Hop til indhold

Vejen 15 og 16 Sept


Recommended Posts

  • Svar 301
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ai undskyld jeg er dum men nu skal jeg har det helt på det rene!

 

I åbenklasse stiller hunde op fra 15 mdr+, dog ikke veteraner, korrekt?

 

I åbenklasse stiller champoins også op?

Eller stiller de i deres egen, og så er det bedste champion mod bedste Åben klasse? = bedste i klassen?

 

Og så er det den bedste tæve mod den bedste han? Og der finder de så den der er bliver BIR og som går videre til big?

 

 

Og så hvis en champoin er lidt rund, og en i åbenklasse er muskuløs, og dommeren er til muskuløs, så kan den i ÅK godt fp excellent og champoin kan få VG?

Så en champion får ikke per automatik exc? Men de ville højest sandsynligt begge få exc og så den ene ville bliver 1. vinder (videre til bir) og den anden ville blive 2. vinder?

 

Kan 2. vinder så godt få en cert, hvor 1, vinder ikke får det?

 

Jeg får kvalme af forvirring. Er der ikek lavet en bog "Udstilling for dummies"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig prøve og se om jeg kan huske det hele; stejl i skulderen, lange ben, højrøvet (men ikke så meget som hun har været), dårlige vinkler, smal bagtil og alt alt for livlig i ringen.

 

Hun er stadig ung (16 måneder), så vi går i ringen for at få en god oplevelse - det gør vi nu altid, men Rikkes udmelding får mig seriøst til at overveje, om vi overholder bør komme.

 

Hvem er din ringtræner?

 

Jeg kan så berolige dig med, at Cody også hos nogle dommere har fået at vide at han var stejl i skuldrene. De fleste skriver velvinklet.

Nogle ser det som negativt at han er kort , trods racestandarten hedder kort og kompakt i lænd.

Nogle dommere hader hans lidt faldende kryds, andre dommere skriver godt stærkt kryds..

 

Racedommere finder tit de samme fejl, hvor all-round dommere har helt andre ting, de fokuserer på. (Og dem kan vi bedst li. De elsker slanke normalstørrelse labber)

Og at hun er for livlig. Nyd det.. Cody skal nogen gange næsten trækkes rundt, fordi han er en lad skiderik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ai undskyld jeg er dum men nu skal jeg har det helt på det rene!

 

I åbenklasse stiller hunde op fra 15 mdr+, dog ikke veteraner, korrekt?

Det kan ske, da veteraner ikke konkurrerer om CACIB. Så er man ude efter det, så er det åben, brugs eller champion, man stiller sin veteran i.

 

I åbenklasse stiller champoins også op?

Eller stiller de i deres egen, og så er det bedste champion mod bedste Åben klasse? = bedste i klassen?

Man kan godt stille en udenlandsk champion i åben klasse.

Man placere først i forskellige klasser, så får de CK (måske). Til sidst konkurrere alle CK hunde fra alle klasser om bedste han, 2. bedste han, 3 bedste han og 4. bedste han. Samme med tæver

 

Og så er det den bedste tæve mod den bedste han? Og der finder de så den der er bliver BIR og som går videre til big?

 

Korrekt

 

 

Og så hvis en champoin er lidt rund, og en i åbenklasse er muskuløs, og dommeren er til muskuløs, så kan den i ÅK godt fp excellent og champoin kan få VG?

Så en champion får ikke per automatik exc? Men de ville højest sandsynligt begge få exc og så den ene ville bliver 1. vinder (videre til bir) og den anden ville blive 2. vinder?

tæve

 

Alle hunde med CK konkurrere om at blive bedste han/tæve. Det er ingen selvfølge at en champion får EXC, eller CK

 

Kan 2. vinder så godt få en cert, hvor 1, vinder ikke får det?

 

Ja, i de tilfælde hvor bedste han enten er champion, eller har 3 certer og ikke må ta flere. Vi har flere fuldcertet labradore, der dog mangler deres prøve for at blive champion. De må ikke modtage certet, men lader det gå videre i rækken til måske 3. bedste han.

 

Jeg får kvalme af forvirring. Er der ikek lavet en bog "Udstilling for dummies"?

 

Du har jo os :mrgreen:

 

Håber det hjalp lidt. Ellers spørger du bare

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem er din ringtræner?

 

Jeg kan så berolige dig med, at Cody også hos nogle dommere har fået at vide at han var stejl i skuldrene. De fleste skriver velvinklet.

Nogle ser det som negativt at han er kort , trods racestandarten hedder kort og kompakt i lænd.

Nogle dommere hader hans lidt faldende kryds, andre dommere skriver godt stærkt kryds..

 

Racedommere finder tit de samme fejl, hvor all-round dommere har helt andre ting, de fokuserer på. (Og dem kan vi bedst li. De elsker slanke normalstørrelse labber)

Og at hun er for livlig. Nyd det.. Cody skal nogen gange næsten trækkes rundt, fordi han er en lad skiderik.

 

En golden-pige - sender dig lige navnet i en pb

 

Problemet med livligheden er, at hun bryder sin "stå" og har svært ved at stå stille, når dommeren skal mærke. Men selvom hun er livlig, kan hun glemme halen, når hun står. Hun koncentrerer sig vist lidt for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

En golden-pige - sender dig lige navnet i en pb

 

Problemet med livligheden er, at hun bryder sin "stå" og har svært ved at stå stille, når dommeren skal mærke. Men selvom hun er livlig, kan hun glemme halen, når hun står. Hun koncentrerer sig vist lidt for meget.

 

Altså, jeg har en multi-champion, der heller ikke altid kan stå stille. Hans nye idé er at sætte sig ned og glo på mig.

I søndags trak han sig tilbage for dommeren. Men hun havde også en meget kraftig parfume på, kunne jeg lugte. Men han gider ikke det der gramseri, selvom han efterhånden burde være vant til det

Og hun behøver jo ikke halen op og i gang. Medmindre du som mig, skal skjule en lille bygningsfejl :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man vender sig til alle de (underlige) regler ikk? :genert:

Ork jo, hvis man dukker op mere end en enkelt gang om året ;-)

De seneste år har udstillingssystemet været ændret en del gange, hvilket har været til (stor) forvirring for mange og da specielt dem der ikke er fast inventar på hver eneste udstilling.

Men nu er systemerne i norden ensrettet og jeg tror vi kan forvente at der ikke bliver ændret på noget foreløbig :-)

 

Bare rolig, alle de championer, der ikke får CK, synes også det er meget underligt og ofte giver de højlydt udtryk for det :mrgreen:

:klap: :klap:

 

Jeg får kvalme af forvirring. Er der ikek lavet en bog "Udstilling for dummies"?

Jo der er faktisk en bog om emnet, jeg tror det er et par år siden den blev udgivet. Prøv at smutte op i DKK-teltet hvis du alligevel er i Vejen her i weekenden, måske har de den liggende, ellers kan de fortælle dig hvordan den skaffes.

 

Og hvor er hopsa? Hun kunne jo ikke bare tage på arbejde :fornaermet:

Ork, det kunne jeg ikke drømme om *G*

Jeg passer hvalpe og nøjes med at køre ned og træne lidt eller handler når min mor eller Mie har mulighed for at overtage børnehaven en times tid ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg har en multi-champion, der heller ikke altid kan stå stille. Hans nye idé er at sætte sig ned og glo på mig.

I søndags trak han sig tilbage for dommeren. Men hun havde også en meget kraftig parfume på, kunne jeg lugte. Men han gider ikke det der gramseri, selvom han efterhånden burde være vant til det

Og hun behøver jo ikke halen op og i gang. Medmindre du som mig, skal skjule en lille bygningsfejl :engel:

 

Det der med at sætte sig kender jeg også godt. Specielt hvis belønningen for at stå ikke kommer så hurtigt som tøsen synes den skal. For så må det jo være forkert og man prøver noget andet. I øjeblikket træner vi meget "sæt dig og bliv siddende" i håbet om lidt impulskontrol til markprøvetræningen, så sit er lidt blevet hendes go-to øvelse, når hun bliver i tvivl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det hjalp lidt. Ellers spørger du bare

 

 

Tak :kys:

 

Og ja jeg har jo jer :mrgreen:

 

N år mn har 3 certer, kan man søge om at blive champion - og man kan også bare beholde de certer, og så vente indtil man har løst til at søge om champion, korrekt?

Eller SKAL man gøre det så snart man kan?

 

Når der står brugs klasse på tilmeldingen - er det så til alle racer? Eller hvordan?

Og hvad går den ud på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :kys:

 

Og ja jeg har jo jer :mrgreen:

 

N år mn har 3 certer, kan man søge om at blive champion - og man kan også bare beholde de certer, og så vente indtil man har løst til at søge om champion, korrekt?

Eller SKAL man gøre det så snart man kan?

 

Når der står brugs klasse på tilmeldingen - er det så til alle racer? Eller hvordan?

Og hvad går den ud på?

 

Brugsklassen er for de racer, som har et brugskrav for at kunne blive champion.

 

F.eks. hos labberne skal man bestå en kvalifikationsprøve eller få en 1. præmie på en markprøve (ikk' Lab-lover?), før man kan blive champion. Brugshundeklassen er for dem, som allerede har bestået brugskravet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :kys:

 

Og ja jeg har jo jer :mrgreen:

 

N år mn har 3 certer, kan man søge om at blive champion - og man kan også bare beholde de certer, og så vente indtil man har løst til at søge om champion, korrekt?

Eller SKAL man gøre det så snart man kan?

 

Når der står brugs klasse på tilmeldingen - er det så til alle racer? Eller hvordan?

Og hvad går den ud på?

 

Når din hund er fuldcertet og gammel nok til at kunne blive champion, så ansøges der om championat. Det er bare at udfylde et skema på nettet.

En champion kan ikke stilles i åben klasse i det land den er champion, men hvad pokker skulle den osse gøre det for?

 

Brugsklasser er kun funktionelle i de racer der har brugsprøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der en grund til du ikke stiller dig ned på siden af hende og støtter hende, indtil dommeren har gennemgået hende fysisk og så freestacker efterfølgende?

 

Næh - anden end at vi indlærer den anden metode til ringtræning. Kan dommeren komme til, når jeg står der ved siden af?

 

Jeg er jo helt ny med udstillinger. Maggie er min første udstillingshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork jo, hvis man dukker op mere end en enkelt gang om året ;-)

De seneste år har udstillingssystemet været ændret en del gange, hvilket har været til (stor) forvirring for mange og da specielt dem der ikke er fast inventar på hver eneste udstilling.

Men nu er systemerne i norden ensrettet og jeg tror vi kan forvente at der ikke bliver ændret på noget foreløbig :-)

 

 

Jo der er faktisk en bog om emnet, jeg tror det er et par år siden den blev udgivet. Prøv at smutte op i DKK-teltet hvis du alligevel er i Vejen her i weekenden, måske har de den liggende, ellers kan de fortælle dig hvordan den skaffes.

 

 

Ork, det kunne jeg ikke drømme om *G*

Jeg passer hvalpe og nøjes med at køre ned og træne lidt eller handler når min mor eller Mie har mulighed for at overtage børnehaven en times tid ;-)

 

 

Planen er næste år, at vi skal på rundtur - hvis Aslan gider :mrgreen:

indtil videre har vi jo kun været på 2 skuer, en international og en national - næste år må vi se om vi kan komme til alle de store - tror også det hjælper lidt på motivationen at Sofie er blevet lidt ældre :mrgreen:

 

Jamen så ser jeg lige om jeg kan snige mig forbi deres telt :mrgreen:

 

Jamen når det er hvalpe pasning er du tilgivet :lol:

(og lab-lover fik lgie svaret på alle mine spørgsmål :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når din hund er fuldcertet og gammel nok til at kunne blive champion, så ansøges der om championat. Det er bare at udfylde et skema på nettet.

En champion kan ikke stilles i åben klasse i det land den er champion, men hvad pokker skulle den osse gøre det for?

 

Brugsklasser er kun funktionelle i de racer der har brugsprøver.

 

Så man kan vente med at søge - hvis man vil?

 

Jeg tænker bare, at hvis 3 dommere syntes en hund er pæn - men man ved at flertallet af dommerne syntes den er for tynd/fyldige eller andet. Så ville det jo være fint at vente med at søge om at blive champion, indtil hunden var blevet tyndere/fyldig.

 

Så den reelt havde en chance mod de andre champoint?

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh - anden end at vi indlærer den anden metode til ringtræning. Kan dommeren komme til, når jeg står der ved siden af?

 

Jeg er jo helt ny med udstillinger. Maggie er min første udstillingshund.

 

Dommeren kan sagtens komme til, du kan jo flytte dig lidt hvis det bliver nødvendigt. Men jeg ser absolut ingen grund til at lade en hund stå alene og blafre mens den blir gennemgået af et fremmed menneske, før den er klar til det og ikke lader det påvirke den. Jeg synes ikke man skal se så meget på hvad 'man' gør, men i højere grad gøre det som din hund har brug for i situationen. Hvis det er at have dig ved siden af sig, med en hånd på siden og evt. en under halsen, jamen så er det det du gør. På den måde har du lært din hund at du støtter hende og er der for hende, og det vil give hende den ro du efterlyser sådan at du med tiden kan freestacke hende fra start af.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så man kan vente med at søge - hvis man vil?

 

Jeg tænker bare, at hvis 3 dommere syntes en hund er pæn - men man ved at flertallet af dommerne syntes den er for tynd/fyldige eller andet. Så ville det jo være fint at vente med at søge om at blive champion, indtil hunden var blevet tyndere/fyldig.

 

Så den reelt havde en chance mod de andre champoint?

 

Jamen du kan godt vente med at søge, men så skal du osse undlade at udstille. Jeg har f.eks. en hanhund der kort tid efter han blev 2 år fik sit sidste cert. Han har ikke været udstillet siden for jeg synes ikke han er klar. Er din hund ikke tre år gammel? For så er den jo færdigudviklet og konditionen er nu op til dig. At have en hund der udstilles kræver efter min mening at man sørger for at holde den i god form, både hvad angår pels, muskel og foderstand. I endnu højere grad gør dette sig gældende når hunden er champion.

 

Men kogt ned - er din hund fuldcertet så stiller du den i championklassen.

Mener du ikke den kan gøre sig i konkurrencen mod de andre i den klasse, så lader du den blive hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen du kan godt vente med at søge, men så skal du osse undlade at udstille. Jeg har f.eks. en hanhund der kort tid efter han blev 2 år fik sit sidste cert. Han har ikke været udstillet siden for jeg synes ikke han er klar. Er din hund ikke tre år gammel? For så er den jo færdigudviklet og konditionen er nu op til dig. At have en hund der udstilles kræver efter min mening at man sørger for at holde den i god form, både hvad angår pels, muskel og foderstand. I endnu højere grad gør dette sig gældende når hunden er champion.

 

Men kogt ned - er din hund fuldcertet så stiller du den i championklassen.

Mener du ikke den kan gøre sig i konkurrencen mod de andre i den klasse, så lader du den blive hjemme.

 

 

han er 4, men han er muskuløs og nogle dommere foretrækker altså at der er lidt fedt på sidebenene :mrgreen:

 

så klinisk er aslan perfekt og sund og rask, udstillingsmæssigt.....not so much, men igen - det kommer an på dommeren :mrgreen:

 

men vi har jo laaaang vej endnu - hvis vi får de rigtige dommere altså :mrgreen: så kan den måske være kortere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

han er 4, men han er muskuløs og nogle dommere foretrækker altså at der er lidt fedt på sidebenene :mrgreen:

 

så klinisk er aslan perfekt og sund og rask, udstillingsmæssigt.....not so much, men igen - det kommer an på dommeren :mrgreen:

 

men vi har jo laaaang vej endnu - hvis vi får de rigtige dommere altså :mrgreen: så kan den måske være kortere :)

 

Host* jeg tillader mig lige at minde dig om din meget beskedne erfaring med udstillinger og dommere ;-)

Vent du nu og se om der er en rød tråd gennem dommernes mening om din hund til du har stillet ham noget mere, og se i øvrigt på hvordan hanhundene i ch.klassen ser ud. Det er ikke bare at lægge nogle flere kilo på en hund og så er den pludselig i udstillingskondition. Det er individuelt hvordan hundene gør sig bedst. Nogle blive bløde i ryggen og begynder at rulle hvis de vejer et par kilo for meget, nogle ser afpillede ud hvis de taber sig et enkelt kilo.

I hesteverden er det langt mere generelt, at en hest der skal showes skal have lagt 100 kilo på hvis den normalt er i ridning. Sådan forholder det sig altså ikke for hundene, jeg har ganske ofte set hunde få påtale på overvægt, men bestemt osse hvis de er undervægtige (som i magre). Som sagt, en hund der udstilles skal holdes i god kondition.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får kvalme af forvirring. Er der ikek lavet en bog "Udstilling for dummies"?

 

Jo der er faktisk en bog om emnet, jeg tror det er et par år siden den blev udgivet. Prøv at smutte op i DKK-teltet hvis du alligevel er i Vejen her i weekenden, måske har de den liggende, ellers kan de fortælle dig hvordan den skaffes.

 

Vær så artig. :blink:

 

HundeBger » Udstilling » Hundeudstillinger - En herlig hobby

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så man kan vente med at søge - hvis man vil?

 

Jeg tænker bare, at hvis 3 dommere syntes en hund er pæn - men man ved at flertallet af dommerne syntes den er for tynd/fyldige eller andet. Så ville det jo være fint at vente med at søge om at blive champion, indtil hunden var blevet tyndere/fyldig.

 

Så den reelt havde en chance mod de andre champoint?

 

Du har pligt til at søge. Alternativt gøre som Hopsa, holde dig væk hvis du ikke har søgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...