Hop til indhold

Hvordan lærer man hunden at komme ind på plads, når den ser andre?


Gæst Isabel
 Share

Recommended Posts

Gæst Isabel

Nu har jeg efterhånden læst et par gange, at folk har lært deres hund at komme ind på plads til dem, hver gang den ser et andet menneske, hund eller andet. Hvordan kan man lære dem det?

 

Og hvad er den bedste metode at bruge til at lære hunden at ignorere andre hunde og mennesker, når man passerer dem?

 

Jeg har ikke selv hund endnu, men når jeg får, kunne jeg godt tænke mig at lære den at gå løs. Men da den jo skal være under fuld kontrol, ville det være dejligt, hvis den kunne noget af det ovenstående. Så jeg håber, at I vil komme med masser af råd og erfaringer. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Isabel, Det første du skal overveje, er at melde dig til hundetræning. Du skal tjekke om der starter begynderhold i dit område, så du er klar, når du får din hund. Find et sted med en veluddannet træner, som træner efter de principper, der passer dig. Jeg selv går ind for positiv forstærkning. At hunden lokkes eller af sig selv udviser den adfærd vi ønsker, og bliver forstærket for det.

Mht at hunden skal kunne gå løs, så synes jeg kun det skal foregår steder, hvor det er lovligt, altså dertil indrettet hundeskove/legepladser. Når man har med dyr at gøre, så ved man at et eller andet en dag kan være mere forstærkende end ejer, og at hunden pludselig sætter afsted.(hare, kat, fugl, rådyr, etc)

Mange hilsner

Anni

Eksam. Dyreadfærdsterapeut

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht at hunden skal kunne gå løs, så synes jeg kun det skal foregår steder, hvor det er lovligt, altså dertil indrettet hundeskove/legepladser. Når man har med dyr at gøre, så ved man at et eller andet en dag kan være mere forstærkende end ejer, og at hunden pludselig sætter afsted.(hare, kat, fugl, rådyr, etc)

Mange hilsner

Anni

Eksam. Dyreadfærdsterapeut

 

Nu er der jo heldigvis mange kommuner, hvor det er lovligt at gå med hunden løs på de fleste offentlige arealer - såfremt den er under kontrol. Og naturligvis kan man træne langt de fleste racer til en grad af kontrol, så hunden ikke eftersætter vildt, mennesker og andet.

 

Isabel: Find et godt sted at gå til træning, hvor hundene ikke slippes løs i en bunke til "frikvarter". Brug også en masse tid med hvalpen på at belønne den for at holde kontakt til dig, selvom der passerer hunde og mennesker. Sæt evt. en kommando på, som betyder, at den må hilse. Det er min oplevelse, at man i høj grad kan forme hvalpens "hilsemønster" tidligt, ved at lære den, at det kan betale sig at holde kontakt med fører og ved at sørge for at al hilsen på mennesker/dyr foregår efter hunde har fået en "fri" kommando.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Isabel, Det første du skal overveje, er at melde dig til hundetræning. Du skal tjekke om der starter begynderhold i dit område, så du er klar, når du får din hund. Find et sted med en veluddannet træner, som træner efter de principper, der passer dig. Jeg selv går ind for positiv forstærkning. At hunden lokkes eller af sig selv udviser den adfærd vi ønsker, og bliver forstærket for det.

Mht at hunden skal kunne gå løs, så synes jeg kun det skal foregår steder, hvor det er lovligt, altså dertil indrettet hundeskove/legepladser. Når man har med dyr at gøre, så ved man at et eller andet en dag kan være mere forstærkende end ejer, og at hunden pludselig sætter afsted.(hare, kat, fugl, rådyr, etc)

Mange hilsner

Anni

Eksam. Dyreadfærdsterapeut

 

Hej Anni, mange tak for dit svar :)

Jeg er ikke så glad for hundeskovene, da jeg har haft en rigtig dårlig oplevelse derinde engang. Derfor holder jeg mig mest til de almindelige skove, og der skal hundene jo selvfølgelig være i snor. Men jeg bor i en by, hvor der er mange stier og andre områder, hvor hunden godt må gå løs, så længe den er under fuld kontrol. Og der er også tre strande, hvor hundene jo må være løs i vinterhalvåret. Så jeg vil gerne kunne have den løs, når jeg går på de steder :blink:

Med hensyn til hundetræning, så er jeg allerede i gang med at finde steder. Jeg ved endnu ikke, om jeg vælger DKK, DCH eller noget helt tredje. Men der er masser af træningspladser her i områderne, så jeg er allerede godt i gang med at snuse. Men ellers skal du have tak for tippet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo heldigvis mange kommuner, hvor det er lovligt at gå med hunden løs på de fleste offentlige arealer - såfremt den er under kontrol. Og naturligvis kan man træne langt de fleste racer til en grad af kontrol, så hunden ikke eftersætter vildt, mennesker og andet.

 

Isabel: Find et godt sted at gå til træning, hvor hundene ikke slippes løs i en bunke til "frikvarter". Brug også en masse tid med hvalpen på at belønne den for at holde kontakt til dig, selvom der passerer hunde og mennesker. Sæt evt. en kommando på, som betyder, at den må hilse. Det er min oplevelse, at man i høj grad kan forme hvalpens "hilsemønster" tidligt, ved at lære den, at det kan betale sig at holde kontakt med fører og ved at sørge for at al hilsen på mennesker/dyr foregår efter hunde har fået en "fri" kommando.

 

Hej Siri.

Det var også noget af det, jeg selv havde tænkt. Jeg har selvfølgelig planer om at starte til noget træning, men jeg søgte efter nogle metoder, man kunne bruge på gåturene til at lære hunden at ignorere andre. Men det med kontakt havde jeg også selv tænkt på, og det lyder som en rigtig god idé at give hunden en "fri" kommando, så den ved, hvornår den må hilse. Mange tak for dit svar! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hvor vi bor må man godt have hundene løs de fleste steder, men jeg mener kun man skal have sin hund løs, hvis man har kontrol med Sn hund... Det vi har trænet er... At man først træner med lang Line og når man har kommandoerne trænet helt ned i hunden, kan man lade den gå løs, og så belønne den når den kommer til en, og ikke kun kantede den til sig, når den skal i snor eller hvis der kommer nogle, for kommer den i snor hver gang så vil den ikke komme for så skal den jo i snor, og du risikerer at den stikker af i stedet for... Men træner den på almindelige gåture, når din tid kommer for at anskaffe dig en vuffer... Det har virket på mine hunde, og jeg stoler på dem, og det kan de mærke:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...