Hop til indhold

min hvalp vil ikke lystre..


Gæst betina27
 Share

Recommended Posts

Hej alle herinde..

 

Jeg står i et lille problem. Jeg har en hvalp på ca. 12 uger, som ikke kommer når jeg kalder. Har prøvet at træne med den, hvor den får godbidder/ros når den kommer, men det er som om at den ikke er interesseret i mig, han glor bare dumt, eller fortsætter længere væk.

 

Vil gerne høre om der er nogle herinde, som har nogle gode råd til hvordan man kan træne det.

 

På forhånd tak..

 

knus Betina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle herinde..

 

Jeg står i et lille problem. Jeg har en hvalp på ca. 12 uger, som ikke kommer når jeg kalder. Har prøvet at træne med den, hvor den får godbidder/ros når den kommer, men det er som om at den ikke er interesseret i mig, han glor bare dumt, eller fortsætter længere væk.

 

Vil gerne høre om der er nogle herinde, som har nogle gode råd til hvordan man kan træne det.

 

På forhånd tak..

 

knus Betina

hvilken race?

 

mener du ikke 12 er for tidligt til at træne?

Træner i i haven?

Hvor længe har i haft ham?

Træner i andre ting? (altid smartest at træne i det små først, såsom øjen kontakt, sit, dæk)

Link til indlæg
Del på andre sites

det er en staffordshire bull terrier. har haft den siden den var 8 uger. Træner sit, dæk, giv pote, dæk, hvilket den er rigtig dygtig til.

 

Mener ikke at det er for tidligt at træne, mener at det skal gøres fra dag et af..

 

Vi træner i haven. eller på en græsmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er selvfølgelig mange ting der kan optage en lille 3-mdr. gammel hvalp når den er ude i den store vide verden! :-)

 

Jeg vil råde dig til at "træne" hjemme i stuen, hvor I ikke bliver forstyrrede af andre ting og lyde - og træningen skal være leg og SMÅ godbidder.

 

Øjenkontakt - en enkelt øvelse ad gangen - leg - og så en skønne dag fatter den lille fyr hvad det er du vil.

 

Når han bliver ældre, kan du prøve i haven...og når han efterhånden ved, at han SKAL komme, når du kalder kan du pøve på større åbne arealer.

 

Min Sally er ikke særligt god til at komme når jeg kalder. Er vi ude at lege med andre hunde og jeg kalder på hende, kigger hun på mig og sætter sig ned på sin flade - så kan jeg pænt komme og hente hende! :lol:

 

Der må ALDRIG skældes ud, der skal ALTID bruges masser af ros, når en ting går godt - og der må GERNE belønnes med en godbid i ny og næ- held og lykke! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke forvente, at en hvalp på 12 uger skal "lystre" dig.

I har kendt hinanden i 4 uger og der skal først opbygges en FOR HVALPEN vigtig relation til dig, før du kan begynde at forvente det mindste.

Og så kan du stadig ikke regne med noget før hvalpen har LÆRT hvad signalerne betyder og har valgt dig til som den der betyder mere end alt det andet der lokker.

 

Det kan være gavnligt at se det fra en hvalps side: HVORFOR skulle han komme når du kalder?

 

Hvad har du af tilbud som er bedre end det du kalder ham væk fra?

 

Du kan starte indkaldsøvelsen ved hjemme i stuen at sætte dig ned til ham og stopfodre ham med overlækre små godbidder. Små kødtrevler, en smuldret bøf eller lignende.

For hver eneste godbid han får i munden hører han

samtidig sit navn.

 

Efter ca ½ bøf eller mindre har navnet fået et positiv betydning for ham og det skal så udnyttes.

 

På en afstand af et par meter kalder du så LUDVIG, altså hvalpens rigtige navn, og når han ser på dig roser du himle meget og bakker væk med små ivrige skridt. Bevægelsen vil animere ham til bevægelse også.

Ros ham hele vejen til dig og giv lækker godbid.

 

Lad være med at røre ved ham imens men bak igen væk og kald.

Gradvis kan du klade ham til dig over større afstand og fra andre rum i huset.

Øvelsen tages nu med udenfor og øves også der.

 

Afslut altid en træningsseance med et SLUT og drys evt lidt godbidder han kan søge og forlad så stedet.

 

Indkald skal kunne betale sig ellers gider dyr selvfølgelig ikke.

Husk kun et navn for hvert indkald og altid godbid de første 100 - 200 indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke forvente, at en hvalp på 12 uger skal "lystre" dig.

I har kendt hinanden i 4 uger og der skal først opbygges en FOR HVALPEN vigtig relation til dig, før du kan begynde at forvente det mindste.

Og så kan du stadig ikke regne med noget før hvalpen har LÆRT hvad signalerne betyder og har valgt dig til som den der betyder mere end alt det andet der lokker.

 

Det kan være gavnligt at se det fra en hvalps side: HVORFOR skulle han komme når du kalder?

 

Hvad har du af tilbud som er bedre end det du kalder ham væk fra?

 

Du kan starte indkaldsøvelsen ved hjemme i stuen at sætte dig ned til ham og stopfodre ham med overlækre små godbidder. Små kødtrevler, en smuldret bøf eller lignende.

For hver eneste godbid han får i munden hører han

samtidig sit navn.

 

Efter ca ½ bøf eller mindre har navnet fået et positiv betydning for ham og det skal så udnyttes.

 

På en afstand af et par meter kalder du så LUDVIG, altså hvalpens rigtige navn, og når han ser på dig roser du himle meget og bakker væk med små ivrige skridt. Bevægelsen vil animere ham til bevægelse også.

Ros ham hele vejen til dig og giv lækker godbid.

 

Lad være med at røre ved ham imens men bak igen væk og kald.

Gradvis kan du klade ham til dig over større afstand og fra andre rum i huset.

Øvelsen tages nu med udenfor og øves også der.

 

Afslut altid en træningsseance med et SLUT og drys evt lidt godbidder han kan søge og forlad så stedet.

 

Indkald skal kunne betale sig ellers gider dyr selvfølgelig ikke.

Husk kun et navn for hvert indkald og altid godbid de første 100 - 200 indkald.

 

Ihh Irene, jeg er altså glad for at du lige får den krølle på halen med :mrgreen: Jeg kendte en engang der havde læst en Anders Hallgren bog, hvor han i forbindelse med øvelser har beskrevet dem i stil med "Bongo sit" "Bongo kom" osv. så hun havde gået og sagt det samme til sin hund (som altså langt fra hed Bongo :mrgreen:) fordi hun troede at det hørte med i kommandoen b101.gif (Ikke at jeg mistænker nogen herinde for at kunne lave samme brøler, men alligevel.... :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh Irene, jeg er altså glad for at du lige får den krølle på halen med :mrgreen: Jeg kendte en engang der havde læst en Anders Hallgren bog, hvor han i forbindelse med øvelser har beskrevet dem i stil med "Bongo sit" "Bongo kom" osv. så hun havde gået og sagt det samme til sin hund (som altså langt fra hed Bongo :mrgreen:) fordi hun troede at det hørte med i kommandoen b101.gif (Ikke at jeg mistænker nogen herinde for at kunne lave samme brøler, men alligevel.... :blink:)

 

:klap: q114.gifa1004.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh Irene, jeg er altså glad for at du lige får den krølle på halen med :mrgreen: Jeg kendte en engang der havde læst en Anders Hallgren bog, hvor han i forbindelse med øvelser har beskrevet dem i stil med "Bongo sit" "Bongo kom" osv. så hun havde gået og sagt det samme til sin hund (som altså langt fra hed Bongo :mrgreen:) fordi hun troede at det hørte med i kommandoen b101.gif (Ikke at jeg mistænker nogen herinde for at kunne lave samme brøler, men alligevel.... :blink:)

 

Ejjj det er da løwn?

Link til indlæg
Del på andre sites

En idé: Har selv en (voksen) hund, hvor godbidder nærmere ødelægger end hjælper træning.

 

Et stykke dejligt legetøj kan være meget mere fristende, når man er i konkurrence med den store verden.

 

Kald på vuffi og vift lidt med legetøjet.

Belønning er så det dejlige stykke legetøj, som I kan lege med.

 

Legetøjet skal være en særlig legeting, som I kun leger sammen med som belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nix!!! q115.gif

 

Hmm...

 

Det er også dumt at tænke selv, man kunne jo blive overanstrengt i ansigtet...

 

Jeg tror jeg vil tage den til mig, starter sæsonens træning op i weekenden, tror de skal lære Bummelum - sit.

Bummelum - kom

Bummelum - target

Bummelum - fri osv osv.

 

Bummelum er et herligt ord. Bummelummelum. Bum. Bum...

Link til indlæg
Del på andre sites

En idé: Har selv en (voksen) hund, hvor godbidder nærmere ødelægger end hjælper træning.

 

Et stykke dejligt legetøj kan være meget mere fristende, når man er i konkurrence med den store verden.

 

Kald på vuffi og vift lidt med legetøjet.

Belønning er så det dejlige stykke legetøj, som I kan lege med.

 

Legetøjet skal være en særlig legeting, som I kun leger sammen med som belønning.

 

Hej Luke, velkommen til :-)

 

Risikoen er bare at vovse ikke kommer selvom man vifter med legetøjet, så det kan være bedre at vente med kaldeordet til vapper ER på vej, så kan intet gå galt.

 

Hvilken hund har du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm...

 

Det er også dumt at tænke selv, man kunne jo blive overanstrengt i ansigtet...

 

Jeg tror jeg vil tage den til mig, starter sæsonens træning op i weekenden, tror de skal lære Bummelum - sit.

Bummelum - kom

Bummelum - target

Bummelum - fri osv osv.

 

Bummelum er et herligt ord. Bummelummelum. Bum. Bum...

 

Hæ hæ, så kommer jeg sgu og kigger når de har fået lært nogle kommandoer :5up: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...