Hop til indhold

Svært at nå det hele. (laaangt)


Annette
 Share

Recommended Posts

På mandag starter hverdagen igen for mit vedkommende. Jeg skal starte arbejde efter ferien.

 

Vi har haft Messi nu i 9 dage og har satset en del på miljøtræning og renlighedstræning. Og det går supergodt. Vi er også gået i gang med alenehjemmetræningen, men det går altså ikke så godt som det andet.

 

Jeg arbejder hjemme som dagplejer (har så ferie nu). Når jeg er herhjemme med dagplejebørnene må Messi ikke være i samme rum som børnene. Vi har derfor indrettet et legerum/soverum til ham hvor han også bliver fodret og sover sammen med mig. Foran døren er der et børnegitter.

 

Når vi øver at han er der og vi andre går rundt og gør de ting vi nu gør, så piber han så ynkeligt. Jeg er bare sådan i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har prøvet at "lege" foran og i nærheden af lågen med barnevogne, brandbiler osv. for at vænne ham til de lyde der vil være når børnene er kommet tilbage fra ferie. Da er han tavs og iagttagende.

 

Men jeg bliver ærlig talt så gal på mig selv, at jeg rent følelsesmæssigt lader mig gå på af at han piber. Med renlighedstræningen er jeg ret konsekvent og er over ham som en høg. Og han har da også kun haft få uheld. De uheld han har haft er kommet når jeg har været uopmærksom. Altså min skyld.

 

En egentlig helt "alenehjemmetræning" har vi ikke lavet, da vi vil tage det i langsomt tempo. Men er det ikke forkert? Til hverdag vil han højst være alene i 2,5 time mens jeg er til musik, ude at gå tur, til gymnastik osv. med børnene. Men han skal jo lære at være alene. Der vil komme mange situationer i vores liv, hvor vi ikke kan have ham med.

 

Jeg har bare læst så mange bøger med, for mig, forskellige forslag til tidsintervaller om hvor lang tid han må være alene i opstartsfasen. Nogle skriver sekunder, andre minutter. Mor her er dybt :roll:forvirret. For vi må jo først gå tilbage til ham når han har været stille i et vist tidsrum så han ikke forbinder sin piben med at det er lykkedes for ham at få os til at komme. Men hvor langt skal det tidsrum være?

 

Lige nu sidder jeg med ondt i maven over på mandag. Vi har lidt småtravlt. Og jeg skal modtage et nyt barn på 10 mdr. og have forældre siddende i et par timer. Der skal jo også tages hensyn til den lille nye dreng, så han ikke starter med at være utryg. Da vi reserverede Messi vidste jeg ikke på daværende tidspunkt at jeg skulle have nyt barn. I den kommende uge kommer der så kun et barn mere der er vant til at være her.

 

Er der nogle herinde der har gode forslag til , hvordan jeg kan gribe det an?

 

 

Talte med en kollega i mandags. Hun fik en Golden (lige som jeg) tilbage i februar. Hun hentede den en tirsdag aften, havde ikke taget ferie så hun modtog børn allerede onsdag. Hendes hund går i stuen og peb de første par dage. Men ellers er det gået godt for hende. Måske jeg er for blød, men er bare så bange for at fremprovokere seperationsangst hos min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hunden er bag gitter så den kan se dig så tror jeg ikke du skal være nervøs :) prøv om du kan placere stol og så videre op af gitter så du kan sidde der med det nye barn og forældre, sørg for et godt ben til hvalpen og lad gerne en radio køre i rummet:) snak stille og roligt til hvalpen en gang i mellem men lad den bare pibe lidt så længe den kan se dig går det sagtens.

Forklar de nye forældre at du lige har fået hvalpen så har de forhåbentlig forståelse for at du lige må snakke til den medens de er der:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det går. Det lyder som et rigtig godt råd. De nye forældre ved godt at der er en hvalp når han starter.

Vi havde præsentation dagen før min ferie og der fortalte jeg at der ville være en hvalp når deres barn skulle starte.

 

De første dage skal det nye barn jo heller ikke være der hele dagen. Blot 1-2 timer den første dag sammen med mor og far.

 

Jeg har lige haft ham inde i rummet alene i 20 min. hvor jeg samlede et ekstra gitter lige uden for rummet. Det er et gitter der skal stilles

op for at børnene ikke kan nå at række armene hen til børnegitteret i døråbningen.

 

Og han var ikke lykkelig. Han kunne se mig hele tiden. Han havde fået en aktivitetsbold med godbider + en knogle med fyld.

Efter at havde været "rundt på gulvet" over den nye situation, lagde han sig på madrassen derinde og gumlede løs mens han klynkede lidt.

 

Da han havde været stille et par minutter åbnede jeg lågen og lod ham komme ud. Han fik ikke opmærksomhed men rendte mig i røven.

Vi vil gentage dette 5-6 gange i løbet af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ham er bare så duktig!!

 

Vi har "arbejdet" med at være inde på værelset med det gode legetøj og lækkerier. Efter den lidt højlydte start i morges er vi nået til at han kommer ind

med aktivitetslegetøj og yndlingspivdyret. Jeg lukker lågen og han piber lidt. Når han er godt i gang med at lege åbner jeg lågen og roser ham ud i rummet

uden at tage fysisk kontakt og øjenkontakt.

Hvis han ikke går ud lukker jeg lågen igen, tager tid og åbner igen hvis han ikke reagerer. Lukker igen, åbner igen, lukker igen hele tiden med 20 sek. oveni.

 

Og det går fremad. Lige nu har han lagt sig til at sove og skal så have mad når han vågner. Så skal vi ud på vores 9 min. gåtur (tager lidt længere for vi stopper

ved trækkeri).

Link til indlæg
Del på andre sites

Update - Det går fremragende. Jeg havde besøg af børn og forældre i fredags til sådan en "Kom og hils på min hund" dag. Nogle af dagplejebørnene har stadig ferie

og jeg syntes de skulle hilse på Messi så de ved at han er her når de kommer tilbage. OG han tog det bare så flot.

 

Når vi vil have "fred" for ham lukker vi ham ind i værelset med et godt slikkeben og det bedste legetøj. Han kigger forundre hver gang, piber 2 gange men går så i gang

med at lege. I går og i dag har han været alene hjemme (vi var ude i gården) i et helt kvarter. Ikke en lyd sagde han. Da vi kom ind sov han. Syntes han er verdens

dygtigste hundehvalp.

 

Natten til i dag var ikke så rolig. Han var vågen 3 gange. Tissede kun 1 af gangene. Ellers havde han sovet 8 timer de foregående 4 nætter uden tissetur.

Så indtil videre er han rigtig nem og samarbejdsvillig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Update - Det går fremragende. Jeg havde besøg af børn og forældre i fredags til sådan en "Kom og hils på min hund" dag. Nogle af dagplejebørnene har stadig ferie

og jeg syntes de skulle hilse på Messi så de ved at han er her når de kommer tilbage. OG han tog det bare så flot.

 

Når vi vil have "fred" for ham lukker vi ham ind i værelset med et godt slikkeben og det bedste legetøj. Han kigger forundre hver gang, piber 2 gange men går så i gang

med at lege. I går og i dag har han været alene hjemme (vi var ude i gården) i et helt kvarter. Ikke en lyd sagde han. Da vi kom ind sov han. Syntes han er verdens

dygtigste hundehvalp.

 

Natten til i dag var ikke så rolig. Han var vågen 3 gange. Tissede kun 1 af gangene. Ellers havde han sovet 8 timer de foregående 4 nætter uden tissetur.

Så indtil videre er han rigtig nem og samarbejdsvillig.

 

Har ingen ideer, men vil bare lige rose dig for din måde at tage alene(hjemme) træningen på. Er sikker på at Messi nok skal lære at være alene, så længe du aktiverer ham og forøger tiden gradvist.

 

Vi bruger også et børnegitter her hjemme, når de voksne hunde skal have lidt fred for hvalpen. Men den lille kan godt nok give lyd fra sig når han er misfornøjet. Jeg tager det ikke så tungt, for han kan se os og der går kun et øjeblik, så falder han til ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er helt vilde med vores Golden. Han er mild og god men har skam også sine egne meninger. Især ved morgenlufteturen (lige ude for matriklen).

Han vil helst til højre, men vi skal jo også lige lære venstre side at kende.

 

Har pause nu hvor børnene sover og han har klaret det sååååå fint. Er bare så stolt af min dreng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...