Hop til indhold

Spørgsmål vedr. min hvalps adfærd


Gæst Segel
 Share

Recommended Posts

Kære Hunde-forum, jeg er nybagt hundefar. Jeg har haft min Whippet-hvalp Darwin i snart 4 uger nu (han er næsten 12 uger gammel). Han er en glad og udadvendt lille fyr og hold da op hvor er der gang i ham.

 

Jeg bor med min kæreste på 2. sal i et stort lejlighedskompleks, men med mange gode grønne arealer i området og mange hunde at hilse på. Det er første gang vi har haft en hundehvalp. Jeg mener selv vi har forberedt os godt ved at læse en masse bøger og diverse tråde online. Vi træner hjemkald og at gå pænt i lejligheden med lækre godbidder. Jeg føler virkelig at vi gør tingene lige efter bogen. Alligevel har vi adskillige problemer med ham, så har et par spørgsmål og har brug for lidt ekspertise! Here goes:

 

1. Han er meget svær at gå tur med. Jeg har for nylig købt sele til ham da hans lille hals ikke kunne klare når han trak så meget. Det har hjulpet på den måde at han ikke trækker så meget nu og jeg har mere"kontrol" over ham. I stedet gør han det at lige så snart han ser en græsplæne, trækker han hen mod den og lægger sig beslutsomt ned. Han "ormer" sig rundt og ruller osv. og bliver meget svær at få videre. Hvis jeg venter kan jeg sidde der i laaaang tid. Så går han lidt videre og så sker det samme igen. Det kan tage meget lang tid at gå en kort tur. Jeg roser og motiverer ham helt vildt hver gang han går ved siden af mig, han får en godbid men det hjælper egentlig ikke. For mig virker det som om han bare synes alt andet er mere interessant end mig og at gå. Han er døv overfor mig når han er udenfor. han finder altid noget mere spændende at snuse til/kigge efter. Jeg skælder ikke ud, men belønner ham når han gør det rigtige. Alt i alt vil han enten ikke gå eller også trækker han helt vildt. :( Vi har haft ham med alle mulige steder allerede, bil, bus, tog osv. Inde i byen hvor der er mange mennesker og han har mødt og leget med adskillige andre hunde. Alt det klarer han rigtig flot og går faktisk pænere inde i byen. Anyway.. skal jeg blive ved med at gøre det jeg gør? Én gang om dagen får han lov at løbe løs i flexline på en kæmpe græsplæne hvor han tit også møder en voksen legekammerat og så bliver der leget og jagtet.

 

2. Han har fået den dårlige vane at han efter en gåtur, hvor han har tisset adskillige gange, meget kort tid efter tisser på tæppet. Når han gør det renser jeg det med Rodalon og prøver at fjerne lugten. Lige meget hjælper det.

 

3. Nogle gange får han hvalpeflip og spasser helt ud. Han gør og gør og napper. Hvis han napper, får han et AV og så stopper legen. Det hjælper og jeg kan mærke at han ikke napper så meget mere. Hvis han gør, bliver han ignoreret. Crazy dog.

 

Nu ved jeg jo godt han kun er hvalp og forhåbentlig kommer det med tiden. Jeg tænker bare at det er bedst at starte tidligt for at komme problemerne i forkøbet. Men kan godt mærke man bliver lidt ked af at tingene ikke ser ud til at forbedre sig selvom man prøver at være ultra-meget pædagogisk :)

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

1. Han er meget svær at gå tur med. Jeg har for nylig købt sele til ham da hans lille hals ikke kunne klare når han trak så meget. Det har hjulpet på den måde at han ikke trækker så meget nu og jeg har mere"kontrol" over ham. I stedet gør han det at lige så snart han ser en græsplæne, trækker han hen mod den og lægger sig beslutsomt ned. Han "ormer" sig rundt og ruller osv. og bliver meget svær at få videre. Hvis jeg venter kan jeg sidde der i laaaang tid. Så går han lidt videre og så sker det samme igen. Det kan tage meget lang tid at gå en kort tur.

 

Du er nødt til at tage teten og beslutte hvilken vej I skal gå og så holde på det. Der skal ikke mange gange til før en hvalp lærer hvad den skal gøre for at opnå sit mål.

 

Tror du han ruller sig pga. selen, jeg kan forstå det er kommet samtidig med, at I har lagt sele på ham?

 

Jeg roser og motiverer ham helt vildt hver gang han går ved siden af mig, han får en godbid men det hjælper egentlig ikke. For mig virker det som om han bare synes alt andet er mere interessant end mig og at gå. Han er døv overfor mig når han er udenfor. han finder altid noget mere spændende at snuse til/kigge efter. Jeg skælder ikke ud, men belønner ham når han gør det rigtige. Alt i alt vil han enten ikke gå eller også trækker han helt vildt. :( Vi har haft ham med alle mulige steder allerede, bil, bus, tog osv. Inde i byen hvor der er mange mennesker og han har mødt og leget med adskillige andre hunde. Alt det klarer han rigtig flot og går faktisk pænere inde i byen. Anyway.. skal jeg blive ved med at gøre det jeg gør?

 

Det synes jeg ikke du skal.

Ros og godbidder er rigtigt fint, men som du beskriver det, oplever din hvalp sikkert, at han kan gøre som han vil og når han har lyst (gør noget ønsket af sig selv) står du parat med ømme ord og godbidder. Det er derfor sådan set ligegyldigt hvad han gør ift. at få belønning, han får belønning uanset hvad han gør enten i form af den aktivitet han selv skaber eller den godbid du giver.

 

Du kan prøve forskellige ting, hvis en måde at gøre noget på er den rette skal den virke efter max 5 forsøg.

 

Du kan give ham lidt længere line for at se om det virker bedre på ham, så får han lidt længere tid hvert snusested og opdager måske at du går videre og vælger at følge med.

 

Undgå at gå med ulåst flexline. Hvis han vænner sig til at linen nogle gange er 5 m og nogle gange 8 m er han nødt til at finde ud af hvor lang linen er denne gang. Så hellere en fast line eller flexlinen låst og i samme længde hver gang.

 

Du skal skabe turen I går, både mht tempo og retning samt eventuelle aktiviteter Gå målbevidst i den retning du har valgt og stop ikke op fordi han vil snuse uden at give ham et signal til dette. Når man går med hvalp i slap line stopper man helt naturligt, så den kan snuse når den har behov, men hvis dagsordenen for hvalpen er at komme frem og at snuse, er det en god ide, hurtigt, at lære hvalpen, at den ikke kan komme til at snuse ved at trække. At nå snusepletten bliver en belønning for at trække.

 

Hvis han ruller sig og ikke vil videre, og du er sikker på, han ikke er utryg, kan du løfte ham og bære ham nogle meter og så sætte ham igen og give ham muligheden for at gå.

 

 

Én gang om dagen får han lov at løbe løs i flexline på en kæmpe græsplæne hvor han tit også møder en voksen legekammerat og så bliver der leget og jagtet.

 

Leger han også med hvalpe?

 

Flexlinen kan lave alvorlige skader på begge hunde hvis de får viklet sig ind i den

 

2. Han har fået den dårlige vane at han efter en gåtur, hvor han har tisset adskillige gange, meget kort tid efter tisser på tæppet. Når han gør det renser jeg det med Rodalon og prøver at fjerne lugten. Lige meget hjælper det.

 

Lad være at slippe ham løs når I kommer hjem eller/og følg ham med rundt og stop ham når han vil sætte sig og ud med ham igen. Du kan stoppe ham ved at løfte ham op.

 

3. Nogle gange får han hvalpeflip og spasser helt ud. Han gør og gør og napper. Hvis han napper, får han et AV og så stopper legen. Det hjælper og jeg kan mærke at han ikke napper så meget mere. Hvis han gør, bliver han ignoreret. Crazy dog.

 

Almindelig hvalpeadfærd. Husk at rose veligt og lavmælt når han stopper sit napperi på AV

 

Nu ved jeg jo godt han kun er hvalp og forhåbentlig kommer det med tiden. Jeg tænker bare at det er bedst at starte tidligt for at komme problemerne i forkøbet. Men kan godt mærke man bliver lidt ked af at tingene ikke ser ud til at forbedre sig selvom man prøver at være ultra-meget pædagogisk :)

 

Nogle gange er semipædagogisk langt bedre end ultra ;-) Vi kan blive så pædagogiske at vi glemmer at sætte rammer op for hvalpenes adfærd og det bliver noget hø på den lange bane :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...