommandoer. :-)

 

hun var på vej udover kantstenen flere gange og man vil jo lige få hende ind på ret kurs igen men hun ligger sig og er bange, hun er generelt bange for stortset alt udenfor især hunde og mennesker, det er 2 forskellige hunde hjemme og udenfor.

 

Sikke noget øv, at hun er så bange :(

 

Kan du eventuelt nå at stoppe hende, inden hun kommer ud over kantstenen? Okay, det bliver måske lidt meget for hende rent psykisk, men sørge for, at når hun når kantstenen, så er snoren bare ikke længere, førend hun har fået lov at passere af dig? Og jeg ved jo ikke, om det var det du mente...

 

Men boldkast kan jeg sige, at det bør du ikke praktisere for meget. Det er desværre yderst stressende for hunden, hårdt fysisk, ja, men stressende psykisk. Det modarbejder desværre træningen i at gå pænt. Boldkast bør - hvor sjovt det end er for både ejer og hund - holdes på et "minimum". Jeg kan ikke sige, hvor grænsen går, men for meget på én gang (og vi kan vist godt blive enige om at 2½ time er meget ;-) ) eller for ofte kan give hunden kronisk stress. Husk, at det er jagtinstinktet, der tænder af hver gang hunden skal fange bolden og det er yderst stressende i længden.

 

Angående at hun trækker med det samme igen... Prøv at træne lidt selvkontrol med hende, ikke det helt store vanskelige. Men eksempelvis træne lidt sit og dæk (rolige øvelser), eller hvad hun nu er god til engang imellem for at få lov til at gå videre. Det hjalp, da jeg trænede Azuro sidst, men det er jo individuelt...

 

Men tror jeg vil stå af med at give flere råd nu, da jeg jo som sagt ikke er adfærdsekspert og der skal vist et klogere hoved end mig til det her. Det var bare et par råd, jeg tænkte ville hjælpe.

 

Held og lykke og håber I finder ud af det med linen og de farlige mennesker og hunde sammen!

Link til indlæg
Del på andre sites

hej rikke

 

har vist formuleret det med lege med bolden forkert, vi legede selvfølgelig ikke 2 1/2 time med bolden alene, mener at jeg har brugt/bruger den som belønning når hun har gået pænt ved min side rundt i haven uden snor og når hun har sittet og kommet når jeg har fløjtet, har ikke gået med bolden hele tiden..

 

men jeg havde hende med op på en kæmpe boldbane idag (uden bolden) og hun fik lov at gå løs (vi var helt alene) når jeg stod stille uden at kalde/fløjte kom hun af sig selv og jeg blev stående stille, det endte med at hun satte sig ved min side ca 5 sekunder, den slags skal jo belønnes med en nusse tur :blink:

 

ved ikke om jeg gør det hele rigtigt, men jeg er nødt til at forsøge mig forsigtigt frem, når Simba er glad er jeg glad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

vi gik mindst 15 km igår

 

Det er alt, alt for meget for en hvalp at skulle gå 15 km :shock:

 

og legede 2 1/2 time i haven med bolden..

 

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "leg" men 15 km ude at gå og derefter 2½ times aktivtet i haven er lige til at gøre din hvalp stresset og udmattet og det dur ikke.

Hendes fysik kan ikke klare sådan en aktivitet i længden.

 

smed os en håndfuld hundemad på plænen, hun fandt det hele,

 

Giv hende hellere det meste af sit foder som søg og lad hende bruge 2 x 30 minutter på det. De er langt mer stimulerende end bare at gå.

 

prøvede at vende om når hun trak i snoren, kan få hende til at stoppe op så snoren bliver slap og hun får ros + godbid, men hun trækker lige med det samme igen..

men hun skal jo os lige lære de nye kommandoer. :-)

 

 

Det har intet med nye kommandoer at gøre men mere med din timing og hvordan hun oplever hele situationen.

Hvis din timing ikke er korrekt lærer hun det forkerte eller i bedtse fald - ingenting.

 

hun var på vej udover kantstenen flere gange og man vil jo lige få hende ind på ret kurs igen men hun ligger sig og er bange, hun er generelt bange for stortset alt udenfor især hunde og mennesker, det er 2 forskellige hunde hjemme og udenfor

 

Du kan ikke arbejde med en bange hund.

Jeg vil anbefale dig at få en dygtig adfærdsbehandler til at se på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

den har lige rejst børster, knurret og vist tænder af mig som den ville angribe, fordi jeg tog en sok den gnaskede i, måtte trække mig og den var ikke trængt op i en krog på nogen måder, det var IKKE leg !!

Link til indlæg
Del på andre sites

den har lige rejst børster, knurret og vist tænder af mig som den ville angribe, fordi jeg tog en sok den gnaskede i, måtte trække mig og den var ikke trængt op i en krog på nogen måder, det var IKKE leg !!

ja den forsvare sine ting og det skal den jo ikke over for ens ejer eller bare generelt, eneste rigtige at gøre er at få en adfærds behandler på sagen, hurtigst muligt..lyder desværre til hunden ikke har haft det godt før du fik den..:(

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det burde den bestemt ikke gøre og jeg er ærligtalt bekymret for om den nøjes med at vise tænder næste gang?

 

den har ikke haft det godt hvor den kom fra, har stået som lænke hund 6-22 hverdag og sovet på et badeværelse..

 

mine forældre siger den bør aflives..??

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det burde den bestemt ikke gøre og jeg er ærligtalt bekymret for om den nøjes med at vise tænder næste gang?

 

den har ikke haft det godt hvor den kom fra, har stået som lænke hund 6-22 hverdag og sovet på et badeværelse..

 

mine forældre siger den bør aflives..??

Nej det bør den ikek før den er vurderet af en ekspert... håber ikke de så også siger du skal aflives hvis du en dag kom hjem og de fandt ud af du havde taget kokain og stjålet en bil? (nej du kunne ikke finde på det, men et eksempel)

 

Få hunden vurderet og tag den derfra, indtil der så leg ikke med skæbnen, altså lad den lege med de ting den har fået at lege med og bliv venner med den, giv den en godbid af og til og vise den du er en rar person og ikke vil den ondt, nusse den og giv godbid ind imellem, vinde dens tillid stille og roligt.

 

jeg ved ikke hvor du bor, men hende her kan også anbefales.

http://www.clickogadfaerd.dk/index.php?page=maria-hansen-2

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan sagtens forstå, at du er bekymret for hvad-nu-næste-gang, det er trods alt en stor hund, og måske har dine forældre ret, at den bør aflives :confused:

 

MEEEEN - du vidste jo på forhånd, at det ikke ville blive let, men var villig til at tage chancen alligevel og give hunden en chance, så det bør du stå fast ved, i det mindste indtil du har søgt og fået professionel hjælp.

 

Synes du straks skal kontaktet internatet, hvor du købte hunden og tale indgående med dem, derefter skal du kontakte en god adfærdsbehandler, ninjamor har givet dig et link, brug det!

 

Alt dette er på længere sigt end nu og her.

 

Nu og her skal du sørge for ikke at sætte din hund i en situation, hvor den føler den har behov for at forsvare sig, og det den har - det gør du bl.a. ved at aflede, hvis den er i gang med noget den ikke må, smid fx. en håndfuld fantastiske guffer væk fra hunden, men hvor den kan se det (sæt evt. kommando på nok/slut/stop/what ever)- når den er igang med gufferne, kan du tage det den havde taget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at vide om du stadig bor hjemme hos dine forældre og hvor meget de er involveret i projekt hund?.

 

Jeg mener ikke at en ung dreng skal stå alene om ansvaret med en hund der har de problemer som din har. Men hvis i er enige om at løse problemet i fællesskab og i mener at i har den nødvendige overskud og i er seriøse omkring det, så få hurtigst mulig kontakt med en god adfærdsbehandler. Se Ninjamors link.

 

Jeg ønsker held og lykke, for hunden har helt sikker fortjent en chance. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det burde den bestemt ikke gøre og jeg er ærligtalt bekymret for om den nøjes med at vise tænder næste gang?

 

den har ikke haft det godt hvor den kom fra, har stået som lænke hund 6-22 hverdag og sovet på et badeværelse..

 

mine forældre siger den bør aflives..??

 

Det markerede: Sådan kan man ikke bare sige...

 

Hvad hunde BØR eller ikke bør i et menneskesamfund hænger som regel ikke sammen med hvad hunde er for nogle dyr.

Der er mere eller mindre nedarvede adfærd og adfærdsregler blandt hunde og en af disse regler er at det er FULDT ACCEPTABELT at forsvare ejendom.

 

Ejendom anses for alt det hunden har indenfor sin "ejendomszone" som varierer men for alle hunderacer mindst betyder at det den har i munden er ejendom. Som altså må forsvares.

 

Dette er altså helt normal hundeadfærd.

At kunne tage noget fra en hund kræver tillid fra hundens side og denne tillid skal bygges op gennem respektfuld behandling fra ejerens side.

 

Dette inkluderer IKKE at fratage hunden dens ejendom.

 

Så, I kan sagtens få Simba aflivet men det ville være dybt uretfærdigt fordi hun derved bedømmes udfra menneskeadfærd når hun handler som den hund, det dyr, hun er.

 

Læs evt noget om hundeadfærd så det hele bliver forståeligt f.eks. Alfasyndromet af Anders Hallgren, Familiehunden af Lone Greva og Ulves og hundes adfærd af Freddy Worm Christiansen.

 

Det vil være en god hjælp til at forstå din nye hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...