Hop til indhold

På med krea-hatten


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Dagens billede-tråden synes jeg er giver anledning til kreativ tænkning på motiv og fototeknik. Man viser et enkelt billede af dagens emne.

 

I aftes (eller nat) var vi så et par stykker der nørdede lidt rundt i det fototekniske, og i dag tænkte jeg så at det da nok egentlig ikke var det rigtige sted da det tager ret meget plads i tråden, der jo faktisk har et andet formål. Det er jo slet ikke alle der synes at fotograferingen er så interessant som jeg og andre gør, så måske det er fornuftigt at skille tingene lidt ad??

 

I hvert fald så synes jeg det er sjovt og interessant at få historierne og overvejelserne bag billederne, lissom det osse er sjovt at se de "fraklip" der måtte komme. Så hvis I andre har lyst, så kan vi måske bruge denne tråd til nørdesnak og overskydende billeder?

Så blir der bedre plads til alle i den anden tråd, hvis man kan sige det sådan....

 

I går tog vi vandbilleder og det resulterede for mig i gummistøvler og forskellige ideer der skulle afprøves, efterfulgt af computerhygge :-D

 

aIMG_7309.jpg

 

aIMG_7328.jpg

 

aIMG_7299.jpg

 

aIMG_7302.jpg

 

aIMG_7325.jpg

 

shIMG_7325.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 153
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu har jeg ikke vidst, hvad jeg skulle bidrage til denne tråd med før, men har kommer da lidt :mrgreen: (hvis jeg har forstået emnet rigtigt)

 

Jeg er jo ikke sådan den der type, der redigerer så meget i billederne - har ingen programmer, der kan gøre det ordentligt. Kan bruge "auto korrigering" i Microsoft Picture mangager eller hvad det hedder, beskære og så er det nogenlunde det (en sjælden gang, med et godt motiv og dårlig baggrund, hvor auto-k ikke gør det, kan jeg forsøge at prøve mig frem selv).

 

Men her kommer da nogle fraklip fra i dag, som jeg bare mååååå vise frem!

 

Her er billedet før det udvalgte - tanken var at tage et billede af solen, mens der var skyer, så man fik spillet med - det lykkedes da i hvert fald!

IMG_2608.jpg

 

Og her har vi en ret sejrs-sikkert skyformatin (bemærk V'et) - samme tanker som forrige.

IMG_2613.jpg

 

Syntes umiddelbart at billedtagningen om eftermiddagen gik ret... Skidt. Så ville prøve med noget ufejlbarligt, nemlig solnedgang. Den var så bare ikke specielt interessant i dag :lol: Men kan godt lide farverne og spillet i skyerne, da var så flinke lige at komme forbi og den kuglerunde sol, man kan ane nu!

IMG_2628.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og skal vi lige snakket om, hvor meget jeg fik leget med indstillinger i dag? Både blænde, ISO og lukketid var i sving i alle ender (okay, lukketiden kom ikke under 100), for jeg var fuldstændig blank over, hvordan man fik sådan et billede til at blive godt!

 

 

Og super flotte fraklip, Hopsa - jeg er lidt misundelig på evner, kamerahus og objektiv! Apropos objektiv, så spurgte jeg forresten i den anden tråd... Kan objektivet gøre noget i forhold til støjen fra ISO, eller er det udelukkende kamerahuset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og skal vi lige snakket om, hvor meget jeg fik leget med indstillinger i dag? Både blænde, ISO og lukketid var i sving i alle ender (okay, lukketiden kom ikke under 100), for jeg var fuldstændig blank over, hvordan man fik sådan et billede til at blive godt!

 

 

Og super flotte fraklip, Hopsa - jeg er lidt misundelig på evner, kamerahus og objektiv! Apropos objektiv, så spurgte jeg forresten i den anden tråd... Kan objektivet gøre noget i forhold til støjen fra ISO, eller er det udelukkende kamerahuset?

 

Cool :-D

Ja det er da osse bare om at pille, rode og rage så man kan få glæde og udbytte af det udstyr man nu har indkøbt.

Lukketid under 100 kan du ikke bruge til noget med mindre du har et stativ.

 

OK, jeg har ikke set spørgsmålet i den anden tråd, sorry.

Hmm altså jeg vil ikke påstå det er noget jeg har undersøgt eller afprøvet, men jeg ville ikke umiddelbart tro at de to ting har noget med hinanden at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cool :-D

Ja det er da osse bare om at pille, rode og rage så man kan få glæde og udbytte af det udstyr man nu har indkøbt.

Lukketid under 100 kan du ikke bruge til noget med mindre du har et stativ.

 

Nej, blev også over, delvist af samme grund (dog primært fordi jeg kunne se på lukketid lige over 100, at den IKKE skulle længere ned!).

 

OK, jeg har ikke set spørgsmålet i den anden tråd, sorry.

Hmm altså jeg vil ikke påstå det er noget jeg har undersøgt eller afprøvet, men jeg ville ikke umiddelbart tro at de to ting har noget med hinanden at gøre.

 

Ok, øøøøøv! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Super flotte fraklip :-D Allesammen.

 

Bernerazuro, du skulle prøve at hente Gimp, kender det ikke selv men det skulle være et godt, gratis fotoredigeringsprogram. Ang. linse, så vil jeg også helst skylde skylden på min nuværende :mrgreen: men desværre har jeg også hørt at det kan jeg ikke. Der kan hentes MEGET i redigering, og der er et eller andet med at det man ser på sin skærm og det som man ser i upload på nettet, godt kan ændre en del. En ting jeg syntes hjalp mig, var altid at tage (og gemme) i det der hedder sRGB. Det gør sig bedre på nettet, farverne især.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg er jo så sådan en der altid ender med bare at fotografere med min iphone :stupid: på trods af, at jeg har et superlækkert spejlrefleks kamera.... og når jeg endelig tager dte i brug, så står det bare på auto og sportsfunktion, så det tager helt vildt mange billeder i rap :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Følger lige med på sidelinjen :blink:

 

Super flotte fraklip :5up:

 

Har jo først lige fået kamera og er først ved at finde ud af hvad ISO og lukketid overhovedet gør :lol: Blænde må jeg vel komme til engang :genert: Syntes jeg roder rigelig rundt i bare de to i forvejen (og syntes altså langt fra altid det ender ud til den gode side endnu) :lol:

 

men ser jo lidt ud til jeg kunne få nogle tip med på vejen at prøve mig frem med her og om ikke andet kigge på super flotte billeder :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Følger lige med på sidelinjen :blink:

 

Super flotte fraklip :5up:

 

Har jo først lige fået kamera og er først ved at finde ud af hvad ISO og lukketid overhovedet gør :lol: Blænde må jeg vel komme til engang :genert: Syntes jeg roder rigelig rundt i bare de to i forvejen (og syntes altså langt fra altid det ender ud til den gode side endnu) :lol:

 

men ser jo lidt ud til jeg kunne få nogle tip med på vejen at prøve mig frem med her og om ikke andet kigge på super flotte billeder :5up:

 

Lukketiden bør altid være så høj som muligt (jo højere lukketid, jo større fart må der være på billedet uden det bliver uskarpt), men jo hurtigere der lukkes, jo mindre lys "kommer der ind".

 

ISO bør være så lav som muligt (giver lys til billedet, men på bekostning af kvaliteten)

 

Ved lav blænde, tager man typisk billede af et bestemt individ (fx. portrætbilleder, skarpt hoved, sløret baggrund).

Høj blænde bruger man ved landskabsbilleder (det hele bliver mere eller mindre skarpt).

Jo højere blænde, jo mere lys kræves der! Ergo må man kompensere med lukketid/ISO

 

De noter hjalp mig godt på vej med mit kamera! :-D Resten lærer man ligesom stille og roligt hen ad vejen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lukketiden bør altid være så høj som muligt (jo højere lukketid, jo større fart må der være på billedet uden det bliver uskarpt), men jo hurtigere der lukkes, jo mindre lys "kommer der ind".

 

ISO bør være så lav som muligt (giver lys til billedet, men på bekostning af kvaliteten)

 

Ved lav blænde, tager man typisk billede af et bestemt individ (fx. portrætbilleder, skarpt hoved, sløret baggrund).

Høj blænde bruger man ved landskabsbilleder (det hele bliver mere eller mindre skarpt).

Jo højere blænde, jo mere lys kræves der! Ergo må man kompensere med lukketid/ISO

 

De noter hjalp mig godt på vej med mit kamera! :-D Resten lærer man ligesom stille og roligt hen ad vejen :-)

 

Iiih tak skal du have :5up: Tror da vist lige jeg skal have skrevet det ned :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Iiih tak skal du have :5up: Tror da vist lige jeg skal have skrevet det ned :lol:

 

Velbekommen! Der er selvfølgelig mere i det, modlys/medlys, objekternes farve (det lærte jeg på den hårde måde, da jeg gik fra fotografering af bernere til volpinoer!), hvor du lægger fokus m.m. Men det er ligesom ting, som man lærer bedst ved at prøve sig frem, tror jeg... Så får man stille og roligt lidt mere fornemmelse for det for hver gang... Jeg fik en DVD med i købet, den gav mig da lidt forståelse for tingene, hvad ISO, lukketid og blænde er... Resten er nogenlunde "selflearned", med lidt hjælp fra JeanetteH i starten :mrgreen: Og der er stadig maaaasser plads til forbedring :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skal have nogle tal at arbejde ud fra, så prøv at holde en lukketid på mindst 1/800 når du vil tage billeder af noget i bevægelse (jeg ligger gerne omkring 1/2000).

Blænden ligger godt omkring 7-9 stykker og ISO-tallet justerer du kun op når ikke du kan få det andet til at fungere. Alt efter hvilket kamera du har sker der intet ved at ligge på 4-600 ISO, men du skal selv prøve dig frem for at vide hvad der kan lade sig gøre. Du skal selvfølgelig vide hvordan ISO-støj ser ud for at kunne vurdere det, det ved jeg ikke om du ved :-)

 

 

I øvrigt er en god test af blændetallets betydning for et billede, at fotografere sin hund siddende forfra. Fokus stilles midt mellem øjnene.

Jo højere blænde (lavere tal) jo mindre vil blive skarpt. En hund med lang snude, som fotograferes med en blænde 2.8 vil blive uskarp på både snude og ører. Fotograferes den i stedet med en blænde på 10 vil både snude, øjne og ører blive skarpe. Generelt er høj blænde mest velegnet til at skabe en bestemt effekt i et still-billede, og ikke så anvendelig i actionfotografering hvor man gerne vil have et større område (hele hunden f.eks) til at være skarp.

 

Men altså - for at få en ide om hvilken forskel det gør at ændre blændetallet, så sæt hunden foran dig, og fotografer hovedet med forskellige indstillinger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Super flotte fraklip :-D Allesammen.

 

Bernerazuro, du skulle prøve at hente Gimp, kender det ikke selv men det skulle være et godt, gratis fotoredigeringsprogram. Ang. linse, så vil jeg også helst skylde skylden på min nuværende :mrgreen: men desværre har jeg også hørt at det kan jeg ikke. Der kan hentes MEGET i redigering, og der er et eller andet med at det man ser på sin skærm og det som man ser i upload på nettet, godt kan ændre en del. En ting jeg syntes hjalp mig, var altid at tage (og gemme) i det der hedder sRGB. Det gør sig bedre på nettet, farverne især.

 

Når man gemmer til web, så er sRGB/RGB også standarden :) RGB = skærm, CMYK = print. Desuden skal opløsningen til web være 72ppi (pixels pr inch) modsat 300ppi ved print. Håh min lærer ville klappe i sine hænder lige nu :lol:

Gimp er et rigtig godt program og det opdateres vidst jævnligt. Det er ved at være en del år siden, at jeg har arbejdet med det, men dengang var jeg godt tilfreds.

 

 

 

Super lækre billeder allesammen! Mit kamera samler desværre støv og har gjort det længe :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Og skal vi lige snakket om, hvor meget jeg fik leget med indstillinger i dag? Både blænde, ISO og lukketid var i sving i alle ender (okay, lukketiden kom ikke under 100), for jeg var fuldstændig blank over, hvordan man fik sådan et billede til at blive godt!

 

 

Og super flotte fraklip, Hopsa - jeg er lidt misundelig på evner, kamerahus og objektiv! Apropos objektiv, så spurgte jeg forresten i den anden tråd... Kan objektivet gøre noget i forhold til støjen fra ISO, eller er det udelukkende kamerahuset?

 

Objektivet spiller ingen rolle helt specifikt ift. støjen på ISO - det er huset, der afgør hvor meget støj det giver. Og naturligvis lysforhold og lignende som afgør hvor synligt støjen er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekommen! Der er selvfølgelig mere i det, modlys/medlys, objekternes farve (det lærte jeg på den hårde måde, da jeg gik fra fotografering af bernere til volpinoer!), hvor du lægger fokus m.m. Men det er ligesom ting, som man lærer bedst ved at prøve sig frem, tror jeg... Så får man stille og roligt lidt mere fornemmelse for det for hver gang... Jeg fik en DVD med i købet, den gav mig da lidt forståelse for tingene, hvad ISO, lukketid og blænde er... Resten er nogenlunde "selflearned", med lidt hjælp fra JeanetteH i starten :mrgreen: Og der er stadig maaaasser plads til forbedring :lol:

 

Hehe jeg tog en tur til Frank, men vi blev enige om at ISO og lukketid vist var rigelig for mig at lege med i starten :mrgreen: (jeg kunne jo knap finde indstillingerne for dem :lol: ).

Joh fokus, lys og farve har jeg da også prøvet lidt med. At tage billeder af Dumle der ruller i græs i modlys og med fokus på et græsstrå det blev så ikke så godt :lol: og så syntes jeg faktisk han er svær, ikke så meget at han ikke er til at fange, men hans farve bliver bare enten knald rød eller lidt brunlig og han er jo sådan lige midt imellem, så der er da noget at lege med :lol:

 

Hvis du skal have nogle tal at arbejde ud fra, så prøv at holde en lukketid på mindst 1/800 når du vil tage billeder af noget i bevægelse (jeg ligger gerne omkring 1/2000).

Blænden ligger godt omkring 7-9 stykker og ISO-tallet justerer du kun op når ikke du kan få det andet til at fungere. Alt efter hvilket kamera du har sker der intet ved at ligge på 4-600 ISO, men du skal selv prøve dig frem for at vide hvad der kan lade sig gøre. Du skal selvfølgelig vide hvordan ISO-støj ser ud for at kunne vurdere det, det ved jeg ikke om du ved :-)

Har absolut ingen idé om hvordan sådan noget ser ud :lol:

 

I øvrigt er en god test af blændetallets betydning for et billede, at fotografere sin hund siddende forfra. Fokus stilles midt mellem øjnene.

Jo højere blænde (lavere tal) jo mindre vil blive skarpt. En hund med lang snude, som fotograferes med en blænde 2.8 vil blive uskarp på både snude og ører. Fotograferes den i stedet med en blænde på 10 vil både snude, øjne og ører blive skarpe. Generelt er høj blænde mest velegnet til at skabe en bestemt effekt i et still-billede, og ikke så anvendelig i actionfotografering hvor man gerne vil have et større område (hele hunden f.eks) til at være skarp.

 

Men altså - for at få en ide om hvilken forskel det gør at ændre blændetallet, så sæt hunden foran dig, og fotografer hovedet med forskellige indstillinger :-)

Aha, så ved jeg lidt om hvad det går ud på, men tror lige jeg venter med den. Skal jo stadig huske på hvor jeg ændrer ISO/lukketid og aner ikke engang hvor indstillingerne til det er :lol: Kunne selvfølgelig finde ud af det, men tror lige jeg venter til næste gang jeg har været en tur omkring Frank og har fået afmystificeret kameraet. Så er modet lidt større til at lege rundt med det bagefter :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe jeg tog en tur til Frank, men vi blev enige om at ISO og lukketid vist var rigelig for mig at lege med i starten :mrgreen: (jeg kunne jo knap finde indstillingerne for dem :lol: ).

Joh fokus, lys og farve har jeg da også prøvet lidt med. At tage billeder af Dumle der ruller i græs i modlys og med fokus på et græsstrå det blev så ikke så godt :lol: og så syntes jeg faktisk han er svær, ikke så meget at han ikke er til at fange, men hans farve bliver bare enten knald rød eller lidt brunlig og han er jo sådan lige midt imellem, så der er da noget at lege med :lol:

 

Har du haft et kig på hvidbalancen? Jeg har den altid på auto, men kan være din ikke er det automatisk - eller at du med Dumle er nød til at indstille den? Jeg ved ikke om det kan have noget at sige, men det var en tanke :-)

 

Har absolut ingen idé om hvordan sådan noget ser ud :lol:

 

Prøver lige at komme med et ret tydeligt eksempel :-) Og wow, et sug det lige gav i maven at gå det album igennem - vil...! til...! -bage...!

 

Fiiin kvalitet!

IMG_3473.JPG

 

Her et billede med en høj ISO (hvor høj aner jeg ikke, billedet er taget i 2008 med mit gamle kamera)

IMG_3767.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du haft et kig på hvidbalancen? Jeg har den altid på auto, men kan være din ikke er det automatisk - eller at du med Dumle er nød til at indstille den? Jeg ved ikke om det kan have noget at sige, men det var en tanke :-)

Hvidbalance er sat på auto. Kunne måske godt være det kunne gøre noget, men tør næsten ikke rode med det endnu :lol: Har jo også fået lavet en del fejl med både ISO, lukketid og fokus indtil videre, men er jo sådan jeg lærer hvordan det funger bedst :lol:

 

 

Prøver lige at komme med et ret tydeligt eksempel :-) Og wow, et sug det lige gav i maven at gå det album igennem - vil...! til...! -bage...!

 

Fiiin kvalitet!

[ATTACH=CONFIG]89304[/ATTACH]

 

Her et billede med en høj ISO (hvor høj aner jeg ikke, billedet er taget i 2008 med mit gamle kamera)

[ATTACH=CONFIG]89305[/ATTACH]

 

Aha! Så det er altså ISO-støj der laver det der tåge-agtige noget :hmm: Tak for det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvidbalance er sat på auto. Kunne måske godt være det kunne gøre noget, men tør næsten ikke rode med det endnu :lol: Har jo også fået lavet en del fejl med både ISO, lukketid og fokus indtil videre, men er jo sådan jeg lærer hvordan det funger bedst :lol:

 

 

 

 

Aha! Så det er altså ISO-støj der laver det der tåge-agtige noget :hmm: Tak for det :5up:

 

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det tåge, men ja, billedet bliver ligesom grumset og "prikket". Det var begyndt at blive tusmørke, da jeg tog billedet, det er det, der er skyld i farverne (hvis det er det du mener med tåge). Den bedste måde du virkelig finder ud af det, er at sætte en laaaangsom lukketid på og så skrue ISO'en i vejret, så kan du se, hvordan det ser ud :5up:

 

Åååhr, men, mit nye kamera er jo 1000-fold bedre med ISO end mit gamle... Men her er mit med højeste ISO, billedet bliver ligesom urent:

 

IMG_2631.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...