Hop til indhold

BARF-hund der er konstant sulten


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

En af vores venner har en højavlsschæfer på ca. 21 mdr.

 

Da de fik ham 4 mdr. gammel, startede han på hvalpefoder, og fik Eukanuba, RC og Arion. Han gad sjældent at spise, og var ret tynd. Han havde mange hudproblemer og kastede tit op. Det førte til en bunke undersøgelser, som intet viste.

 

Efter at have snakket med nogle forskellige mennesker, blev han derfor kørt over på BARF. Det har løst alle hans hud- og maveproblemer, men nu er han SULTEN! Når jeg passer ham, begår han indbrud i fodertønderne og æder uhæmmet! Sidst jeg passede ham, havde han formået at rykke låget af en spand som jeg selv knap kan få låget af, og havde spist et par kg tørfoder. Selvsagt var han syg hele natten....

 

Han får ca. 1.200 g kød om dagen, og er egentlig ved at være til den tykke side. Motion får han ikke rigtig noget af, så han er virkelig lasket - slet ikke som en schæfer på under 2 år bør se ud!

 

Er der mad i farvandet, kan han slet ikke fokusere på andet. Han virker desperat for at spise, og har adskillige gange væltet skraldespande og spist hvad han kunne finde. Får han fx is når han bliver passet her, spiser han sådan en blok på en halv liter på 30 sekunder. Alt spiseligt er slugt på no time!

 

Hvad kan mon grunden være til at han er så sulten? Han kan ikke få tilskud af grøntsager, da alt andet end kød giver ham hudproblemer og opkast.

 

Det er ren nysgerrighed fra min side:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får hest, fjerkræ, fisk og ko. Han får indmad og ben et par gange om ugen. De køber ved Rigtig Hundemad i Randers.

 

Det er meget muligt at han æder som substitut for motion. Det er et af vores vennepar der købte ham. De er nu gået fra hinanden, og manden har beholdt hund og hus. Og siden de er gået fra hinanden, får hunden ingen motion. Før i tiden fik han en tur om dagen på ca 30 min.

Redigeret af Dorte
Link til indlæg
Del på andre sites

Han får hest, fjerkræ, fisk og ko. Han får indmad og ben et par gange om ugen. De køber ved Rigtig Hundemad i Randers.

 

Det er meget muligt at han æder som substitut for motion. Det er et af vores vennepar der købte ham. De er nu gået fra hinanden, og manden har beholdt hund og hus. Og siden de er gået fra hinanden, får hunden ingen motion. Før i tiden fik han en tur om dagen på ca 30 min.

 

Han har i øvrigt så skæve bagben at hans knæ støder sammen når han går:shock: Note to self: køb aldrig hund ved kennel Studsdal!

 

De skæve bagben kommer med garanti af den manglene motion. En muskelfattig hund der ikke bruger sin krop bliver eller er ganske ofte kohaset, det er ikke sikkert han har en eneste søskende der står på samme måde, så uden at kende til andet end den enkelte hund, synes jeg ikke det er rimeligt at hænge hans opdrætter til tørre på den måde.

 

Ud over det, så skal jeg ikke gøre mig klog på dette område da jeg ikke har erfaring med det, men mit helt klare gæt er at den hund er så understimuleret at den æder for at aktivere sig selv. Kæft hvor har jeg ondt af den hund, ung schæfer der lever på den måde, det er fuldkommen urimeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

De skæve bagben kommer med garanti af den manglene motion. En muskelfattig hund der ikke bruger sin krop bliver eller er ganske ofte kohaset, det er ikke sikkert han har en eneste søskende der står på samme måde, så uden at kende til andet end den enkelte hund, synes jeg ikke det er rimeligt at hænge hans opdrætter til tørre på den måde.

 

Ud over det, så skal jeg ikke gøre mig klog på dette område da jeg ikke har erfaring med det, men mit helt klare gæt er at den hund er så understimuleret at den æder for at aktivere sig selv. Kæft hvor har jeg ondt af den hund, ung schæfer der lever på den måde, det er fuldkommen urimeligt.

 

Gans ben var skæve helt som hvalp. Og det er bare blevet værre med tiden. Han var knap 6 mdr. da hans knæ låste første gang:( Han blev solgt "billigt" fordi hans ene testikel ikke var faldet ned. Det gjorde den så heller ikke, men blev opereret ud af lysken. Men jo, jeg er harm over at de solgte en hvalp med SÅ skæve ben!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det fodringen eller hundens fysik/opdrætterens etik vi skal tale om?

 

Jeg vil godt tale om fodringen, det andet vil jeg ikke bidrage til.

Hvor mange gange om dagen spiser hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig hørt om en schæfer med sådanne ædelyster. Men en gang skal jo være den første! Jeg har absolut ingen erfaringer inden for det område, men jeg er godt nok nysgerrig. Jeg er også meget interesseret i at vide hvor mange gange han bliver fodret. Men jeg tror nu ikke, at det har så meget med sagen at gøre.. De andre har nævnt muligheden for, at han er understimuleret. Det tror jeg gerne på! Det er jo en schæfer for fanden!! Jeg tror virkelig han har brug for noget mental stimulering. Går de til træning sammen? Er han interesseret i at stimulere hunden på diverse måder? Hvis han ikke er, så er der jo ikke så meget man kan gøre.. Men hvis han derimod er interesseret, så er der et hav af muligheder! Også nogle der ikke tager særlig lang tid..

Noget helt andet kunne også være, at han mangler noget i kosten. Du fortalte at han ikke kan tåle grøntsager, men har i prøvet urter? Der findes jo det her urtepulver/piller der hedder hokamix. Måske det kan hjælpe. I bund og grund handler det om, hvor meget tid og motivation han har til, at prøve at gøre en forskel :) Ud af det du har skrevet lyder det desværre bare ikke sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han bliver fodret to gange om dagen:-) Han får ingen mental aktivering, går ikke til træning og får generelt ikke andet motion end når han leger med Bella. Han har ingen (!!!) kondition overhovedet, og puster og pruster som var han døden nær, når han har gået en km. Han er værkstedshund, og er med sin ejer på arbejde hele dagen, så det eneste positive er, at han får masser af menneskelig kontakt.

 

Hans bagben har en smule relevans for det med motion - han kan ikke rigtig klare nogle af de ting vi tager for givet, fx løbe på bakker. Faktisk kan han slet ikke løbe. Hans knæ låser tit når han skal andet end almindelig gang. Jeg har foreslået at ejeren får taget billeder af ryg, knæ og hofter, men han vil ikke kende svaret, da han ved at det er skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være en idé at give ham mad én gang dagligt istedet for.

På den måde får hunden en større mængde mad i maven og vil derfor opleve en bedre mæthedsfornemmelse.

 

Derudover kunne det være en god idé at fodre hunden med kød, der ikke er hakket til ukendelighed.

Giv den et helt stykke kød (inkl. knogle), så den skal arbejde med sin mad og dermed bliver bare en anelse aktiveret ved at spise.

Det kan Rigtig Hundemad ikke tilbyde, men der er bedre og billigere alternativer, hvor man kan få mere gedigne stykker kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.... Jeg har lige snakket med ejeren, og den sidste måneds tid har hunden kun fået mad en gang om dagen. Det gør så at han er helt oppustet et par timer efter fodringstid.

 

Jeg prøvede at foreslå det med større stykker kød, men det lod ikke til at trænge ind. Han synes det er så nemt og bekvemt med de frosne blokke fra RH:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal jo også erkende at der er et problem, før man vil ændre på det.

Det lyder ikke til at ejeren er nået dertil.

 

Jeg tror ærlig talt aldrig at han når dertil. Han har altid haft en drøm om at få en schæfer, og trods den tidligere kærestes protester, købte de så ham her. Han er den rareste hund i hele verden, ingen tvivl om det, men han er en stor gang byggesjusk. Ejeren er af den overbevisning, at hunden bare skal leve så godt han kan, og når (ja, for det er når) han begynder at få ondt, bliver han aflivet.

 

Men Mie, har du mon nogle fifs til hvor der kan købes nogen mere rustikt kød? Hvis nu jeg kunne give ejeren en liste med steder - som oven i købet er billigere en RH - kunne det jo være at der var en chance.....:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...