Hop til indhold

Indhold / Deklaration


Eris
 Share

Recommended Posts

Hej folkens! :)

Jeg har i de seneste dage virkelig hygget mig med at læse indhold/deklaration i hundefoder! Jeg synes det er helt vildt spændende og lærerigt, og jeg kan slet ikke få nok :) Hen af vejen begynder man rigtigt at danne sine egne indtryk og meninger.

Når jeg læser på deklaration står der ofte enten kyllinge-kødmel / kylling.

Som jeg har forstået det, så er kylling af bedre kvalitet. Gør det en forskel, når kødet er lavet til tørfoder?

Når man taler om korn, så er jeg personligt ikke så meget imod, at der er lidt korn i, da der også er protein og andre næringsstoffer i. Det er noget andet, hvis det meste af foderet er korn.

Men når man taler om korn, byg, havre og majs (og hvad der nu ellers er), er der så nogen der ved, hvad der er mest optageligt i hundens mave?

Jeg læste indholdet på et foder, hvori der var dampet havre, hvor indholdet af glykæmisk index var mindre. Aner ikke hvad det har af betydning.. havre virker umiddelbart som et af de bedre kulhydrater i hundens kost.

Kartofler eller ris?

Hvad foretrækker i selv? Og hvorfor?

Grøntsager skal være hakket for at frigive enzymer som hunden kan optage. Hvilke grøntsager synes i er gode at have med i tørkost, eller for den sags skyld skånekost?

Jeg håber at der er andre der er ligeså interesseret som jeg er, men hvis ikke er - I don't blame you!! :b Skal nok lukke munden nu :b

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Kender godt det der læsen på deklarationerne :-D

Det har desværre været strengt nødvendigt her i forhold til beaglernes mave problemer.

 

Med hensyn til kød i tørfoder - så kan det forklares sådan at Kødmel er det tørstof der bliver tilbage når kødet er tilberedt. Kødmel kan således være meget koncentreret. Kylling derimod er en kylling der endnu ikke er tilberedt. Under tilberedningen af tørfoderet fordamper der en del vand fra kødet og hvor der så bliver en eller anden procentdel tilbage.

 

Vedr. korn - så er ris og majs ikke kornsorter, men græsarter - de er glutenfri - det samme er havre selvom det er en korn sort. Korn i hundefoder er forkogt og tilbredt så det kan blandes i det øvrige. Dermed er optageligheden også bedre når kornet er kogt.

Alle dele er fremragende kulhydratkilder - hvis hunden kan tåle det.

Selv foretrækker jeg havre eller byg, som er super god til sarte maver. Mine beagler får ofte havregrød - dels fordi det er godt for maven, men også fordi de godt kan lide det. Havre stabilisere blodsukkeret - desuden er det kolesterol sænkende.

 

Om man vil have kartofler eller ris er en smags sag - mine får begge dele i perioder. Af grønt er gulerødder og ærter godt da disse indeholder en del fibre der er godt for maven. Kål skal man nok passe på da det giver luftdannelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih det var super dejligt at høre! :D

Jeg anede simpelthen ikke, at majs gik ind under en græsart! Specielt heller ikke ris. Der kan man bare se!

Jeg kan ikke andet end at undre mig over, at jeg har set majsgluten på en ingrediensliste så :hmm:

Jeg er blevet helt glad af, at havre har så god en effekt, eftersom det er en stor del af ingredienserne i det næste tørfoder jeg gerne vil prøve! Ærter og gulerødder er også :) Jeg må indrømme, at jeg på et tidspunkt har været meget kornforskrækket, men jeg har heller ikke haft undersøgt, hvordan og hvorledes korn og græsarter virker på hunde. Det har været meget svært for mig, at finde viden om kost på nettet.

Hvis der ikke er korn/græsarter/kartofler i foder, så må proteinet være meget koncentreret.. Dét må være meget skidt i tørfoder, fordi der ikke er nok væske.

Hvad for noget tørfoder bruger du til dine beagles? Går ud fra at protein og fedt er en del lavere, hvis de har problemer med maven. Har den/de en diagnose?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Majs gluten er vel nærmest knuste corn flakes og ikke noget jeg mener hører hjemme i et hunde foder. Majs mel er som betegnelsen lyder - majs der er malet til mel og det er heller ikke godt.

Vil man bruge majs i et foder skal man gå efter fuldkorns majs - hvor hele kernen indgår i foderet - det samme gælder ris - brune ris er bedst - perle ris er også ok at anvende.

 

Jeg har selv fodret på et høj protein foder og det gik grueligt galt - så igen skal man være påpasselig med at der er en god balance i foderet.

 

Grunden til at jeg er gået ned i protein som max må ligge på 25% - er at Charlies mave blev ødelagt fordi han ikke kunne nedbryde proteinet - det lagrede sig på indersiden af tarmen og så bliver tamrne med tiden "utæt" og gift og affaldstoffer kan trænge ud i systemet - det er grundlæggende derfor han udviklede læbefolds svamp og nu har fået begge læbefolder fjernet.

 

Oscar og Darwin har Colitis (tarmbetændelse) - de fleste hunde vil opleve at få sådan noget mange gange i løbet af deres levetid - men for Oscar og Darwin har det udviklet sig til at være kronisk og derfor skal der passes meget på med hvad de får at spise, så sygdommen ikke kommer i udbrud.

 

Fedtindholdet må ikke overstige 14 % ideelt er 10-12 %

 

Derfor er vi på et lavere protein og fedt indhold - og jeg skifter lidt rundt - Jeg forsøger at kombinere fodertyperne så de får lidt forskelligt - så det er skift mellem James Wellbeloved (kornfri) Regal (sensi linjen) og Happy Dog supreme (sensi linjen) - desuden får de tilskud af æble cider eddike, og ekstra havreklid - Fiber er meget vigtig når hunden har colitis. Er sygdommen i udbrud gives der tilskud af canikur.

 

Foderet må ikke indeholde

æg - mælkeprodukter (heller ikke A-38) - mælkesyre bakterier baseret på mælk - soja - hvede - oksekød - svinekød - ingen tyggeben af oksekød - ingen vegetabilske tyggeben (de her dentastiks) - bare for at nævne de vigtigste.

 

Dog får de tørrede kanin ører og andet naturligt af lyst kød eller vildt

Link til indlæg
Del på andre sites

Majs gluten er vel nærmest knuste corn flakes og ikke noget jeg mener hører hjemme i et hunde foder. Majs mel er som betegnelsen lyder - majs der er malet til mel og det er heller ikke godt.

Vil man bruge majs i et foder skal man gå efter fuldkorns majs - hvor hele kernen indgår i foderet - det samme gælder ris - brune ris er bedst - perle ris er også ok at anvende.

 

Men kan hundene optage "fuldkornsmajs"? Jeg troede faktisk at årsagen til, at majs ofte er behandlet i en eller anden form, er at det så er lettere optageligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Men kan hundene optage "fuldkornsmajs"? Jeg troede faktisk at årsagen til, at majs ofte er behandlet i en eller anden form, er at det så er lettere optageligt.

 

Ja det kan de godt - fuldkorns majs i foderet er jo også tilberedt/kogt for bedre optagelighed - grunden til at det er bedst med fuldkorn er jo at hunden får de gode fibre, vitaminer og mineraler der er i kornet. Tilberedt på den rigtige måde er fuldkorns majs med til at styrke hundens nerve system - så majs er godt med mindre hunden er allergisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...