Hop til indhold

Ved ikke lige...


Gæst Sanne75
 Share

Recommended Posts

Gæst Sanne75

om det er i denne tråd jeg skal skrive, men vi har overtaget en 5 måneder gammel Alaskan Malamute/lab. i tirsdags.

 

Hun er vældig sød og er ved at falde til. Men kan ikke lige forstå hvorfor hun tisser og laver prut på gulvet lige så snart jeg er ude af døren? Selvom det kun er 20 min jeg er væk..hun laver og tisser når vi er ude at gå tur og hygger sig i haven dagen lang men lige så snart hun skalvære alene går det galt.

 

Er det fordi hun lige skal vænne sig til at være hos os? Ved at hun har boet i en lille lejlighed med sin gamle ejer og det var derfor vi overtog hende fordi der simpelthed ikke var plads nok.

 

Har i et råd eller en ide om hvorfor hun gør det?

 

Hilsen Sanne :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, ligesom alt andet skal alene hjemme også trænes... Det er højest sandsynligt fordi hun er utryg/bange for at være alene, at hun tisser/pøller mens hun er alene... Skriver lige nogle gode råd, når jeg kommer på computeren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den "lille" - håber I kommer til at nyde hinanden...

 

Ja, jeg tænker også at det er fordi hun stresser over at være alene - sikkert pga. tilvænning.

Som du skriver, så er hun ved at falde til hos jer. Det er en stor omvæltning for hende at skifte hjem, og det kan ta' lang tid for hende før hun er faldet helt til. Har hun kunnet være alene hjemme hos den forrige ejer?

 

Mit forslag vil være, udover selvfølgelig at fortsætte med at gøre hende tryg hos jer, at I forsøger at træne "alene hjemme-situationerne"... Ganske få minutter ad gangen, evt. gøre dét lidt hyggeligt at I skal gå, ved f.eks. at give hende godbidder eller lign. når I går - og komme tilbage igen mens hun stadig er stille. Disse sekvenser øges med få minutter ad gangen, og hvis hun når at lave noget inden I kommer hjem igen, er I gået for hurtigt frem - så skal I gå tilbage til det antal minutter hvor det sidst gik godt.

 

:hmm:Håber du fik noget ud af mit velmenende råd - synes jeg har problemer med at formulere mig idag...:roll:

 

I hvert fald skal I ha' pøj-pøj med hende... Jeg håber det hurtigt løser sig! :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sanne75

Tak for jeres gode svar, jeg har prøvet at lade hende være nogle minutter af gangen og det er gået perfekt. Og hun er ved at lære at være alene uden at tisse , det er super. Men nu et andet spørgesmål...hun ødelægger vores ting, har lige afleveret min søn i vuggestue (20 min er jeg væk) kommer så tilbage og hun har været i soveværelset (der ligger hun tit og bare slapper af) og har gnavet ledningen over til en lampe (den var ikke i stik heldigvis) taget mit vækkeur og slæbt min søns pudestol ind og gnasket i den. Hvad gør jeg forkert? Jeg giver hende en aktivitetsbold når jeg går og lukker alle døre pånær soveværelset og toilettet. Så har hun stue, køkken, bryggers at være i. Er det for stort til hende? Skal jeg lukke mere af? Har vikelig brug for et godt råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres gode svar, jeg har prøvet at lade hende være nogle minutter af gangen og det er gået perfekt. Og hun er ved at lære at være alene uden at tisse , det er super. Men nu et andet spørgesmål...hun ødelægger vores ting, har lige afleveret min søn i vuggestue (20 min er jeg væk) kommer så tilbage og hun har været i soveværelset (der ligger hun tit og bare slapper af) og har gnavet ledningen over til en lampe (den var ikke i stik heldigvis) taget mit vækkeur og slæbt min søns pudestol ind og gnasket i den. Hvad gør jeg forkert? Jeg giver hende en aktivitetsbold når jeg går og lukker alle døre pånær soveværelset og toilettet. Så har hun stue, køkken, bryggers at være i. Er det for stort til hende? Skal jeg lukke mere af? Har vikelig brug for et godt råd.

 

Nu ejer jeg selv en Alaskan og det at hun ødelægger ting kan i grove træk betyde to ting.

1: hun bryder sig ikke om at være alene hjemme og ødelægger ting i frustration

2: hun keder sig og finder selv på noget sjovt at lave.

 

Vi har oplevet begge ting med vores.

Hun havde en periode hvor hun blev meget frustreret når hun var alene hjemme og vores naboer så larmede ude på gangen (der blev der aflivet nogle sofapuder, en fodkarm, bunden af skammel), det har vi trænede med hende og det er blevet meget meget bedre.

Nu har vi lige haft en periode hvor hun skulle skånes så meget som muligt. dvs ikke gåture mere end 1 time om dagen og ingen vild leg eller løben (slet ikke nok til hende) og der kunne vi pludselig ikke have aviser,blade, flsker m.m. stående fordi hun så lavede ballade af kedsomhed, det stoppede i samme sekund som hun måtte krudte af igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du mulighed for at tage hende med i bilen, når du afleverer barnet i vuggestue?

 

Utryghed ved at være alene hjemme kan sagtens komme til udtryk ved at hunden ødelægger ting... Her den anden dag postede jeg følgende i en anden tråd, måske du kan bruge noget af det: (byt venligst selv han ud med hun ;-) )

 

Vores hund havde også alenehjemme problemer, og efter nogle måneder, hvor vi også synes vi havde prøvet alt, kontaktede vi en adfærdsterapeut, og efter vi fulgte den træningsplan hun lagde til os, gik det endelig fremad og nu kan hun sagtens være alene hjemme :-D

Jeg vil kort lige genfortælle punkterne fra planen op her, det skal siges at der i forbindelse med dette, også er lavet ændringer i hvalpens hverdag, altså hvordan hverdagen forløber med mental stimulering, fysisk aktivitet osv...

Hvalpen skal være afslappet og velaktiveret, når I træner alene hjemme, dvs. ikke have været vild aktivitet op til og gerne være i ro i en 20 minutters tid.. Samtidigt er det godt at have noget roligt musik kørende, jeg afspiller altid en cd med afslappende musik, og det er også en god ide at optage ham imens han er alene, for at se, hvordan han reagerer, hvornår han evt. begynder at gø osv...

 

1. Træne at han kan være alene i et andet rum i lejligheden (hvis han kan allerede, er det bare super) og at en lukket dør ikke er noget farligt.. Feks smide nogle guffer, eks kogt kylling, pølsestykker eller hvad der nu lige er hans favorit.. Gå ud i køkkenet (feks) og lukke døren og komme ind i samme sekund som om intet er hændt og det er det mest naturlige i verden.. Det her kan du så gøre 100 gange om dagen, nogle gange smider du guffer, andre gange lukker du bare døren osv.. Det vigtigste er at du lader som absolut ingenting og ikke kigger på ham, når du åbner døren igen.. Efter noget tid, vil han være helt lige glad med, at døren lukkes/åbnes... Du forlænger gradvist tiden med, hvor lang tid du er bag den lukkede dør, det vigtigste er, at han ikke når at blive utryg... Hvis han allerede kan det her punkt, så går du bare videre til næste :-D

 

2. Gøre det samme med hoveddøren, ud og ind med det samme igen... Nogle gange kan du give ham noget lækkert han kan beskæftige sig med feks. en Kong, Leo eller andet, og så gå ud lukke hoveddøren for derefter at åbne den i samme sekund igen.. Det her gentager du også mange mange gange... Nogle gange har du sko på, andre gange jakke og nogle gange tager du sko, nøgler og jakke på og bare går rundt indenfor uden at bevæge dig ud, så hun ikke begynder at tænke: mor tager sko på = nu skal jeg være alene og jeg bliver utryg..

Det her med døren alene øvede jeg i ca 3 dage indtil hun var fuldstændig ligeglad med at døren blev åbnet, før jeg gik videre til tredje punkt...

 

3. Give ham noget lækkert som hun kan beskæftige sig med eks: en Kong med noget lækkert fyld, viskestykke med guffer rullet sammen, andre aktivitetlegetøj, marvben, en tom mælkekarton med guffer eller hvad du nu lige kan finde på :-D Og så går du ligesom før udenfor, og øger tiden for lang tid du er væk ganske langsomt...I starten er det kun få sekunder og så kommer du ind igen og lader som ingenting, og som om at det bare er det mest naturligste i verden...

Det skal ikke øges så hurtigt at hun når at blive utryg, men hvis hun nu skulle hyle/pibe, så vent med at gå ind til hende, før der er en pause i hans gøen, -således at han ikke forbinder det med at du kommer hjem, når han gøer..

 

Når du efterhånden kommer op på lidt tid, så veksel mellem intervallerne feks. 2 min., 30 sek., 5 min., så det ikke er samme/eller altid højre tidsinterval for hver gang I øver...

 

 

Jeg har god erfaring med at supplere træningen med sådan en DAP som puttes i stikkontakten og udsender beroligende feromoner, BACHS stressdråber eller Serene UM...

 

Spørg endelig, hvis du har spørgsmål, jeg håber at træningen snart begynder at gå fremad for jer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sanne75

Tak for rigtige gode råd.

Jeg vil da begynde den træning som du lige har givet håber det giver pote.

Hun gør´ ikke når hun er alene, nogle gange gør hun ingenting andre gange er hun en lille bavian..:roll:

 

Der hvor hun kommer fra har hun for det meste kun været på toilettet når ejern var på arbejde, det er jo ikke et stort rum og syndt for hende. Nu er hun så kommet hjem til os i et stort hus. Her tænker jeg bare, er det for stort? Når hun kun er vant til at være i et lille rum og i 1 vær.?

Skal jeg afgrænse hende så hun evt. kan være i den lange gang ved hoveddøren og have adgang til 1 rum og stadig have lys?

Eller skal hun forsat være i stuen, køkken og udestue? Kan bare ikke helt finde ud af om hun har et for stort område at boltre sig i?:???:

 

Er godt nok forvirret:cry:

 

Vil så sige at hun er blevet meget bedre til ikke at nappe det er bare så godt:banan:

 

HIlsen den forvirrede hundejer sanne og cindy

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...