Hop til indhold

Hvilken hund skal jeg vælge?


Gæst Max
 Share

Recommended Posts

Hej hundeejere.

 

Jeg vil gerne i fremtiden, have en mindre hund.

Ikke nødvendigtvis en hvalp, men gerne en voksen hund.

 

Er vokset op med et gadekryds, af labrador og tysk rughår.

Ville ønske mig en golden retriver, men har ikke plads og vil give en kommende hund, de bedste betingelser.

 

Selv om hunden skal være mindre, skal den også være ret klog!

Da jeg kommer til, at bo i lejlighed, skal den ikke gø meget og kunne være alene i et par timer.

Vil meget gerne bruge tid på træning af hund og mig.

Kan jeg lære, kan jeg lære hunden.

 

Den skal være lille, så jeg kan tage den med i en taske, det meste af tiden.

Det gør ikke noget, at den vejer noget, altså 20 kg eller mindre.

 

Tænker meget på racehunde, men hvilken?

 

Har hørt en del om cavalier king charles spaniel, at den er klog og en god familiehund.

 

Har i nogle andre racer, at anbefalde?

 

Det kunne sagtens være et gadekryds, men vil gerne vide noget om, de racer, der er i den.

 

Hilsen Max. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder meget fornuftigt med en cavalier. Det er en meget stille hund, af så lille at være, og generer derfor ikke naboerne. De kan sagtens holde til at gå lange ture, elsker at træne og er forholdsvis lærenemme. Dog skal man lige være opmærksom på at de ikke er jordens modigste hunde og kræver en del støtte, hvis man ikke vil have en hund der er bange for alle andre hunde.

 

Har du læst om koikerhunden. Den er en smule større og lidt mere reserveret i forhold til sine omgivelser men også en hund der gerne vil en hel masse.

 

Ellers er en mellempudel et godt bud og man behøver jo ikke klippe den, så den ligner en pensionisthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Hvorfor vil du partout have en hund, som du kan bære i en taske det meste af tiden? Jeg tror den vil blive meget gladere, hvis den fik lov til at gå selv...! Det er jo der den oplever noget, og (til dels) bliver stimuleret. Og en tyve kg tung hund (din max. vægt), er jo vægten på hunde, hvor langt de fleste vil eeeeelske at gå lange, indholdsrige ture. Hvilket langt de fleste mindre hunde også gør. Dit bud (cavalier) er jo også en race, som elsker at gå lange ture. Har ikke rigtig noget dybdetående kendskab til racen, men kender én som har en.

 

Jeg fatter ikke hvorfor folk mener, at små hunde har brug for tasker til at bære dem rundt i? Synes det virke som et grimt modefænomen... :?

 

Jeg har ikke nogle umiddelbare bud på en race, men vil råde dig til at anskaffe dig et hundeleksikon, og finde en race som passer til dine krav. Synes det ville være synd for en cavalier, at blive båret rundt i en taske - og i det hele taget for alle racer.

 

Beklager hvis indlægget virker spydigt, men synes virkelig ikke om den "taskehunde-tendens" som er ved at udvikle sig...! :cry:

 

Men synes det er godt at du vil træne med din hund :) Alt for mange tror at det er nok at gå tur med sin hund et par gange om dagen, og så er den stimuleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Jeg syntes du skal gå ind på DKK sider og læse om de forskellige racer.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

Du kan også kontakte nogle opdrættere for at høre om hvordan den race er som du finder frem til du kunne tænke dig.

Taskehunde er nok en ting der hænger sammen med at så skal der ikke betales for transport i busser og tog.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

 

Karen: Ja, det kan du nok have ret i, jeg må indrømme at jeg ikke tænkte så meget i de baner. Jeg så bare at Max havde skrevet følgende: "Den skal være lille, så jeg kan tage den med i en taske, det meste af tiden."

Må indrømme at det fik mine "alarmklokker" til at ringe. Men kan godt se, at hvis man nu skal meget rundt med det offentlige, så er det praktisk at hunden kan være i en taske.

 

Så Max, beklager hvis jeg misforstod dit indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler mig lidt misforstået.

 

Jeg vil meget gerne gå lange ture med hunden, det er en af de største grunde til, at jeg gerne vil have hund.

Ville aldrig putte en hund i en taske for sjov.

En hund skal røre sig, så meget, så muligt.

 

Men vil have mulighed for, at tage den med mig i bussen, så den ikke skal være alene hjemme, hvis jeg skal noget.

Det skal være muligt, at tage den med på besøg hos andre.

 

Desuden bor jeg i lejlighed og en mindre hund, behøver mindre plads.

 

Mine planer vil være, at gå på hundeskole og lære, at træne den, så den kan få nogle udfordringer.

 

Tak for linket...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Max.

 

Jeg beklager at jeg ikke tænkte mig så meget om, før jeg skrev mit første indlæg...! Undskyld!

 

Jeg kan desværre ikke rigtig råde dig, da jeg ikke rigtig kender specielt meget til de små racer, men cavalieren er i hvert fald en dejlig race. Hvis du beslutter dig for sådan en, skal du bare være opmærksom på at de lider af en hjertefejl, hvor hjertet vist ikke stopper med at vokse eller sådan noget... Men hvis du køber en hund i DKK, er der krav om at de er scannede for fejlen - det har jeg i hvert fald hørt for ikke så længe siden.

Her er racens specialklubs hjemmeside: http://www.cavalierklubben.dk/

Den er under DKK, og har derfor de samme avlsrestriktioner + lidt mere - hvad ved jeg ikke.

 

Held og lykke med at finde din race! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har allerede i min søgen, hørt om problemer med racen.

 

Det vil jeg sætte mig mere ind i, når beslutningen er taget.

 

Tænker mere på cavaliers adfærd, om der er nogle særlige ting, man skal være obs. på.

Jeg vil gerne kunne have besøg af børn.

Der bliver sagt, at den kan være nervøs ved andre hunde, men hvad med børn?

Kan den læres, at løbe løs og komme når man kalder?

 

Jeg syntes, at der mangler mange svar på de sider på nettet, jeg har været inde på.

Kender nogen en nyere bog om cavalieren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kommer jeg lige med lidt teoretisk viden: Den er livlig og imødekommende, god familie/selskabshund, kan være lidt gøende. Venlig, blid, godt humør og elsker at lege. Elsker at gå en rask tur. Har brug for nær social kontakt, mental stimulering og motion.

 

En som har passet den, som jeg kender, siger at den sagtens kan gå tur uden line. Hundens ejer er bare altid bange for at den stikker af (hun er omkring og 70 år gammel).

Men det er jo også noget med træning. Alle hunde kan lære at gå pænt i snor, gå uden snor og komme når man kalder - nogle kræver bare lidt mere træning end andre. Dog har jeg hørt at det er meget svært med racer som siberian husky - meeen, det minder en cavalier vist ikke rigtig om. Det med at gø, kan man også træne væk.

 

Håber det kan bruges :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder perfekt!

Selvfølgelig vil en hund gø, det skal bare ikke være nervøst, fordi den er alene hjemme.

 

Grunden til, at jeg tænker på det om, at gå unden snor er, at jeg så et program om Beagels.

Da racen er avlet til at bruge snuden, vil den følge et spor og ikke reagere, hvis man kalder. Der blev sagt, at man ikke kan træne sig ud af det, da det er hundens natur.

 

Nogle racer er avlet til jagthund, hyrdehund, skødehund eller andet.

 

Hvad er en cavalier avlet til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den startede som jagthund, men blev mere populær som skødehund. Derudfra blev King Charles Spanielen avlet, og igen blev der avlet tilbage til den nuværende Cavalier King Charles Spaniels udseende. Det er en længere historie, men du kan finde det inde på klubbens hjemmeside - der ser ud til at stå en masse :)

Den kan stadig bruges til fuglejagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har nu igen været inde på cavaliersiden.

 

Tidligere blev der skrevet, at racen kan have svært med andre hunde.

Men det modsatte står på denne hjemmeside om racen?

 

Jeg søger viden, men bliver ret forvirret over modstridene påstande!

 

Jeg vælger lige nu, at stole på cavaliersiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har nu igen været inde på cavaliersiden.

 

Tidligere blev der skrevet, at racen kan have svært med andre hunde.

Men det modsatte står på denne hjemmeside om racen?

 

Jeg søger viden, men bliver ret forvirret over modstridene påstande!

 

Jeg vælger lige nu, at stole på cavaliersiden.

 

Tror det er mit indlæg du refererer til. En cavalier er så godt som aldrig aggressiv (det er nok det de mener med at den er god til andre hunde) men de kan blive ret underdanige/ nervøse overfor andre hunde. Det er derfor jeg skriver at de behøver meget støtte. Den bedste måde at gøre det på er, ved at sætte dig på hug, så din hvalp kan søge tryghed imellem dine ben og selv kan bestemme hvornår den har lyst til at have kontakt til andre hunde. Og så selvfølgelig at undgå vilde unge store hunde, der ikke har fundet ud af hvor store de er endnu.

 

At en cavalier er en gøende race vil jeg kalde en usandhed. Små hunde gøer mere end store men denne race er en ekstrem stille hund (sammenlignet med andre små hunde) der ikke "japper".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...