Hop til indhold

Så I Station 2 om kamphunde


Ascha
 Share

Hvad gør vi med kamphundene?  

12 stemmer

  1. 1. Hvad gør vi med kamphundene?

    • Kamphunderacer eller blandinger bør forbydes
    • Kamphunderacer eller blandinger bør holdes i snor på alle offentlige steder
    • Kamphunderacer eller blandinger bør bære mundkurv på alle offentlige steder
    • Kommende ejere af kamphunde eller blandinger skal tage et kursus før anskaffelse
    • Ejere af kamphunde eller blandinger skal være over 25 år


Recommended Posts

Ej hvordan kan vi gøre noget andet end at holde vores hunde i snor og prøve at undgå jer med muskelhunde ??jeg siger bare at jeg kan ikke se hvorfor i som har et problem med at det er alle andres problemer ikke selv ,vil gøre noget for at jers muskelhunde får et godt ry!!

Hvorfor er det jeres job at stoppe "vores" fordomme??Fordi det er jer som siger det ikke er nogen farlige hund. Hvis jeg havde en muskel hund som folk sytes var farlig eller andet ,ville jeg da gøre mit for at mind hund fik et godt ry!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Har aldrig hørt et ondt ord om mine hunde og jeg har 3 muskelhunde, de er alle i snor, men syntes ikke i skal tage fejl af statestikkerne og af de undersøgelser der er lavet, og det med fordommene, ja muskelhundejerne gør meget ud a det, derfor muskelhunden.dk er lavet.

og kan ikke se grunden til alle muskelejere skal side dag på dag og diskutere sådan noget, for i ændre jer jo ikke, og jeg syntes ikke det er at undervudere hundene at sige fordomme har selv 3 så ved nok en hel del om dem. men den hund kan også være farlig, er selv blevet angrebet af en labrador som barn. så tror ikk det e det værste din hunderace kan gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

men syntes ikke i skal tage fejl af statestikkerne og af de undersøgelser der er lavet

 

og kan ikke se grunden til alle muskelejere skal side dag på dag og diskutere sådan noget, for i ændre jer jo ikke, og jeg syntes ikke det er at undervudere hundene at sige fordomme

 

Okay, statestikker. Der er mig bekendt ikke lavet nogen statestik over hvilke hunderacer der bider andre hunde men når både DKK og politiet siger at der er problemer med kamphunde /muskelhunde/ kald dem hvad du vil, så må der jo være noget om snakken.

 

Det du kalder fordom, kalder jeg erfaring og det vil jo ikke ændre sig før man erfarer noget andet. Det er jo bare lidt svært, idet problemet vokser i takt med at der kommer flere og flere hunde af den type (man ikke ved hvad man skal kalde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki vil du erfarer noget andet, så kom og hils på mine hunde, og du må med glæde tage din/dine hunde med? mine er dog kun hvalpe, men kan sagtens få en med voksen muskelhund til a møde dig, så kan du jo "erfare " noget andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt et ondt ord om mine hunde og jeg har 3 muskelhunde, de er alle i snor, men syntes ikke i skal tage fejl af statestikkerne og af de undersøgelser der er lavet, og det med fordommene, ja muskelhundejerne gør meget ud a det, derfor muskelhunden.dk er lavet.

.

 

Hvis muskelhunde/kamphunde skal have et bedre ry er det også vigtigt man kan stole på de personer der argumenterer for disse hundes "venlige" sind.Jeg "kiggede" på muskelhunden.dk og fandt en der bruger samme navn som dig - i et indlæg skrives der følgende :

 

Min milo (Bruger)

 

Expert Boarder

 

Poster: 95

 

Til salg 2007/09/16 19:30

denne hund er blevet anskaffet pga dårlig behandling fra en tidliger ejer.

Kan ikke klare at se hunde blive dårlig behandlet, så søger derfor et godt hjem til hende, da jeg kun må have en hund hvor jeg bor nu, og allerede har en

 

Et andet sted på samme site skriver du det er nødvendigt at komme af med den da den ikke kan sammen med jeres anden tæve - err det ikke en hvalp vi taler om :?: Det burde ikke være noget problem når disse hunde er ÅH så venlige :idea:

 

Her på sitet inviteres man til at se dine 3 muskelhunde - på muskelhunden skriver du at du skal sælge 1 da du kun må have 1 der hvor du bor - med lidt simpel hovedregning mangler der en hund :shock:

 

Du henviser til muskelhunden - på det site skriver de netop om vigtigheden i man sætter sig ind i de pågældende racer da de bestemt ikke er "legetøj" :

Skal man have muskel-/kamphund, bør man sikre sig, at hunden har en godkendt stamtavle, da indavl er med til at skabe særligt utilregnelige hunde. Disse hunde uden stamtavle, er desuden ofte bærere af fysiske og/eller mentale fejl, som vil kunne ende i en fatal handling fra hundens side.

Inden man anskaffer sig en muskel-/kamphund, bør man have sat sig grundigt ind i racens generelle psyke, da det på ingen måder er et stykke legetøj man "bare" kan skille sig af med, når dagen kommer, hvor den opfører sig anderledes, end man regnet med - For det VIL den gøre en dag!

 

Du har ikke stamtavle på dine hunde og aner derfor ikke hvad de indeholder - hverken sundhedsmæssigt eller adfærdsmæssigt - det er i mine øjne aldeles uheldigt/uansvarligt i forhold til denne race :!:

 

Jeg kan også anbefale andre et kig på muskelhunden.dk - de har i modsætning til mange - taget seriøs kritik til efterretning og oplyser på en sober måde om muskelhunde - de har også en holdning til muskelhunde uden tavle - sjovt nok ligner den min :idea:

 

Hvis det ikke er dig der har skrevet på muskelhunden.dk beklager jeg naturligvis mit "angreb"

Ellers skal du blot opfatte det som et venligt ment indlæg om at "træde varsomt" som et medlem fra muskelhunden.dk også skriver til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki vil du erfarer noget andet, så kom og hils på mine hunde, og du må med glæde tage din/dine hunde med? mine er dog kun hvalpe, men kan sagtens få en med voksen muskelhund til a møde dig, så kan du jo "erfare " noget andet?

 

Tak for tilbudet men som sagt har jeg slet ingen problemer med at hilse på kamphunde/ muskelhunde. Jeg er hverken bange eller utryg ved dem.

 

Det er når jeg har min hund med at det ikke føles godt i maven. Det er bl.a. en følge af, at jeg har oplevet at min hund, uprovokeret, er blevet overfaldet og gennemtygget af en amerikansk bulldog. Lad os bare sige at det ikke var særlig morsomt, og følelsen sidder stadig i både min hund og mig.

 

Selvfølgelig kan alle hunde finde på at være aggresive men jeg har set en del hundeslagsmål i min tid og der er altså forskel på om det drejer sig om en schæfer eller en kamphund. De slås altså på hver deres måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst minmilo

Jo det var mig. men siden dette inlæg er jeg blevet smidt ud af min lejlighed pga netop denne hund jeg har taget ind, så er flyttet ind hos min kæreste som selv har 2 muskelhunde og havde selv en, deraf de 3 hunde, så jo det er mig!

Og ja bare fordi muskelhunden siger de ikke er legetøj betyder det jo ikke at det er dræber maskiner, jeg henviser til muskelhunden fordi at der derinde er seriøse hundeejere som ønsker det bedste for vores hunde, og fordi at netop den side gør meget ud af ryet for vores hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er jeg træt er jer kamphundeejere der føler jer så forfulgt! Det er vores hunde der bliver ædt, og ikke jeres!

 

Finder det lidt komisk, at INGEN af jer vil forholde jer til det faktum, at når en kamphund slås, ja så sker der lidt mere, end når end laborador går i gang.

 

Personligt vil jeg da hellere have, at min hund får et nap i numsen af en laborador, end bliver flænset af en amstaff... Ja de har et større bid, kan nogen så sige, men den største forskel er, at en almindelig hund mærkerer, og en kamphund bliver ved, til pulsen fra byttet ikke er der mere..lækkert, rar familiehund var!!?

 

Til dig der kom med den latterlige bemærkning om laboradoren med, at du var blevet overfaldet da du var barn, så derfor var de også farlige...Ja lille ven hver du glad for, at det var en laborador og ikke en kamphund, så havde du nok ikke været lige så køn i dag.

 

Ja alle hunde kan bide, men tage dog ansvar for, at jeres hundes bid gør så meget mere skade end alle andre hunde der findes.

 

Surt opstød, fra en der er så træt af, at de hunde kan få lov, at rende rundt ude i offentligheden, de skulle forbudes, hvis jeg havde noget, at skulle have sagt. Det er simpelthen for farligt.

 

Og jeg kan vitterligt heller ikke se, hvorfor man vil have en dræber i sit hjem med sine børn, en hund der gør andre mennseker bange, og som ikke mindst kan gøre så stor skade, hvis uheldet er ude?

 

Og det der med at : min hund er ikke en kamphund, en kamphund er en der er blevet trænet til det... det er så også løgn! Har haft en gravhund, der jo hører under kategorien jagthunde, jeg har aldrig trænet jagt med min hund, men han havde det i sig, præcis som en kamphund har. Det samme er gældende for min Welsh corgi cardigan hvalp på 11 uger, jeg har ikke fortalt ham, at han er en hyrdehund, men han hyrder allerede.

 

Ind til de forbydes, eller kravene skærpes, som i kan være sikker på sker en dag, med det pres der ligger på regeringen. Kunne i kampundeejere/muskelhunde ejere ikke gøre alle os, som rent faktisk er bange for jeres hunde, den tjeneste at hold dem i snor, vær opmærksomme på jeres omgivelser, og lade hver at tro man automatisk vil lade sin hund hilse på jeres racer. Og nok allervigtigst erkend, erkend dog hvad der ligger i jeres hund, og tage ansvar og forholdsregler derefter.

 

Sorry, hvis jeg træder på nogen altfor meget, men jeg kunne ikke lade hver, har bare hopet sig op og irriteret mig så længe, hele den her debat om emnet, manglene konsekvenser og klynkende kamphundeejere, der ikke vil tage ansvar for hvad der ligger i deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa, dejligt at høre der er nogen der er enige, vi må håbe der snart bliver gjort noget. Er ikke fair man skal være bange for hvilken hund der står rundt om hjørnet, eller når man er i dyrecenter lave zigzag mellem hylderne for at undgå dem, imens deres uopmærksomme ejere laver alt andet end, at sikre at deres hund ikke kommer i kontakt med nogen der ikke ønsker kontakt. Det er ikke for at genneralisere, men har ikke oplevet en eneste der tog hensyn til, at jeg måske ikke, ønskede min nyankomne hvalp sagde hej til dem. Så første gang nede i dyrecenteret navigerede jeg rundt for, at undgå 3 forskellige ejere og deres kamphunde... Der lød jeg vidst lige overbeskyttende, men min hund må tale med alle hunde vi møder, hvis det er okay med deres ejere selvfølgelig, bare ikke kamphunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Diana.

 

Jeg tror skam alle ansvarlige kamphunderacejere kan forstå at du er nervøs for din hunds sikkerhed.

Men "kamphunderacerne" er nu ikke de eneste racer, der har en "kort lunte". Har hørt om mange hunde, især terriers, som kunne have problemer med andre hunde, især hunde af samme køn.

Jeg tror ikke på forbud mod disse racer - pitt bulls løber stadig rundt blandt os. Og andre blandinger kan være ligeså farlige, og alle racer kan trænes til at være farlige.

Der hvor jeg mener det går galt, er når hunde importeret fra østen, hvor der stadig bliver avlet med henblik på hundekamp, kommer i hænderne på unge, uerfarne ejere, som ikke har den mindste forstand på hvad det vil sige at have hund, men synes det er sejt med en kamphund. Eller når hundehandlere i Danmark bare parrer to hunde, uden at tænke på deres psyke (om de er mentalt stabile, og om deres pskyker overhovedet passer sammen). En ansvarlige opdrætter under DKK (dansk kennel klub), er pålagt at mentalteste deres hunde, alle som én - og kan derved heller ikke bare sige, at denne synes at hunden er psykisk okay, hvilket mange opdrættere har det med (tendens til "himmelråbende mangel på selvkritik").

Jeg er imod et forbud, men jeg er også imod passitivitet. Jeg synes der skal være regler for, hvad man må sælge og avle på. Og her synes jeg at DKK bør være de eneste der har tilladelse til at videreformidle disse racer.

 

Så synes jeg også at man burde indføre kørekort for alle racer, så de uansvarlige ejere forhåbenlig vil blive sorteret fra!

 

Så lige noget jeg har hørt et par gange, fra folk der har forstand på tingene (nogle jeg har respekt for, men kan desværre ikke huske præcist hvem): Ved ordenlig selektiv avle, kan man formå at avle uønsket genetisk afhængig adfærd væk i løbet af 4-5 generationer. Det vil sige, som eksempel, aggresivitet. Jo stærkere indavlet i racen det er, jo sværere er det vel selvfølgelig at komme af med det, men temperament er det mest arvelige, og derved det der er hurtigst at "komme af med" - hvis man ellers avler forsvarligt.

 

Det er vel nærmest en tommelfingerregel, og selvfølgelig er de ikke 100% udrenset efter 4-5 generationer. Hundene er stadig bærere af genet, men det er blevet sjældnere.

 

Og forresten. Tidligere i denne debat, nævnte jeg at Staffordshire Bull Terrieren er kendt som the Nanny Dog. Dette nævnte jeg fordi der er ca. ligeså meget oppe omkring at "kamphundene" angriber mennesker som hunde. Derved den pointe - synes at huske, at der var én som nævnte, at det er vidt bekendt at "kamphunde" næsten kun går efter andre hunde. Det er så ikke mit indtryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er lidt inde på den uheldige kombination hvilket jeg er enig med dig i er en væsentlig faktor - en ting du ikke tager med i din betragtning er de skader en muskel/kamphund påfører sit "offer" - det er der ingen anden race der kan hamle op med - sammenligninger løser ingen problemer - det er muskel/kamphunde du skal forholde dig til

Der er kun en mulighed for at stoppe "Brian`s" adgang til disse hunde - det er via et forbud :!:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Rikke

 

Stadig er der ingen der forholder sig til, hvor stor skade de forvolder under et sammenstød, det er så meget mere voldsomt end nogen anden race kan gøre. Så ja du har ret, terriers kan have en kort lunte, men når den lunte går af, skal man max ned og have 2 sting i sin hunds bagdel, hvis kamphundens lunte går af, ja så skal man bestille en gravplads til sin hund. Så ja som jeg skriver så kan ALLE hunde bide, men forskellen på den almindelige hund og kamphunden er, den skade de kan forvolde.

 

Du skriver man kan avle "uheldigheder" ud af en hund på 4-5 generationer, det må jeg indrømme den hopper jeg ikke på. Jo sundhedsmæssigt kan du mindske risikoen for diverse fejl. Men selve oprindelsen kan du ikke bare avle ud. Hunde ligger i diverse undergrupper, og køber man en hund fra en af de grupper med stamtavle, ja så køber du den egenskab med, om hunden så oprindeligt er kamp-, jagt-, hyrde- eller selskabshund. Man kan kun forme til en vis grænse, sådan er det bare, som sagt min lille Welsh Corgi Cardigan hyrder i en alder af 11 uger, og de umiddelbare forfædre er ikke brugt til dette formål. Men det har jeg som ejer købt med, og det er jeg nød til at forholde mig til, og ikke mindst leve med.

 

Du har ret i at de ikke kun angriber hunde men også mennesker. Faktisk for de et meget nært forhold til deres egen familie, og oplever den at de er i fare, så vil den forsvare dem. En kamphund giver sjældent advarsler, de observerer og slår til hvis det (i deres verden) er nødvendigt. Men vores hunde er ikke så kloge, at de tænker UPS det er en kamhund, den må jeg på ingen måde provokere.

 

Når det så er sagt, har de en tedens til at angribe (især) hanhunde uden varsel. Der var fek.s en episode for et par uger siden i københavn, hvor en "dejlig" kamhund havde løbet og leget i hundeparken, med alle de andre hunde. Nede i den anden ende tulede en lille hanhund rundt med sin ejer helt alene væk fra de andre hunde, og ude af ingen ting fik kamphunden øje på den, og inden nogen kunne nå at gøre noget, løb den ned og flænsede den. Har en anden episode, der siger lidt om deres lunte og deres evne til at forvolde skade: Min venindes datter på 5 var nede hos sin veninde og lege, hendes mor hader når hun er der for de har en amstaff, men moren til den lille veninde fortæller altid hvilken dejlig familie hund den er, og snakker sjovt nok også om ansvarlige ejere (og alt det BIB). Nå, men min venindes datter skulle ud af havelågen, idet hun åbner den hopper Amstaffen op og vælter hende ind i en busk, forsætter ud på vejen, meget målrettet i mod en far med klapvogn og sin lille hund i snor, den løb direkte over og skambed den lille hund, der skreg for sit liv, forgæves. Det er KUN (og man kan ikke understrege KUN nok) kamphunde der agerer på den måde, det er i min verden farligt, ulækkert, og jeg KAN ikke forstå, hvad man vil med de bæster, det er ikke et husdyr, det er et utilregneligt og meget farligt dyr.

 

Problemet er at, det går først op for folk at deres dejlige familie hund (kamphunden), måske ikke var så dejlig igen, når en anden hund har gennemgået den grumme og smertefulde død eller lemlestelse fra deres onde bid, og deres ejer sidder tilbage med et billede på nethinden der ALDRIG forsvinder og en enorm afmagt. Er simpelthen ikke acceptabelt, at nogen mennesker skal udsættes for det, fordi kamphunde skal have det som alle andre hunde, for de ER ikke som andre hunde. Tror der er mange der er enige med mig i, at vi ikke ønsker den smerte påført, for i kan lære hvad i har gående derhjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst minmilo

Nu blnder jeg mig så li igen for den med 2 steng i røven hvis det en labrador holder så IKK lige, labrador kan gøre lige så meget skade som en muskelhund, og som jeg nu ved vil i sikkert se beviser

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/10/02/513800.html

Så værsgo og så kan i jo så se i måske selv burde holde jeres hund i snor.

og til dig der sagde det ville være værre hvis det var en muskelhund, der vil jeg så sige at du burde hvertfald læse og se de billeder ikke.

jeg er meget mere tryg ved min muskelhund end jeg ville være ved a have sådan en gående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej de kan ikke gøre lige så meget skade som en muselhund, og ja der kan da være en psykisk syg hund ind imellem, som bider fat, men at en laborador udviser den adfærd er yderst YDERST sjældent, og tror det havde drejet sig om mere end ansigtet hvis det havde været en kamphund, de foresætter jo bare. Men igen stop dog forsvarelser om, at andre hunde også kan bide, for ja selvfølgelig kan e det, men de slås ikke på samme måde. Forhold jer til den skade jeres muskel/kamphunde kan forvolde. Det andet er da for barnligt.

 

Kunne godt tænke mig, at se om du kan finde op til flere af den slags artikler pr. uge, for det kan man sjovt nok med kamphunde....tankevækkende var, og nej det er ikke bare medierne, for angreb laboradorer rundt om i landet alvorligt flere gange ugentligt, ja så havde der nok været restrektioner, og en masse omtale ude omkring disse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst minmilo

Hmm... yderst barnlig, grunden til jeg viser dette er at der tidliger i denne debat er blevet snakket om labrador og derfor vider jeg bare at de godt kan gøre noget, og siger skam ikke at kamphunde ikke kan forvolde skade, for det kan ALLE hunde, siger at dette har noget med dens opdragelse og dens ejer, intet med hunden, som jeg os tidliger har vist et link med dukomentation på!

og det med a holde sine hunde i snor og holde dem væk fra andre er os noget jeg altid gør, er faktisk træt at andre mennesker altid vil hilse på min hund, uden at bede om tilladelse.

men syntes det er noget ALLE hundeejere skal gøre li meget hvilken hund det er, for en hund er et dyr, og alle hunde har et jagtinstink for det er jo sådan de fandt mad i tidernes morgen, men syntes ikke der skal tages forbehold for bestemte racer, ALLE hunde skal i snor og vises hensyn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok så har medierne en tildens til at beskrive ufattelig mange angreb som kamphundeangreb, selvom de ikke er det! Der var en artikel, som blev nævnt på heste-nettet, hvor en familie havde mistet deres datter, da en kamphund, som blev identificeret som en af mastiff-racerne (?!?!) var gået løs. Derudover havde deres rottweilere tidligere gået amok også. Æhm, det er så en muskelhunderace, og IKKE en kamphunderace. Og mastiff, eh? Familiehunderace, og det er meeeget lang tid siden de blev brugt som kamphund (mastiff blev brugt som kamphund i romerriget, men ikke i oprindelseslandet og bullmastiff har fungeret som både kamhund OG kvægvogter i 1700, såh dens væsen burde være stabilt.).

 

http://www.heste-nettet.dk/forum/1/1535604/1534991/

 

Og så skriver de også ofte bare kamphunde-blandinger og kamphunde, uden man får oplyst race. Det synes jeg gør det endnu mere utroværdigt.

 

Jeg skriver dette, for at I skal være opmærksomme på at man ikke bare skal tro på det, når medierne skriver "kamphund"! De skal jo også vinde seere/læsere og derved tror jeg også at de synes det er langt mere spændende at skrive "kamphund", end at skrive "hyrdehund" (uhh, det lyder farligt, ikk'?) eller "kvægvogterrace".

 

Det er min mening.

 

Det der med at avle oprindelsen ud, synes jeg nu er blevet bevist flere gange, at kan lade sig gøre. Ulv og hund minder ikke meget om hinanden idag! Berneren har knap noget jagtinstinkt (hvis overhovedet noget), border collien mangler væsentlige dele af det. Og dette har de gjort i flere århundreder. Og når man tænker på at kamphunde ikke har været avlet til at være kamphunde i ufattelig mange århundreder, i forhold til racer som border collie. Og de sidste 150år har der været avlet væk fra "kamphundegenerne" mange steder, og de er derved ikke længere så udtale. Og ja, jeg benægter ikke at de har en kortere lunte, en den gennemsnitlige hund. Det skriver de også inde på muskelhunden.dk. Og man er derved nød til at socialisere dem fra en tidlig alder og især i lømmelalderen. Men nu er det også en race og ikke nogle få individer, beklager at jeg formulerede mig dårligt. Jeg skrev også at jo mere indavlet i racen det er, jo sværere er det at få avlet ud.

 

Sidst vil jeg nævne det link jeg opgav tidligere, til en undersøgelse. Kamphunderacer lå ikke i toppen over racer, som bliver aflivet grundet aggresivitet. Det gør Sankt Bernhard, efterfulgt af Chow Chow og så Samojedhunden. Undersøgelsen blev baseret på et lille antal aflivede hunde, desværre (på sin vis), men synes alligevel at den er tankevækkende. Antallet var ettusindogtohundrede et eller andet. Det er alligevel en del eksemplarer fra hver race, da mange racer selvfølgelig ikke er med, eller næsten ikke repræsenteres, da der er så få eller slet ingen i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan en laborador gøre skade, men som jeg har skrevet mange gange, så hverken i samme grad, eller på samme måde som en kamphund kan. Deres måde at kæmpe på er bare ikke ens. Med hensyn til den dokumentation du nævner, så er stor-tallet af eksperterne ikke helt enige med dig i det.

 

Hvis du ikke ønsker folk bare kommer hend må du sige fra, kender det godt selv, men der er jeg kold, og spørger på god afstand om deres hund kan lide hvalpe, og tro det eller ej, det har 2 svaret nej til. Så er det bare man tænker, jamen så er det der også helt ansvarligt at sende jeres hund over til min nyankomne hvalp... så alminelige hundeejere kan være lige så uansvarlige...

 

Men for mig, er det ikke så meget det, diskutionen om kamphunde handler om, der er uansvarlige hundeejere alle steder, om det så er af kamphunde eller almindelige hunde. Det der tænder mig af er, at de kamphundeejere, som selv mener de så er ansvarlige, i mine øjne langt fra er det, når ikke man står ved sin hunds egenskaber, det er det ultimative uansvarlige i min verden.

 

Men lad det nu ligge. Jeg syntes det er kanon du holder din hund i snor, og det mener jeg personligt at alle kamhundeejere, samt personer der ikke har 1000% styr på deres hund bør gøre. Min gamle gravhund, fik aldrig lov at gå løs, den havde for meget jagtinstinkt til, at det var ansvarligt.

 

Men min corgi, ja den gør den nu den er hvalp, selvfølgelig når der ikke er andre. Det er en hyrdehund, og en hyrdehund samler flokken, og er konstant i en cirkel omkring mig. Men kan meget vel ændre sig, når han bliver ældre, tror og håber jeg dog ikke, og skulle der komme et tidspunkt hvor jeg bliver det mindste itvivl om, at min hund ikke lystrer 1000%, ja så får den ikke lov at være uden snor.Selvfølgelig går jeg ikke bare tur med min hund uden snor, sådan skal det ikke forstås, den bliver kun sluppet løs på en mark eller ligene uden nogen i nærheden.

 

Men tror nu aldrig vi bliver enige om emnet kamphunde, tror du føler at personer som mig, misforstår dig, og snakker med om noget jeg ikke aner noget om. Omvendt så føler jeg, at personer med kamhunde der ikke vil erkende det er en kamphund, og forholde sig til det, som jeg skal forholde mig til min hyrdehund, og min tideligere jagthund er uansvarlige, for i min verden er det uansvarligt at have skyklapper på. Og bare lige til info. så har jeg læst rigtigt meget om kamphunde (nu snakker jeg ikke om BT´s forside), deres egenskaber, temprament osv. og helt ærligt, jo mere jeg læser, jo mere sidder jeg formet som et spørgsmålstegn over, hvad der får folk til at vælge dem.

 

 

Jeg angriber ikke dig personligt, og syntes det er fint du har din hund i snor. Genneralt skal

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Rikke

 

Er det ikke lidt fællesbetegnelsen i befolkningen i dag om muskelhunde, vi kalder dem jo bare som en samlet gruppe kamphunde, måske forkert ja, men det gør vi. men kamphunde/muskelhunde, lidt den samme ting i de flestes øjne. Og så var det sjovt nok muskelhunde/kamphunde der dræbte i den artikel du linkede til og ikke en puddel. Ja små racer kan være arrige, men min pointe er bare, de angriber ikke på samme måde, en puddel går ikke efter struben for at dræbe, og det gør en skt. Bernard forøvrigt heller ikke.

 

Berner sennen har lige så meget, hvis ikke mere været brugt til at hyrde, og de berner sennen jeg kender prøver at samle flokken. En border collie er så energifyldt, og elsker at jagte, så det er jeg heller ikke enig i.

 

Og hvor tit er der en hund eller menneske der er blevet dræbt af de topscore over arrighed du nævner??? Kamp-/muskelhunden, er bare farligere pga. af deres måde at "ordne" tingene på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok så har medierne en tildens til at beskrive ufattelig mange angreb som kamphundeangreb, selvom de ikke er det! Der var en artikel, som blev nævnt på heste-nettet, hvor en familie havde mistet deres datter, da en kamphund, som blev identificeret som en af mastiff-racerne (?!?!) var gået løs. Derudover havde deres rottweilere tidligere gået amok også. Æhm, det er så en muskelhunderace, og IKKE en kamphunderace. Og mastiff, eh? Familiehunderace, og det er meeeget lang tid siden de blev brugt som kamphund (mastiff blev brugt som kamphund i romerriget, men ikke i oprindelseslandet og bullmastiff har fungeret som både kamhund OG kvægvogter i 1700, såh dens væsen burde være stabilt.).

 

http://www.heste-nettet.dk/forum/1/1535604/1534991/

 

Og så skriver de også ofte bare kamphunde-blandinger og kamphunde, uden man får oplyst race. Det synes jeg gør det endnu mere utroværdigt.

 

Jeg skriver dette, for at I skal være opmærksomme på at man ikke bare skal tro på det, når medierne skriver "kamphund"! De skal jo også vinde seere/læsere og derved tror jeg også at de synes det er langt mere spændende at skrive "kamphund", end at skrive "hyrdehund" (uhh, det lyder farligt, ikk'?) eller "kvægvogterrace".

 

Det er min mening.

 

Det der med at avle oprindelsen ud, synes jeg nu er blevet bevist flere gange, at kan lade sig gøre. Ulv og hund minder ikke meget om hinanden idag! Berneren har knap noget jagtinstinkt (hvis overhovedet noget), border collien mangler væsentlige dele af det. Og dette har de gjort i flere århundreder. Og når man tænker på at kamphunde ikke har været avlet til at være kamphunde i ufattelig mange århundreder, i forhold til racer som border collie. Og de sidste 150år har der været avlet væk fra "kamphundegenerne" mange steder, og de er derved ikke længere så udtale. Og ja, jeg benægter ikke at de har en kortere lunte, en den gennemsnitlige hund. Det skriver de også inde på muskelhunden.dk. Og man er derved nød til at socialisere dem fra en tidlig alder og især i lømmelalderen. Men nu er det også en race og ikke nogle få individer, beklager at jeg formulerede mig dårligt. Jeg skrev også at jo mere indavlet i racen det er, jo sværere er det at få avlet ud.

 

Sidst vil jeg nævne det link jeg opgav tidligere, til en undersøgelse. Kamphunderacer lå ikke i toppen over racer, som bliver aflivet grundet aggresivitet. Det gør Sankt Bernhard, efterfulgt af Chow Chow og så Samojedhunden. Undersøgelsen blev baseret på et lille antal aflivede hunde, desværre (på sin vis), men synes alligevel at den er tankevækkende. Antallet var ettusindogtohundrede et eller andet. Det er alligevel en del eksemplarer fra hver race, da mange racer selvfølgelig ikke er med, eller næsten ikke repræsenteres, da der er så få eller slet ingen i Danmark.

 

Du skriver at det er bevist at egenskaber kan avles ud af hunde i løbet af få generationer. Hvor har du det fra?. Et lille eksempel: en cavalier king charles spaniel er en lille selskabshund med rødder laaaaangt tilbage, som jagtspaniel. Nej, den går ikke på jagt mere men kan sagtens bruges til det alligevel, fordi egenskaberne stadigvæk ligger i hunden.

 

Jeg finder det højst besynderligt at nogle kan påstå at "kampgenet" kan være avlet ud af en race. Hvordan kan man finde ud af det?. Jeg ved at man indenfor amstaff racen har gjort meget for at avle hunde med længere lunter men man har i mange generationer avlet på hunde der ikke så/ genkendte andre hundes underkastelses signaler og hvordan avler man sådan noget ind igen uden at teste hvordan hundene reagerer på disse signaler i en kampsituation?. Det kræver jo at avlshundene bliver kamptestet og det gør man jo ikke.

 

Af hele ulvens adfærd ses mellen 90 og 95% hos hunde (alt efter race) og det meste af det der mangler, er i forbindelse med nedlægning af byttedyr. Så din påstand om at hunde ikke ligner ulve adfærdsmæssigt, kan jeg ikke give dig ret i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu aldrig kalde en mastiff eller en rottweiler for kamphund! Muskelhunde ja, men ikke kamphunde. Muskelhunde er kun en betegnelse for racer med stor muskelmasse. Og det ville da være et enormt tab, hvis de blev forbudt!

 

Tjah, jeg har aldrig kendt en border collie, indrømmet, men har hørt om mange som har problemer med at de hyrder alt og alle de kommer i nærheden af, og i de bøger jeg har læst, har der stået at de mangede væsentlige dele af deres jagtinstinkt - blandt andet det at bide fast og dræbe. Det nytter jo heller ikke noget, at de dræber fårene, når de skal hyrde dem...

Berner sennen kalder man normalt en kvægvogter og ikke hyrde. Den skal sørge for at holde kvægflokken samlet, ikke at lede dem ind i en indhegning. Kender skam udmærket én temmelig godt, og har læst en masse om dem. Og de har seriøst bare mangel på jagtinstinkt...

 

Til det sidste, vil jeg sige at jeg aner ikke hvor mange der er blevet dræbt - det fremgår ikke af artiklen, eller også har jeg ikke fået læst den del af den.

 

Men jeg har sagt min mening, og den er ganske simpel: Kontrolleret avl og kørekort til hund. Forbud vil bare skabe nye race/blandinger, der bliver brugt som potensforlængere - ry skabes hurtigt. Men det bedste ville være, hvis det blev forbudt med modehunde - men den drøm går nok aldrig i opfyldelse :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Der henvises til et grimt eksempel hvor en Labrador har bidt sin ejer i ansigtet - det er en rigtig kedelig sag - også når man kender årsagen :idea:

Fransk politi udtalte i forbindelse med sagen det var nødvendigt at aflive den udhungrede hund og det formegentlig var hundens sult der førte til den bed sin ejer i ansigtet.Isabelle Dinoire som kvinden hedder var stofmisbruger og var faldet om på gulvet pga overdosis !

 

bernerazuro skriver borderen ikke bærer jagtgener - det er netop derfor den er fremragende som hyrdehund - og med den hund har du et klokkeklart eksempel på hvor vigtigt det er at sætte sig ind i hundens egenskaber før man anskaffer sig en.Det tangerer dyrplageri at have en Border hvis man ikke kan tilbyde den masser af plads og muligheden for at "hyrde" det er nemlig det den er avlet til - det ligger i generne - og så kommer spørgsmålet om hvad det er kamphunde/muskelhunde er gode til

Link til indlæg
Del på andre sites

bernerazuro:

 

Forskellen på kvægvogter og hyrdehund er at:

 

Kvægvogterens hovedopgave indenfor det oprindelige arbejde som kvægvogterhund var altså ikke i at indkredse, men at drive kvæg fremad og evt. stoppe kvæget, såfremt det ”bissede”, dvs. gik amok. Det gjorde den ved at gribe fat i snuderne på det bissende kvæg og bringe det til standsning. De skulle altså reagere meget egenrådigt, - og ikke som hyrdehunden være hans forlængede hånd ved indkredsning af får på hyrdens tegn og kommandoer.

 

Bare så vi lige har på det rene hvad en hyrdehund er:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...