Hop til indhold

På med krea-hatten


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Tænkte også lidt at det konne være spændende hvis folk skrev lidt om hvad de bedst kan lide at arbejde med i deres billeder og hvilke motiver de foretrækker måske :genert:

 

 

Jeg elsker at arbejde med lys og rum i billedet også er det vidst ingen hemmelighed at jeg har en svaghed for makro :mrgreen::hjerte: (men det er også delvist pga mit kamera, jeg kommer lidt til kort på lange afstande)

Nårh ja, også bearbejder jeg ikke billederne bagefter, dem jeg ikke synes sidder nogenlunde i skabet ryger i skralderen :genert:

 

hvad med jer?

Redigeret af potil
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 153
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Miss_menelli
På at blive rask evt. ;-)

 

Ja jeg er jo rimeligt ophængt i hvalpekassen for tiden, men det sker da jeg stikker næbet ud og får samlet hømmer op og leger med en af de andre, så mon ikke der osse kan findes en mulighed for at fotografere. Jeg er bare ikke i stand til at forlade min matrikel, men det har jeg ikke gjort ved nogle af de andre billeder heller, så mon ikke det går :-)

 

Tjoo... Men det er jo total røv bare at ligge under dynen :genert:

 

Stod op og troede jeg havde det bedre så havde egentlig lovet jeg kom ud og tog billeder til konkurrencen.... Men snot anfald overtog lynhurtigt, så må vist aflyse. :damn:

Men vakler stadig en smule mellem skal og skal ikke :engel:

 

Første emne høst?

 

God ide :5up:

 

Tænkte også lidt at det konne være spændende hvis folk skrev lidt om hvad de bedst kan lide at arbejde med i deres billeder og hvilke motiver de foretrækker måske :genert:

 

 

Jeg elsker at arbejde med lys og rum i billedet også er det vidst ingen hemmelighed at jeg har en svaghed for makro :mrgreen::hjerte: (men det er også delvist pga mit kamera, jeg kommer lidt til kort på lange afstande)

Nårh ja, også bearbejder jeg ikke billederne bagefter, dem jeg ikke synes sidder nogenlunde i skabet ryger i skralderen :genert:

 

hvad med jer?

 

Kan bedst lide action billeder med vovserne.

Så arbejder en del med at prøve at finde kombinationen af blænde, lukketid og iso under de forskellige forhold.... Med varierende resultat :lol:

Men knokler lystigt derudaf.

 

Og så kan jeg godt lide at arbejde med forskellige kompositioner og opsætning af billeder.. At finde motivet, finde lyset og vinklen.

Det er ikke sådan at jeg foretrækker det ene fremfor det andet, men prøver hele tiden at finde mulighederne i det jeg står overfor.

 

Så en video med Ken Rockwell jeg synes var ret interessant og kunne rigtig godt lide hans illustrationer af "working the scene"... Så det er noget jeg godt kunne tænke mig at arbejde videre med.

Men det er bare ikke så nemt som han får det til at lyde :mrgreen:

Er lidt i gang med at kæmpe mig igennem en del af hans materiale... Man laaaaaaang, laaaang vej igen!

 

Jeg er også på, men jeg skal lige have indleveret huset til rep og have det retur først. Jeg har lidt mistet modet i disse dage. Så må se at få skrabet penge sammen, så jeg kan komme til Kbh med huset.

 

Synes da bare du skal springe med på vognen.

Så må vi bare se bort fra at fokus er øv - Kompositionen, lys og fortolkning af motivet kan du jo snildt arbejde med uden at fokus er helt korrekt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg redigerer altid mine billeder. Retter dem op, hvis de er skæve, beskærer, presharpener og evt noget contrast. Laver altid 2 udgaver billeder udover raw filen. Har et "stort" billede og så har jeg dem, jeg bruger på fora og face. De bliver rettet ind i image size til ca 800 i bredden og max 700 i højden. Ellers synes jeg de bliver for store til at jeg kan se dem herinde. Gider ikke sidde og scrolle ned eller til siden for at se hele billedet.

 

Jeg vil helst tage billeder af dyr, og mest hunde. Især i fart (skulle nok have en anden hund til lige DET formål:lol:). Er ikke så god til at "kræve/beordre" folk til at skifte positioner eller flytte sig for mig, så er det nemmere med dyr:genert:

 

Har taget billeder af et brudepar og en hest efter vielsen. Og så har jeg taget billeder af en hest, en veninde fik. Både da han kom hjem, undervejs og i sidste uge, da han måtte aflives. Dem kan jeg så ikke rigtig vise frem, da det er hendes billeder. Og hun skal ikke støde på sin døde hest på google:genert:

 

Jeg har en del problemer med dyr i fart, så det er nok der, jeg har mest brug for hjælp. Havde også en del problemer med hesten i løb. De er mmm okay i lille størrelse, men de kan ikke bruges i stor:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg tager af uanede årsager en masse hundebilleder :slem: jeg er selvfølgelig pjattet med gode actionbilleder, men faktisk er jeg mere optaget af at lave portrætbilleder (af hundene) for tiden. Jeg synes det er en god udfordring at arbejde med forskellige racer og få netop det rette udtryk frem hos den enkelte hund. Det kræver noget opfindsomhed, ihærdighed og viden om racen og sansen for at kunne få en fornemmelse af det enkelte individ. Og så selvfølgelig det fototekniske, jeg er lidt allergisk overfor fokus- og blændefejl. Jeg smider de billeder ud der ikke kan buges uden redigering, men jeg kan godt lide at justere på et ellers udmærket billede og køre det gennem lidt photoshop.

 

aIMG_0068.jpg

 

Liga1.jpg

 

Eksempler på individuelle udtryk:

02-20.jpg

 

1aIMG_9481.jpg

 

04-19.jpg

 

anicola069.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Så har jeg været i gang.

 

Har prøvet lidt forskelligt... Havde egentlig en plan med nogle halmballer, men de var fjernet da vejret var til en tur udenfor.

Så prøvede lidt andet i stedet og endte med at lege med noget der slet ikke havde med emnet at gøre.

Men i får det hele alligevel :mrgreen:

 

Først et ret kedeligt landskabsbillede:

 

418905_10151050599503471_797706006_n.jpg

 

 

 

 

Så et kedeligt billede af en stubmark:

 

284575_10151050600528471_200525053_n.jpg

 

 

 

 

Så en tot der stak op:

 

331048_10151050600938471_1447445630_o.jpg

 

 

 

 

 

Så gik jeg lidt rundt og ind mellem træerne og lagde fokus der i stedet for på marken:

 

265386_10151050601588471_2111071463_o.jpg

 

 

 

 

 

En lidt anden vinkel:

 

265293_10151050602443471_631514074_o.jpg

 

 

 

 

 

Og en hvor jeg forsøgte at få den hule-effekt frem, som jeg følte:

 

615082_10151050602953471_1938947170_o.jpg

 

 

 

 

 

Og noget ukrudt, hvor grenen der stikker op irritere mig grænseløst:

 

327023_10151050603083471_78862744_o.jpg

 

 

 

 

 

Så fandt jeg et lidt sjovere motiv.

Nogle afblomstrede tidsler, hvor jeg havde solnedgangen mellem træerne som baggrund og tænke det kunne være lidt sjovt at lege med:

 

242797_10151050603278471_202777755_o.jpg

 

 

 

333561_10151050603458471_1256200559_o.jpg

 

 

 

339893_10151050603743471_410569346_o.jpg

 

 

 

 

 

Her bøvlede jeg lidt med hvor jeg ville have fokus:

 

526990_10151050603993471_1370007327_n.jpg

 

 

 

 

Bedre:

 

 

256080_10151050604243471_1724954966_o.jpg

 

 

 

 

 

Fokus forkert, men kan godt lide farverne:

 

 

551772_10151050604618471_510072809_n.jpg

 

 

 

 

 

Så ramte jeg noget jeg personligt godt kunne lide, fordi jeg fik mig placeret mellem to planter som giver lidt slør og farverne var dejlige:

 

392096_10151050604858471_1361696112_n.jpg

 

 

 

 

 

Lidt rodet... Men kan faktisk godt lide det:

 

271855_10151050605158471_241585891_o.jpg

 

 

 

 

 

Fokus er mystisk... Men selve kompositionen kan jeg godt lide:

 

264139_10151050605373471_959138892_n.jpg

 

 

 

 

Denne er en af mine yndlings:

 

467015_10151050605603471_1482253467_o.jpg

 

 

 

 

 

Og så lige den sidste:

 

321765_10151050605803471_764738347_o.jpg

 

 

 

 

Kan godt smide billeddata op, hvis nogen har interesse i det - Men typisk Iso omkring 400+/-

Og omkring f4,5 - 5,6 på dem alle og en lukketid på mellem 1/350-1/500.... Sådan cirka :blink:

 

 

Og beklager billedstørrelses forvirringen.... Men alt driller, så har hapset dem fra fjæs som også drillede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arj, den chili har jeg også - ved du, hvad den hedder? Min er præcis magen til (suverænt foto!!!)

 

Tak!

De Arbol eller chile de árbol, jeg har aldrig haft sådan en plante før og har ikke smagt på dem endnu. Jeg fik en lille plante med fra Sverige da jeg var oppe og parre, den gang var der begyndt at komme små blomster på og nu er der fine frugter, lidt lissom udviklingen i hvalpekassen ;-)

[h=1][/h]

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Åh jeg har stadig problemer:(

 

Har fået mit kamera hjem fra rep i mandags (back fokus er rettet). Men jeg ved ikke. Jeg tror jeg skyder, mens hunden er for langt ude, blandt andet. Iflg View NX2 (nikon program) skulle fokus ligge omkring hovedet på de fleste af billederne. Men jeg ville jo godt have det på øjnene. Er vi ude i at jeg skal have min tripod med?

 

Ham her løber meget hurtig og jeg har ikke helt lært hans rytme at kende. Men det kommer jeg til, da jeg kan få lov til at tage så mange billeder jeg vil

 

De er alle taget på Manuelt program og ISO 400

 

1/1600 og f/7.1

 

DSC_9983.jpg

 

1/1250 og f/8

DSC_9959.jpg

 

1/1250 og f/8

DSC_9957.jpg

 

1/1250 og f/8

DSC_9936.jpg

 

1/2000 og f/7.1

DSC_0057.jpg

 

1/1250 og f/8

 

DSC_0026.jpg

 

Luna:

 

1/1250 og f/9

 

DSC_9973.jpg

 

1/2000 og f/7.1

 

DSC_0054.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at jeg skal op på f/8 og 9 (kan godt lide sløret baggrund), men det andet driller.

 

Umiddelbart ser det ud til at du har svært ved at lægge fokus rigtigt. Prøv at smide dig på maven med albuerne i jorden. Hvordan placerer du din venstre hånd på objektivet? Gør du det ikke allerede så hold med underhåndsgreb, så støtter du bedst muligt.

Når du fotograferer en hund hvor du på forhånd kender dens løbebane, så vil de første billeder egentlig mest have værdi som "støttehjul" så du har fået hunden i rigtigt fokus, inden den kommer ind i den afstand der vil give billeder af bedst kvalitet. Billederne smides ud, de vil aldrig have en ønskelig teknisk kvalitet.

Vælg din placering ift. hunden sådan at der er størst mulig afstand fra hund til baggrund og mindst mulig afstand fra dig til hund, dog så du kan få åbnet op for objektivet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ser det ud til at du har svært ved at lægge fokus rigtigt. Prøv at smide dig på maven med albuerne i jorden. Hvordan placerer du din venstre hånd på objektivet? Gør du det ikke allerede så hold med underhåndsgreb, så støtter du bedst muligt.

Når du fotograferer en hund hvor du på forhånd kender dens løbebane, så vil de første billeder egentlig mest have værdi som "støttehjul" så du har fået hunden i rigtigt fokus, inden den kommer ind i den afstand der vil give billeder af bedst kvalitet. Billederne smides ud, de vil aldrig have en ønskelig teknisk kvalitet.

Vælg din placering ift. hunden sådan at der er størst mulig afstand fra hund til baggrund og mindst mulig afstand fra dig til hund, dog så du kan få åbnet op for objektivet.

 

Jeg sad på min flade og holdte vist fast i huset med venstre hånd. Jeg må ned på maven næste gang:5up:

 

Jeg må til at lære tålmodighed før jeg begynder at skyde. Jeg starter mens han er for langt væk. Baggrunden var svær, da jeg tænkte solen skulle være i ryggen-ish. Dette er et af de eneste steder med grønt, hvor vi kan være uden at blive forstyrret af mange andre hunde. Men så er der desværre alle målene. De er mere eller mindre placeret over hele området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad på min flade og holdte vist fast i huset med venstre hånd. Jeg må ned på maven næste gang:5up:

 

Jeg må til at lære tålmodighed før jeg begynder at skyde. Jeg starter mens han er for langt væk. Baggrunden var svær, da jeg tænkte solen skulle være i ryggen-ish. Dette er et af de eneste steder med grønt, hvor vi kan være uden at blive forstyrret af mange andre hunde. Men så er der desværre alle målene. De er mere eller mindre placeret over hele området.

 

Hvordan zoomer du hvis du holder kameraet med begge hænder?

 

Du kan sagtens begynde at skyde med det samme, billederne er bare ikke noget værd og skal i skralderen ;-)

Ift. baggrunden handlede det ikke om hvad den bestod af, men at du sørger for at afstanden mellem den og hunden er større en mellem dig og hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan zoomer du hvis du holder kameraet med begge hænder?

 

Haha du har ret, måtte lige have kameraet frem og prøve. Jeg har hånden på siden... Må huske at have underhåndgreb og albuerne i jorden!

 

Du kan sagtens begynde at skyde med det samme, billederne er bare ikke noget værd og skal i skralderen ;-)

Ift. baggrunden handlede det ikke om hvad den bestod af, men at du sørger for at afstanden mellem den og hunden er større en mellem dig og hunden.

 

Ja selvfølgelig, den skulle lige ind og vende :-D

 

Jeg tog små 300 billeder i dag og endte ud med 49, hvor jeg helt sikkert kunne have slettet de fleste af DEM også. Men jeg kan heldigvis jo bare øve mig ret ofte på ham, når nu min egen ikke gider særlig meget:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha du har ret, måtte lige have kameraet frem og prøve. Jeg har hånden på siden... Må huske at have underhåndgreb og albuerne i jorden!

 

 

 

Ja selvfølgelig, den skulle lige ind og vende :-D

 

Jeg tog små 300 billeder i dag og endte ud med 49, hvor jeg helt sikkert kunne have slettet de fleste af DEM også. Men jeg kan heldigvis jo bare øve mig ret ofte på ham, når nu min egen ikke gider særlig meget:-D

 

Præcis, det handler om at øve sig og om at være kritisk. Hvis man har den indstilling at nåååårh, det er sgu ok, fordi hunden lige på dét billede hænger rigtigt i luften, så pyt med at fokus er lidt off eller billedet er lidt sløret, så behøver man heller ikke stille større krav til sig selv og så blir man ikke dygtigere.

Jeg sorterer altid af flere gange, der kan sagtens være nogle billeder som jeg i første omgang er lidt blødsøden omkring, men som strittes ud i sidste sortering fordi de bare ikke opfylder kravene, når jeg lige kigger ordentligt efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis, det handler om at øve sig og om at være kritisk. Hvis man har den indstilling at nåååårh, det er sgu ok, fordi hunden lige på dét billede hænger rigtigt i luften, så pyt med at fokus er lidt off eller billedet er lidt sløret, så behøver man heller ikke stille større krav til sig selv og så blir man ikke dygtigere.

Jeg sorterer altid af flere gange, der kan sagtens være nogle billeder som jeg i første omgang er lidt blødsøden omkring, men som strittes ud i sidste sortering fordi de bare ikke opfylder kravene, når jeg lige kigger ordentligt efter.

 

Ja jeg sorterede først efter fokus, hvor dem, hvor fokus var helt ved siden af hunden røg, i et vindue med flere små billeder på en gang. Derefter gennemgik jeg resten i et større billede et for et. Og så røg der yderligere flere både pga fokus, men også manglende skarphed.

 

Og ja, så røg der flere igen, da jeg redigerede. Næste gang vi får noget sol og vi begge har fri, så skal jeg helt klart ned og prøve at ligge på maven og så skyde mig ind på ham. Det sjove er at Luna egentlig begynder at synes det er lidt sjovt og bliver revet lidt med, så det er jo win-win:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...